Buta online marketingesek a kis cégeknél

Buta online marketingesek a kis cégeknél

2006. szeptember 18. 12:28, Hétfő
Mérlegelés

Fontos mérlegelni a különböző marketing formák között, hiszen a kisebb vállalkozások nem képesek nagy pénzeket elkölteni márkaépítésre. Nekik nem lehet eladni bannert, skyscrapert, nagy számú megjelenést. Mivel ők kisebb büdzséből azonnali hatást szeretnének elérni, ezért más, kevésbé drága formákhoz kell nyúlni, úgy mint a keresőmarketing, linkhirdetés vagy szöveges tartalomfüggő hirdetések. Ezek nem annyira brandépítésre irányulnak, hanem valamilyen értékesítés ösztönzést valósítanak meg.

Multicégek esetében mára alapvetővé vált, hogy minimum 5 millió Ft éves online reklámköltés szinte kötelező, de a pénzintézetek akár 20, az autógyártó cégek pedig akár 50-100 millió forintot is képesek elkölteni a világhálón. Ebből keletkezik az évi 4-5 milliárd forintnyi online költés nagy része. A középcégek, illetve a kisvállalkozások viszont jellemzően nem tudnak 1 millió forint feletti éves online költést elvállalni. Darabszámban viszont jóval többen vannak, így később komoly szerep juthat nekik is, de jelenleg a közel 200 multinacionális cég nagyvolumenű hirdetési kampányaival elviszi a költések túlnyomó többségét, mert jelenleg még csak alig tízszer annyi az online hirdető KKV, mint a multi.

Viszont a későbbiekben sem lesz jellemző, hogy a kisebb megrendelőnek érdemes ügynökséget használnia a médiatervezéshez és médiavásárláshoz, hiszen ez kizárólag nagy mennyiségek után kifizetődő. A legtöbb kezdő online hirdető legtöbbször nem tehet mást, mint hibázik, majd tanul a hibákból. Lehet hogy elsőként kipróbálja a bannerhirdetéseket és azt fogja látni, hogy megvett párszáz ezerért kis csíkokat és minden háromszázadik ember rákattintott. Majd később vesz célzottabb hirdetést, majd talán ekkor már a számára megfelelő formátumban és saját hibáiból tanulva okosan költi a rendelkezésre álló online büdzsét. Természetesen a tanulási folyamatot nagyban gyorsítja, ha a cégvezető vagy a kompetens személy a cégen belül igyekszik minél szélesebb látókörre szert tenni szakmailag. Nem lesz hatékony az első próbálkozás, hacsak nincs előképzettség, ha nem készülnek fel, ha nem kérdeznek, ha nem tanulnak szakértőktől, ha nem tesztelnek.

Amin el lehet csúszni

A legalapvetőbb hiba, hogy nem a megfelelő formátumot használják a megrendelők. Valamiért itthon 70% a bannerek aránya, míg külföldön épp fordítva. Másrészt sokszor elvétik a bannerre szánt információk mennyiségét, ami igazából olyan, mint az óriásplakát, figyelemfelkeltésre szolgál és csupán néhány másodperce van üzenetet közvetíteni. Ha a kis hirdető a szomszéd copfos gyerekkel csináltatja meg 5 ezerért, szinte biztos hogy nem lesz hatásos, mert ők nem értenek a reklámhoz, csupán a szoftvert ismerik hozzá. Ez egy újabb külön szakterület.

A harmadik probléma, ami gyakori itthon, hogy azt hiszik az első hirdetők, hogy egy fecske nyarat csinál, egy hétig 50 ezres megjelenést vásárolnak, ami iszonyatosan kevés. Ismételni kell, több területre kell fókuszálni. Sokan megrekednek ott, hogy "mi már fent vagyunk az interneten", készítenek egy céges weblapot és az már nem érdekli őket, hogy senki nem kattint rá. Előbb ismertté kell tenni, hogy reagálhassanak a látogatók.

A következő évekkel kapcsolatban vannak víziók. Hamarosan nagyon szét fog húzódni az internet piac. A kormány és a legnagyobb szolgáltató azt ígéri, hogy 100% közeli szélessávú lefedettséget érünk el a lakosság körében, ami rövid időn belül hirtelen megnövekedett számú új internetezőt jelenthet majd. Ők kezdő internet felhasználók lesznek majd, ami miatt a marketingesek nagy része nem fog továbblépni a mostani eszközökön, hiszen érkezik egy teljesen új fogyasztói réteg, akire még hatással lesznek a bannerek és a klasszikus eszközök.

Ugyanakkor egyre gyakrabban várható, hogy megjelennek olyan megoldások, amik már a webkettes funkciókat, előnyöket alkalmazzák a hirdetésben, főleg olyan portálok esetében, ahol több haladó felhasználó fordul meg. Ők már hatékonysági szempontok alapján tervezek majd, sőt a lényeg, hogy mérnek egyáltalán, hiszen jelenleg sok hirdetőnek fogalma sincs, hogy mennyire volt hatékony a kampánya, nincs szinte semmilyen visszacsatolás azon kívül, hogy a megvásárolt számban megjelent a hirdetése a kívánt helyen.

Végül egy komoly veszélyre/lehetőségre kell felhívni a szakmabeliek és ugyanakkor a laikus vállalkozók figyelmét is: Megjelennek a mammutvállalatok a hirdetési piacokon is, mint a Google és minden valószínűség szerint óriási szeletet hasítanak majd ki éppen a kisebb hirdetők tortájából. Sajnos, nem sajnos, ezek a cégek mindig olyan kezelőfelületeket képesek gyártanak, ami teljesen felhasználóbarát, csillogó-villogó. Sőt lehet, hogy az alternatív szolgáltatás még jobb is lenne, mint a nagy testvér, de nincs elegendő forrás a felhasználóbarát felület kialakítására, vagy éppen a promócióra. Éppen ebből kifolyólag sehogyan nem lehet megakadályozni, hogy hamarosan a Google típusú cégek komoly eredményeket érjenek el.

Az ügyfél oldaláról nézve viszont érdemes lesz majd a nagy külföldieken keresztül hirdetni. A megrendelő nem fog lojalitásból a magyar cégnél rendelni, ha a Google képes lesz 10-szer annyi embert elérni. A hirdetési piacon viszont szomorú, hogy ezek a cégek annyira nemzetköziek, hogy képesek kikerülni az ÁFÁ-t, sőt mindenféle adót, így nem forog vissza semmilyen összeg a nemzeti kasszába. Ez ugyanúgy érvényes a többi országra is.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások