Vannak új hírek az ESSM Block II-ről is
Az új aktív radar önirányítás mellett megmaradt a passzív lokátoros önirányítás is plusz megerősítik hogy MCG-t más erre alkalmas eszköztől is kaphat ezért adott esetben tényleg "be tud lőni" a radarhorizont alá. Ez az utóbbi tulajdonsága akár NASAMS-ból kilőve is hasznos lehet.
Némileg eltérő az alkalmazás, hiszen eredendően beérkező gránátok, rakéták lelövése lett volna a célja. "Mellesleg" volt alkalmas SHORAD feladatra, gondolom a NorthropGrumman akkor már úgy van vele, hogy megcsinálja a saját NASAMS-át.
Indirect Fire Protection Capability (Increment 2 – Intercept). A NorthropGrumman építette az US ARMY elvárásainak megfelelően, a cél alapvetően a beérkező rakéták, gránátok elleni védelem lett volna, másodlagosan SHORAD képesség (drónok, helikopterek ellen). 2016 februárjában 156 millió dollár ráköltése után elkaszálták.
Mintha valami K-30 BIHO lenne, de már MANPAD-dal. Nem tudtam, hogy létezik ilyen változat, most látom először.
Pedig már jó ideje létezik, 4db dél-koreai Shigung MANPADS van rászerelve:
A rakétás cuccot nem ismerem fel a teherautós indítással.
Pedig arról is volt szó már. 15 konténer van a teherautó platóján 3x5-ös elrendezésbe, és ebbe lehet Hellfire, Sidewinder, vagy hasonló rakétákat rakni. Az indító jármű nem rendelkezik saját szenzorral, ő csak az indításért felel (meg gondolom az MCG-ért).
0:46-nál az micsoda? Mintha valami K-30 BIHO lenne, de már MANPAD-dal. Nem tudtam, hogy létezik ilyen változat, most látom először. A Német Gepardból is készült ilyen koncepció, lengyel Loara is ilyen.
A rakétás cuccot nem ismerem fel a teherautós indítással.
Elképesztő, hogy a jenki a Chappy óta nem rendelkezik SHORAD-dal sőt, a fél csapatlégvédelem sem létezik a HAWK kiszórása óta. Annak mobilitása valahol félúton volt a Kub és Nyeva között és helyenként annál is jobb, légiszállítható volt helivel is. Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.11.03. 11:18:27
Ez így parttalan. Ha zsaru, ügyész, stb lennék és realitás lenne, hogy valaki bántani akar, akkor sem plate-tel az ágyam mellett aludnék. Lehet más iggen. Szerencsére nem vagyunk egyformák.
Nem jókat nézzel. Rengeteg video van belőle. Itthon is már el lehet jutni nagyon jó képzésekre. Nekem sincs ilyenem nyilván ővre is teheted. Telefon 20:45 az átlagos kiszállási idő az ORFK szerint. És ha már benn vannak lakásban....
Ahogy nő a "diverzitás", veszik fel a sok "affirmatív" latinot, feketét, nőt, egyre több lesz az ilyen eset (meg persze fehér redneckekkel is tele van a katonaság).
Zseniális, egyet értek. Igaz war nélkül a sima beltet már feltalálták pár száz éve. De kevesen szolgálunk egy FOB-on Afganisztánban. Én pl nem a warbeltet venném fel, hanem a telefont, ha fognak a kutyák. Még egy olyan videót sem láttam a nagy fegyveres csatornákon, ahol EÜ előadás lett volna. CAT helyett meg pont jó egy derékszíj.
Amúgy nekem is van egy mini eü csomagom airsoftra, túrázni, kocsiba. Van benne CAT :-). Nehezen raktam össze hogy mi legyen benne, mert nincs EÜ képesítésem.
A warbeltben az zsenialis, hogy egy mozdulattal felcsatolod, es onnantol minden van nalad. Az igazan nevetseges az, ha azert verzel el mert CAT a szekrenyben van es nem az oveden. Lattal mar el elverezni akaro embert a 7 buszon pentek delutan csucsforgalomban? Mert en igen, es baromi jol jott volna egy normalis cucc a 20 eves szakadozo BKV kotszer helyett. Ez dolgot egy KMZ hallottam eloszor akkor kezdtem utana nezni akkor talatam ezeket a videokat.
A jellegzetes csőszájra szerelt vonószem alapján nekem 122mm-es D-30-as ágyútaracknak tűnik....
Nem akarok senkit megsérteni, de nekem ez már nevetséges. Ha lenne (lehetne) itthon lőfegyverem, akkor még egy maroklőfegyver lenne a kezem ügyében, de öv/plate cerrire/sisak/támadó kézigránát már nem annyira. De ezen nem veszünk össze. Íjjal is sokan gyakorolnak, pedig a Tescoban is van hús. Szóval ez az én szememben hobby, nem képesség.
Ez azért durva a világ vezető haditengerészeténél. A pánikolás még csak csak, de ez a sok, nem tartotta be, nem tudta, nem értette, nem kapcsolta be. Azt gondoltam, hogy ennél egy civil teher hajón nagyobb a fegyelem. Mondjuk legalább nem drogoztak. :-)
Itt nem tudom írnak e róla
úgy működik, hogy a topik mindig megújul mikor eléri az 1000 hsz-t, ezért a 2017.03.23 az a 76.-nál kezdődik
Ситуация в Сирии и Ираке - 76
-link
Annyira azert nem ritka. Attol fugg mit keszitesz az agy melle. pisztoly puska karabely. A masik ha rendszerbe gondolkodsz akkor a cuccot ilyesmiben v. egy komplett plate carrierben tarolod. Egy mozdulat akar a pizsamara felcsatolni egy teljesen felszerelt warbeltet v. plate carriert. Kint ezek megfizetheto arban kivalo minosegben megszerezhetok barki szamara. Tobbi meg tapasztalat, hozzaallas kerdese. Hatalmasat javitasz a sajat eselyeiden ha nem egyszal dupla soretessel hanem mellenyben elsosegely csomaggal kommunikacioval tehat begyakorolt normalis cuccal mesz ki ejszaka ha fognak kutyak. Nyilvan itthon ez maga halal mit kepzel egy civil, ott ezen az elvarazsolt demek kivul nem csodalkozik senki. Raadasul sok vet. hozza a seregbol a begyakorolt dolgokat, ami ha jo akkor orak alatt szet terjed. pl. A vegasi lovoldozes ota felvetettek, hogy IFAK szintu dolgot erdemes mindenkinek maganal tartani es begyakorolni.Ezt barhova beviheted es nagyban noveli az eselyeidet egy jol oszerakott szemelyes trauma csomag.
Meglett a hivatalos eredménye a USS Fitzgerald és az USS John McCain ütközését vizsgáló bizottságnak.
Ami közös mindkét incidensben, a hajó személyzete nem figyelmeztette kürtjelekkel sem a saját hajó személyzetét, sem az ütközési pályán lévő másik hajót a veszélyre. A másik figyelemre méltó hiba mindkét esetben, hogy nem próbálták meg rádión felvenni a kapcsolatot a túl közel került kereskedelmi hajóval.
A többi téren a két baleset viszont alaposan eltér. A Fitzgerald esetében a hídon szolgálatot teljesítő tiszt (a szabályzatban foglaltakkal ellentétben) nem hívta a hídra a kapitányt az ütközésveszély észlelésekor, így a kapitány csak akkor értesült a problémáról, amikor a Crystal orra a kabinja falát feltépte. A Fitzgerald navigátora olyan hajózási térképet használt, amelyen nem voltak feltüntetve a kereskedelmi hajók számára kijelölt hajózási útvonalak, így többször is (szabálytalanul) átlépte azokat. A hídon parancsnokló tiszt már a baleset előtt is úgy kormányozta a hajót, hogy mindössze ~500 méterre haladt el egy másik kereskedelmi hajó orra előtt, és erről nem értesítette a kapitányt. A Crystal észlelése után nem változtattak irányt egyből, csak mindössze az ütközés előtt kevesebb, mint egy perccel kezdték el a kitérő manővert, ami már kevés volt az ütközés elkerülésére (érdekes amúgy, hogy ezek alapján feltehetően a Fitzgerald egyenesen Crystalnak ment volna, ha nem változtat irányt - Cifu)
A hajó személyzete szinte minden ponton hibázott ráadásul, a CIC-ban szolgálatot teljesítők nemes egyszerűséggel csak a nagy területet mutató, ezért kis felbontású képet figyelték, így észre sem vették, hogy veszélyesen közel került egy másik hajó hozzájuk. A hídon szolgálatot teljesítők nem használták az Automata Azonosító Rendszert, amely még passzív módban (a saját jelet nem sugározva) is jelezte volna az ütközésveszélyt. Végül a legszebb a megfigyelő őrszemek esete, akik mind a hajó bal oldala felé figyeltek, így a hajó jobb oldalán egész egyszerűen nem kémlelte senki a horizontot...
A McCain esete ettől élesen eltér. A Malacca-szorosban hajózó hadihajó kapitánya, Alfredo Sanchez végig a hídon volt, alapvetően az egész baleset ott kezdődött, hogy egy órával előtte a (fő kormányos és navigátor) legénységének egy kis extra pihenőidőt szándékozott adni, így halogatta a "tenger és horgony vezénylés" parancs kiadását, amely előírja, hogy a fő kormányos és a vezénylő navigátor a hídon tartózkodjon, valamint megerősített őrszemeket a hajó minden pontjára.
Sancheznek feltűnt, hogy a szolgálatot teljesítő kormányosnak nehézséget jelentet a hajót balra sodró áramlatok ellenében a kívánt irányt tartani. A főkormányos ez időben az étkezőben éppen a sorban állt, hogy vacsoráját megkapja. A kapitány úgy döntött, hogy a hajó irányítását megosztja, amíg alaphelyzetben egy ember vezényli a hajócsavarok sebességét és a kormánylapátok állását is, lehetőség van ezt a két feladatot két külön kormányos lássa el - erre adott utasítást. Az eddigi kormányosnak kellett volna a kormánylapátokat kezelni, míg a második konzolon a másodkormányosnak a hajó sebességét felügyelni. A művelet végrehajtásakor viszont az eredetileg szolgálatban lévő kormányos a teljes irányítást átvezérelte a második konzolra, és ezt nem vette észre. Miután a kormánylapátok nem reagáltak a kezelőszervekre, műszaki hibára kezdett el gyanakodni, és ezt jelezte a hídon tartózkodóknak. A személyzet az ütközésig alapvetően az nem létező mechanikai hibának gondolt probléma elhárításán kezdett el dolgozni. Hogy a probléma még nagyobb legyen, a vezérlés átirányításával a kormánylapátok az addigi mintegy 1-4°-os jobbra kitérítéstől eltérően (amely a balra eltérítő sodrást szándékozott ellensúlyozni) alaphelyzetbe, vagyis 0°-ra álltak vissza, így pedig a hajó balra kezdett el kitérni. A kapitány a kormányzás problémája miatt utasította a másodkormányost, hogy csökkentse a sebességet 5 csomóra az addigi 20 csomóról. A másodkormányos viszont csak a bal oldali hajócsavar fordulatszámát csökkentette, a jobb oldali maradt az eredeti fordulatszámon, így a hajó még határozottabban balra kezdett el kitérni. A kapitány a növekvő káosz közben még egy végzetes hibát követett el - utasította a kormányosokat, hogy a hajó hátsó vezérlőhelységébe irányítsák át a kormányzást, ahol viszont senki sem tartózkodott, hiszen ott csak az emelt szintű készültségnél (mint a késleltetett "tenger és horgony vezénylés" esetén) tartózkodna ember. Amire sikerült végre a hátsó vezérlőhelységbe odaérnie az első embernek, és közben kezelni az eltérő fordulatszámon működő hajócsavarok problémáit is, a McCain már a Alnic MC orra előtt volt. Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.11.01. 15:14:08
Az orosz SSK fejlesztések terén az elmúlt időszakban egyfajta tudathasadásos állapot lépett fel. A Kilo osztály (illetve első ága, a projekt 877) első egysége 1980-ban lépett hadrendbe, és gyakorlatilag ma is ennek a továbbfejlesztett változata, a projekt 636 megrendelésével próbálják a kiöregedett tengeralattjárókat felváltani.
