2010 legjobb és legrosszabb filmjei

2010 legjobb és legrosszabb filmjei

2011. február 16. 23:07, Szerda
Meg szoktad nézni az Oscar-jelölt filmeket?
Általában megnézem, szeretek képben lenni.
Csak egyet vagy kettőt. Általában nem érdekelnek.
De jó, hogy az Oscar-esélyes filmek zöme nálunk 2011-ben kerül mozikban! Bár elég fura lesz jövőre ilyenkor majd A félszeműt, a Fekete hattyút vagy a 127 órát böngészni az akkor aktuális listán. De az is tény, hogy a tavalyi Oscar-jelöltek közül az idei legjobbak listájára csak egy film fért fel, igaz azon kívül mindössze három kapott 2010-ben mozis premiert.



A tavalyi év tíz legjobb filmje:

10. Machete: Randa, mocskos egy akciófilm a Machete, de Robert Rodriguez ezúttal is remekül eltalálta az arányokat, s a végeredmény nem csak egy vég nélküli hentelés lett. Az év egyik legszórakoztatóbb filmjéről van szó, melyben csalódást csak Jessica Alba számítógéppel történt lemeztelenítése okozott, és az, hogy Lindsay Lohan is csak testdublőrrel vállalta be a meztelenkedést.

9. RED: Bruce Willis képregény-adaptációja azért került be a legjobbak közé, mert egy pillanatig nem akar nagy durranás lenni, s talán nem is az, de oly hihetetlen módon jópofa a nyugdíjas ügynökökről szóló történet, hogy az ember azon kapja magát, hogy majdnem két órát töltött el bamba vigyorral az arcán.

8. Babák - Az első év: Üres kapura könnyű gólt lőni, mondhatnánk, hiszen bárki (na, hiszen!) tudott volna filmet készíteni négy babáról, ha van egy kamerája, de Thomas Balmes szerencsére nem bárki volt, filmje pedig még talán azokat is megérintette, akiknek nincsenek gyerekei. A Babák - Az első év nem több annál, mint amit a cím sugall, mégis magával ragadja a nézőt.

7. Az amerikai: Minimalista film, remek fényképezés, George Clooney megint jól választott, de Az amerikai tényleg csak a stílus kedvelőinek fog valamit is jelenteni. Aki akciózást vagy valami kommersz megközelítést vár, az nagyot csalódhat a tavalyi év egyik legjobbjában.


6. Brooklyn mélyén: Vesszőparipaként muszáj előcitálnunk azt az amerikai statisztikát, miszerint Antoine Fuqua filmjét Amerikában a premier hetében csak 14%-ban látták fehérek, s ennél "rosszabb" arányt nem sok idei premier tudott produkálni. Szerencsére a film még így sem szerepelt annyira rosszul a jegypénztáraknál, a Brooklyn mélyén valóban megérdemli a figyelmet.

5. Mary és Max: A Toy Story 3 csak egy hajszál híján maradt le a tavalyi tíz legjobb film listájáról, azonban az animációs trónról már jóval többel. Hiába tudott ugyanis megújulni a játékháborús-széria legújabb darabja, az Ausztráliából érkezett animáció egyenesen zseniálisra sikeredett és rettentő érzelmesre. Ilyenkor sajnálhatjuk, hogy ma már a legtöbb mozizó csak a csilivili, modern 3D-s animációra vevő, másféle stílusokra kevesen váltanak jegyet, pedig a filmek esetében a kinézet, a külcsín másodlagos, még mindig a történet és a karakter a legfontosabb.

4. Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás: Már a tavalyi év elején lehetett tudni, hogy a Micmacs biztos várományosa lesz az év végi listás szereplésnek, hiszen a Delicatessent, az Elveszett gyermekek városát, az Amélie csodálatos életét és a Hosszú jegyességet rendező Jean-Pierre Jeunet eddig talán csak az Alien 4-gyel lőtt mellé. A Micmacs annak ellenére lehengerlő szórakozás, hogy a fent említett kvartettet nem éri utol színvonalban. Bárcsak Jeunet fantáziájával rendelkezne minden filmes!


3. Egek ura: Kritikánk magáért beszél, az Egek ura ugyan könyvadaptáció, de filmként is remekül működik és szívhez szól. Igaz manapság a szívhez szólás nem annyira divatos, de muszáj megbecsülnünk azon hollywoodi közönségfilmeket, melyek képesek erre.

2. Eredet: Nem hiszem, hogy kommentálni kéne az Eredet ezüstérmét, maximum azt, hogy miért nem lett aranyérmes. Mert Christopher Nolan remek filmjénél akadt egy jobb tavaly. Az Eredet ráadásul, mivel története nem csak holmi hatásvadász csavarokra épül, és simán elmesélhető bárkinek a megtekintés előtt, megnézhető akár többször is.

1. Social Network - A közösségi háló: Mi kérünk elnézést, hogy az első helyezett viszonylag fantáziátlan módon az a film lett, amely szinte minden szavazást megnyert a filmes kategóriában - mert ennyire jól sikerült. Kénytelenek voltunk tehát mi is beállni a sorba, főleg, hogy itthon A király beszéde csak idén került bemutatásra. A Social Network - A közösségi háló, majdnem minden porcikájában élvezetes, köszönhetően a remek forgatókönyvnek és a párbeszédeknek. Az, hogy életrajzi filmnek titulálják, talán elriaszthat a megtekintésétől pár embert, de mi inkább tárgyalótermi, jogi drámaként kezelnénk a filmet. Mert az is.


Listázás a fórumban 
Adatvédelmi beállítások