2013. május 15. 16:09, Szerda
Nehéz helyzetbe kerülhet a kaliforniai konszern, amely szeretné elindítani az iRadio nevű streaming-szolgáltatását, de eddig nem tudott megegyezni a céget fejőstehénnek néző nagy zenei kiadókkal.
A vita hátterében az áll, hogy a szerzői jogok tulajdonosai a zeneszámaikért sokkal nagyobb licencdíjat kérnek, mint a hasonló ajánlatokat kínálók. A Financial Times
cikke szerint egyértelműen az Apple kimagaslóan jó gazdasági helyzete van a háttérben, a kiadók igyekeznek már indulásnál minél jobb pozíciót kiharcolni maguknak. Mindez azonban veszélyezteti az iRadio elindítását, hiszen ahhoz szükség lenne a kiadókkal kötött szerződésekre. Az Apple eredetileg azt ajánlotta fel a kiadóknak, hogy 100 lejátszott dalonként 6 centet fizet, de ezt a kiadók nem fogadták el, a Universal Music például csak akkor lett volna elégedett, ha az összeg 12,5 centet tett volna ki. A Sony Music és a Warner Music képviselőivel folytatott tárgyalások viszont eddig teljesen sikertelenek voltak.
A dolgot némileg árnyalja, hogy a Pandora mindegyik fontos zenei kiadóval abban állapodott meg, hogy 100 lejátszott zeneszámonként 12,5 centet fizet. Azonban az iRadio sikeresebb lehet, mint a Pandora - az iTunes népszerűsége, illetve felhasználói bázisa lehet erre garancia - ezért indokolható lehet az alacsonyabb díj. A kiadók egyelőre kivárnak, ezért az Apple még azt is felajánlotta, hogy a kiadók részesülhetnek a reklámbevételekből, illetve felmerült az is, hogy mindenképpen kifizet bizonyos átalányösszeget. Ezekre az ajánlatokra eddig kizárólag a Universal Music reagált pozitívan.
Az új információk birtokában kérdéses, hogy sikerül-e az eredeti terveknek megfelelően nyáron elindítani az iRadio szolgáltatást. Az Apple helyzetét nehezítheti, hogy még idén
elindulhat a Google zenei streaming-szolgáltatása, de azt meg a társaság illegális másolatok miatti döntésképtelensége fogja vissza, ráadásul a YouTube is a Spotify babérjaira
tör. A videomegosztó megoldása néhány részletét tekintve teljesen hasonlítani fog a Google Play zenei ajánlatra. A platform arra próbál meg építeni, hogy már most is sokan zenei keresőként használják és ebből egy külön üzleti modell jöhet létre. Ráadásképp az Amazon is erre a piacra
készül...