2011. november 6. 07:15, Vasárnap
Amennyiben a feladatsor katonai részét választjuk, a középpontban értelemszerűen a nagy csaták állnak majd. Hol védekeznünk kell az ellenséggel szemben, hol támadnunk, hol időre folynak a küzdelmek, hol az életben maradás a tét: a változatosság tehát garantált. Amennyiben az ökonómiai rész missziói állnának közelebb a szívünkhöz, abban az esetben a gazdaságé lesz a főszerep, így a legtöbb esetben gyűjtögetni fogunk valamiféle nyersanyagot, dolgunkat pedig gyakran időkorlát vagy a lakosságra támadó farkasok és medvék nehezítik meg. Előfordulnak természetesen olyan helyzetek, amikor nem lehet éles ellentétet elkülöníteni az adott küldetésen belül, tehát harcolnunk is kell, de mellette a gazdaságra is muszáj odafigyelnünk, hiszen az egyik nélkül értelemszerűen nem létezhet a másik.
Szerencsére - vagy éppen sajnos - a fejlesztők teljes egészében meghagyták a régi epizódokból megismert játékmenetet, a Stronghold 2-höz képest például nem fogunk komolyabb eltéréssel találkozni ezen a téren, még a legtöbb felhúzható épület is onnan lett kiollózva, természetesen egy kötelező újrarajzolást követően. Ennek hála minden pályán elölről kell kezdenünk birodalmunk építését, így a raktárak és lakóházak felhúzása után ételt és nyersanyagot kell teremtenünk, majd felállítani egy erős hadsereget, mindezt épületek segítségével, a gazdaság egyensúlyának folyamatos felügyelete mellett.
Egyszóval az évekkel korábban felépített játékmenetet kapjuk meg ezúttal is, ami nem csak nosztalgikus érzéseket, hanem a második rész óta megtapasztalt hibák fennállását is jelenti. Azt ugyanis még le tudtuk volna nyelni, hogy nincsenek forradalmi újdonságok, de azt, hogy hat év alatt nem sikerült olyan alapvető hiányosságokat javítani, mint a továbbra is kiszámíthatatlanul működő építkezés - van, amikor nem enged egy bizonyos helyre építeni a játék -, vagy éppen a faltörő kosok hihetetlen erőssége, azt bizony nem tudjuk megbocsátani. A Stronghold 3 sajnos hemzseg az efféle hiányosságoktól, amelyek zöme apróság, de biztosan ismeritek a közmondást, miszerint sok lúd bizony disznót győz.
A játék is ebbe a csapdába esett, annyi apró hibája van, hogy attól könnyű besokallni, kezdve a mentések felülírhatatlanságától, a nagyobb lélegzetvételű várostromok hiányán át egészen addig a pontig, miszerint a legtöbb feladatot csak és kizárólag úgy és abban a formában hajthatjuk végre, ahogyan azt a fejlesztők elgondolták. Hiába működne egy adott problematikára más taktika is, ha másképpen gondolkodunk, mint az illetékesek, akkor biztosan nem fog sikerülni a művelet. Szintén nem tetszett, hogy a Firefly Studios arra alapozta játékát, hogy a korábbi részeket már úgyis mindenki ismeri, ezáltal a betanító mód tulajdonképpen teljesen hasznavehetetlen, ami az új játékosoknak biztosan okozni fog néhány kellemetlen percet.
Ami viszont a fentiek mellett a legjobban fájt, hogy a Stronghold 3-nak nincsen lelke, nincs hangulata. Olyan érzésem volt a játék közben, hogy az egész csak muszájból készült el, sem komolyabb céljuk, sem világmegváltó terveik nem voltak vele a fejlesztőknek, csak elkészíteni a sorozat újabb darabját, ami maximum szebb lesz a korábbiaknál, de újdonságot nem tartalmaz. Ha így tekintünk rá, akkor nyilvánvalóan sikerrel jártak, de a legtöbb játékos bizonyára többet várt egy olyan névtől, mint a Stronghold.