A Lada-osztály négy nézeti rajza, a kis sebességű "lopakodáshoz" a hajó végén két kibocsátható kis hajócsavart helyeztek el
Eredetileg az 1990-es években a Rubin tervező iroda a Kilo-osztály utódjának a sokkal fejlettebb Lada-osztályt (Projekt 677) tervezte meg, de erőforrásait nem igazán tudta rá koncentrálni: a 90-es években a Kínai megrendelésre készülő Projekt 636, majd 636M tengeralattjárókra összpontosítottak, amelyet aztán Vietnam és Algéria részére is exportáltak. A Lada-osztályt eredetileg az orosz haditengerészetnek építették meg, és az első hírek szerint AIP-vel lett volna felszerelve, ami a modern SSK osztályok egyik ismérve manapság. A Kilonál kisebb, 1765 tonnás tengeralattjáróval azzal azonos fegyverzettel bírt: 6db torpedóvető csővel és 18 torpedóval és/vagy robotrepülőgéppel, ráadásul a Kilo 52 fős személyzetéhez képest csak 35 fős legénysége lenne. Ráadásul az ígéretek szerint 50%-al csendesebb lesz a Kilonál. E mellé nem kettős, hanem a nyugati tengókhoz hasonlóan egy hajótesttel rendelkezett, továbbá a test oldalára épített Liara szonárrendszert kapott, ellátták az új Letija fedélzeti integrált harci és irányító rendszerrel, hétlapátos hajócsavarral, illetve a Molnyija aktív szonár elleni rugalmas külső bevonattal. A Rubin tervezőiroda a Lada-osztály exportváltozatának az Amur-osztályt szánta, amelynek különféle változatait mutogatta a kiállításokon. Az egyik legérdekesebb az Indiai tenderre tervezett Amur 950 volt, amely ugyan nem rendelkezett a vetőcsöveihez utántöltéssel, viszont a hajó közepén tíz BrahMos robotrepülőgép részére VLS vetőcsöveket helyeztek volna el - a tendert viszont a francia Scorpéne-osztály nyerte...
A Projekt 636 Kilo, az Amur-1650 és az Amur-950 nem méretarányos metszeti ábrája, érdemes megfigyelni a Kilo-osztály kettő hajótestét, és az Amur-950 VLS indítóit
A Szentpétervár építése viszont nagyon lassan haladt, hét év után bocsátották vízre (viszonyítás képen a Projekt 636 osztály egységei általában 2 év alatt elkészülnek). Amiről különösen nem esett szó, az az AIP, amivel nem rendelkezett.
