Amerikai internetes kereskedők árui Magyarországon

Amerikai internetes kereskedők árui Magyarországon

2003. november 18. 23:09, Kedd
Néha meglepő árkülönbségek tapasztalhatók bizonyos termékek esetében az Egyesült Államok és Európa között. Csak egy a sok példa közül: egy Panasonic ’SVSD50’ MP3-lejátszó nálunk 63 000 forintba kerül , addig ugyanez a tengerentúlon már csak 115 US$ , azaz szállítással együtt is csak kb. 35.000 Ft.

Számos termék pedig egyáltalán nem is kapható Kelet-Európában, a listát a nálunk élő külföldiek hosszan tudnák sorolni. Az árkülönbségekre említhetnénk még a digitális kamerákat, informatikai eszközöket vagy amerikai autókhoz, gépekhez való alkatrészeket. Márpedig a gazdasági mechanizmusok törvényszerűségei szerint, ha valamire van kereslet, azt előbb-utóbb kínálat követi.

Egyelőre csak egy hazai, de amerikai raktárhelyiséget is fenntartó internetes cég tud segítséget nyújtani a tengerentúli vásárlásban: az InternetVilag.hu saját, nebraskai telephelyéről haza tudja szállítani az amerikai kereskedőktől vásárolt árut - amit a legtöbb amerikai oldal nem vállal, ha közvetlenül teszünk megrendelést. Hasonló helyzettel kerülhetünk szembe az aukciós oldalakon (pl. eBay.com), ahol a legtöbb tételt csak amerikai szállítással kínálják.

Hosszú távon az uniós gazdasági integráció és a szabadkereskedelmi megállapodások árkiegyenlítő hatása erősebben érvényesülhet, de az USA-val való internetes kereskedelem még távolinak tűnik - több okból is. Egyrészt a multinacionális vállalatok piaci és árképzési stratégiáiban kereshető a válasz. Amíg egy-egy termék hiánypótlónak számít bizonyos piacokon, magasabb árat lehet elkérni érte. Nem úgy egy fejlettebb gazdaságban, ahol már komoly verseny van az adott ágazatban. Így fordulhatott elő, hogy tőlünk keletre drágábbak voltak a mobiltelefonok hosszú ideig, mint nálunk - miközben tőlünk nyugatra már feleannyiért kínálták ugyanazon készülékeket.

Ugyanígy egy-egy régió gazdaságpolitikája is befolyásolja az árakat. Minden ország védeni igyekszik saját gazdaságát, ami eltérő vám- és egyéb pótlékszabályozáshoz, ezáltal jelentős árkülönbséghez vezethet. Az EU-val kötött és már régóta élő kereskedelmi szabályozás ezen árkülönbségek nagy részét lebontotta, de az USA-val szemben változatlanul hagyta.

A fentiek mellett talán a legfontosabb ok a garanciális ellátás: egyes termékek (műszaki cikkek, cipők stb.) csak úgy hozhatók forgalomba, ha arra a forgalmazó garanciát is vállal - a vásárló országában. Ehhez pedig telephely, logisztikai központ és ügyfélszolgálat kell, melyek kiépítése jelentős költségekkel jár, s nem biztos, hogy rövid távon megtérül az amerikai kereskedőknek. Ráadásul a befektetők sem tolonganak mostanában, hogy internetes cégekbe fektessék pénzüket - még az Egyesült Államokban sem.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások