2020. november 13. 18:23, Péntek
Ismertté váltak a jövőben tiltandó gyakorlatok.
Thierry Breton, az Európai Unió belső piacokért és szolgáltatásokért felelős biztosa májusban
jelezte, hogy - megfelelő önszabályozás hiányában - szigorú előírások várhatnak az IT-ágazatra és az EU mindenképpen lépni akar, ha a piaci szereplők nem működnek megfelelő mértékben együtt a dezinformáció és az adatokkal való visszaélések elleni harcban. Később a politikus azt
mondta, hogy akár az európai piacról is kizárnák az amerikai IT-óriásokat.
Most ismertté
vált, hogy az Amazon, az Apple, a Facebook és a Google joggal tartanak a Digital Services Act (DSA) nevű csomag elfogadásától. A DSA-t Margrethe Vestager, az Európai Unió versenypolitikáért felelős biztosa és az Európai Bizottság digitális korszakért felelős ügyvezető alelnöke, valamint Thierry Breton decemberig akarja benyújtani, s a csomag tartalmazni fog egy feketelistát is, amely a tiltott módszereket sorolja majd fel.
Számos pont jelöl olyan gyakorlatot, amelyet az elmúlt években azért alkalmaztak a piaci szereplők, hogy elcsábítsák a vetélytársaik ügyfeleit. Volt, amelyek a saját termékek jobb pozícióban való feltüntetésére, a kereskedelmi partnerek rossz szerződési kondícióira és az átláthatatlan hirdetési praktikákra vonatkozott. Az anyagban a Gatekeeper szóval jelölik a nagy befolyással rendelkező cégeket. Zárójelben jeleztük, hogy melyik piaci szereplőre és annak melyik szolgáltatására jellemző most a vitatott gyakorlat.
Az első pont alapján az érintett cégek nem részesíthetik előnyben a saját ajánlataikat a harmadik fél termékeivel vagy szolgáltatásaival szemben (Amazon). Szintén tilos lenne a saját alkalmazások előre feltelepítése vagy annak követelése a partnerektől, illetve az adott operációs rendszer vagy hardver használatának követelése (Google - Android). Az üzleti ügyfelektől nem lehet majd elvárni, hogy a termékeiket vagy a szolgáltatásaikat az adott platformokon szereplő áraknál drágábban kínálják (Booking.com).
Az érintett társaságok nem akadályozhatják meg a vetélytársaikat vagy a partnereiket abban, hogy a platformjaikon kívül is köthessenek szerződéseket az ügyfelekkel (Apple - App Store). A vállalatok nem köthetik majd a különböző szolgáltatásaik használatát ahhoz a feltételhez, hogy az emberek a levelezőszolgáltatásukat használják (Google - Android - Gmail). Végül felmerült egy elképzelés, hogy az internetes reklámüzletben jelen lévő cégeknek éves vizsgálaton kell részt venniük, amelynek keretében tanulmányozni fogják, hogy miként hozták létre a felhasználói profilokat a célzott hirdetési ajánlatokhoz.