117 Nokia és a mobil agymosás

117 Nokia és a mobil agymosás

2007. február 13. 11:38, Kedd
Hadszínterek

Jelenleg három szegmenst lehet megkülönböztetni, amire érdemes gyártóként figyelmet fordítani. A legelső a belépő szintű készülékek piaca, ami körülbelül két éves késéssel ugyan, de követi a fejlődés vonalát, meghagyva minden esetben 1-2 készüléket, ami valóban csak telefonálásra és sms küldésre alkalmas nyugdíjas mobil. Ezeknek a készülékeknek az ára kártyafüggetlenül is 20 ezer forint környékén maradhat, a szolgáltatók pedig szinte ingyen kínálják a kisigényű ügyfeleiknek.

A többi belépű szintű készülék természetesen mára már MMS képes, tud zenélni és rádiót is hallgathatunk vele, de megjelenésében és funkció palettájában is érződik az erős kompromisszum a jó árért. Ugyan a legtöbben hánynak az ilyen telefonoktól és bután néznek, hogy "na ilyet miért gyártanak", de tudni kell, hogy a világon értékesített készülékek nagy része ebből a szegmensből származik és ugyan az árrés alacsonyabb, de a magas darabszám miatt a kategória komolyan beleszól egy-egy gyártó üzleti eredményeibe.


A második szegmens az üzleti telefonok világa, ahol az elsőszámú szempontok az összekapcsolhatóság, a magas megbízhatóság, rendelkezésre állás és a komplex, más eszközökkel szinkronizálható alkalmazások. Ezekben a készülékekben nem olyan fontos a divatos megjelenés, a csengőhangszerkesztés és a vagány zenelejátszás, annál inkább a WiFi, GPRS, EDGE vagy éppen a külön kapható autós kiegészítők a lényegesek.

Ezekből a készülékekből nem tudni, hogy mennyi fogy évente, de az bizonyos, hogy darabszámra ez a rész alkotja a legkisebb szeletet a körülbelül 290 millió darabos tortából. Csak viszonyításképp: a SonyEricsson az okostelefonokat leszámítva legmenőbb üzleti modelljének tartott K800i/K790 modelljéből tavaly 4,5 millió darabot értékesítettek, míg a trendi Walkman családból több, mint 20 millió darab fogyott.

A termékpalettákat átböngészve kiderül, hogy az ilyen tipusú készülékeknél jóval több modellből lehet válogatni, ami a fenti elméletet támasztja alá: szét kell aprózni a kínálatot, mert akkor a kis szegmensek is bevehetőek. És ezek szerint kevesebb fajta üzletember van, mint ahány féle trendi fiatal. A trendi és üzleti modellek sorsa pedig, hogy a következő évben elveszítik exklúzívitásukat, hiszen megjelennek a középkategóriás hasonló képességű modellek, hogy a korai befogadó, úgynevezett geek-ek után a nép is megvegye a drága fejlesztést.

A következő évek tendenciái mindenképp fontos fordulópontot jelentenek majd a konvergencia kérdésben, hiszen a fogyasztók és a gyártók közös nagy akarata dönti majd el, hogy a távoli jövőben egy kritikus mindentudó készükékre bízzuk-e életünket, vagy lehetséges lesz-e majd iPodot venni, ami nem mobil, Nokiát venni, ami nem TV. Persze ennek a harcnak a végéig még sok dizájnos csoda folyik le a Dunán és annyi meredek marketing "propozíció" hangzik majd el, amivel el is lehet rekeszteni azt.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások