Botanicula

Botanicula

2012. május 6. 05:32, Vasárnap
Grafika: Aki annak idején játszott már a csehek korábbi alkotásaival, avagy a Samorosttal és a Machinariummal, azok bizonyára tudják, hogy a csapattól sosem álltak távol az egyedi, pszichedelikus és egyben groteszk képi megoldások. Ugyan a flash-alapú megvalósítás miatt alaposan meg lehetett kötve a készítők keze, ennek ellenére is képesek voltak egy igencsak elképesztő látványvilágot összehozni a Botaniculával. A képek alapján nyilván sokakban megfogalmazódik a kérdés, hogy miképpen kaphat öt pontot egy első ránézésre nem túl világmegváltó cím?

A válasz rendkívül egyszerű. Azért, mert a játék külleme igazán egyedi, ugyanakkor nem vethető össze a hatalmas költségvetésből készült címekkel, hiszen teljesen más kategóriát képvisel, mint azok a videojátékok, amelyek manapság tucatszám találhatók meg a boltok polcain. Ha beszélhetünk művészetről a PC-s játékok esetében, akkor a Botanicula minden kétséget kizáróan beletartozik ebbe a kategóriába, még akkor is, ha sokan képtelenek lesznek megérteni, de inkább elfogadni ezt a fajta művészetet.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A Botanicula kezelőfelülete mondhatni egy nem létező fogalom, hiszen alapesetben még a felszedhető vagy interaktív tárgyakat is alig tudjuk észrevenni a különböző pályarészeken. Természetesen a képernyő felső és alsó részében találhatunk egy alapesetben rejtett menürendszert - felülre kártyák és tárgyak gyűjthetők, alul pedig a főmenü található -, de ezeket csak nagyon ritkán fogjuk használni, így amire kell, arra tökéletesen megfelelnek.

Nem ennyire egyszerű a helyzet azonban az irányíthatóság esetében. Habár magukat a karaktereket könnyen és egyszerűen tudjuk egyik képernyőről a másikra terelni, sajnos akad néhány olyan fejtörő, amikor egérrel és billentyűzettel nagyon sokan a falat fogják kaparni, ugyanis szó szerint irányíthatatlanná válik miattuk a játék. Ez szerencsére a fejtörők kis részére igaz csak, de éppen elegendő mennyiségben fordul elő a probléma ahhoz, hogy emiatt indokolt legyen a pontlevonás.

Játszhatóság: Tény, hogy a Botanicula rendkívül rövidnek nevezhető, hiszen legjobb esetben is néhány óra alatt - maximum 5-6 - kijátszható, de mivel a fejtörők nagyon változatosak és többségük az ügyességünkön múlik, netán annyira bonyolult, hogy garantáltan nem fogunk emlékezni a helyes megoldásra, ezért legalább egy, de az izgalmas világ és a helyenként megtalálható opcionális küldetések miatt inkább két végigjátszást biztosan megérdemel majd a program.

Intelligencia, nehézség: Mesterséges intelligenciáról ugyan nem igazán beszélhetünk a játékban, hiszen nincsenek legyőzésre váró ellenfelek, illetve valós harc, ahol ez a tulajdonság igazán mérvadó lehetne, ellenben a nehézség egy olyan sarkalatos pont, ami önmagában is megérdemli a pontlevonást. Az ugyanis csak egy dolog, hogy egyik-másik fejtörő már-már brutális nehézséget kapott, az viszont megbocsáthatatlan, hogy a játék olyannyira nem közöl semmit a játékossal, hogy emiatt a legtöbbször elveszettnek fogjuk érezni magunkat. A rendszertelenség, illetve a "majd csak lesz valami" hangulat pedig egy kalandjáték esetében finoman szólva sem egy szerencsés momentum, hiszen kell egy láthatatlan kéz, ami legalább néha, de a helyes irányba terel minket.

Hangok, zene: A Botanicula további nagy erősségei közé tartoznak még a háttérben meghúzódó zenék és hanghatások, amelyek közül a muzsikák ugyan jelentéktelennek tűnnek, de a hangeffektek már rendkívül hatásosra sikeredtek. Nagyon jó ötlet volt az alkotók részéről, hogy nem csak a grafikai megvalósítással kapcsolatban, hanem a hangok esetében sem vették magukat túl komolyan, így gyakran találkozhatunk oda nem illő, éppen ezért rendkívül vicces és megmosolyogtató háttérzajokkal vagy zörejekkel, a halandzsa szinkronokról pedig nem is beszélve.

Összefoglalás: A Botaniculát nyilván nem hasonlíthatjuk össze egy Mass Effect 3-mal vagy egy Crysis 2-vel, hiszen egészen más területet fednek le ezek az alkotások, de a maga nemében az Amanita Design legújabb kalandjátéka rendkívül egyedi és egyben művészi munka lett, amit elsősorban azért kell minden játékosnak kipróbálnia, mert rendelkezik forradalmi ötletekkel és egyediséggel, ami sajnos a mai játékok 90 százalékáról nem mondható el. Ha tetszett a Machinarium, ha szereted a point and click kalandokat, netán csak valami újdonságra vágysz, akkor a Botanicula számodra is kellemes meglepetés lesz.


<< Előző oldal  1 2 [3] 


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások