2013. szeptember 19. 13:53, Csütörtök
Úgy tűnik, valóban egyetlen emberen múlt a cég sikere, Steve Jobs elhunyta óta ugyanis nem igazán találják a követendő utat a vállalat háza táján. A most bejelentett két új okostelefon nemhogy meglepetést, de igazi áttörést sem kínált, ráadásul a gyengébb példánnyal sem a korábban várt alacsony árszintet célozták meg. Kérdés, hogy mit tudnak majd szembeállítani a versenytársak ajánlatával az év vége felé és a jövő év elejére, mivel a jelek szerint - immár a Microsofthoz hasonlóan - egyre inkább generációs problémával, mintsem néhány apróbb akadállyal küszködnek.
A múlt héten került sor a várva-várt eseményre, amelyen az iPhone 5S és 5C mellett egyben az iOS 7-es verzióját is
beharangozták. Ezúttal nagy meglepetésre nem került sor, mivel a számtalan, egymástól függetlenül kiszivárgott részlet révén szinte mindent előre tudtunk, legyen szó a két készülék pontos hardveres összetételéről, vagy akár a szoftver fontosabb változásairól. Talán ezzel is magyarázható az a nagyfokú csalódottság, vagy inkább kiábrándultság, amely szinte az összes elemzésből és véleményből kiolvasható, bár ebben kétségtelenül nagy szerepet játszott, hogy az almás cég végül mégsem szánta el magát egy kifejezetten olcsó okostelefon piacra dobására.
A fogadtatás milyenségét jól jelezte, hogy a részvény árfolyama rögtön
nagyot esett, ez a bemutatót követő napon 5 százalékkal alacsonyabb szintről indult, sőt még a 400 dolláros szint alá is benézett, miközben a papír (pontosabban az elektronikus adatfolyam) nem is olyan rég még 700 dollárnál döntött rekordot. Csak idén negyedével csökkent a részvény ára, miután a Steve Jobs helyét elfoglaló Tim Cook még mindig adós az igazi áttöréssel, amely ismét lenyűgözné az elemzőket és vásárlókat egyaránt - az elmúlt egy évben a MacBook Air laptop volt az egyetlen új termék. A forgalmazók és szolgáltatók ezalatt a szokásosnál kétszer több iPhone telefont tartanak raktáron, vagyis az eladások lassulnak, a házon belüli morál pedig szintén csökken, amit az is jól jelez, hogy az alkalmazottak egyre gyakrabban néznek új állás után a Facebook és a Google berkein belül.
Még az új példányok kézhez vétele előtt több lesújtó, negatív hangvételű írás is megjelent a vállalat üzletpolitikájáról, valamint a jövőről alkotott átfogó elképzelés nyilvánvaló hiányáról. Néhányan már egyenesen a Microsofthoz hasonlítják az Apple-t, szerintük mindketten egyértelműen generációs problémával küzdenek, amit nem lehet néhány gyors intézkedéssel helyrehozni. Bár ez utóbbi vállalat pozíciója egyértelműen kedvezőbb, hiszen mára valóban a mobil szférára koncentrálnak, míg a redmondi rivális továbbra is magával cipeli az egyre terhesebb Windows ökoszisztémát, ezzel együtt pedig a folyamatosan szűkülő asztali szegmenst, az Apple azonban a jelek szerint nem tudja ismét elkápráztatni a közönséget, amely Jobs alatt hozzászokott a rendkívül erős és hatékony marketinghez.
A vállalat árfolyama az utóbbi egy hónapban - a bemutató után nagyot esett, a befektetők láthatóan nem várnak megugró bevételeket
Az iPhone 5S ugyan egyértelmű előrelépést jelent a közvetlen elődhöz képest, a fontosabb részletek azonban jó ideje ismertek voltak, az előrelépés mértéke pedig nem óriási - a valamivel gyorsabb, immár 64 bites chip, a jobb kijelző, illetve az ujjlenyomat-olvasó valószínűleg nem jelent majd elegendő vonzerőt a riválisok által az év vége felé bemutatandó új zászlóshajókkal szemben. Az iPhone 5C pedig inkább több színben pompázó műanyag burkolatával, mintsem alacsony árával szeretne hódítani, hiszen ennek ára hűségszerződés nélkül 550 dollárról indul - Kínában ez eléri majd a 700 dollárt is, mivel az ottani szolgáltatók némileg kedvezőtlenebb pozícióból indulnak.
Elemzők egyetértenek abban, hogy az iPhone 5C nem lesz hatással a belépő szintű és középkategóriás Android-okostelefonok forgalmára. Bár az Apple végre megkapta az engedélyt a China Mobile szolgáltatóval való együttműködésre, ami nyilván jótékony hatással lesz az ottani eladásokra, a magasabb árak továbbra is lehetővé teszik, hogy a helyi gyártók elárasszák a piacot olcsó másolataikkal. Ezzel az almás cég ezen kategóriákban teljesen átengedi a terepet a versenytársaknak, amit azok a globális szinten is ki fognak használni, elég ha csak a Samsung számtalan eltérő megoldására gondolunk.
A negatív képet némileg árnyalja néhány
kedvezőbb vélemény, amely szerint a csalódottság inkább a megalapozatlan várakozások számlájára írható. Mivel a cég hivatalosan sosem állította, hogy olcsó telefon piacra dobására készül, ez inkább a pletykákat hajkurászó közönség saját agyszüleménye volt, az Apple mellett kiálló írások szerzői szerint pedig a végleges ár is helyes választás eredménye. Kérdés, hogy mit szólnak majd ehhez a tömegek, bár az előre látható, hogy a roham ezúttal valamivel visszafogottabb lesz.
Mások azt
emelik ki, hogy a viszonylagos visszaesés nem csak az Apple, de a többiek háza táján is jól érzékelhető. A Samsung vezetése állítólag válságstábot hívott össze, miután a Galaxy S4 eladásai elmaradtak ez előzetes várakozástól, ám ez valószínűleg inkább annak köszönhető, hogy maguk az okostelefonok is beértek, immár itt is (ahogy annak idején az asztali és hordozható PC-k esetében történt) a szoftver és a szolgáltatások kerültek előtérbe, a felhasználók kisebb hangsúlyt fektetnek arra, hogy kinek milyen eszköze van. Az Apple a színes burkolatban, az ujjlenyomat-olvasóban, valamint az NFC mellőzésében látja a megújulást, addig a Samsung az olyan érdekes, ám többnyire haszontalan funkcióktól várja az érdeklődés fokozódását, mint amilyen szemgolyónk, fókuszunk lekövetése. Ezért is fordulhat elő, hogy ezen gyártók (és számos riválisuk) immár az okosórák felé fordul, ettől várják a profitmarzsok szinten tartását, netán emelését - ez egyben azt is jelenti, hogy nem Jobs halála volt a fordulópont, a piaci trend már jóval korábban elindult.
Az Apple számára a Mac eladások
alakulása is kényes pont, hiszen egyrészt itt ők is az egyre több lendületet vesztő asztali szegmensre támaszkodnak, másrészt pedig maga az üzletág is egyre kevesebb jelentőséggel bír a cégen belül. Az NPD adatai szerint júliusban (éves szinten) csak stagnálást tudtak felmutatni, a szeptemberben lezáruló negyedévben pedig inkább 5 százalékos visszaesés várható az előző év hasonló időszakához képest. Az ezt megelőző három hónapban szintén 5 százalékos csökkenés volt kimutatható, vagyis elmondható, hogy az új MacBook Air nem tudta megállítani a visszaesést. Elemzői előrejelzés szerint jövőre a Mac üzletág a cégen belül alig 11 százalékot tesz majd ki, ami egy évvel később már 9 százalékra apadhat.
A mobil szférában még bőven van mire építeni, hiszen a friss
felmérések szerint a gyerekek már egyenlő arányban osztják meg idejüket a hordozható és az asztali eszközök között. A megkérdezettek több mint fele fordít több időt a mobil megoldásokra az egy évvel korábbi állapothoz képest, ami óriási lehetőségeket kínál mind az eszközgyártók, mind pedig a játékfejlesztők számára - már csak a kellő ambíció és az innováció hiányzik ahhoz, hogy ezt megfelelő módon ki is használják.