2006. szeptember 18. 12:28, Hétfő
A hazai online értékesítési piac jellemzően
évente megduplázódott, bármi is történt a gazdaságban. Dinamikus ágazat, de hamarosan ki kell derülnie, hogy érteni is kellene hozzá, nem csak a pénzt tömni bele. A legnagyobb gond a kis- és középvállalkozók szintjén van, ahol a hirdetésekkel foglalkozó vezetőnek vagy éppen alkalmazottnak fogalma sincs arról, hogy mi az a banner vagy link.
Már az első weboldalak és az email megjelenésével sokan azon gondolkodtak, hogyan lehet pénzt csinálni abból, hogy hírek, hírlevelek keringenek a hálón. Az online hirdetés működik nagyon rég óta, bár a szakmaiság sok helyen hiányzik belőle. Alapvető hiba volt anno 2000-ig mindenhol a világon, hogy számos online portál üzleti modellje egyszerűen a hirdetésmegjelenítésekre épült és nem gondolták át, hogy ez egy külön szakma, ahol a felület specialitását ismerő hirdetésértékesítő szakembereket kell alkalmazni, ráadásul olyanokat, akik képesek megújulni, kihasználni az adott portál egyediségét és nemcsak telerakni bannerekkel.
A lufi ezredfordulós kipukkanása után sok cég ment egyszerre tönkre, akik habár felkerültek a tőzsdére, de nem tudtak továbblépni az alapproblémákon. Jelenleg itthon az online marketing felszálló ágban van, gyorsan fejlődik, bár számos gyerekbetegséggel küszködik még. A közepes és kis cégek online hirdetési lehetőségeivel kapcsolatban
Damjanovich Nebojsa állt rendelkezésünkre és mutatta be milyen hibákat érdemes elkerülni és hogyan lehet hatékonyan megjelenni a weben.
A korábbi évekhez képest meglepő, de sokkal célzottabban használják az internetet a megrendelők cégmérettől függetlenül. Például jóval többet hirdetnek keresőkben, kritériummá vált a tartalomfüggő megjelenés, illetve egyre több szöveges/link hirdetés jelenik meg. Jónéhányan már lassacskán itthon is kezdik kihasználni a Web 2.0 lehetőségeit, ami által pontosan célozhatóvá válnak a hirdetések. Mostanra akár az iWiWen is lehetséges mondjuk a 22-27 közti budapesti elvált nők megcélzása, de hobbi alapján is szűkíthetnek vagy mondjuk ha bárhol szerepel az adott lapon a könyv szó, akkor csak ott jelenik meg a megrendelő könyvesbolt hirdetése.
Ezekkel együtt is komoly kihívások állnak az online marketing szakemberek előtt, számos tényező lassíthatja az igazi növekedést. A legnagyobb hátrány, hogy a jelenlegi cégvezetőknek, szakembereknek nincs lehetősége hol tanulni. Sem a felsőoktatásban, sem a legtöbb helyen nincs kompetens képzés, ahová nagy számban mehetnének a fiatal titánok fejlődni. Ma a felsőoktatásból is úgy jönnek ki a friss diplomás marketingesek, hogy a nagyrészüknek fogalma sincs az online hirdetési piacról, nem tudják mi az a banner, a CPM vagy webkettő. A kiugrást ennek a káosznak a felszámolása jelentené, de az intézmények mellett másodsorban a szakmai szövetségek feladata is lenne, hogy minél több rendezvényt, továbbképzést, fórumot szervezzenek ebben a témakörben.
Ha egy online hirdetésben kezdő kis-közép vállalkozó tanácsot kérne, akkor a számára első lépés - lévén az internetről beszélünk -, hogy használja a világhálót saját maga továbbképzésére. Már magyar nyelven is számos dokumentum elérhető, de aki beszél angolul, az végtelen sok profi anyagot találhat az online értékesítéssel kapcsolatban, és léteznek online kurzusok is, melyek a KKV-k számára biztosítanak specifikus megoldásokat, szemináriumokat. Persze a cégek maguk döntik el, hogy melyik a számukra legmegfelelőbb megoldás. Benevezhetnek meghirdetett képzésekre is, de hívhatnak is magukhoz előadót, illetve kisebb volumenben hagyatkozhatnak az interneten fellelhető szakcikkekre is. A legnehezebb feladat azt eldönteni, hogy melyik megoldás lesz hosszútávon célravezető, melyik megoldás térül meg valójában.