Önálló minisztérium nélkül, hogyan tovább?

Önálló minisztérium nélkül, hogyan tovább?

2006. június 5. 17:20, Hétfő
Azt már hónapok óta lehetett tudni, hogy az új kormányban nem lesz önálló Informatikai Minisztérium, így senkit sem lepett meg, hogy nem találni IHM-et a minisztériumok között.

A kérdés csupán az volt - és tulajdonképpen még mindig az - hogy hova, milyen formában integrálódik az egykori minisztérium és az általa kezelt terület. Vagy ami még ennél is fontosabb, milyen szerepet szán az új kormány az informatikának, illetve rangjára emeli-e végre az információs társadalom kérdését, ami sokkal átfogóbb, koncepciózusabb modernizációt igényelne, nem pedig egyszerű infrastruktúrafejlesztést, vagy internetpolitikát. Ezzel a lépéssel ismét azon kelet-közép-európai országok között találtuk magunkat, ahol nincs önálló, miniszteriális szintű kezelése a témának. Fontos leszögezni, hogy ez se nem jó, se nem rossz. Az önálló minisztérium se nem elégséges, se nem szükséges feltétele a sikeres információs politikának.

Észtországban például nincs önálló minisztérium a területen, de a tíz éves, szívós, folyamatosan azonos irányba húzó politikának így is meglett az eredménye. Hihetetlen, de 1993 óta, amikor szervezetileg elkülönült az informatika kezelése, ugyanaz a szakember vezeti a területet, pedig közben tartozott már szervezetileg a Miniszterelnöki Hivatal, a Közlekedési Minisztérium, és a Gazdasági Minisztérium alá, a kormányváltásokról nem is beszélve. A csoport összesen nyolc főből állt 2004-ben, hatan pedig már nyolc éve együtt dolgoztak. Ennek a csapatnak a vezetője azt mondta 2004 végén, hogy bár régebben azt gondolta, önálló tárcára van szükség, látva néhány negatív példát, ráébredt, egyáltalán nem ez a fontos (pedig minden valószínűség szerint ő lenne a miniszter).

Az indoklás egyszerű: számos országban, ahol volt-van informatikai tárca, többnyire képtelenek ellátni a minisztériumok közötti munka koordinálását, amit a tárcák közös informatikai projektjei igényelnének, ezért egyre nagyobbra hízva inkább a saját kezelésükbe ragadják az alterületek kezelését, ami hatalmas, központosított működésmódhoz vezet. Nem feltétlenül garancia tehát az önálló minisztérium az információs társadalmi kihívások helyes kezelésére. A lényeg ezzel szemben az, hogy milyen módon működnek együtt a különböző tárcák és felelősök, képesek-e együtt dolgozni, megosztani egymással az információkat és az erőforrásokat, miközben a fejlesztések egy irányba mutatnak.

A cél tehát idehaza is az, hogy megtaláljuk a helyes egyensúlyt, megtaláljuk azt a kormányzati szerkezeti struktúrát, amely az információs társadalmi fejlesztésekhez a legadekvátabb. Kormányzati szerepvállalás, stratégiai gondolkodásmód és összehangolt akciók nélkül ugyanis nemhogy meghatványozódnának a területre elköltött források, hanem még ki is olthatják egymás hatását. A pozícióféltés, a belső hatalmi harcok, a kompetenciaháborúk rengeteg energiát elvonnak a valós munkától.

A jelenlegi helyzetben, 2006 júniusában két dolgot tehetünk: egyrészt bízhatunk, abban, hogy helyén-rangján lesz kezelve a terület az új kormányban, másrészt megnézhetjük a kormányprogramot, hogy az mit ígér a következő négy évre.

