Életalkotó molekula a galaxis lakható tartományában

2008. november 30. 15:54, Vasárnap
Az élethez közvetlenül kapcsolódó szerves cukormolekulát észleltek galaxisunk egyik lakható bolygókat sejtető területén. A széndirátok egyik alapegységét megtestesítő molekulát már korábban is észlelték a Tejútrendszerben, a lakhatónak tartott övezetekben azonban most először bukkantak a nyomára.

A felfedezés mögött álló nemzetközi csillagászcsapat a francia IRAM rádióteleszkóppal észlelte a glikolaldehid molekulát, a monoszacharid cukrok legegyszerűbbikét, ami kölcsönhatásba lépve a propénal anyaggal ribózt, a ribonukleinsav (RNS) központi alkotóelemét hozza létre, ami dezoxi-D-ribózként részt vesz a DNS felépítésében is.

A glikolaldehidet, ami ugyanazokat az atomokat tartalmazza, mint a metilformát és az ecetsav, más molekuláris szerkezetben (HOCH2-CH=O), korábban már észlelték a galaxis középpontja környékén, ott azonban a körülmények sokkal szélsőségesebbek, mint a galaxis többi részén.

A mostani észlelés a galaktikus középponttól távol, a Földtől 26000 fényévnyire történt, ami arra is utal, hogy az élet ezen kulcs alapanyaga galaxisszerte gyakori előfordulással bírhat. Ez jó hír az idegen élet után kutatók számára, a molekula széleskörű előfordulása javítja az esélyét, hogy más, az általunk ismert élethez elengedhetetlen molekulákkal együtt létezzen.

A csapatnak sikerült nagy szögű felbontásban és különböző hullámhosszokon is észlelni a glikolaldehidet, ami három molekula vonal létezését erősítette meg a terület legbelső részén. "Ez egy rendkívül fontos felfedezés, mivel először észleltünk glikolaldehidet, egy alapvető cukrot egy csillagformáló terület közelében, ahol elméletileg az élet számára alkalmas bolygók léteznek" - nyilatkozott az Astrophysical Journal szaklapban megjelent tanulmány egyik szerzője, dr. Serena Viti, a University College London csillagásza.