A NASA az ember vezette űrutazás jövőjéről

A NASA az ember vezette űrutazás jövőjéről

2005. szeptember 20. 13:52, Kedd
A NASA egy belső tanulmánya 2005 júniusában elemezte az aktív emberi részvétellel történő űrkutatás rövid és közepes távú célkitűzéseit.

Ajánlásokat tettek arra vonatkozólag, milyen lépésekre lenne szüksége az űrkutatási hivatalnak, hogy ezen célkitűzéseket el tudja érni, illetve a készülő CEV (Crew Exploration Vehicle) esetén milyen elvárásoknak kell megfelelni. Természetesen a tanulmány még nem azonos a döntéssel, de mindenképpen útmutató arra vonatkozólag, mit várhatunk az amerikai űrhivatal jövőbeni terveitől.

A célkitűzések a nemzetközi űrállomás befejezésére egy csonka megoldást javasolnak, amelyben nem szerepel a négy hatalmas napelemtáblából az egyik, a tudományos energiaellátó modul, a Node3, a centrifugális modul, a japán modul kisebb, nyomás alatti szekciója, valamint a Node3-ra kerülő megfigyelőkupola. A képen a a zöld színnel jelölt részek már fent keringenek, a kékkel jelöltek még beleférnek a tervezett 16 STS-misszióba, míg a pirossal jelölt részek valószinüleg sosem jutnak fel a világűrbe.

Klikk ide!
Az ISS Alfa moduljai - klikk a képre a nagyobb változathoz

Ám még így is 16 űrsikló-útra lenne szükség, és figyelembe véve, hogy döntés született arról, hogy az űrsiklókat 2010-re kivonják, ez azt jelenti, hogy 2006 és 2010 között négy-négy sikeres űrsikló-fellövésre lenne szükség évente. Az ISS Alfa természetesen ebben a csonka állapotában több előirányzott, illetve előkészített tudományos kísérlet végrehajtására alkalmatlan.

Klikk ide!
Az ISS Alfa jelenlegi állapotában - klikk a képre a nagyobb változathoz

A NASA hat űrhajóssal számol, melyből hármat a Szojuz, hármat pedig a CEV vinne fel, és a legénységet félévente váltanák. (A tanulmány még nem számol az európai és az orosz űrügynökség közös Kliper űrhajójával.) Problémát jelent az is, hogy ez a 6 űrhajós egyáltalán hogy fog elférni az űrállomáson. Az ISS-t eredetileg 7 fős legénységre tervezték, de az ehhez szükséges amerikai lakómodult 2000-ben kihúzták a listáról. A Node3-at is kiejtve nem nagyon marad lehetőség a személyzet pihenőhelyének kijelölésére, tehát marad az, hogy a CEV űrhajóban alszanak. A szükséges utánpótlás feljuttatásához a CEV pilóta nélküli változatát tervezik használni, amely 3400 kg terhet vihet fel az űrállomásra, illetve hozhat vissza a Földre.


Olasz mérnökök büszkén ülnek a kész kupolamodul elött, amely talán sose lesz az űrállomás része

Érdekesség a tanulmányban, hogy a CEV-nek csak a 2011 - 2016 közötti időtartamban kellene kiszolgálnia a nemzetközi űrállomást. Ennek jelentősége az, hogy az űrállomás tervezett élettartama 2016-ban jár le, tehát nem is számolnak ennek meghosszabbításával. Az ISS hányattatott sorsát figyelembe véve ez nem vidíthatja fel a tudósokat túlzottan, mivel a japán és az európai tudományos modulok várhatóan 2008-2009 előtt nem csatlakoznak hozzá. Így alig pár év marad a tudományos kísérletek végrehajtására, holott az első tervek szerint még 2002-2003-tól már folynia kellett volna rajtuk a munkának. Az, hogy az űrállomás 2016 után fog-e még működni, kétségkívül nagyban függ attól, hogy a fővállalkozónak tekinthető NASA hogy dönt.


A Lockheed-Martin által vezett konzorcium CEV tervezete

A CEV következő célkitűzése, hogy 2020 előtt megtörténjen a következő emberes Holdra szállás. A cél ezúttal már a tartós küldetések létrehozása, egy Hold-bázis megépítése. Az űrhajósoknak elérhetővé kell tenniük a teljes Hold teljes felszínét, tehát a munka nem korlátozódhat csak egy kis területre. A nemzetközi űrállomásra, illetve a Hold-misszióban részt vevő CEV űrhajónak a lehető legtöbb komponensében meg kell egyeznie, de míg a Föld körüli pályára legfeljebb hat fős személyzetet vihet fel, a Holdra csak négy űrhajós indulhat.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások