A pártok nem tolonganak a tévéknél

A pártok nem tolonganak a tévéknél

2006. szeptember 13. 10:55, Szerda
A köztelevíziótól a helyi csatornákig minden tévé készül az önkormányzati választásokra, ám a voksokért harcba szállók minden korábbinál kevesebbet költenek a televíziókban politikai reklámokra - mindegy, hogy helyi vagy országos csatornáról van-e szó.

Kert Attila, a Magyar Televízió (MTV) Rt. hírigazgatója elmondta: az október 1-jei szavazást megelőző hétre két műsorra is tettek javaslatot a jelölő szervezeteknek, de még várnak a hivatalos visszajelzésekre. A Kedd21 adásában lehetne a listavezetők vitája - beleértve a főpolgármesteri székért nem induló MSZP-s Molnár Gyulát is -, csütörtökön vagy pénteken pedig az SZDSZ és az MSZP főpolgármester-jelöltje, Demszky Gábor mérkőzne meg a függetlenként induló, de a Fidesz és a KDNP által támogatott Tarlós Istvánnal. Természetesen a műsornak lennének pluszköltségei, amelyet az MTV-nek kell állnia, ahogyan az országgyűlési választások idején is történt (korábbi közlések szerint erre 100-150 millió forintot költött idén a köztévé). A köztelevíziónak jogszabályban meghatározott kötelezettsége az ilyen közszolgálati műsorok sugárzása - tette hozzá a hírigazgató.

A tavaszi parlamenti választások előtti Orbán-Gyurcsány vitát a választókorúak, vagyis a 18 év felettiek közül több mint egymillióan látták az m1-en, ami 13,8 százalékos nézettséget jelentett. Nézőkre ezúttal is számíthat a köztelevízió, a reklámbevételekről viszont pesszimistán nyilatkoznak. A 2002-es önkormányzati választásokhoz képest visszafogottabb a jelölő szervezetek, illetve az egyéni jelöltek érdeklődése a fizetett politikai reklám iránt - közölte lapunkkal Győri Sándor, az MTV főmunkatársa -, pedig szinte ugyanennyibe kerül most is a reklámidő.

Az m1-en napközben nettó 40 920 forintért, az m2-n pedig főműsoridőben is alig 24 640 forintért helyezhetik el félperces hirdetésüket a kampányolók. (A hirdetők legfeljebb félperces spotokat adhatnak le, az MTV az egyes csatornán napi öt, a kettesen napi kettő, vagyis a szeptember 11-étől hátralévő három héten keresztül összesen 133 megjelenést tud biztosítani.) Jogszabály írja elő, hogy a köztelevízió a kampány utolsó napján közreadja annak a nyolc jelölő szervezetnek a választási hirdetését, amelyik országos összesítésben a legtöbb képviselő- és polgármesterjelöltet állította. Ezért az MTV egy-egy perces díjmentes hirdetési időt ajánl fel e szervezeteknek szeptember 29-én, pénteken az m1-en - tette hozzá Győri. Ami a szokásos hirdetési piacot illeti, Fischer András, az MTV üzleti és termékfejlesztési igazgatója nem tud róla, hogy adódik-e nehézség abból, ha valamelyik hirdető reklámja választási műsorok környezetében jelenik meg.

Az önkormányzat közvetett tulajdonában lévő Debreceni Városi Televízió is készül a választásokra, és bizonyos szempontból kedvezőbb helyzetben van, mint az MTV: a debreceni csatorna ilyen műsorait ugyanis anyagilag is támogatja a város. Széles Tamás, a televízió főszerkesztője arról számolt be, hogy idén a választási műsorokra 10 millió forintot kaptak az önkormányzattól. A jelöltek, illetve a jelölő szervezetek viszont nem rohamozzák meg reklámhelyigényükkel a televíziót, legalábbis a négy évvel ezelőttivel összehasonlítva nincs tolongás.

A debreceni televízióban alkalmanként nettó 700 forintba kerül egy másodpercnyi reklámidő. A helyi televízió több műsort is szentel a választásoknak, ezek iránt nagy az érdeklődés - tette hozzá Széles. A választások estéjén 2-3 órás élő műsorral jelentkeznek, az azt megelőző időszakban pedig a 29 egyéni körzetben indulók 5-5 percben mutathatják be elképzeléseiket, programjaikat. Debrecenben öt polgármesterjelölt van, közülük hárman 25-25 perces élő adásban állhatnak a választók elé, míg a jelenlegi fideszes polgármester, Kósa Lajos és az MSZP jelöltje, Bazsa György a szeptember 26-án rögzítendő és 27-én adásba kerülő programközvetítő vitában mutatkozhatnak be a közönségnek és a nézőknek.

A fővárosi V. kerületi önkormányzat televíziójaként működő, csaknem tízezer háztartásban fogható City TV ügyvezető igazgatója, Kerényi Mihály szerint náluk nagy az érdeklődés a reklámok iránt: minden olyan párt, amelyik pol­gár­mes­ter­je­löltet állít - és talán olyan is, amelyik nem - kampányfilmet is szeretne bemutatni náluk. Ennek költsége 500 forint másodpercenként; egy párt reklámfilmjét hét alkalommal vetítik (az első hirdetési héten ingyen).

A kerületi televíziónak is több programja kapcsolódik a szavazásokhoz: szeptember 20-án és 27-én a polgármesterjelöltek három-három témakörben megrendezett vitáját láthatják a City nézői, 22-én a képviselőjelöltet állító szervezetek vezetői, illetve küldöttei csaphatnak össze - tette hozzá Kerényi. A polgármesterjelöltek vitáznak például a Belváros forgalmáról, annak csillapításáról, a parkolásról, a közterület rendjéről, de várhatóan kifejtik elképzeléseiket a vagyongazdálkodásról is.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások