2011. április 3. 18:58, Vasárnap
Az elmúlt esztendőkben az internet a mindennapok szerves részévé vált, azonban nem mindenki tudja feldolgozni az ezzel együtt járó egyre növekvő információmennyiséget.
A BITKOM német szakmai szervezet legutóbbi felmérésében arra volt kíváncsi, hogy a különböző korosztályok tagjai miként tudnak megbirkózni a rájuk zúduló online adatforgalommal. Kiderült, hogy a felhasználók 31 százaléka úgy érzi: rendszeresen elárasztják az információk, míg további 30 százalékuk néha tapasztalt ilyen érzést. "Számos embert leterhelnek a különböző a hírek és tartalmak. Ez elsősorban az idősekre igaz. A 65 év felettiek 39 százaléka érzi úgy, hogy elárasztják az információk. Társadalomként meg kell tanulnunk, hogy jobban tudjuk kezelni ezt a kérdést" -
összegezte a tapasztalatokat prof. dr. August-Wilhelm Scheer, a BITKOM elnöke.
A 14 és 29 év közötti korosztály tagjainál ugyanakkor nem ilyen magasak az arányok, ez főleg azzal magyarázható, hogy ők szinte a világhálóval és a mobil készülékekkel együtt nőttek fel. Ennek ellenére napjaink információáradata minden hetedik fiatalt megviseli. A felmérés rávilágított az okokra is. Míg két évvel ezelőtt a felhasználók átlagosan naponta 88 percen át böngésztek az interneten, addig mostanra ez a szám 100 percre nőtt. "Aki a világháló lehetőségeit ismeri, az aligha tud lemondani erről a dologról. Az emberek háromnegyede elképzelhetetlennek tartja az életét a virtuális világ nélkül" - tette hozzá Scheer.
Bármennyire népszerű is azonban az internetezés, a televíziózás első helyét egyelőre még nem veszélyezteti. A megkérdezettek 71 százaléka a televíziós műsorokat nevezte meg az információáradat forrásaként és csak 43 százalékuk mondta azt, hogy a fő forrást a webes tartalmak jelentik. Amennyiben összeadjuk a különböző használati perceket, úgy kiderül, hogy egy átlagos német felhasználó naponta közel 9 órát tölt el internetezéssel, tévézéssel és a mobiltelefonja használatával. A szakember szerint ez mindenképpen kiemelkedő számnak minősül.
A válaszadók 38 százaléka kijelentette, hogy tudatosan alkalmaz internetmentes napokat, 17 százalékuk gyakran él ezzel a lehetőséggel. A megkérdezettek 20 százaléka ugyanakkor azt mondta, hogy egyetlen napra sem tud lemondani a világhálóról. A mobiltelefon-tulajdonosok 41 százaléka éjjel, míg 40 százaléka nyaralás közben kikapcsolja a készülékét, azonban 20 százalékuk mindig bekapcsolva tartja a mobilját. "Nagyon jó dolog, ha amikor szeretnénk, akkor mindig elérhetők vagyunk. De ugyanilyen fontos az is, hogy tudatosan kommunikációs szüneteket iktassunk be azért, hogy kikapcsolódjunk, pihenjünk és hogy később jobban összpontosíthassunk a munkánkra" - szögezte le végül a BITKOM elnöke.
A kutatók évek óta vizsgálják az információáradat hatásait. A szakemberek 2008 elején
megállapították, hogy az amerikai cégeknél évente 28 milliárd munkaóra megy veszendőbe az egyre növekvő adatforgalom miatt. A Microsoft, az IBM, az Intel, a Google és más nagyvállalatok, a Stanford, a Haifai és a Kaliforniai Egyetem kutatói, továbbá a Morgan Stanley cég munkatársai 2008 júniusában
megalapították az Information Overload Research Group (IORG) nevű szervezetet.
Az IORG fő célja, hogy megoldásokat találjon az információ-túlcsordulásnak nevezett jelenség által okozott problémákra. Maggie Jackson író a jelenséget "a figyelemelvonás klímájának
nevezte és közölte: ez a folyamat könnyen egy digitális sötét középkorba vezetheti vissza az emberiséget. Az e-mailezés, az SMS-küldés és -fogadás, a böngészés elterelheti a dolgozók figyelmét a valódi munkavégzésről és megakadályozhatja az összefüggő gondolkodást.