Nem lesz a számhordozást jelző sípjel

Nem lesz a számhordozást jelző sípjel

2008. október 20. 17:30, Hétfő
Egyes előfizetők - főként azok, akik a költségtakarékosság miatt mindhárom mobiltelefon-szolgáltatónak ügyfelei - a számla kézhezvétele után szembesülnek azzal, hogy esetenként hálózaton kívüli sms-t küldtek vagy éppen egy másik hálózatba indítottak hívást, így a vártnál magasabb lett a telefonszámlájuk. Ilyen panasszal csak elvétve fordulnak a mobiltelefon-előfizetők a Nemzeti Hírközlési Hatósághoz (NHH) - mondta Márton György, az NHH szóvivője.

A vélt túlfizetés döntően annak köszönhető, hogy az ügyfél nem lehet biztos abban, hogy az olcsó megoldás reményében hálózaton belül fog-e telefonálni, hiszen első ránézésre nem tudhatja, hogy nem egy hordozott számot hív-e. Vagyis bár a szám a régi, de az előfizető már egy másik szolgáltatónál van, ezért a hívás hálózaton kívül végződik. Egyes szolgáltatói csomagoknál a hálózaton kívüli hívás díja esetenként több tíz forinttal drágább a hálózaton belülinél, hiszen a hívásindítás díján felül a másik mobiltársaságot megillető hívásvégződtetés díját is felszámolják.

E problémára megoldást jelentene, ha a hívás indítása előtt például egy sípjel figyelmeztetné az ügyfelet, hogy a szám hordozott. Szakemberek szerint ugyanakkor külföldön sem élnek a szolgáltatók ezzel a jelzéssel, s nem biztos, hogy megérné a szolgáltatókra kényszeríteni a beruházást, aminek díját végső soron valamennyi ügyfélnek kellene állnia. Megfigyelők hangsúlyozzák, hogy a probléma kivédésére jelenleg is van megoldás, hiszen a szolgáltatók honlapján másodpercek alatt leellenőrizhető, hogy egy hozzájuk tartozó vagy hordozott számról van-e szó. Kérdés persze, hogy egy-egy hívás indítása előtt hányan állnak neki a honlapok böngészésének.

Ráadásul a magyarországi telefonálási szokások sem sarkallják erre az ügyfeleket, hiszen nagyon sok esetben a családok, közösségek (munkahelyek) egy szolgáltatóhoz csatlakoznak, épp a költségkímélés miatt. Érdemes annak alapján szolgáltatót választani, hogy milyenek a telefonálási szokások, ebben az NHH Tantusz nevű programja is segítséget nyújt.

A szakemberek a jelzett anomáliák ellenére is támogatják a számhordozást mint a szabad választás lehetőségét, miközben az ügyfél megtarthatja jól bevált és széles körben elterjesztett számát. A statisztikák szerint ugyanakkor nem élnek sokan a lehetőséggel: az NHH adatai szerint augusztus végén a három szolgáltató ügyfeleinek száma összesen 11,68 millió volt - 2004 május elseje óta mindössze 227,4 ezer mobiltelefonszámot hordoztak, augusztusban alig valamivel több mint négyezret.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások