Nem az akkuméret, hanem az energiahatékonyság miatt lesz jó egy elektromos jármű

Nem az akkuméret, hanem az energiahatékonyság miatt lesz jó egy elektromos jármű

2023. szeptember 2. 23:29, Szombat
A CLA prototípusa a Mercedes stratégiájának fizikai demonstrációja, amellyel a Teslával és más új elektromos járműgyártókkal szembeni technológiai lemaradást kívánja behozni.

Ezen a hétvégén zajlik Münchenben az IAA, az International Motor Show Germany, ahol a Mercedes kiállította következő kompakt elektromos autója, a CLA prototípusát, melynek hivatalos bemutatója jövő év végén zajlik majd, és csak 2025 elején kerül be a szalonokba. Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója elmondta, hogy az autógyártó legújabb elektromos járműarchitektúrája 30-35%-kal nagyobb hatótávolságot céloz meg minden egyes kilowattóra akkumulátorban tárolt energiával, mint a márka jelenlegi elektromos járművei. Mindezt úgy érik el, hogy a cég lítium-vas-foszfát, azaz LFP akkumulátort is kínál majd az új CLA modellcsaládban, ami a Mercedes elektromos járművei esetében az első ilyen megoldás. Az LFP-akkumulátorral a Mercedes egy alacsonyabb árú modellt akar majd kínálni a jelenleg a Tesla által uralt szegmensben. Kínában az új CLA-nak szintén az LFP akkumulátorokat használó kínai elektromos jármű-márkák konkurenciájával kell szembenéznie.

Kaellenius szerint a német autógyártó jövőbeli fejlesztéseinek fő célja a nagyobb hatótávolság elérése ugyanakkora akkumulátorral, azaz kevesebb energia felhasználásával. "A hatékonyság az új valuta az elektromos járműveinknél" - mondta. Az új CLA célja a 12 kWh energiafelhasználás 100 kilométerenként és a 750 km-es hatótávolság, mondta Kaellenius. Ehhez képest a Mercedes által ma kínált EQA 350 kompakt SUV modell 100 kilométerenként 17-18 kWh-t fogyaszt. Egy jelenlegi Tesla Model 3 fogyasztása 13,1 kWh/100 km. Ez a hatékonysági szint azt jelenti, hogy a jövőbeli CLA egy olyan benzines autónak felel meg, , mint amely 100 kilométerenként egy liter benzint fogyaszt, mondta Kaellenius. Az úgynevezett egyliteres autó már régóta vágyott cél az európai autógyártók számára. A Volkswagen XL1 dízel-elektromos hajtáslánccal elérte ezt, de a VW mindössze 200 darabot adott el belőle.

A hatótávolság továbbra is kritikus versenykritérium az elektromos autók piacán. Egyszerűen megérthető érték és a fogyasztók könnyen összehasonlíthatják, hogy egy jármű milyen messzire képes eljutni két töltés között. De a gyártók számára az igazi verseny olyan járművek tervezése, amelyek kisebb és olcsóbb akkumulátorcsomaggal nagyobb hatótávolságot tudnak biztosítani. Az akkumulátorok költségeinek csökkentése kritikus fontosságú, mivel a Tesla és egyes kínai márkák árháborút indítottak az eladások növekedésének fenntartása érdekében Kínában, Európában és az Egyesült Államokban. "Amikor egy elektromos autó hatékonyságáról beszélünk az egész rendszer optimalizálásáról beszélünk" - mondta Kaellenius.

A Mercedes számára további kihívást jelent a nagy teljesítményű Nvidia chipek energiafogyasztásának ellensúlyozása, amelyeket a CLA és a jövőbeli autók vezetői asszisztens rendszerének, nagy infotainment képernyőinek és egyéb rendszereinek vezérlésére használnak majd. A Mercedes mérnökei a hatékonyság javítását hosszú országúti utazások segítségével tesztelték a Vision EQXX nevű prototípusban. Ez a jármű 100 kilométerenként 8,3 kWh-ra csökkentette az energiafogyasztást, közölte a Mercedes. A Vision EQXX esetében "nem szabtunk határt a mérnököknek" - mondta Kaellenius, de a CLA sikere nagyban függ majd az árától, és persze az egyre zsúfoltabb elektromos autópiac többi szereplőjétől.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások