2007. november 7. 00:30, Szerda
Kiszivárgott az Európai Unió légiutas adatbázisának tervezete. Az adatbázis az Egyesült Államokban alkalmazott rendszer mintájára épülne fel, de az adatokat 13 évig tárolnák.
Az adatbázis létrehozásának ötlete már egy ideje
létezik, ennek gyakorlati megvalósítását szeretné Franco Frattini, az Európai Unió igazságügyi biztosa
felgyorsítani. A központ neve European Passenger Name Record (PNR) lesz. Az egyes légiutasokkal kapcsolatban 19 különböző információt
tartalmaz majd. Az adatbázisban minden olyan személy szerepelni fog, aki repülőgépen érkezett az Európai Unióba, illetve egy az EU-ból induló járattal utazott. Az intézkedés nem érinti az EU-n belüli járatok utasait. Célja a terrorizmus, valamint a szervezett bűnözés elleni harc hatékonyabbá tétele.
Minden európai uniós tagállam, így Magyarország is köteles lesz kiépíteni az úgynevezett Passenger Information Unit egységét és az ebben található adatokat köteles lesz megosztani más tagországokkal vagy akár harmadik féllel is, amennyiben ez elősegíti a terrorizmus elleni harcot. A
dokumentumból kiderül, hogy Nagy-Britannia, Franciaország és Dánia még nemzeti PNR-ellenőrzést is be akar vezetni. Nagy-Britannia már meg is kezdte az információk összegyűjtését.
A 19 tárolt adat között megtalálható a PNR-azonosító, a helyfoglalás és az utazás dátuma, a személy neve, címe, telefonszáma, e-mail címe, a fizetés módja és folyószámlaszáma, a teljes utazási útvonal, az utat szervező utazási iroda adatai, a helyjegy információk és az ülés száma, a csomag adatai, valamint azt is feljegyzik, ha valaki sokat utazik. A 18 év alatti, kísérő nélkül utazó gyerekeknél rögzítik az illető személy nevét és nemét, korát, nyelvtudását, a rokonok és más kontaktszemélyek neveit és elérhetőségeit és az esetleges kísérők adatait.
A 19 adatból minden személynek összeállítják a kockázati profilját, amelyet az információkkal együtt tárolnak. A szexuális szokásokra, a politikai nézetekre, az etnikai és vallási hovatartozásra vonatkozó megjegyzések nem szerepelnek majd a nyilvántartásban.
A légitársaságok kötelesek lesznek a járatok indulása előtt 24 órával továbbítani a légiutasok adatait. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor azonnal pótolniuk kell majd minden hiányzó információt. Az adatokat az Egyesült Államokban
alkalmazott 15 éves időtartammal szemben két évvel rövidebb ideig tárolják, öt évig aktív állapotban lesznek hozzáférhetők, ezután további nyolc évig őrzik őket és csak ezután törlődnek a rendszerből. Az egyes tagállamok kötelesek gondoskodni az információk védelméről, az illetéktelen hozzáférések megakadályozásáról. Az új légiutas-adatbázist 2010. december 31-ig hozzák létre.
Tony Bunyan a dokumentumot nyilvánosságra hozó Statewatch honlap szerkesztője az tervezetet az adatvédelem csődjének
nevezte és bírálta az Európai Uniót, mondván az Egyesült Államok hasonló megoldásai sem vezettek eredményre. Egy tavaly októberi átvizsgálás során a megvizsgált 63 millió utasból csupán 1200-nál merült fel a bűnözés vagy az illegális bevándolás gyanúja. A tervet támadta Eva Lichtenberger, az osztrák Zöldek európai parlamenti képviselője is, aki
szerint az intézkedést a terrorizmus elleni harcra hivatkozva hozza meg az EU, és ezzel, valamint a személyi profilok létrehozásával gyakorlatilag potenciális terroristának tekint minden légiutast. "Ennek már semmi köze nincs az adatvédelemhez, a magánélethez fűződő jogokhoz" - emelte ki a politikus.