2008. március 31. 11:11, Hétfő
Egy japán iparági piackutató szervezet megállapítása az egyre gyakoribb bejelentéseket figyelők számára nem jelenthet újdonságot.
A digitális tükörreflexes fényképezőgépet használók egyre gyakrabban vásárolnak új gépvázat, és a korábbit már egy vagy két év után eladják, mikor még csekély az értékcsökkenés -
állapította meg a Photo Trade Express. A szervezet hírlevele szerint a kameragyártók keményen dolgoznak a fejlesztési struktúrák átszervezésén, mely által a DSLR-ek piacra dobásának mostani másfél éves ciklusát egy évesre tudják rövidíteni. (A társaságok ezzel jórészt a Canon precíz menetrendjét követik, az óriáscég jelenleg a kategória minden modelljét másfél esztendőnként frissíti, de például a Nikon termékmegjelenése közel sem ilyen rendezett.)
A félvezető technológiák fejlődése a szektorban leginkább az új CCD és CMOS érzékelőkben nyilvánul meg, ennek köszönhetően egy mai belépő szintű tükörreflexes gép könnyedén túlteljesíti másfél-két éve megjelent testvérét.
Ahogy egyre több kompakt fényképezőgép vásárló tér át cserélhető optikás gépre, a fogyasztói nyomás egyre nagyobb a máshol általános évenkénti életciklus átvételén, és ez új termékek piacra dobását kényszeríti ki. A gyártóknak eltérő elképzeléseik vannak az új modellek forgalomba kerülésének időzítéséről, de a szakértők abban egyetértenek, hogy ma már a termékek életciklusa lerövidült, sokkal közelebb van az egy, mint a másfél évhez.
A prés kettős: a hosszabb életű DSLR gépek tudásának "lejjebb" vitele az átlagemberek igényességének növekedésével párosul, utóbbiak részéről egyre nagyobb a vágy a belépőszintű modellek birtoklása után gazdagabb felszereltségű, több funkcióval rendelkező gépek iránt. Ennek eredményeképp habár a fejlesztések csak apróbbak lesznek, de a jövőben jóval gyakrabban fognak a termékvonalak megújulni. Ehhez jön az a tényező, hogy a kompakt digitális fényképezőgépek fejlesztése projektszinten megvalósítható, de egy DSLR piacra vitele teljes erőbedobást igényel a vállalatok részéről. A Photo Trade Express szerint amelyik cég ennek a kihívásnak nem tud megfelelni, és a trendeket követve nem rövidíti le a fejlesztési időt, az kihullhat a piacról.
Persze koránt sem biztos, hogy felpörgetett versenyből a fogyasztó jön ki jól: a gyártónak ugyan muszáj minden évben valami újat nyújtania, de csekély a valószínűsége annak, hogy ezek a verseny által rájuk kényszerített frissítések jelentős funkciókat érintenének. A fejlesztésekre szánt keretösszeg változatlanul hagyásával az egyre újabb gépeken csupán kisebb módosítások lesznek, a vázak gyorsabban avulnak el és nagyobb lesz az értékcsökkenésük.