A jövő elektronikus autója

A jövő elektronikus autója

2004. október 25. 00:08, Hétfő
A jövő erőforrása tekintetében az iparág két részre szakadt. Míg a japánok és az amerikaiak a hibrid benzínes-elektromos járművekben hisznek (pl. Toyota Prius vagy Honda Civic), addig a németek a kiforrott dízeltechnikában - becslések szerint jövőre ez fog dorombolni az Európában újonnan eladott autók 44 százalékában. Az utóbbi 15 évben a számítógépes vezérlés 30%-kal hatékonyabbá tette a motorokat, de az üzemanyag-felhasználás a nagyobb motorok többletfogyasztása miatt mégsem csökkent.


A Siemens az üzemanyagszint-jelzőt és más apróságokat LCD-vel helyettesítené

Ez különböző új technikák révén változni fog: a GM már dolgozik az igény szerinti felhasználás megvalósításán, azaz átlagos vezetés közben csak a hengerek fele fog dolgozni. Az Intel és AMD processzoroknál a fogyasztás visszafogására már évek óta alkalmazott módszer a gyártó várakozásai szerint 2008-ra már kétmillió autóban lesz jelen. A BMW és más vállalatok javított szelepvezérlése további megtakarítást hoz majd. A Bosch egy új rendszere lehetővé teszi a motor azonnali kikapcsolását megállás esetén, azaz stoplámpáknál vagy dugókban. A gázpedál megnyomására a motor ismét beindul, ezt egy speciális adagolórendszerrel érnék el, 5%-kal csökkentve a motorok étvágyát. Az elektronikus kézifék nemcsak helymegtakarítást jelent majd (esélyt adva a dizájnereknek a tér eltérő kihasználására), hanem megállás esetén azonnal bekapcsolódva a biztonságot is növeli - az ár emelkedése nélkül.

Persze az új technológiáknak hátrányai is vannak. A jövő autójában a CD- és videólejátszó, a navigációs rendszer és más kütyük miatt indokolt annak veszélye, hogy a vezető kevesebb figyelmet fordít az útra. Ugyan az internetkapcsolat Japánban és Európa egyes országaiban már most is üzembiztosan működik, az Audi szándékosan mellőzi, mivel használata véleményük szerint túlságosan megosztaná a sofőr koncentrációját. Az elektronika terjedésével a magánszféra védelme is előtérbe kerül: hiába lehet hasznos egy a vezetési stílust (sebesség, használat gyakorisága stb.) rögzítő rendszer mind a gyártó, mind az autót vezető számára, azonnal kételyek merülhetnek fel a felhasználás módjáról.


A visszapillantó tükröket kamerák váltanák fel

A változások gyorsaságát emberi szempontok is visszafogják. Hiába okoz légellenállás-javulást, ezáltal üzemanyagmegtakarítást a külső visszapillantó tükrök kamerákra cserélése, a dolog nem csak a középkorú vásárlóknál vet fel kételyeket. Az elektronika megjelenése a váltásban szükségtelenné teszi a középső váltókart is, hisz mivel nincs fizikai kapcsolat, az bárhova helyezhető, mégis nyilvánvaló hogy az sokáig nem fog eltűnni. Kérdéses a számítástechnika világában általános upgrade-ek alkalmazása - az autót az emberek még a gazdag országokban is sok éves használatra veszik, ezért a berendezéseknek nemcsak megbízhatóaknak kell lenniük, hanem tartósaknak is, ráadásul elgondolkodtató, hogy egy PC-szerű eszköz 7-8 év múlva egyáltalán használható lesz-e, mennyire hat rá a szabványok folyamatos változása.

Az egyértelmű tendencia ellenére egy dolog biztos: a vezetéshez még pár évtizedig biztosan szükség lesz magára az emberre. Chris Gerdes, a Stanford Egyetem mérnök professzora szerint ez borzasztóan komplex feladat. "Az automatizált vezetés egyike azon dolgoknak, amelyek 1940 óta mindig 15 évre voltak tőlünk. Ez most sincs másként."


<< Előző oldal  1 2 [3] 


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások