Kevesebbet fogyasztanak az intelligens autók

Kevesebbet fogyasztanak az intelligens autók

2007. május 14. 15:09, Hétfő
Az intelligens gépkocsik nemcsak a navigációban és a közlekedési balesetek és dugók elkerülésében játszhatnak majd nagy szerepet, hanem a hatékony üzemanyag-fogyasztásban is.

A két dolog az ausztrál kutatók tanulmánya szerint összefügg, hiszen egy dugóban vánszorgó gépkocsi fogyasztása jelentősen lecsökkenthető. Amennyiben viszont a jármű intelligens, akár ki is kerülheti a torlódásokat, ezzel további megtakarítást érve el. A Melbourne-i Egyetem kutatói által készített tanulmány szerint az intelligens, benzint fogyasztó gépkocsik - adott esetben - még kevesebb üzemanyagot is fogyasztanak, mint az úgynevezett hibrid társaik.

A hibridautóknál az üzemanyag-megtakarítás legfeljebb 15 és 25 százalék közötti lehet, ezzel szemben a szenzorokkal ellátott intelligens járműveknél ez az érték elérheti akár a 33 százalékot is. A szakemberek a tesztek során három különböző jellemzőkkel rendelkező útvonalon vizsgálták a járművek fogyasztását. A kísérletek során egy a közlekedési helyzetet egy percre előre látó és elemző intelligens szenzorokkal ellátott személygépkocsival ugyanannyi üzemanyagot tudtak megtakarítani, mint egy hibrid modellel. Ennek oka a kutatók szerint az üzemanyagfaló fékezési és gyorsítási manőverek számának csökkenése volt. Kiderült, hogy amennyiben a szenzorok képesek három percre előre jelezni a közlekedési helyzetet, úgy az üzemanyag-megtakarítás akár 33 százalékos is lehet.

"Egyelőre nem jelenthetjük ki teljes bizonyossággal, hogy egy autó érzékelőkkel való telezsúfolásával nagyobb megtakarításokat érhetünk el, mint például hibrid meghajtás alkalmazásával. Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy nagy sebességgel érkezik meg valaki egy dugóba, lépésben haladva, vagy akár el is kerülheti azt és egyenletes sebességgel haladhat" - reagált a teszteredményekre Daniel Kammerer, a BMW szóvivője.

Az ausztrál szakemberek szerint viszont amennyiben a jelenlegi autókat és közlekedési rendszereket megfelelő szenzorokkal látnák el, akkor egy környezetbarát és egyben üzemanyag-megtakarítási alternatívát lehetne felmutatni a jelenlegi közlekedéssel és a hibridtechnológiákkal szemben. A kérdés már csak az, hogy mi történne, ha ugyanezeket az érzékelőket egy hibrid meghajtású járműbe szerelnék, ezt a kérdést ugyanis sajnos nem vizsgálták az ausztrál kutatók.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások