Kapitányként mi lenne az első parancsod, ha megkapnád az Egyesült Erők
Űrflottájának legnagyobb csillagrombolóját? Segítségképpen itt egy mintaküldetés:
“Feladatod a titkos űrszektor védelme gonosz, mindenre elszánt és már
javában fosztogató csőcseléktől. Ismered a fajtájukat: ezeket tenyésztik
ki klónozó kádakban, fejüket pedig fémkapcsokkal tűzdelik tele.“
A játéktérre döntött felülnézetből tekintesz le. A kezelőfelület szerénynek
és egyszerűnek ígérkezik. (Nem arra az "alien-konzol"-szerű displayre gondolok, mert azt én készítettem nektek a hangulat kedvéért - sogun) Több játéktól eltérően itt egyetlen hatalmas
űrhajót kell kormányoznod a világűr végtelen óceánján. Hiányozni fognak
a flottavezérlő parancsok, de a fejlesztők megnyugtattak, hogy elég bajod
lesz így is egyetlen csillagrombolóddal. Szóval ott tartottam, hogy rád
bíznak egy hadihajót. Itt rögtön eszetekbe juthat a Star Trek sorozat.
Így érezhetett Kirk vagy Picard kapitány is, mikor rájuk bízták az Enterprise
nevű bádogdobozt a hozzá tartozó temérdek legénységgel együtt. Micsoda
óriási felelősség! Képzeljétek csak el, hogy mi történhet egy akkora böhöm
hajón, mikor kiderül, hogy a hajószakács huszadmagával felzabálta az ebédre
sütött összes mákoskalácsot! Tutira fellázad a legénység. Arra már gondolni
sem bírok, mi van akkor, ha egy huncut technikus tréfából megcseréli a
toalettekbe épített szivattyúrendszer csövét a légkondicionálás csövével,
melynek hatására a mosdókból megkönnyebbülten és persze dolga végezetten
távozó legénység nyakába a meglepetés erejével tér vissza nemrég elvesztett
tulajdona… ezúttal a szellőzőnyílásokon keresztül.
Visszatérve a hideg, levegőtlen és óriási nyílt területekkel megtűzdelt világűrre, elmondhatjuk, hogy nem leszel egyedül. Kapitányként találkozni fogsz szövetséges hadihajókkal, amik irányítását természetesen nem veheted át. Szóval felejtsétek el a flottázást. Bármerre is hasítasz majd a világűr végtelenjében, hébe-hóba utadba fog akadni pár űrállomás, semleges hajó, továbbá mindenféle űrcsotrogány, ez utóbbiak rég lejárt működési engedéllyel. Úgyhogy ne csodálkozz, ha egyszer csak szembetalálkozol Han Soloval a Millenium Falcon fedélzetén! Szépen el kell neki magyarázni, hogy ez nem az ő univerzuma. Keresse meg a legközelebbi fekete lyukat és menjen szépen haza, különben kipróbálod rajta nemrég felújított iker-ion-mozsárágyúidat!
Az egész játék folyamán háromféle űrhajó kapitányi hídján ténykedhetsz majd. Elsőként a viszonylag kisméretű, ámde gyors “Gladiátor" osztályú fregatthoz és annak legénységéhez lesz szerencséd. Később, ha már élenjáró kapitány leszel, megkapod ennek nagyobb testvérét a Guardian (Őriző) osztályú nehézcirkálót, végül, tapasztalt öreg rókaként rád bízhatnak egy masszív, ACN Warrior Dreadnought (Rettenthetetlen harcos) osztályú csillagrombolót. Felelős leszel a nagyszámú legénységért, továbbá a hajódat működtető összes rendszer állapotáért. Néha ajánlott elemet cserélned az életfenntartó rendszerekben is. Időnként ránézhetsz a fegyvereket célra tartó komputer körmére, ha esetleg elállítódott volna nagy puffogtatás közben. Végül, ha ráérsz, elosztogathatod az energia felhasználást hajód különféle rendszerei közt. Mindhárom hadihajó más típusú fegyverekkel, pajzsokkal, hajtóművekkel, energiafelhasználással, elektronikus zavarókészülékkel, érzékelőkkel és kommunikációs ketyerékkel fog rendelkezni. Ezek állítgatása, vagyis a vezérlőpult gombjainak ide-oda csavargatása, no meg a tisztek terrorizálása a Te feladatod lesz.
Bonyolultnak tűnik? Azért nem kell megijedni! Kezdő parancsnokok részére lesz öt előre beállított üzemmód a vezérlőpulton, mindössze kapcsolgatni kell majd közöttük. „Vörös”, „sárga” és „zöld” jelzi majd a harckészültséget. A „lopakodó” üzemmód minimálisra csökkenti hajód radarképét (ehhez minden bizonnyal le kell kapcsolnia néhány, - ellenséges radarok számára - potenciális energiaforrást) végül a „tranzit”-mód minden energiát a hajtóművekbe fog pumpálni, te meg teli torokból ordíthatod a hajóhídon, hogy “Visszaaa… pucolás innét!”. A kapitányi műszerfalon szemet gyönyörködtetően fognak csillogni-villogni az energia elosztó szabályzókarjai. Ezeket kedved szerint állítgathatod. Hajódnak mindössze pár másodpercre lesz szüksége, hogy hozzáigazítsa magát új beállításaidhoz. Ööö… roppant pici a valószínűsége, de ha esetleg mégis üzemzavar támadna új beállításaid miatt, akkor nyugodt szívvel elmondhatod: „Nem a gép …, hanem aki…”
Bátorkodom megemlíteni, hogy mivel az UFS Vanguard katonai játék lesz, ezért hiányozni fog belőle a kutatás és a gazdálkodás. Hál istennek! Legyünk őszinték. Érdekel valakit a kutatás? Ááá, senkit nem érdekel! Koncentráljunk inkább a lényegre. Azaz: hogyan lehet széjjel lövöldözni dolgokat az űrben? Hoppá, egy jó hír! Fejlesztés viszont lesz! Űrállomásokra bedokkolva (röhögve gondolok arra a szituációra, mikor az űrállomás közli: “Dokkolási engedély megadva.” A mérges csillagromboló-kapitány meg ezt mormogja bajusza alatt: “Még jó, különben szitává lőném az egész bagázst!) felturbózhatod a hajódat számos kiegészítővel, újabbakra cserélheted elöregedett berendezéseidet. A „boltosok” mindig tudni fogják, milyen minősítést kaptál legutóbb a vezérkartól és ennek megfelelően engednek majd hozzáférni újabb technológiákhoz és hadihajókhoz. Ha új hajót vásárolsz és már időközben sikerült beszerezned egy jobb hajtóművet, akkor azt átszerelik neked az új hajódra, ezáltal semmit sem vesztesz el, amiért keményen megdolgoztál (mellék)küldetéseid során.
Négyfajta fegyverrel irthatod az ellent. Rövidtávra hatékonyak a különféle
lézerek és a hagyományos gépágyúk. Pajzsokra lézerekkel érdemes tüzet nyitnod,
míg a gépágyúk a páncélzatban tesznek nagyobb kárt. Rakétával mindkettőre
lőhetsz, de nyilván nagyobb kárt teszel velük a hajótestben és a legénységben.
Idővel szerezhetsz pajzs diszruptorokat, más néven DEPS-eket. Ezek egyáltalán
nem okoznak fizikai kárt, de rövid idő alatt képesek lenyomni bármilyen
pajzsot. Segítségül kapsz néhány apróka vadászgépet is, szorult helyzetek
esetére. Gondolom ezek fogyóeszköznek fognak számítani, akárcsak a pilóták,
így lehet majd újakat vásárolni illetve felbérelni az űrállomásokon. Csata
közben, a lövöldözéssel kapcsolatban felettébb idegesítő ötletük támadt
a fejlesztőknek: mindegyik lövésed automatikusan célba fog találni. (??!!)
Szóval nem nagyon kell izgulnod fegyvereid találati pontossága miatt.
Minden azon fog múlni, milyen ügyesen irányítgatod át ide-oda hajódon
az energiát. Aki figyelmes, megfelelő energiagazdálkodással sikerre viheti
csatáit. Aki nem figyelmes, az nagyokat fog csodálkozni…
A széjjeltrancsírozandó célpontokat saját magad jelölheted ki fegyvereid számára. Lehetőséged lesz például legyalulni egy ellenséges cirkáló fegyverrendszereit, mielőtt rámászol a hajtóműveire. Más kapitányok talán az ellenséges hajó kommunikációs rendszerét kívánják majd megbénítani, hogy az ne bírjon segítséget hívni, így végig kiegyenlített marad a küzdelem kettőtök között. Továbbá, nem hiába becézik a hajódat „romboló”-nak. Szinte nyüzsög rajta a sok fegyver. Ezért egyszerre több ellenséges hajót is célba vehetsz majd. Egyetlen apró gond lesz mindössze a galamblövészettel: a célba vett ellenséget is pajzsok fogják védeni.
A legtöbb pajzs energia elnyelő típusú lesz. Ez azt jelenti, hogy minél több találat éri, annál jobban kifényesedik majd, ebből pedig az ügyesebb kapitányok képesek lesznek felbecsülni az erejét. Jó tudni, hogy a legnagyobb űrhajók, az ACN osztályú csillagrombolók, pajzsai képesek egyszerűen szétszórni a találat energiáját. Ideig-óráig persze. Itt említem meg, hogy a hajókat ért károsodásokat vagy a hajók szétrobbanását rendkívül élethűen alkották meg a fejlesztők.
Legénységed több száz embert számlál. Mindenkinél látszik, hogyan fejlődnek egyes képességei. Harc közben, a kapitányi hídon lebzselő tiszti kar szakértő (?) támogatására is számíthatsz majd. Ezeket a katonatiszteket már kalandozásaid kezdetén kirendelik melléd. Tekintheted őket képességeid egyfajta meghosszabbításának is. Tanácsokat kapsz majd tőlük minden küldetés elején, továbbá képesek lesznek befolyásolni hajód teljesítményét. Jobb tisztekkel ugye, jobb hajóteljesítményre számíthatsz majd. Beosztásaik a következők lesznek: Első tiszt, főmérnök, kommunikációs tiszt, első navigátor, tudományos és operációs tiszt.
Ez utóbbi embered nem a műtőben fog serénykedni - arra ott a hajóorvos
-, hanem inkább a megszálló csapataid irányításáért lesz felelős.
Időről időre kapsz majd ugyanis megbízásokat, melyek szerint legénységedet
XY bolygó felszínére kell elszállítanod különféle feladatok elvégzése céljából.
Lesz olyan alkalom, amikor diplomatákat kell leküldened, hogy kiharcolják
a békét. Ha nem sikerül célt érniük, utánuk küldheted tengerészgyalogosaidat,
hogy széjjelverjenek pár elégedetlenkedő fejet. Orvosaidra járványok esetén
lesz szükség a bolygófelszínen, tudósaidra pedig akkor, ha sikerül rábukkannod
egy idegen civilizáció hátrahagyott technológiájára és mindent meg akarsz
tudni róla. Személyesen természetesen nem kell részt venned az akciókban.
A te dolgod mindössze annyi lesz, hogy összeállítod a legjobb csapatodat
és tűkön ülve várod visszatérésüket. Embereid minden bevetés alkalmával
tapasztalati pontokat szereznek majd, ezáltal fejlődni fognak a képességeik.
Sajnos a fejlesztők kizárták azt a lehetőséget, hogy ellenséges hajót foglalj
el tengerészgyalogosaiddal, így őket csak a bolygók felszínén vetheted
majd be.
A játékban több mint húsz küldetés alkalmával harminchárom különféle csillagrendszerben tehetsz látogatást. Ebből a tapasztaltabbak gyaníthatják, hogy lesz olyan küldetés is, amikor több rendszert kell útba ejteni. A játékmenet elég lineáris lesz, de rengeted mellékküldetés is helyet fog kapni, hogy extra pénzmagra tehess szert. Elvégre valamiből ki kell fizetni a hajófelújítást és a legénységnek sem árt egy kis plusz tapasztalati pont! Legelső küldetésedet gyerekjáték lesz teljesíteni. Holmi kalózcsürhét kell majd kitakarítanod egy naprendszerből. Később aztán nyakig belemerülsz az események sűrűjébe, mert érkeznek majd olyan hívások is, hogy „ments meg támadás alatt álló kolóniákat”, „semmisíts meg vagy fogj be védtelen űrállomások felé száguldó aszteroidákat… lehetőleg még a becsapódás előtt”, és általában saját elképzelésed szerint tarts rendet a galaxisban. (Na, akkor nálam nagy káosz lesz! – sogun)
Akik unatkoznának egyedül, játszhatnak hálózaton is négyféle módon: deathmatch, csapatos deathmatch, együttműködő, capture the flag (kapd el a zárszót, izé… zászlót). A drága, aranyos fejlesztők mellékelni fogják majd a hajó- és küldetésszerkesztőt is, bár támogatni már nem akaródzik nekik. Ez azt jelenti, hogy jobb lesz hamar megbarátkozni a szerkesztő hibáival, mert valószínűleg életed végéig elkísérnek majd. Evvel a programmal az ellenséges hajókat is megbirizgálhatod.
Az „UFS Vanguard” izgalmas űrszimulátornak ígérkezik. Fejlesztése nemrégen
indult, tehát a készítőknek van még némi tennivalója.
Ötletük mindenesetre dicséretes és elég újnak számít, ha nem tekintjük
Derek Smart bácsi béna grafikával megáldott, viszont sokkal bonyolultabb
és jóval komolyabb tudású Battlecruiser-jét. Szóval nem nagyon készül hasonló
játék mostanában. A Star Trek licenszet is leszámítva. Végszó: remélem
annyira élvezetes lesz a játék, amilyen jó a grafikája. A képeket nézegetve
forrni kezd a vérem és vágyódni kezdek egy jó kiadós, űrbeli csetepaté
után. Hajrá, Red Storm!