A Szentpétervár egyik tesztútján
Ennek ellenére az orosz haditengerészet megkezdte a Szentpétervár nevű első egység tesztelését, és közben megrendelte a Koronstadt és Szevasztopol nevű két további egységet 2005-ben és 2006-ban. Csakhogy hamarosan belerepült a kaki a ventillátorba, a Szentpétervár ugyanis súlyos tervezési hiányosságoktól szenvedett. Eredetileg az egység tervezésekor egy hidrogén-oxigén reakcióból táplálkozó AIP-vel látták volna el, amely nem tartalmaz mozgó alkatrészt, így csendesebb lehet, mint a svéd (és japán, illetve kínai) Stirling-motoros, illetve a francia MESMA gázturbinás meghajtások, és mivel dízelolajból vonnák ki a hidrogént, így nem szükséges veszélyes cseppfolyós hidrogént tárolni a tengeralattjárón. Csakhogy a szuperfejlett orosz AIP nem készült el. A Szentpétervárnak viszont az AIP-n kívül csak egy viszonylag kis teljesítményű, 2700 lórerős diesel-generátora volt, amelynek eredetileg csak vésztartalék szerepet szántak, ráadásul az akkumulátortelepek méretének megállapításánál figyelembe vették az AIP-t ís - kisebbre tervezve azt, mint a Kilo esetében. Az AIP nélkül viszont így a kisebb akkumulátorteleppel és gyenge generátorral (amelynek értelemszerűen tovább tartott az akkumulátorok feltöltése) rendelkezve a Szentpétervár súlyosan elmaradt működési jellemzők terén a Kilo-osztálytól. Ahogy az egyik orosz admirális megjegyezte, a Lada-osztály (elektromos) energiaszintje egy második világháborús tengeralattjáró szintjén van - így meg mégis ki a fenének kellene?
A Szentpétervár szárazdokkban
Az orosz haditengerészet ezért leállította a már csaknem kész két épülő Lada-osztályú egység építését, és megrendelt hat darab Projekt 636.3 Kilo osztályú egységet tűzoltás céljából. A Lada-osztályt áttervezték, 2013-ban a Kronstadt átépítése mellett döntöttek, amely szerint megkapja a Kilo-osztályban is használt 5 500 lóerős dízel-motort és a hozzá kapcsolt két 1 250kW-os generátort. A Szevasztopol építését 2015-ben kezdték újra, és átnevezték Velije Luki-nak. A két egység 2019-ben illetve 2021-ben csatlakozhat a haditengerészet kötelékébe, a Balti-tengeri flottánál.
Idén júliusban pedig bejelentették, hogy két további Projekt 636.3 Kilo, és két további Projekt 677 Lada-osztályú egységet rendelnek még. A Rubin próbálkozott az Amur-osztály további változataival kilincselni, ám megrendelője továbbra sincs, ezzel szemben a Kilo-osztályt ma is gyártják...
Az Amur / Lada osztály tervezett tagjai (felülről a második a Lada-osztály), külön érdekesség az alsó kettő AIP-fel felszerelt típus - hiszen a Rubinnak nincs működőképes AIP-je még....
Némi sóhintés, hogy még 2014-ben bejelentették a Lada-utáni, Kalina-osztálynak nevezett SSK munkálatainak elindítását. A Kalina-osztálynál újra felhozták, hogy AIP-vel lenne ellátva, de 2016-ban a tengeralattjáró építésért felelős Vlagyimir Trjapicsnyikov kapitány úgy fogalmazott, hogy a Rubin tervezőiroda már elkezdte az AIP-n való munkálatokat, és 2021-2022-re várhatóan el is készülnek.
Ez alapján viszont még legalább egy ideig az orosz SSK-k ilyen szempontból lemaradva nézhetik a többi ország SSK egységeit... Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.11.01. 10:25:16
Ok, de azt azért elismered, hogy ritka az a szitu amikor pont van nálad egy karabély és szükség van rá, meg véletlen komplett hadi díszben vagy.
Szerintem ez már csak hobby. Nem tartom életszerűnek, hogy karabéllyal kelljen valaha is lövöldöznöm. Ellenben a maroklőfegyver tartóknak meg szükséges lenne az alap szituációs lövészet képzés. Autós példával szuper, ha az egyszerű civil sofőr elmegy tanpályára különböző technikákat gyakorolni, hogy mit tegyen, ha lefagyott az út, merre tekerje a kormányt, de ha kimegy pályázni valamelyik ringre, az már inkább hobby és csak minimálisan növeli a civil vezetési képességét.
