Készül az önálló harci robot

Készül az önálló harci robot

2006. május 5. 19:12, Péntek
Az amerikai védelmi minisztérium fejlesztésekért felelős irodája, a DARPA már évtizedek óta pénzeli a robottechnológiát, hogy a jövő harcterén inkább a gépek viseljék a veszélyt a katonák helyett.

Az olyan feladatok, mint egy adott útszakaszon való járőrözés vagy egy terület felderítése kockázatos és sok embert igényelhet, márpedig mostanság az amerikai haderő éppen hogy emberhiányban szenved. A robotok már most is állandó szereplői a harctérnek, de ezek még egyszerű távirányítással vezéreltek, így állandó figyelmet igényelnek.

A DARPA azonban olyan robotokat szeretne, amelyek - legalábbis korlátozottan - állandó felügyelet nélkül is képesek végrehajtani bizonyos feladatokat, például eljutni A pontból B pontba. A végcél egy olyan robotokból álló rendszer kiépítése, ami egy, a harctértől akár több száz, vagy ezer kilométerre lévő bázisról is felügyelhető viszonylag kis számú személyzet által. Természetesen belátható időn belül ezek a robotok még csak a harctéren lévő katonák munkáját könnyítik meg, levéve a vállukról a kevésbé népszerű feladatokat.


A tengerészgyalogság jelenleg hat Gladiator távirányítású robotot tesztel

Most mutatták be e program legújabb gyümölcsét, a Crusher prototípust, amelynek két példánya már hónapok óta gyűri a terepet. A Crusher egy hat és fél tonnás jármű, ebből a hasznos teher mintegy három és fél tonna lehet, amely a páncélzat, fegyverzet, illetve felderítő-berendezések (radar, infravörös és látható tartományban működő kamera) között oszlik meg az adott feladattól függően. A felszerelés egy része egy teleszkópszerűen kitolható állványon foglalhat helyet, hogy például fák fedezékéből is pásztázhassa a terepet.

A jármű kombinált, dízel-elektromos hajtású: egy VW Jettából származó dízelmotor által hajtott generátor táplálja a hat kerék egymástól függetlenül működő villanymotorjait. A jármű kormányzása a kerekek egymástól függetlenül szabályozható forgási sebessége által lett megvalósítva. Lehetséges egyfajta lopakodás is, amikor lítium-ion akkumulátorok biztosítják tereptől és sebességtől függően 3-10 kilométeres távon az energiát. Mivel a dízelmotor ebben az esetben nem működik, a jármű meglehetősen csendesen közlekedhet.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A Crusher lézeres távolságmérők, panorámakamerák, illetve GPS segítségével tájékozódik, hasonlóan, mint a Darpa Grand Challenge járművei. Azonban azoktól csak az az elvárás, hogy önállóan az egyik pontból a lehető leggyorsabban egy másikba jussanak. A Crusher ellenben egy átszedett terepen is el kell boldoguljon, tehát fel kell ismernie, hogy melyek azok a terepakadályok, amiket le tud küzdeni, illetve azok, amelyeket meg kell inkább kerülnie.

A két Crushert - ahogy elődjét, a hét tonnás Spinnert is - a Carnegie Mellon Egyetem munkatársai építették a DARPA megbízásából, és az eddigi tesztek a hírek szerint nagyon pozitívak. Az egyetem munkatársai szerint 2008-ra már rendszerbe is állhat a hadseregnél a Crusher utódja, mivel a munka jelenleg a már a páncélzat és a fegyverzet integrálásán folyik, illetve még a szimulált harci feladatok végrehajtása van még hátra. Az egyik prototípus már most is rendelkezik egy izraeli gyártmányú fegyvertoronnyal, de egyelőre még csak szimulált fegyverzettel van felszerelve.

Videó a Crusher terepgyakorlatáról (4 perces mpeg, 36 MB)

Kapcsolódó linkek

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások