Már régebben felvetõdött bennem -de nagyjából tudom a jelzéseket- ,hogy a repülõgépek, és helikopterek tipusában mit jelez az az 1 vagy 2 betû. Repülõknél F az Fighter, A az Attack, vagy Attacker, a H az Helikopter. De Pl vannak MH jelzésüek, ezek a szállító helikopterek, meg a CH jelzésûek, amik nemtom mik. És még sok más van ami nem jutott eszembe, ezeket valaki leirná mit jelentenek, esetleg kis történettel?
160th Special Operations Aviation Regiment (SOAR)
A 160th SOAR jelvénye
1980 Áprilisa meglehetõsen sötétre sikerült az amerikai fegyveres erõk szemszögébõl, az Iráni amerikai nagykövetségen túszul ejtettek kiszabadítására tett kisérlet, az Operation EAGLE CLAW csúfos véget ért, amit az amerikai sajtó még hosszú ideig úgy emlegetett, hogy a "A tökéletes kudarc". Carter elnök James L. Holloway Admirálist bízta meg, hogy egy bizottság élén kielemezze a misszió hibáit. A kudarc egyik fõ okának azt találták, hogy a sereg híján volt a küldetéshez megfelelõen kialakított légi jármûveknek, és a feladathoz felkészített személyzetnek. A hadsereg azonban már a bizotság eredményeinek nyilvánosságra kerülése elött nekilátott egy célirányosan kiképzett és felszerelt egység felállítására, amelyet a 158th Légi Zászlóalj köré építettek, az egész hátterében az állt, hogy minél hamarabb bevethetõ legyen egy esetleges második mentõakcióhoz. A 'C' és 'D' századok megkapták a vadonatúj UH-60 csapatszállító helikoptert, és õk feleltek a különleges csapatok szállításásért, vagyis az egész egység gerincét képezték. A 229th Támadóhelikopter zászlóalj adta a könnyû helikopterek személyzetét, õk OH-6A "Littlebird" (kismadár) helikoptereket használtak felfegyverezve támadó, illetve szállítófeladatokra, ahol kissebb csapatokat kellett gyorsan eljutatni célkörzetükbe. Õk lettek a 'B' század, az 'A' század pedig a 159th Szállítóhelikopter zászlóaljból alakult, õk adták a nehéz szállító erõt CH-47C "Chinook" helikoptereikkel. A fenti századok alkották a Task Force 158-at.
Az egység a kaliforniai sivatagba települt, ahol intenzív kiképzésnek vetették alá az állományt, illetve átalakították az UH-60A helikoptereket, megnövelve a hatótávolságukat. Apróbb problémák is felmerültek, mivel az UH-60 mûszerfala eredetileg nem volt felkészítve az éjjellátó szemüveges repülésekhez (ilyenkor a mûszerfal fényerejét jelentõsen visszaveszik, hogy ne vakítsa el az éjjelátót használó pilótát), de ezeket gyorsan orvosolták, és 1980 végére az egység bevethetõ állapotba került, a személyzet pedig önként jelentkezett az esetleges második mentõakcióra. Erre azonban nem került sor, mivel 1981 Januárjában a túszokat elengedték (immár Ronald Reagen volt az amerikai elnök, és a túszok elengedése mögött egy méretes botrány rejtõzött, amely az Irángate néven ivódott be a köztudatba). Noha a Task Force 158 egy ideiglenesen létrehozott egység lett volna, kifejezetten a második iráni mentõakcióra, a hadsereg vezetése úgy döntött, hogy az egységet nem oszlatják fel, hanem 160th Légi Ezred néven újraalakítja. Az ezred felépítése azonban kissé megváltozott, a 'B' századot kettéválasztották, és lett belõle egyfelõl egy támadóegység felfegyverzett Littlebirds-ökkel (AH-6) illetve egy szállítóegység MH-6-os "kismadarakkal", illetve bekerült egy karbantartószázad, plusz a Parancsnoki és kiszolgáló század (Headquarter & Service Company - HSC). 1981 Október 16.-án a 160th ünnepélyes keretek között létrejött.
A korai idõszakra rányomta a bélyegét a feszített képzés és a magas elvárások (meg talán egy picit az elbizakodottság is), 1983 márciusa és októbere között négy gépet és 16 fõt vesztett az egység balesetekben, és végül egy kiképzési program, illetve az azt felügyelõ század (becenevén a 'zöld század') létrejötte lett ennek az eredménye. Az 'újoncok' (akik más helikopteres egységeknél szolgáltak, és önkéntesként jelentkeztek a 160th.-hoz) négy hónap kemény tanulás és kiképzés után kaphatják meg az alap küldetési igazolást (Basic Mission Qualified - BMQ), amelyel még csak másodpilóták lehetnek. 12-16 hónapnyi továbbképzés után érhetik el a teljesértékû küldetési igazolást (Fully Mission Qualified - FMQ), amivel már elfoglalhatják a bal oldali pilótaülést, illetve részt vehetnek a küldetéstervezésben. Ez azonban még nem a csúcs: 36-48 hónapnyi továbbképzés kell a egységvezetõi igazoláshoz (Flight Lead Qualified - FLQ), ez után kaphatnak csak teljes önállóságot küldetések megtervezéséhez és levezetéséhez.
Idõközben az ezred számtalan küldetésben vettek részt, többek között a Grenadai tússzabadításban (ahol eléggé kellemetlen helyzetbe is kerültek, mivel a hibás hírszerzési adatok ("ünnepelve fogják fogadni az amerikaiakat" vagy "összesen 6 veszélyes kubai forradalmár van az országban") miatt teljesen "nyugisan" indultak, ám a célkörzetben egész egyszerûen képtelen voltak a kommandósokat lerakni, mivel erõs légvédelmi tûz fogadta õket) és legénységi állományát, gépparkját és taktikáját folyamatosan fejlesztették.
(elnézést, hogy nem írok részletesen a küldetésekrõl, de azok ismertetése önmagukban is meglehetõsen méretesek lennének)
1986 Októberében az egységet újraszervezték 160th Special Operations Aviation Group (SOAG) Airborne (A) /Különleges Feladatok Légi Csoportja/ néven, az elsõ idõkben a SOCOM jelvényét viselték, majd megalkották saját jelvényüket (ez fent látható). 1987-ben újabb átalakítás következett, bár inkább csak névben illetve a papirokon: a 160th.-t ezred szintre emelték, 160th. Aviaton Regiment (Légi Ezred) néven.
Az ezred fõleg a közel-keleten tünt fel ezután (legalábbis nyilvános akciókban), az Operations EARNEST WILL, PRIME CHANCE, majd afrikában, ahol egy Mi-24-es helikopter megszerzése volt a cél (Operation MOUNT HOPE III.), és végül Panamában (Operation JUST CAUSE).
Ekkor újabb átalakításon esett át az ezred megkapja jelenlegi elnevezését, a 160th Special Operations Aviation Regiment (SOAR) - Airborne (A) /(Légi szállítású) Különleges Feladatok Légi Ezrede/, létrehozva mai formáját (helyesbítek, ez a 2002-es állapot):
160th Special Operations Aviation Regiment (Airborne)
HHC, Fort Campbell, KY SOA (Special Operations Aviation) Kiképzõ század
A két elsõ zászlóalj "fehér" (nyilvános küldetések), míg a harmadik zászlóalj "fekete" (titkos küldetések). Az ezred az amerikai hadsereg különleges feladatok parancsnokága (U.S. Army Special Operations Command - ASROC) alá tartozik, ami a hadsereg speciális erõit koordinálja.
Az ezred alatt 2002 közepén mintegy 1400 fõ szolgált, 2002-ben a hadsereg vezetése úgy döntött, hogy a fenti három zászlóalj (+ a kiképzõszázad) mellé egy újabb zászlóaljat állít fel, egyenlõre 12db MH-47 Chinnok helikopterrel, de 2005 és 2008 között további 900 fõvel és 35 géppel toldja meg a 160th. állományát.
Az ezred elnevezése "Nightstalkers" (nehéz magyararítani, a Night ugye északa, a Stalker jelentése kb. cserkész), mottójuk: "Nightstalkers don't quit!" (kb. a Nightstalkerek sose hagynak cserben)
Fõbb jármûvei:
AH-6/MH-6 "Littlebird"
A kismadár a Hughes (majd McDonell-Douglas, jelenleg pedig Boeing) 500/530-as helikoptercsalád katonai változata. Közvetlen leszármazottja az OH-6A "Cayuse" megfigyelõ/felderítõ helikopternek, amely Vietnamban debütált. Az AH-6 a támadóváltozat, amely két fegyverálványára M134-es "Minigun" gatling géppuskákat, 2,75"-es irányítattlan rakétákakonténereket, M2 nehézgéppuskát, Mk19 gránátvetõt, Tow vagy Hellfire páncéltörõ rakétákat, illetve Stinger rövid hatótávolságú légi célok elleni rakétát. Az MH-6 egy könnyû csapatszállító változat, amely a törzs két oldalán lévõ állványon maximum hat utast tud szállítani, az állvány azért elõnyös, mert mind katonák a leszállását, mind a felszállását jelentõsen meg tudja gyorsítani. 2002-ben kezdõdött meg az AH-6/MH-6-osok számára MELB (Mission-Enhanced LittleBird) program, amely többek között a korábbi 5 lapátos fõrotort az MD600-as hatlapátos fõrotorja váltja, csendesebb, négyalpátos farokrotort kap. Mindkét gép rendelkezik elõrenézõ infravörös kamerával, fejlett navigációs rendszerrel, éjjelátó berendezéssel, és radarbesugárzás jelzõvel.
Fõbb adatok (AH-6J/MH-6J):
Fõrotor átmérõje: 8.3 m
Törzs Hossza: 7.3 m
Törzs szélessége: 1.9 m
Magasság: 2.6 m
Max. felszállótömeg: 1,610 kg
Üres tömeg: 896 kg
Üzemanyagmennyisége: 240 l
Maximum vizszintes sebessége: 282 km/h
Max. hatótávolsága: 430 km
Egy AH-6J kismadár 2x M134 gatling géppuskával és 2x7db 2,75" irányítattlan rakétával felfegyverezve.
Egy MH-6J miután "kipakolt"
MH-47D/E
A Boeing CH-47 a hadsereg nehéz szállító helikoptere, amely már évtizedek óta megbízhatóan szolgál. Amikor a különleges erõknél felmerült egy nagy hatótávolságú, levegõben is utántölthetõ gép igénye, szinte dobta magát, hogy a tandemrotoros gépet vegyék kezelésbe. Az MH-47 belsõ üzemanyagkészletét jelentõsen megnövelték, és légi utántöltésre alkalmassá tették, továbbá új hajtómûveket kapott, modernizálták a pilótafülkét, elõrenézõ infravörös kamerát és terepkövetõ radart kapott. A sereg 24db MH-47E és 12db MH-47D-t vett, és eddig három MH-47E-t (egyet az Operation Anaconda alatt Afghanisztánban, egyet a Fülöpszigeteken és egyet egy balesetben, ami kiképzés alatt történt) és egy MH-47D-t vesztett, és 2002-ben további 12db MH-47-est rendelt.
Fõbb adatok:
Rotorátmérõ: 18.29 m
Törzs hossza: 15.6 m
Törzs szélessége: 3.8 m
Teljes magassága: 5.8 m
Max. felszállótömege: 24,500kg
Üres tömege: 10.600 kg
Max. hasznos teher: 13.900 kg
Üzemanyagmennyiség: 7828 l (plusz max. további három póttartály az utastérben, egyenként 3028 l)
Max. vizszintes sebessége: 269 km/h
Hatótávolsága: 1100km+
MH-47E
MH-60K/L
Az MH-60 elsõdleges feladata eljutattni a különleges erõket a célzónába, még akkor is, ha az mélyen ellenséges területen található, akár éjjel akár nappal, és ki is hozza õket, ha szükséges. A másodlagos feladata külsõ fegyvertartókkal felszerelve tûztámogatás nyújtása. Az MH-60K volt az elsõ kifejezetten erre a feladatra felkészített gép, elõdje, az UH-60L inkább csak egy erre a célra használt és kissé módosított gép volt. Ellátták éjjelátó berendezéssel, elõrenézõ infravörös kamerával, terepkövetõ radarral, modernizálták a mûszerfalat, a navigációs rendszert, az M60 géppuskákat M134 gatlinggéppuskákra cserélték, megnövelték az üzemanyagtankok méretét, és lehetõvé tették külsõ üzemanyagtankok használatát, illetve a légi utántöltést. Az MH-60L további navigációs és kommunikációs berendezéseket, illetve radarbesugárzásjelzõt kapott, és külsõ fegyverállványal elláthatóvá tették, amelyre géppuskákat, gépágyúkat, páncéltörõ vagy légvédelmi rakétákat lehet felszerelni, így tûztámogató feladatkörben is alkalmazható. az MH-60L DAP (Direct Action Penerator - kb. Közvetlen Harci Behatoló) kifejezetten tûztámogatónak szánt változat, amelyet némi páncélzattal is elláttak, és képes akár Hellfire páncéltörõ rakétákkal is felszerelhetõ. A 160th. gerincét az MH-60K és az MH-60L tipusok adják.
Fõbb adatok:
Fõ rotor átmérõ: 16.36 m
Törzs hossza: 15.26 m
Magassága: 5.3 m
Üres tömege: 4,950 kg
Max. felszállótömeg: 10,700kg
Max. vizszintes sebessége: 295 km/h
MH-60L DAP géppár, irányítattlan rakétablokkal
Elöl két MH-60K, hátul egy MH-47D egy gyakorlaton.
"Ott van a forrásuk (aviaport.ru), de hiába van fent a ciril betükészletem, ha sajnos orosz tudásom az általános iskola óta folyamatosan csak kopott, és mára egy kukkot nem értek belõle..."
Nekem soha nem is volt(mármint orosz tudásom), ezért hagyatkoztam kizárólag az angol nyelvû forrásokra.
"a két legveszélyesebb ellenfélnek a Bison-t és a Szu-30K-t nevezték meg."
Na, valami ilyet akartam látni.
Seaweed:
Nem kételkedtem a hír hitelességében(nem tudok oroszul), inkább arra tippeltem, hogy a magyarra "ferdítés" során történt egy baki. De ha az amik maguk mondják, hogy paráztak a Bison-tól akkor tényleg igaz.
Más:
Az F22 miért jelent megoldást a pilóták állítólagos rossz képzettségére?
Miért van olyan érzésem, hogy az USAF-nál még örülnek is ennek az eredménynek?
Persze, mivel a CopeIndia esetén a résztvevõ gépek Szu-30K tipusok voltak (farokszámuk: SB009-SB018), az elsõ Szu-30MKI-kat csak 2002 szeptemberében vették át, (ismert farokszámuk: SB019-SB028), és még nem voltak teljesen bevethetõ állapotba a gyakorlatra (vagy csak simán nem akarták bemutatni a csúcstechnikát, esetleg valami gondjuk volt a gépekkel).
AMugy ahogy elnezem, meg csak nem is Su-30MKI-t hasznaltak, hanem "szimpla" Su-30-ast!
(en mig lattam...nem lattam ilyen kopott fejtamlat!!!)
http://bharat-rakshak.com/IAF/Images/Special/CopeIndia/USAF01.jpg
Mellesleg nem keveset repulhetnek a Su-30-asokkal!
Ez latszik a kepen a K-36 kopott fejtamlajabol is!!
(Amugy a jenki pilota arca minden elarul a gondolatairol :P)
Igen ez nekem is az elsok kozott jutott eszembe, hogy lehet a "kongreszussal kell megszavaztatni ujra a penzt"..amit egyszer mar megvontak!?!...
Ettol fugetlenul nem tarton valoszinutlennek, hogy igaz a hiradas...
Nyamvadt politika..ugy utalom mar, hogy szo szerint hanyingerem van tole...
Ott van a forrásuk (aviaport.ru), de hiába van fent a ciril betükészletem, ha sajnos orosz tudásom az általános iskola óta folyamatosan csak kopott, és mára egy kukkot nem értek belõle...
Egyébként egy érdekesség: ahogy nézegetem a nyugati oldalakat, a legtöbb esetben olyan "árukapcsolást" hoztak ki belõle a 'diplomaták', hogy az F-15C nem képes megbírkozni a mai világban elvárható nehézségekkel, és ezért minél elöbb és minél nagyobb számban kell szolgálatba állítani az F/A-22-eseket.
Ha jobban belegondolok az utóbbi idõben ez talán az elsõ eset, hogy az F/A-22-est pozitív megitéléssel hozták szóba még a kritikusok is :D
Utobbi mondatod minhta vad lenne a Jetfly ellen!
Mi bajod van? Ketelkedsz a hiradas hitelessegeben? Nem baj..valoszinu nem azok talaltak ki akik azt kozhirre tettek...
..es amugy sem egyedi eset.. lattunk mar a masik oldalrol is ilyet...
(csak nezd meg hogy manapsag hol mukodik a legjobban a "kozmetikazas"...gyk.: jueszej...lassan mar kinat is lefolozik e teren )
Éppen ezért lennék kíváncsi az eredményre.
Ha a Szu 30-asé publikus, akkor ez is, nem?
Nekem az a furcsa, hogy a Jetfly kivételével ezt eddig sehol nem láttam...
Azt nem írták, hogy milyen arány volt. Egyébként a gyakorlaton az Indiai gépek aránya olyan 10-12:4-hez volt, tehát csaknem 3x fölényben voltak, igaz ebbe minden gép beletartozott (a MiG-27 is), és a két legveszélyesebb ellenfélnek a Bison-t és a Szu-30K-t nevezték meg.
Nah de hogy aztan a "nagyrabecsult" ""szakujsagironk"" ram ne susse, hogy "ez is legendakat epit itt"...azt is ki kell jelenteni, hogy enm volt 100%-os a gyozelni arany...csak kb 70-80%...de ne meleg ez?
Hat jah.....jenkik mindig is szivtak a foguk emiatt..
(Anno meg Nemeth Zoli meselte, hogy pl hollandok(F-16) gyakorlat soran volt hogy direkt kertek hogy "most ne hasznaljanak" sisakcelzot...ettol fuggetlenul kikaptak nagyreszt ;)))
szerinte mez is bizonyitja azt a regi allaspontom, hogy sokan nagyon elnezik dolgokat mikor tipusokat oszemernek, es azt allitjak, hogy ez vagy az a gep jobb ennel vagy annal, mert az ekkor meg akkor legyozte azt (pl F-16 vs Mig-29)!
Tevedes! Ez az eset is jol bizonytja hogy nem jobb az F-15 a Su-30-nal, de nem allitom hogy a Su-30 jobb lenne..
Ez egy nagyon osszetett kerdes, ugyanis az F-15 is meg a Su-30 is egy oszetett hadigepet resze..ami nelkul lasd az F-15-os pilotak igy felsulnek...
En siman el tudom kepzelni, hogy az indiai Su-30 pilotak sokkal kepzettebbek mint a jenki nagyarceagle pilotak !!(ugyebar, meg a az USAF-ban is ugy tartjak hogy tul nagyra vannak magukkal az F-15 pilotak...)
Nem tudom volt e AWACS supportjuk..de ha nem akkor is.. ha meg igen akkor meg aztan plane minositi oket az en olvasatombol...
Tehat nincs egy jol kidolgozott "hadjarat"..ahol egy komplex hadigepezet indul be, akko bizony ilyen kinos esemenyek kerulhetnek napfenyre..mint ez az indiai gyakorlat is...
