Jeff Jarvis: "Az idei év igazi változást hoz!"

Jeff Jarvis: "Az idei év igazi változást hoz!"

2009. május 7. 12:25, Csütörtök
Az Egyesült Államokban számos napilap és magazin megszűnhet, de az írott sajtó eltűnésétől nem kell tartanunk - vélte Jeff Jarvis, az elismert médiakutató.

"Ma reggel megnéztem a Twitter-üzneteimet és felkerestem több portált. A feleségem viszont ragaszkodik a The New York Times nyomtatott kiadásához. De én is elolvastam a helyi lapot, mivel arról számoltak be, hogy sertésinfluenza-esetet találtak New Jerseyben. Ez természetesen érdekelt. Azt ugyanakkor botrányosnak tartottam, hogy a hatóságok nem hoztak nyilvánosságra több információt online. Ennek oka, hogy még nem alkalmazkodtak az új hírritmushoz. A mai online generáció tagjai már nem a médiacégekre támaszkodnak, hanem úgy vélik: ha a hír fontos, az megtalál. A fiam például még soha nem fizetett elő egyetlen újságra sem, a híreket a Facebookon és a Twitteren keresztül kapja meg a barátaitól, vagyis olyan emberektől, akikben megbízik" - ismertette gondolatait Jeff Jarvis.

A szakembert a világ egyik legfontosabb médiaszakértőjének tartják. A buzzmachine nevű blog működtetőjét a Davosi Világgazdasági Fórumon a Föld száz legbefolyásosabb médiaszemélyisége közé választották. Jarvis rendszeresen publikál a Guardianban és a New York-i Városi Egyetem professzora. A médiakutató januárban azt mondta, hogy a hagyományos sajtó csak akkor oldhatják meg gazdasági problémáikat, hogy ha ugyanazt az utat járják végig, mint a Google.

S hogy mi lehet az írott sajtó jövője? Jarvis szerint semmiképpen sem fognak az újságok eltűnni, de a szerepük megváltozik. Hatékonyak lehetnek az információk gyűjtésében és rendszerezésében. A The New York Times nemrég fiatalokat keresett meg, hogy írjanak online beszámolókat a barátaikról és a lakóhelyükről. Ez lehet a helyes út. A szakember szerint a hagyományos újságoknak együtt kell működniük a blogokkal és a közösségi portálokkal, fontos, hogy cikkeik online is elérhetőek legyenek és linkeket helyezzenek el más szolgáltatásokhoz, tartalmakhoz.

Tény, hogy az online kommunikációs forradalom fontos változásokat is magával hoz. A kiadók például megtakaríthatják a korábbi nyomtatási költségeik nagy részét és sokkal kisebb szerkesztőségekre lesz szükség. Vagyis a médiakonszernek monopolhelyzete meg fog szűnni és soha többé nem is alakul ki újra. A médiakutató példaként említette, hogy amikor a The New York Times ingyenessé tette online tartalmait, azonnal 40 százalékkal nőtt a látogatók száma. Persze lehet pénzt kérni ezekhez a tartalmakhoz való hozzáférésekért, de lehet más bevételszerző utat és módot is találni.

Jarvis ugyanakkor leszögezte, hogy a nyomtatott sajtó állami megsegítése abszurd ötlet. A kiadóknak egyszerűen alkalmazkodniuk kell és lépést kell tartaniuk a korral és a követelményekkel. "Érdekes a kérdés, hogy vajon a változások miatt nem csökken-e majd az írások és a sajtó minősége. Nos, az Egyesült Államokban inkább örültünk annak, hogy még változatosabb lett a sajtó. Elég csak megnézni a TalkingPointsMemo vagy a Huffington Post oldalát, amelyek az oknyomozó újságírást segítik."

"Szeretem a nyomtatott újságokat, de az üzleti modelljük már nem működik. Az idei esztendő igazi változást hoz. Egyre több újság fog vagy megszűnni vagy átalakulni és csak az interneten megjelenni. Warren Buffett kijelentette, hogy soha nem fog befektetni újságokba. Ezt egy olyan ember nyilatkozta, aki a The Washington Post felügyelőtanácsának tagja. De valóban, miért is kellene bárkinek egyetlen centet is egy haldokló ágazatba befektetnie?" - tette fel a kérdést Jeff Jarvis.

Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások