Amikor először bemutatkozott az XCOM, mely a népszerű körökre osztott taktikai játékból egy "egyszerű" FPS-t csinált, sokan nemtetszésüket fejezték ki. Az akkor bemutatott verzió ezt sajnos meg is érdemelte, ám az azóta eltelt egy év alatt bizony sokat fejlődött a program, mely az idei E3-on sokakat meggyőzött.
Első blikkre a játék nem volt más, mint egy, a már jól ismert név alatt eladott szimpla FPS, mely nem tartalmaz semmi újdonságot. Ám az expón kiderült, hogy ez messze nem lesz igaz. A játékos William Carter, a titokzatos XCOM ügynökség egyik tagjának bőrébe bújhat bele. A csoport feladata az idegenek földi megszállásának megakadályozása és a történet tulajdonképpen a stratégiai sorozat előzményeit mutatja be. Az XCOM-ból kiderül, hogy alakult meg 1962-ben a csoport és mi is volt az egyik első feladata. A játék nem nagyon utazgatja majd be a világot, hiszen a történet miatt szinte csak és kizárólag az Egyesült Államok területén kalandozhatunk.
Az XCOM egy csapat és ennek fontos szerepe lesz a játékban is. Itt az egyszemélyes magánhadseregek nem életképesek, a helyi Rambók szinte pillanatok alatt belefutnak valamibe és hamar végük lesz. A játékban fontos lesz a csapat és annak menedzselése. Minden küldetés előtt mi adjuk meg, hogy ki milyen fegyverrel és eszközzel induljon el a bevetésre és azt is, hogy egyáltalán kit viszünk magunkkal.
"Először nem is XCOM játékot akartunk csinálni" -jelentette ki Jordan Thomas, a játék rendezője. "Befejeztük a Bioshock folytatását és a csapat pihenőre vonult. Ekkor elkezdtek páran egy 'fuss és lőj' akciójáték fejlesztését, melyben a legújabb eszközökkel harcolhattak egymás ellen az ügynökök. Később vetődött fel az ötlet, hogy ez lehetne egy XCOM is. Az elmúlt egy évben szinte folyamatosan csak az új taktikai módon dolgoztunk. Tudtuk, hogy a mi játékunknak is olyan intelligensnek kell lennie, mint az első rész volt, de ehhez időre volt szükség."
Ha kiválasztottuk a csapatot, akkor ideje a küldetéssel is hasonlóan tenni. Az Egyesült Államok területén villognak az elérhető missziók és mi tetszőleges sorrendben mehetünk rajtuk végig. Mindegyik eltérő taktikát igényel és más képességű tagokat kell vinnünk. A harcok közben osztogathatunk parancsokat, mely a látottak alapján nagyon jól és egyszerűen működik. Igazából olyan lesz ez a rész, mint a Dragon Age taktikai képernyője.
Embereink képesek az idegenek által elejtett technológiát felvenni és így a hadiszállásunkon található laborban a tudósok emberi használatra is alkalmassá tehetik. Ezekkel az eszközökkel természetesen jóval hatékonyabbak lehetünk - ahogy az a fenti traileren is látszik.
Az XCOM sokat fejlődött és így már jobban várjuk a 2012. március 6-i megjelenést.