Káros lehet a reklámokból finanszírozott virtuális valóság

Káros lehet a reklámokból finanszírozott virtuális valóság

2014. július 16. 08:34, Szerda
A VR-szemüveggel minden eddiginél erősebb a jelenlét érzése, azaz a reklámok is hatékonyabbak lesznek, ráadásul az univerzum azon cég, a Facebook kezében van, aki egyébként is mindent tud rólunk.

A Valve egykori munkatársa koránt sincs elragadtatva a jelenlegi fejlesztésektől. Fabian Giesen korábban a cégnél programozó volt, és úgy véli, hogy nagyon rossz irányba mentek el a virtuális valósággal (VR) kapcsolatos fejlesztések és szerinte az Oculus VR felvásárlása rossz hatással lesz az ágazatra. "Műszaki szempontból a VR nagyon izgalmas terület, a legérdekesebb terület amin valaha dolgoztam. Mérnökként egy álom valóra válása." - írja. Mindennek ellenére mégis kilépett a csapatból.

Giesen közölte, hogy alapvetően nem számít az online játékok nagy barátjának, de a VR rossz a játékiparon belüli fejlesztések szempontjából, mert egy olyan MMORPG-világhoz nyithatja meg a kaput, amelyben csak az alapvető közösségi funkciók lesznek elérhetők. "Míg a 3D Internet - ahol járkálhatunk és kalandjaink lehetnek - papíron jól hangzik, addig hagyományos játékrendszerré alakítva már rossz érzéseket kelt. Úgy vélem, hogy a VR-rel megtehető legérdekesebb dolgok nem a játékok, és aggodalmaim sem ezekkel, hanem a cyberpunk regények által ígért, VR-rel kiegészített MMORPG világokkal kapcsolatosak."

Kifejti, hogy a VR az eddigieknél minőségileg más szintű szórakozás, ahol a "jelenlét" érzése minden eddiginél erősebb. Ennélfogva az, hogy a Facebook az egész dolgot kétmilliárd dollárral támogatja, nagyon megbonyolítja a helyzetet, ugyanis lesz egy olyan online univerzum, amit egyetlen vállalat ellenőriz majd, és amely mindegyik barátunkat ismerni fogja és amely meg akarja majd erősíteni az ehhez a világhoz fűződő kapcsolatunkat.


Károsnak tartja az emberre minden eddiginél hatékonyabban ható média és a drágán futtatható virtuális világ kombinációját, mivel a jelenleg uralkodó üzleti modellek szerint mindezt reklámokból fogják finanszírozni. Folyamatosan tájékoztatva leszünk majd arról, hogy a barátaink már online vannak és buzdítanak arra, hogy mi is kövessük az ő példájukat. A Facebook eladja az adatokat a reklámcégeknek és létrehozza a részletes profilunkat. "Az emberek még VR nélkül is hajlamosak teljesen elmerülni az MMORPG világokban." - emeli ki.

Emlékeztet a Facebook minap kiszivárgott pszichológiai kutatására, ahol a felhasználók hírfolyamán látottakkal befolyásolták azok hangulatát. Ez egyáltalán nem lepte meg, tekintve, hogy a cég célja a bevonódás - és ezzel együtt a reklámbevételek - maximalizálása, és ilyen kisérletekre szükség van ahhoz hogy tudják miket kell megmutatniuk az emberek számára.

Giesen szavai azért is érdekesek, mert a Valve munkatársaként részt vett egy VR-eszköz, valamint a legendás VR-szoba megalkotásában. Rendkívül sok virtuális valóság szemüveget próbált ki, beleértve az Oculus Rift összes verzióját. Szerinte az összes jelenlegi virtuális valóság rendszer alapvetően antiszociális. Annak ellenére mondja ezt, hogy a VR műszaki szempontból a legérdekesebb és a legnagyobb kihívásokat jelentő szakterület volt, amivel valaha foglalkozott.

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások