2005. május 22. 01:44, Vasárnap
Hamarosan álomból valósággá válhat, hogy a nyomtatott média olvasottságát és közönségadatait is elektronikus úton követhessük nyomon.
Ismét történelmet írhat a technológia. A Mediamark Research Inc. (MRI) bejelentette, hogy megkezdi egy ígéretes új technológia tesztelését, amelynek köszönhetően digitálisan interaktívvá válhatnak a nyomtatott oldalak, és ezáltal elektronikusan mérhető lesz nemcsak a magazinok, de akár egyes oldalaik olvasottsága. Az eljárás lényege, hogy egy interaktív mikrochipet a szó szoros értelmében belenyomtatnak az adott oldalba.
A rádió frekvencia azonosítás (radio frequency identification (RFID)) nevű technológia már számos formában használatos a hétköznapokban, többek között pl. az autópályák fizetési rendszerében. Az MRI most annak tesztelését kezdi meg, hogy eredetileg az MIT Media Lab által kifejlesztett eljárás keretében a magazinoldalakba ültetett RFID lapocskák hogyan alkalmazhatók a magazinok olvasottságának mérésére. Bár az RFID - mint bármely elektronikus technológia - elektromosságot igényel az üzemeltetéshez, az RFID beültetéseket a leolvasók által kibocsátott rádiójelek is képesek lesznek "aktiválni".
A kezdeményezés része annak a megállapodásnak, amelyet az MRI az RFID chipeket és elektronikus leolvasóikat kifejlesztő Media Lab berkeiben megalakult TagSense technológiai vállalattal kötött. Az elektronikus leolvasókat a tervek szerint például a magazinokat árusító kiskereskedelmi egységekben vagy egy újságolvasókból összeválogatott panel résztvevőinek otthonában helyeznék el, így mérve, mikor, hol és milyen hosszan forgatják a lapot, illetve annak egyes oldalait.
Az MRI vezetői azonban figyelmeztettek, hogy a technológia még korántsem áll bevetésre készen. Jelentős laboratóriumi előkészületekre van szükség, mielőtt a barátok és családtagok körében lefolytatott belső teszt egyáltalán megtörténhet, de a magazinok olvasottságát kutató cég nyilatkozata szerint az eljárás szélesebb körű piaci tesztje 18 hónapon belül megkezdődhet. "Abban bízunk, hogy a technológiának köszönhetően képesek leszünk egyes magazinoldalak olvasottságának mérésére is. Nem csak minden oldaléra, de néhány külön lapéra is." - mondta el Jay Mattlin, az MRI alelnöke. Amennyiben az új technológia sikeressé válik, forradalmasíthatja az olvasottság mérésének módszerét.
Az MRI alelnöke megjegyezte, hogy az RFID chipek közönségmérésre történő felhasználásának felmerülhet még néhány akadálya. Többek között megemlítette, hogy a chipek közelében kibocsátott más forrású rádiójelek befolyásolhatják az adatátvitelt. Ettől függetlenül Mattlin a technológiát áttörésként jellemezte, amely teljes mértékben megváltoztathatja a nyomtatott médiában alkalmazott mérési módszereket.
A közönségmérésen felül az alkalmazás azt is lehetővé teszi, hogy a nyomtatott média egészen más utakon próbáljon meg adatokat közvetíteni és fogadni, amely sokkal interaktívabbá tehetné az egész médiumot, mint amiről a jelenlegi kiadók valaha is álmodtak. Miközben a magazin- és újságkiadók agresszíven kutatják a különböző elektronikus megjelenési lehetőségeket - kezdve a weboldalaktól az e-mailen kiküldhető digitális kiadásokig -, az RFID-hez hasonló új technológiák lehetővé teszik, hogy mindezt a jól bevált nyomtatásos technológiával érjék el.