Fontos, hogy az új kormány is megkapja a bizalmat, mint ahogy egykor bizalmat szavaztunk az Informatikai Kormánybiztosságnak az ezredforduló után, és az informatikai tárcának 2002-ben. Időközben persze ennek az 5-6 évnek a tapasztalatai is már mögöttünk vannak, amiből azt tanulhattuk meg elsősorban, hogy a sikerhez összehangolt fejlesztésekre van szükség, ahol adott, elfogadott stratégia/koncepció mentén történik a döntések meghozatala és felelős végrehajtása. Azt várjuk tehát az új kormánytól, hogy hangolja össze a különböző tárcáknál folyó informatikai fejlesztéseket, megfelelő prioritások mentén vállalja a közös, minisztériumok közötti projektek finanszírozását és ne hagyja magukra az egyes tárcákat a kérdés kezelésében, mert az információs korszakváltásra egymagukban sokkal kevésbé fognak tudni reagálni, mint együttesen.

Nézzük meg a kormányprogramot, hogy milyen helyet kapott abban az informatika/információs társadalom. A 85 oldalas kormányprogramban (Új Magyarország - Szabadság és szolidaritás) a 37-38. oldal foglalkozik az informatikával: 'Informatika - az "intelligens infrastruktúra" fejlesztése' c. fejezet. Konkrétan a következőket állítja a program:

  • 2010-ig minden településen elérhető áron lesz szélessávú internet,
  • folytatódik a Közháló program,
  • biztosítják a távmunka-végzés feltételeit,
  • szoftverek az oktatásban, a fiataloknak (tanuláshoz, munkához, magánélethez),
  • elektronikus tananyagok egységes magyar és európai piacának elősegítése,
  • a Jövő Házának bekapcsolása a hasonló oktatási és tudományos technológiai központok nemzetközi hálózatába,
  • digitális írástudás program időseknek, alacsony iskolai végzettségűeknek, kistelepülésen élőknek, fogyatékkal élőknek, nőknek (cél az átlagos európai digitális írástudás elérése),
  • szélessávú tartalommal foglalkozó vállalkozások és üzleti tartalmak létrehozásának ösztönzése,
  • a Nemzeti Digitális Adattár és a Nemzeti Audiovizuális Archívum fejlesztésének folytatása,
  • 2010-ig minden könyvtárban és iskolában hozzáférhető digitális tartalmak.

    Mielőtt messzemenő következtetéseket vonnánk le a kormányprogramból a következő négy év konkrét fejlesztéseire vonatkozóan, fontos leszögezni, hogy az aktualitásokon túl egy ilyen program sokkal inkább mentális térképként fogható fel, semmint akcióprogramként, vagy ország-stratégiaként, vagyis azt árulja el, hogy erről-arról a területről mit gondol a kormány, mennyire tartja fontosnak, mit érez odatartozónak. Az építő kritikának is erre kell vonatkoznia, és pontosan emiatt nem is maradhat el: úgy tűnik, hogy az új kormány a minisztérium megszüntetésével sem változtat a terület határain és kezelésén.


    A fejlesztések gátja ugyanis egy bizonyos határon túl az, hogy továbbra is informatikára és internetre korlátozódik a terület mentális reprezentációja, sem az oktatás- és tudománypolitika, sem a kultúrapolitika, sem az iparpolitika, sem a gazdaságpolitika (hogy csak a legfontosabbakat említsük) nem rendelődik alá egy versenyképes magyar információs társadalom építési programjának.

    A minisztérium megszüntetése remek alkalom lehetne arra, hogy kiengedjék a szellemet a palackból, vagyis, hogy a kormányzat egészét áthassa az új információs korszak szellemisége, és ne úgy tekintsenek rá, mint ahol némi szélessávval vagy tartalomfejlesztéssel kezelve is vannak a kihívások. Ideje lenne hát a feje tetejéről a talpára állítani a világképünket: az információs társadalom nem a piramis talpa vagy a teteje, hanem a piramis maga. Nem az a kérdés, hogy legyen-e önálló minisztérium vagy ne, és hogy melyik minisztériumba olvasszák be a szervezeti egységeit, ha már elvesztette az önállóságát. Az összes minisztérium és a teljes kormányzat működését át kell, hogy hassa az információs korszellem. És ez jóval több, mint az e-kormányzat, a Közháló, vagy netán a Sulinet program.

    Kapcsolódó linkek

  • Listázás a fórumban 
    Adatvédelmi beállítások