2008. december 5. 19:03, Péntek
A Gartner friss felmérése szerint a harmadik negyedévben a Nokia meghátrált, miközben az Apple igencsak beerősített. A Windows Mobile készülékek komoly kihívás előtt állnak, a piac pedig lassulóban van.
A Nokia természetesen megőrizte vezetését az okostelefonok szegmensében, hiszen a harmadik negyedévben is ők adták el a legtöbb készüléket - 15,5 millió darabot, amivel a piac csaknem 43 százalékát uralták. Ez azonban visszaesést jelent a tavalyi év hasonló időszakában, hiszen akkor még 48,7 százalékon álltak. Ennél is látványosabb volt azonban a RIM és az Apple előretörése - előbbi a
Blackberry Storm, utóbbi pedig az
iPhone révén aratott sikereket.
![](https://media.sg.hu/kep/2008_12/1205n97.jpg)
Nokia N97
A harmadik helyre előugró Apple esetében a kutatócég
megjegyzi, hogy 13 százalékos részesedésükkel a Windows Mobile készülékeket is komoly kihívás elé állítják. Első alkalommal haladta meg ugyanis eredményük a Microsoft platformjának teljesítményét mind Észak-Amerikában, mind pedig világszerte, így a szoftvercég kénytelen lesz valamilyen válasszal előállni. Utóbbinak ráadásul a Symbian és az olyan nyílt platformok kihívásával is szembe kell néznie, mint például a Google Android, a szakértők szerint pedig a kezelőfelület versenyképtelensége sem szolgál a Microsoft javára.
A gyártók összesen 36,5 millió készüléket értékesítettek a harmadik negyedben, ami alig 11,5 százalékkal haladta meg a tavalyi időszak eredményét. A piac egyértelműen lassulóban van, amit sokkal jobban mutat, hogy míg tavaly 53 százalékkal javultak az eladások (2006-hoz viszonyítva), addig az éves összehasonlítás idén mindössze 18 százalékos növekedést mutat majd. Igaz, jövőre némi javulást várnak ezen a téren, hiszen 30-35 százalék közé várják a növekedési rátát, amin nagyot lendíthetnek majd az érintőképernyős megoldások és az Androidra épülő készülékek.
A Nokia esetében megjegyzik, hogy a vadonatúj fejlesztések (így az N97) sikere sem elég az üdvösséghez, az uralom további kiterjesztéséhez mindenképpen szükség lesz az online platform, vagyis az
Ovi sikeréhez.