A spameket is tárolniuk kell a szolgáltatóknak?

A spameket is tárolniuk kell a szolgáltatóknak?

2008. február 22. 16:29, Péntek
A távközlési adattárolás már egyre több európai uniós országban kötelező. Ezzel kapcsolatban érdekes kérdéssel álltak elő az internetszolgáltatók, melyre azonban senki nem tud válaszolni.

"A távközlési adattároláson belül a legnagyobb költséghányadot az internetes forgalmi adatok tárolása jelenti. Az online információk legnagyobb részét az elektronikus levelek teszik ki, az e-mailek többsége azonban spam. Eddig viszont nem tisztázott, hogy a szolgáltatóknak minden reklámlevelet el kell tárolniuk? Amennyiben ugyanis figyelembe vesszük, hogy mennyi elektronikus levelet küldenek és fogadnak az emberek, akkor rá kell jönnünk, hogy az egész folyamat egy idő után értelmetlenné és feleslegessé válik. De ezenkívül még számos technikai kérdés nyitott" - hangsúlyozta Wilfried Gansterer, a Bécsi Egyetem munkatársa az osztrák, a német és a svájci internet- és doménszolgáltatók képviselőinek konferenciáján.

"A távközlési adatok tárolása során minden szolgáltató a legmagasabb fokú biztonságra fog törekedni, ez nem is lehet másként. Azonban komoly problémát jelentenek nem csak a régi, de az új információk is, valamint tisztázatlan, hogy pontosan, hogyan működik majd a gyakorlatban a rendszer, például az adatok törlése. Kérdéses az is, hogy ki is viseli ennek az egész cirkusznak a költségeit" - mondta Michael Pilz ügyvéd.

Az osztrák szakemberek felvetése szerint mivel minden egyes e-mailről másolatot kell készíteniük, ez óriási kapacitást igényel, Amennyiben például naponta és személyenként csupán 33 érkező és tíz elküldött egyszerű (csatolmány nélküli)elektronikus levéllel számolunk, akkor ez hat hónap alatt 1,3 MB adatot jelent felhasználónként. Amennyiben egy cégnek félmillió ügyfele van, akkor egyetlen évre az adattárolás költsége eléri az egymillió eurót és az összeg minden következő esztendővel 500 000 euróval nő. Wilfried Gansterer azonban sietve leszögezte, hogy ez csupán egy óvatos becslés, a valódi költségek ennél jóval magasabbak lehetnek.

S akkor még az etikai kérdésekről, mint például, hogy az internet- vagy a doménszolgáltatók megtehetik-e, hogy kiadják az ügyfeleik adatait, még nem is beszéltünk. Ráadásul továbbra sem tisztázott, hogy kik és milyen mértékben férhetnek majd hozzá az információkhoz, mennyire lesznek biztonságosan tárolva ezek az adatok vagy hogy hol fogják őket tárolni.

Mint ismeretes, az Európai Unió tagállamainak igazságügyi miniszterei 2006 februárjában szavazták meg az egységes európai távközlési adattárolási jogszabályt, amelynek az értelmében a jövőben eltárolják a vezetékes, a mobil- és a VoIP-beszélgetések, az SMS-, a chat-, az FTP-, a P2P-, az e-mail és az internetforgalom adatait. Ezek közé az információk közé tartozik az előfizető vezetékes és mobiltelefonszáma, a hívó felek számai, a hívások időtartama és időpontja, valamint az internetezésről szóló naplófájlok.

Az Osztrák Internetszolgáltatók Szövetségének (ISPA) elnöke, Roland Türke később kijelentette: "Egy technikai hülyeségről van szó. Olyan követelményeket támasztanak, amelyek teljesítéséhez óriási adattárolási kapacitásra lenne szükség." Az ISPA és a Bécsi Egyetem közös tanulmányából kiderült, hogy az irányelv betartása akár 500-700 millió eurójába kerülhet az osztrák gazdaságnak. Azonban ehhez még hozzá kell venni az adatok tárolásához használt adatbázisok létrehozásának, üzemeltetésének költségeit is és a teljes rendszer hatékonysága még így is csak körülbelül 5 százalékos lenne.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások