2012. október 14. 14:15, Vasárnap
Kiadó: 2k Games
Fejlesztő: Firaxis
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 2 GHz-es Intel Core 2 Duo processzor, 2 GB RAM, Nvidia GeForce 8600 GT vagy ATI Radeon HD 2600 XT grafikus kártya, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: 2 GHz-es Intel Core 2 Quad processzor, 4 GB RAM, Nvidia GeForce 9000 vagy ATI Radeon HD 3000 grafikus kártya, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: XCOM-sorozat
Kategória: körökre osztott stratégia
A kilencvenes évek közepét a játéktörténelem szempontjából egyértelműen kiemelkedő időszaknak tartjuk, hiszen óriási változások és technológiai újdonságok történtek akkoriban az iparágban, elegendő csak a három dimenzió egyre nagyobb térnyerésére, vagy az első PlayStation konzol megjelenésére gondolni. Természetesen akadtak olyan videojátékok is, amelyeknek köszönhetően kellemes emlékeink vannak abból az időszakból, így többek között az akkor leginkább még UFO: Enemy Unknown címen ismert alkotás, amely a brit Mythos Games egyik legemlékezetesebb címeként alaposan megreformálta a körökre osztott és a valós idejű taktikai stratégiák házasságát.
A hirtelen jött sikernek köszönhetően a fejlesztők megpróbálták ugyan reprodukálni a bevált receptet, és az XCOM: Apocalypse cím alatt egyszer sikerült is nekik, de a külső csapatoknál készült alkotások, majd később a Hasbro által fejlesztett részek finoman szólva is kritikán alulira sikeredtek. Az ezredforduló óta éppen ezért nem is nagyon kaptunk újabb epizódokat a franchise-hoz kapcsolódóan, és bár az Irrational Games által bejelentett XCOM akciójáték megmozgatta a rajongók fantáziáját, a legtöbben jobban szerettek volna egy a klasszikus gyökerekhez visszanyúló újabb részt. Alighogy ezek a gondolatok megfogalmazódtak bennünk, a Civilization-sorozattal elhíresült Firaxis Games be is jelentette, hogy ezúttal ők lesznek a felmentő sereg, hiszen azt tervezik, hogy egy olyan videojátékot fejlesztenek nekünk a jövőben, ami a legendás Enemy Unknownt veszi alapul.
Ebből kerekedett ki végül az XCOM: Enemy Unknown, amely alapjait tekintve teljes hűséget mutat a legendás előddel, de a Firaxis csapata nagyon merészen nyúlt az újdonságokhoz is, ami esetünkben egyáltalán nem tekinthető negatívumnak. Természetesen a történeten és a koncepción egy fikarcnyit sem módosítottak a készítők – az eredetiben sem kapott túl hangsúlyos szerepet –, így ismét egy poénokkal átszőtt, de mégis komolynak tűnő, enyhén apokaliptikus sztorit fogunk kapni, amelynek keretein belül egy földönkívüli invázió játssza a központi szerepet.
Az emberiség legnagyobb rémálma ugyanis beteljesült, a fejlett technológiával rendelkező szürke lények megtámadták világunkat, egyetlen céljuk pedig, hogy átvegyék az uralmat a bolygón. A nagyhatalmak ennek hatására soha nem látott összefogást kezdeményeznek annak érdekében, hogy megakadályozzák az inváziót, így a korábbi konfliktusokat és nézeteltéréseket háttérbe helyezve felállítanak egy elit alakulatot, hogy ott vegyék fel a kesztyűt a betolakodókkal szemben, ahol a legnagyobb szükség van rá.
A csapat élére természetesen mi kerülünk, így a mi felelősségünk lesz, hogy hol, mikor és milyen formában támadjuk meg az idegeneket. Ebből már nem nehéz megállapítani, hogy az XCOM: Enemy Unknown keretein belül szabadon válogathatunk a fő- és mellékküldetések között, hiszen a történet végkimenetelének szempontjából teljesen mindegy lesz, hogy melyik kontinensen és országban küzdünk meg a támadókkal, a harcok végeredményének szempontjából azonban egyáltalán nem, hiszen nem csak rengeteg tapasztalatot szerezhetünk egy-egy csatából, hanem idegen technológiákat is, amelyeknek köszönhetően saját fegyvereiket fordíthatjuk támadóink ellen.
A játékmenet egyébiránt nem sokat változott az eredeti Enemy Unknownhoz képest, azonban tény, hogy finomodott és a mai igényekhez igazodott, sőt, a Firaxis kreatív fejlesztői valóban olyan merészen nyúltak hozzá néhány lehetőséghez, hogy ahhoz komoly bátorság kellett. Ilyen például saját bázisunk, amit a korábbi felsőnézet helyett ezúttal hangyafarmszerű elrendezésben, oldalnézetben láthatunk. Főhadiszállásunk ezúttal is számtalan funkciót tölt majd be a játékon belül, így attól függetlenül, hogy mit építettünk hozzá és mit csinosítottunk vagy fejlesztettünk rajta, mindig itt fogunk időzni az összecsapások közben.