A játékvilág jövője: a DLC

A játékvilág jövője: a DLC

2010. október 28. 18:00, Csütörtök
A Letölthető Tartalmak (DLC) fogalma mára teljesen elfogadottá vált a játékiparban. Míg kezdetben DLC-k maximum egy-két új fegyvert, más színű ruhát vagy egy-egy új multiplayer térképet jelentettek, addig mára amolyan "upgrade" szerepet töltenek be.

A legújabb tartalmak ugyanis valóban számos extrát adnak az alapjátékhoz és nem egy esetben egy teljesen új történeti szálat vagy főhőst hoznak be a sztoriba (lásd például GTA IV sorozat vagy Alan Wake). Az átmenet azonban közel sem volt zökkenőmentes. Számos játékos ugyanis nagyon idegenkedve fogadta a DLC-k megjelenését és úgy vélte, hogy a fizetős tartalmak olyan részek, melyeket a kiadó vagy a fejlesztő szándékosan hagyott ki az alapprogramból, mert így több pénzt húzhat ki a kedves vásárló zsebéből.



Hasonlóan fogadták az ingyenes DLC-ket is. Ezekre szintén az volt a vád, hogy az alapjátékból szándékosan kihagyott jelenetek, lehetőségek szerepelnek bennük, melyeket utána hónapokkal később csak azért tettek elérhetővé, hogy megnöveljék a cím piaci értékét. Mindenesetre a DLC-k itt vannak és a jelek szerint sokáig maradnak is.

Persze vannak előnyei is a rendszernek. Az egyik ilyen - amit a fejlesztők is folyamatosan hangoztatnak -, hogy a Letölthető Tartalmaknak köszönhetően nem kell 4-5 évet várni egy AAA-kategóriás cím megjelenésére, mivel kevesebb időt kell eltölteniük a tervezési és fejlesztési fázisban. Ami ugyanis kimarad vagy később jut eszükbe, azt DLC formájában elérhetővé teszik.

A Kölnben tartott 2010-es Game Developers Conferencen az Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) számokkal szemléltette a digitális letöltések és a DLC-k létjogosultságát. A beszámoló szerint a játékosok 2009-ben átlagosan 2-3 játékot vásároltak, ami drasztikus csökkenés a korábbi évek 6-8 játékos átlagához képest.

Ennek ellenére a DLC-k piacán a tavalyi év bevételei rekordot döntöttek és az EEDAR szerint 2011-ig csak növekedni fog az iparnak eme szegmense. A prezentációból az is kiderült, hogy a játékosok 22,5 százaléka már a vásárlás előtt utánajár, hogy pontosan mennyi és milyen tartalmakat nyújtó DLC lesz elérhető a kiszemelt programhoz.



Mit gondolsz a DLC-ről?
Pénzlehúzás (66%)
Jó dolog (21%)
No komment (12%)
Összesen 673 válaszadó.
A fejlesztők is támogatják a rendszert és csak abban oszlanak mega vélemények, hogy pontosan mire is lehet használni a DLC-k rendszerét. Egyesek szerint ezzel jócskán meg lehet növelni egy játék élettartalmát, míg mások szerint jobb minőséget lehet produkálni az eddigieknél kevesebb idő alatt.

"A DLC mára minden projekt része lett" - állítja a Medal of Honor producere, Greg Goodrich. "Személy szerint már évek óta így gondolom. A fejlesztők évente egy-két alkalommal tudnak eljutni a játékosokhoz, ám a DLC-k segítségével folyamatos kapcsolattartás érhető el és nem 'veszítjük el' őket két nagy blockbuster között."

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások