2004. október 25. 00:08, Hétfő
Egy modern autó már elképzelhetetlen elektronikus eszközök nélkül, és az informatikai és az autógyártó iparág vezetői szerint a jövőben ez még inkább így lesz. A köztük kötött megállapodásokból kitűnik, hogy az autókban lévő számítógépek nemcsak kényelműnket és biztonságunkat szolgálják majd, hanem az "okos" autók funkciógazdagsága még a Knight Rider-sorozat KITT-jével is felveheti a versenyt.
A General Motors koncepcióautói szerint 2012-2015 táján mindennapos lesz a fedélzeti radar, a vezetéknélküli internetkapcsolat és a - ma még a repülőgépeknél sem teljesen általános - a mechnikusat teljesen felváltó elektronikus vezérlés. Persze a kormánykerék és az erőforrás maradni fog, legalábbis az autóelektronikai téren vezető német Bosch vállalat igazgatója, Bernd Bohn szerint. Jóslatában 2015-ben még a belsőégésű motorok birtokolják a piac 95%-át, és ez 2025-re is csak 85%-ra csökken, és csak a fennmaradó pár százalékon osztozik a hidrogén és más alternatív megoldások.
Ma még csak a korszak hajnalán vagyunk, de a tendencia arra mutat, hogy az elektronika minden területen lecseréli a mechanikus szerkezeteket, és még a középkategóriás modellek is szenzorokkal, kamerákkal, TFT-kijelzőkkel lesznek telezsúfolva. A fejlődést jól érzékelteti, hogy az elmúlt két évben a Bosch autóvezetést támogató rendszerein dolgozó mérnökök száma megháromszorozódott.
A helyzet érettségét jól mutatja, hogy a Microsoft is átgondolja
stratégiáját. Szándékuk szerint a szórakoztatástól a műholdas kapcsolatig mindent a Windows CE egy speciális változata fog vezérelni. Érdeklődésük a piac iránt érthető: a General Motors közlése szerint már most az elektronika és a szoftverek jogdíjai teszik ki egy átlagos autó árának egyharmadát. Az IBM alelnöke, Nick Donofrio szerint két év múlva ez az arány meg fogja közelíteni a 40, öt év múlva pedig a 90(!) százalékot.
A Microsoft egy
detroiti konferencián be is mutatott egy Hummert, melyben egy GPS-vevővel és Bluetooth-kapcsolódással kiegészített Windowst futtató számítógép volt a hátsó ülés alatt. A vállalat véleménye szerint a vezetők meglévő mobilszolgáltatójukon keresztül telefonjukkal kapcsolódhatnak az internetre, és vehetik igénybe az MSN
szolgáltatásait. Mivel a rendszer ismeri az autó helyzetét, hangvezérléssel lekérhető a legközelebbi benzinkút iránya, és az árakról is tájékozódhatunk. A konszern termékeitől biztonsági megfontolások miatt ódzkodók számára megnyugtató lehet, hogy a rendszer semmilyen kapcsolatban nincs az autó vezérlésével.
A piacra a többi szórakoztató elektronikai óriás is szemet vetett: a Thomson és a Pioneer is bejelentette, hogy az otthoni rendszerekkel egyenrangú hang- és videóberendezéseket szeretnének az autókban látni. Az IBM is nyomul, a DaimlerChryslernek már kifejlesztettek egy nyílt szabványokon alapuló szoftverplatformot, kézhasználatot nem igénylő navigációs rendszerüket pedig a Honda fogja alapfelszerelésként szállítani a 2005-ös Acura RL modellbe, ráadásul a BMW-nek is besegítenek szoftvertervek kidolgozásával. A Texas Instruments is nemrég mutatta be a nyilvánosság előtt komplett, autókba szánt multimédiás rendszerét, melyben még a műholdas adatátvitel is van, illetve a helyi hálózatokra is rá tud kapcsolódni.