2006. július 3. 12:57, Hétfő
Évek óta ugyanaz a kép tárul el a német vásárlók elé: a Media Markt és a Saturn áruházláncokban csak és kizárólag Intel processzorokkal ellátott számítógépeket lehet látni és megvásárolni. Szakemberek szerint egyre nagyobb gondba kerülhet a világ legnagyobb processzorgyártó cége.
A Financial Times üzleti lap
cikke szerint a Fujitsu Siemens által Németországban magánszemélyeknek eladott PC-k 40 százalékában dolgozik AMD processzor, a vállalati számítógépeknél ugyanez az arány 15 százalék, míg a Media Saturn Holding (MSH) áruházaiban zéró. A kérdésre, miszerint a Media Markt és a Saturn áruházak miért nem árulnak AMD processzorokkal ellátott számítógépeket, a kereskedők nem kívántak válaszolni. A német
Szövetségi Kartellügyi Hivatal eddig úgy tűnt nem veszi észre a helyzetet, most azonban kiderült szó sincs erről.
A hivatal munkatársai és a német fogyasztóvédők úgy tűnik, bizonyítékokat akartak szerezni, mielőtt bármit léptek volna. A lap szerint a hivatal birtokába került levelekből kiderül, hogy az MSH azért cserébe, hogy kizárólag Intel konfigurációkat forgalmaz, több millió eurót kap a processzorgyártótól. A banánhéj jelen esetben az MSH és az egyik beszállítója közötti levélváltás, a dokumentumok szerint ugyanis a beszállító exkluzív szerződést kötött az Intellel. S pont ezzel, exkluzív megállapodások megkötésével vádolják a világ számos országában az amerikai céget, mondván ilyen szerződésekkel köti magához a vállalatokat és ezeknek az egyezségeknek köszönheti, hogy jogellenes módon 80 százalékosra növelhette részesedését a világ processzorpiaci tortájában.
Mint ismeretes, Japánban még nem
ért véget az Intel elleni kartelleljárás, az Egyesült Államokban még javában tart az AMD által hasonló okokból
indított per és Európában szintén
eljárás indulhat az óriáscég ellen. Legutóbb pedig Dél-Koreában
tartottak rajtaütésszerű razziát az ottani versenyhivatal emberei az Intel helyi irodáiban, ahol elsősorban versenyellenes stratégiát igazoló dokumentumokat kerestek.
A legnagyobb kritika az Intel Inside-programot éri. Amelyik kereskedő ugyanis a reklámjai minél nagyobb vagy akár 100 százalékában ezt a logót használja, annál nagyobb támogatásra számíthat a cég részéről. "Már ez a projekt is meglehetősen érdekes és aggályokat vett fel, hiszen egyfajta kedvezményeket biztosít" -
nyilatkozta az üggyel kapcsolatban Philipp von Dietze kartellszakértő, a Brödermann & Jahn Ügyvédi Iroda munkatársa.