(es ezt ugyanigy ertem az indiai felre is... es szinte mar latom elore a jovo tavasszal "viszont latogatas" kapcsan megrendezett gyakorlat vegeredmenyet!! (ha meg nem olyan lesz, mint azt most szamitom..akkor en leszek az aki a legjobban fog rohogni a markaba az megigerhetem! )
Ki iert ilyet? Azt irtak hogy a Bison remekul szerepelt!!!
(en pl el tudom kepzelni hogy BVR modban jol szerepel a Bison...meg amugy is ..valoszinuleg tartom hogy egy szimpla oszecsapasnal komplexebb volt a dolog...)
Várd ki a végét. Szerintem a jövõ hónapi Aranysasba (vagy talán a Szeptemberiben) Kõvári úr négyoldalas cikkben fogja taglalni, hogy ez is csak egy legenda, és különben sem úgy volt...
Azt honnan vették, hogy a 21-es is elverte az F15-öst?
Olvastam az eredeti angol nyelvû hírt, ott azt írják, hogy a Szu30 bucira verte az F15-öst. De azt nem írják, hogy a MiG-21-essel is hasonló eredményt értek volna el. Csak annyi van, hogy nem csak Szu30-al repültek, hanem Mig-ekkel és Mirage-okkal is.
Csak azért kérdem, mert azt mindenhol írják, hogy F15:10%-Szu30 90%, de sehol nem láttam semmi infót a "MiG-21 "Bison" magas gyõzelmi aránya" -ról. Itt lehet elolvasni az eredeti Aviation Week and Space Technology cikket arról, hogy miért jobb a Szu30.
Egyébként meg, USAF nagyarcú pilótái:
http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/hirek/usaf-iaf040709/
Van igazsag vegre!!
Elbúcsúzott Szentkirályszabadjától a Bakony helikopterezred: a gépek Szolnokra és Pápára települnek át. Az átszervezés miatt az állomány negyede úgy döntött, elhagyja a hadsereget.
Utolsó kiképzési repülését hajtotta végre csütörtökön Szentkirályszabadján a Magyar Honvédség 87. Bakony Harci Helikopter Ezrede. Az MI-24-es harci és az MI-17-es szállító helikopterek augusztusban áttelepülnek Szolnokra, a kutató-mentõ szolgálat pedig Pápára. Sági János vezérõrnagy, a magyar légierõ parancsnoka elmondta: a 820 fõs állomány fele folytatja a katonai szolgálatot Szolnokon - és kisebb létszámban Pápán -, negyede más katonai szervezetekhez kerül, míg kétszázan nem vállalták a helyõrségváltást, és elhagyják a hadsereget.
A Magyar Honvédség vezérkari fõnökének elismerését Mráz István vezérõrnagy, a vezérkar hadmûveleti és kiképzési csoportfõnöke tolmácsolta az ezred személyi állományának, majd hangsúlyozta: a repülõcsapatoknak, s ezen belül a helikopter alegységeknek ezután is fontos szerepük lesz a katonai feladatok végrehajtásában. Minõségi fordulatra van azonban szükség a haderõ fejlesztésében, s a céloknak megfelelõ, mobil, gyorsan alkalmazható erõk kialakítása a cél. Nincs szükség tömeghadseregre - tette hozzá a tábornok.
Droppa Gyula ezredes, az ezred jelenlegi parancsnoka elmondta, hogy az ezred jogelõdje - a vegyes szállító repülõdandár - 1958-ban alakult meg Kecskeméten. Az alakulat 1970-ben - ekkor már önálló helikopter ezredként - áttelepült a Veszprém megyei Szetkirályszabadjára. Az ezredet a nyolcvanas években szerelték fel a nagy tûzerejû MI-24-es harci helikopterekkel és az MI-17-es szállítógépekkel. A rendszerváltást követõen az ezred mûködési feltételei folyamatosan romlottak, és drasztikusan visszaesett a repült órák száma.
Én úgy tudom, hogy az Ál/Arc (Face/Off) filmben Castor Troy fegyverei (amik a lenti képen láthatóak) két különleges sorozatban kijött, aranyozott Springfield Armory M1911A1-ek voltak.
A 160th SOAR-ra gondolsz? Majd összeütõk valamit, de lehet, hogy csak jövõ hét elejére lesz belõle valami, elég méretes téma, nekem meg nincs most se enegiám, sem idõm, hétvégére meg más programom van. :D
Tudna írni vki vmit a Night Stalkers-rõl? Thx. / Cifu-ra gondolok ;) /
Elég nagy itt a zûrzavar, megpróbálom saját tudásom szerint kibogozni, aztán majd ha hülyeséget írok, akkor javítsatok :)
CAR-15: Az AR-15/M16 elsõ karabélyváltozata, ahol a csövet felére kurtították (20" helyet 10"), a váltámasz pedig betolható lett. A Colt késõbb "Commando" jelöléssel is illete a fegyver, és folyamatosan fejlesztette a CAR-15-öt, amit modelszámozással jelöl, pl. Colt model 609 Commando, vagy Colt model 733 Commando.
XM-177E1/E2: A CAR-15 harctéri tapasztalatai alapján a Colt finomított a fegyveren, mivel annak elsütéskor túl nagy volt a hangja, illetve a torkolattûz olyan nagy volt, hogy szinte elvakította a katonát. Megoldásként egy hosszabb lángrejtõ került a csõ végére, ez lett a Colt model 609 Commando, amit az US ARMY XM-177E1-ként rendszerbe is vett. 1967-ben a Colt némileg hosszabb csõvel (11.5") látta el a fegyvert, ennek jelölése a seregben XM-177E2. Elsõsorban a páncélos jármûvek személyzetének, illetve a speciális osztagoknak volt a fegyvere.
M4/M4A1: Az M16A2 megjelenésével továbbra hiányzott egy jól használható SMG a sereg arzenáljából (kis számban még mindig rendszerben voltak .45 ACP lõszert használó géppisztolyok), a 80-as évek végén, 90-es évek elején történt harci cselekmények (fõleg Panama és az Öböl-háború) tapasztalatai alapján végülis a Colt elkészítette az M16A2 karabélyváltozatát, amely rövidebb, 14,5"-os csõvel és betolható (4 állású) váltámasszal rendelkezett. Az alapváltozat csak ebben tért el az M16A2-tõl, de volt egy második változat is, az M4A1, amely a hordfogantyú helyén egy Picatinny rögzítõsinnel rendelkezett (akár az M16A3), illetve a 3-as rövid sorozatlövés helyét a tûzváltón egy folyamatos sorozatlövéses opció váltotta fel. (ie: Az M4 csak 1-es lövésre és 3-as rögzített sorozatlövésre képes, az M4A1 egyes lövésre és teljes sorozatlövésre)
M733: A Colt model 733 Commando rövidített megnevezése. A fegyver végülis a korábbi CAR-15 módosított változata, M16A2-rõl vett célzótüskével és ahoz hasonló elõágyal rendelkezik. Az M4/M4A1-tõl eltérõen csöve továbbra is csak 11,5"-es. Természetesen ezzel az erõvel a többi Colt Commando-t is lehet Mxxx néven illetni (M609, M933, stb.)
SR-15: Az SR Eugene Stoner (az M16 elõdjét jelentõ AR-10 és AR-15 tervezõje) saját fegyvereit jelölik, aki az Armalite-ból kiválva saját céget alapított. Az SR-15 az CAR-15-re hasonlítt, kissebb módosításokkal (a tok tetején egy sin a célzótávcsõnek, merev váltámasz, némileg módosított belsõ szerkezet, újabban az elõágy RIS-el vagy RAS-al szerelt, stb.) illetve elsõ osztályú minõséggel párosítva. A rendkívûl jó minõséghez természetesen elég méretes árcédula is tartozik, ezért inkább a minél pontosabb öntöltõ fegyverekért rajongó civilek, illetve a tehetõsebb belbiztonsági erõk szokták megvenni.
M4 SOPMOD: A SOCOM a különleges erõk számára egy olyan fegyvert szerett volna, amely egyaránt használható közelharcnál, épületharcnál, illetve nyilt terepen akár 500 méteres távolságra lévõ célok ellen is, éjjel és nappal egyaránt. Az alap az M4/M4A1 lett, amelynek elõágyát RIS-re (Rail Interface System) cserélték, és a fegyver tetején lévõ másik sinnel együtt mindig adott küldetésnek megfelelõ kiegészítõkkel lehet felszerelni. Az egész végülis egy csomag, amely tartalmaz minden modult, és elvileg bármilyen M4A1-esre használható. A csomag tartalma: az "alap" hordfogantyú beépített egyszerû irányzékkal, ACOG reflex optikai irányzék (közeli célok esetére), ACOG 4x Optikai irányzék (0-600m közötti távolságra), éjjelátó optikai irányzék, fegyverlámpa, lézercélzó, AN/PEQ-2 infravörös célmegjelölõ lézer, QD hangtompító, M203 gránátvetõ és a hozzá való felhajtható irányzék.
Mi az eltérés az M6-es családban az alábbi, és még ki tudja hány tipus között:
M4A1, M733, CAR-15, SR-15, XM-177, stb?
Egyáltalán minek ennyi megnevezés? Miért nem lehet M4A1, A2, A3, stb.?
Hát igen. Pedig szerintem megérné az árát. Békeidõs légtérvédelemre tökéletesen megfelelne, nyilván olcsóbb is lenne mint a Gripen. Monndjuk akkor már fegyverzetet is kellene venni hozzá, ami még megdobná a vételárat. De szerintem ezt a csehek is tudják, ennek ellenére nagyon bizakodóak. Lehet, tudnak valamit..
Mit lépne. Semmit. Egyfelõl aligha tudnának pénzt kerekíteni rájuk (attól, hogy alig használtak, még az áruk darabonként jó 10 millió euró körül lehet), másfelõl ha lenne is pénz rá, politikailag szinte reménytelen lenne elfogadtatni a gépek megvételét. Egyébként az Aero anno preztálta a 159-est, mégha nem is felelt meg a tenderkiírásnak, de kedvezõ ára miatt nem lett volna rossz vétel.
Csinálni csinálnak, de a katonai erõk viszonylag ritkán használnak, mert az erdõben nem olyan feltünõ egy matt fekete fegyver. A sivatagban viszont meglehetõsen elüt a sárgás háttértõl...
Egyébként fõleg mesterlövészfegyvereknél használnak ilyesmit, illetve civil gyártásban is akad pár, a pisztolyoktól kezdve a gépkarabélyokig:
Igen, sõt, elvileg már az USMC is ilyesmit használ. Elvileg az összes álcázószin ilyen mikromintás lesz a jövõben, a jármûvektõl kezdva az egyenruhákig (kiváncsi leszek, hogy a M4A1 SOCOM gépkarabélyok is?).
Elkezdtem olvasni, úgy nézem, ez egy cég, ami mintákat tervez igaz? Elég jól magyarázza a dolgokat, és lehet benne valami, az új amerikai BDU is ilyen technologiájú?
A BV kommandósainál a KGP-9 géppisztoly van rendszeresítve. Egy BV-s tiszt szerint amúgy a mostaniak már egész jók, a korai változatokkal még igencsak voltak problémák (állítólag náluk nem egy szabályosan szétesett a lõtéren).
Most nem találom azt az oldalt, de nemrég kisérletezték ki ezt az új "mikromintás" rejtõszint. A lényege, hogy az eddigi nagyobb foltok (makrominta), amelyeket eddig alkalmaztak nem volt ideális sok esetben, az ilyen apróbb mintákkal együtt viszont állítólag nagyon hatásos. Egyébként emlékeim szerint ez a szürkés szint az "Urban" szinváltozat, lesz természetesen Desert, Mid.Temp és Cold Temp változat is.