A mozis nyár első nagy meglepetése a Star Trek 2

A mozis nyár első nagy meglepetése a Star Trek 2

2013. május 23. 10:00, Csütörtök
A rekorddöntögető és remek kritikákat kapó első Star Trek-film után mindenki azt jövendölte, hogy a folytatás letarolja a mozikat. Hatalmas tévedés volt.

Láttad a Sötétségben - Star Treket?
Igen, moziban.
Igen, letöltöttem.
Nem, de majd megnézem.
Nem, és nem is érdekel.
A sokak és a gyártó stúdió által is elvárt 100 milliós, vagy azt meghaladó nyitány helyett mindössze 70 millió dollár bevételt hozott első hétvégéjén Amerikában a Sötétségben - Star Trek (Star Trak Into Darkness), ami még a csütörtöki premierrel is mindössze 83,7 milliós startot jelent. Mindez azért hatalmas meglepetés, mert az első rész 75 millió dollárral nyitott péntektől vasárnapig, vagyis a második résznek még a drágább, 3D-s jegyárak mellett sem sikerült lepipálnia az előd nyitányát, a nézőszáma is jóval kevesebb volt.


A folytatásfilmek általában azért szoktak elkészülni, mert az eredeti alkotás hatalmas anyagi sikert arat, vagy miközben korrektül szerepel a jegypénztáraknál nagyszerű nézői véleményeket is generál. Szerencsés esetben mindkét tényező jelen van, s jelen is volt a 2009-es Star Trek esetében, mely azonnal minden idők legsikeresebb epizódjává vált a franchise-nak. A jól fogadott első részeket követően a papírforma azt diktálná, hogy a folytatás több embert érdekel az első napoban, hiszen sokan utólag nézik és szeretik meg a filmet, egyes nézők pedig, akik az első részt hetekkel a premier után tekintették meg, ezúttal a bemutató napjára váltanak jegyet. Így termelhetett egy Vasember 2 30 millió dollárral magasabb bevételt nyitóhétvégéjén, mint az első rész, s így "pakolt rá" több, mint 100 millió dollárt A sötét lovag a Batman: Kezdődik! debütálására.

Még ha a stúdió nem is számolt azzal, hogy a várt magasabb nyitány ellenére a Sötétségben - Star Trek amerikai összbevételei meghaladják a 2009-es Star Trekét (sokkal erősebb startja ellenére a Vasember 2 sem termelt hazájában annyi pénzt, mint a Vasember), abban mindenképp bízott, hogy nemzetközi viszonylatban sokkal jobban fog szerepelni a második rész. Ez is törvényszerű, a folytatásfilmek bevételei Amerikán kívül általában magasabb elődeiknél, márpedig a Star Treknél volt hova fejlődni, hiszen az első rész mindössze 128 millió dollárt produkált nemzetközi viszonylatban.

Azonban a film Amerikán kívüli szereplése sem túl üdvözítő egyelőre. Az eddig befolyt 80 millió dollárból arra lehet következtetni, hogy akár 220-240 millióig is eljuthat az ST2, de ez még mindig nagyon messze van az elvárásoktól. (Nem korrekt az összehasonlítás, de az első részével 266 milliós nemzetközi bevételig jutó Vasember-sorozat 3. része pár hét alatt 750 millió dollárra tett szert Amerikán kívül.) Mint arról beszámoltunk már, Magyarországon sem tört ki a Star Trek-láz, a film még az első helyet sem szerezte meg a hétvégi toplistán nézőszám tekintetében. Hiába volt az előzetesek látványorgiája, a tavasz közepén bemutatott, Feledés című Tom Cruise-scifi 50%-kal jobb kezdést produkált. Akkor a látvány mégsem minden?


Persze nagyon fontos leszögezni, hogy mindez csak játék a számokkal. Egyrészt a számok nem a minőséget jelképezik - azzal szemmel láthatóan nincs gond. A kritikusok ezt a részt is imádják, míg az első epizód 95%-os, a mostani 86%-os tetszési indexszel bír az újságírói kritikákat gyűjtő RottenTomatoes-on, 191 pozitív és csak 30 negatív véleménnyel. A nézői reakciók is túlnyomó részt pozitívak, hiszen Amerikában a mozizók a filmnek a megtekintést követően "A" érdemjegyet adtak (vagyis 5-öst), az IMDb-n pedig a 8.0/10-es "első" epizód után a Sötétségben - Star Trek 8.3/10-en áll, ami még fog csökkenni, de mindenképpen magas osztályzattal fog zárni.

A kedvezői nézői vélemények pedig jelenthetik azt, hogy hosszabb távon futja ki magát a film és a nyitóhétvégén elvesztett dollárokat kompenzálja. Más kérdés, hogy ezt a kompenzációt igencsak meg fogja nehezíteni, hogy Amerikában péntektől elkezdik játszani a Halálos iramban 6-ot és a Másnaposok 3-at - két olyan filmet, melyek előző epizódjai 80 millió dollár fölötti nyitóhétvégét produkáltak, tehát jobban nyitottak, mint J.J. Abrams filmje. Ilyen konkurencia mellett pedig nem egyszerű labdába rúgni.

A másik ok pedig természetesen az, hogy hiába negatív szenzáció a film amerikai nyitánya, maga a 75 milliós hétvége nagyon erős, nem sok film fog ennél jobban nyitni az évben. Más kérdés, hogy az elvárásokról már volt szó, a stúdió a 100 milliós nyitány figyelembevételével kalkulált a költségvetéssel, főleg a marketingre szánt közel 100 milliós összeggel. S a rajongók elvárásai is hatalmasak voltak, akárcsak a hájp. S ezúttal még kampányt sem lehet szidni, az remekül sikerült, így minden adott volt ahhoz, hogy robbantson a film. (Bár egyesek túl titokzatoskodónak tartották a reklámokat és szerintük a nagyobb csavarok ellövése még több figyelmet generált volna.)


Hogy mi történt, azt egyelőre még nem tudni, mindenkinek vannak elképzelései. Egyesek a közönség összetételéből arra következtettek, hogy az egy héttel a Star Trek 2 premierje előtt bemutatott A nagy Gatsby sikere elég sok női nézőt elszippantott - felmérések szerint Amerikában a nézők 64%-a volt férfi (az első résznél csak 60%). De ami még beszédesebb, hogy míg az első film esetében a nézők 65%-a volt 25 éven felüli, a folytatásnál már 73%, ami azt is jelzi, hogy a tinédzsereket nem igazán sikerült megszólítani, illetve a négy év alatt 25 év felülivé érők "helyére" nem érkeztek új, fiatal nézők, akiket érdekelt volna a film. Mi "bajuk" lehet a fiataloknak a Star Trekkel?

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások