Négy csillag világít meg egy bolygót

2012. október 16. 05:13, Kedd
Csillagászok egy minden eddiginél különlegesebb bolygót találtak, melynek egét négy különböző nap ragyogja be.

A távoli világ egy csillagpáros körül kering, a csillagrendszer körül ugyanakkor egy másik csillagpár is kering. A felfedezés a Planethunters.org weboldal alkalmazásával született meg brit és amerikai intézetek közreműködésével. A tényleges észleléseket a Keck Obszervatóriummal végezték el.

A "mindössze" 5000 fényévnyire fekvő bolygó a Planet Hunters oldal után a PH1 jelölést kapta. Elméletileg egy, a Neptunusznál valamivel nagyobb gázóriásról van szó, ami méretét tekintve a Föld hatszorosa. "Nem kell túl messzire menni, hogy egy ilyen rendszer létezése ellen fogadjon az ember" - nyilatkozott dr. Chris Lintott, az Oxford Egyetem asztrofizikusa a BBC-nek. "A négy csillag vonzása egy rendkívül bonyolult környezetet teremt, ennek ellenére a bolygó egy látszólag stabil pályát foglal el. Ez elég zavarba ejtő, és pontosan ez az egyik dolog, ami ennyire izgalmassá teszi ezt a felfedezést. Ez egyáltalán nem az, amire számítottunk"

A bináris rendszerek, vagyis a csillagpárokból álló rendszerek egyáltalán nem szokatlanok. Azonban csupán néhány bináris rendszerben keringő exobolygóról tudunk, olyat pedig ezidáig még senki sem látott, ahol egy újabb csillagpár is belép a képbe. Hogyan maradhat stabil egy pálya, amikor négy csillag gravitációja gyakorol hatást rá? "Hat stabil pályával rendelkező kettős csillag körül keringő bolygóról tudunk, amik mind felettébb közel vannak ezekhez a csillagokhoz" - válaszolt dr. Lintott. "Ezért úgy vélem, ez arról árulkodik, hogy a bolygók kialakulhatnak a protoplanetáris korongok belső részein, ahol képesek stabilan megvetni a lábukat"

A PH1-et két amerikai, a San Francisco-ban élő Kian Jek és az arizonai Cottonwoodban lakó Robert Gagliano fedezte fel. Egy halvány fényfluktuációt vettek észre, amit a csillagok előtt áthaladó bolygó idézett elő, felfedezésüket nem sokkal később a hivatásos csillagászok is megerősítették a Hawaii-on található Keck Obszervatórium távcsöveivel.

A 2010-ben alapított Planethunters.org célja az emberi mintafelismerési képesség kihasználása a bolygóáthaladások azonosítására a NASA Kepler űrtávcsövének adathalmazában. Az oldal látogatói a Kepler által vizsgált csillagok véletlenszerűen kiválasztott adataihoz férnek hozzá, ahol bejelölhetik a látható áthaladások, tranzitok elhelyezkedéseit. "A számítógépesített próbálkozások teljes egészében figyelmen kívül hagyták ezt a rendszert, ami arra utal, hogy valószínűleg több tranzit is kisiklott már az ujjaink közül. Rengeteg új adatot halmoztunk fel a Planethunters.org-on, hogy segítsünk az embereknek újabb exobolygókat találni" - mondta dr. Lintott. "Az ilyen rendszerek keresése túl komplikált feladat volt egy számítógépnek. Az emberi mintafelismerés azonban egészen jól megbirkózik a feladattal"