"Szerintem sokszor elveszik a lényeg a teljesítmény hajhászáskor. Gondolok itt arra, amiko IPSC open cuccokkal előre elugrálják a feladatot és utána versengünk hogy ki tudja gyorsabban lelőni a pályát. Nekem ez komolytalan, pedig komoly teljesítmény. Ugyan így viccnek tartom mikor 3-4-5 km-re lövöldöznek egy másfél méteres körre vadász lőszerrel. Szerintem egy képességet az adott feladat / cél eléréséig érdemes reszelni, pl puskával max ember alakra lőnék. Értem, hogy kell az izom reflex, de nem tartom életszerűnek ezeket a karabélyos videókat. Karabéllyal fegyveres szervezetek játszanak, ott meg az is számít, hogy pl csapatban letold ugyan ezt, hogy legyen eü képesítésed, tud kezelni a rádiót, stb. Nekem - teljesen laikusként - nagyon tetszenek a "kommandós" versenyek, ahhol nem csak a lövészet van, vagy - amit talán aksurv írt - hogy lelőtték az elmúlt 20 év hazai bűneseteit. Nem ilyen "lézer pisztolyokkal" hanem sima mezei szolgálatival."
Elnézést sorban válaszolgatok.
Az USAban több karabély van civil kézben mint amennyi az Armynál van. Nem vélelenül van a 2A, ott ezt komolyan gondolják.
Hogy milyen szinten tolják.
Hát igy .
https://www.facebook.com/HaleyStrategic/videos/1566152636784814/
https://www.facebook.com/HaleyStrategic/videos/1566152590118152/
Erre a PPSH v. BREN azért alkalmasabb. Magyarországon nincs fegyvergyüjtői kategória, igy aki fegyvereket gyűjt az is sportlövő, annyit gyakorol, hogy a minden fegyverkategoriának legyen minősítése. Ha egy CZ-75 meglőtted a b1-et akkor nyugodtan vehetsz egyy Luger p-08 at is. Volt tervbe véve, hogy végig lővünk egy versenyt egy Lugerrel csak kár lett volna a fegyverért..
"Ettől még ez nem alapszintű lőgyakorlat, és nem alapszintű helyzeteket vázol fel."
A gyakorlat valóban nem alapszintű, viszont a helyzet igen. Ha nem tudsz sötétben fegyvert használni, akkor jó eséllyel, ha szükséged lesz rá nem fogod tudni használni. Gondold végig egy magyar legális fegyverttartó mibe futhat bele. Éjjel fognak kutyák esetleg zajt hal az ajtó felöl, épesszű fegyvertartó a lapátosba tol bele két patront és nem ásónyéllel heveskedik. Éjjeli les rabsic fatolvaj illegális ügylet.
Több vadász öltek meg az elmúlt években, ezek a helyzetek éjjel még esélyesebbek. El kellene attól tévképzettől, hogy az ami a 4. sz. lőlapnál bonyolultabb az már "kommandós lövészet" Elárulok egy titkot. A kommandósok pont úgy lönek mint civilek, mert csak jó lövész van meg rossz lövész. Ami különbség az már inkább a team munkából ered.
https://www.youtube.com/watch?v=thVhVjn59mg
https://www.youtube.com/watch?v=VyuWwYppgxQ&t=116s
Ilyen helyzetek bármikor lehet illetve vannak itthon legfeljebb nem tudtok róla.
IDPA verseny.
http://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/legfrissebb-hireink/szervezeti-hirek/kozszolgalati-kezifegyver-kupa
Elég jó cikk az IDPAról ez pont most hétvégén volt, nem voltam itt, most már sajnálom, de nem akartam három hétvégét egy huzamban versenyen lenni.
Mint látható a rendörök használták a civil sport szabályait, civilek bírózták a bilincses egyenruhás rendőrök lövészetét. A verseny vegyes volt az ország legjobb lövészeitől az I. éves hallgatóig a civil sport lövőig sokan voltak. Különösen figyelembe ajánlom az utolsó bekezdést. Én ezért látok sok mindent máshogy, mert egy hónapban átlag két hétvégét ilyen jellegű versenyen töltök. Csak valamiről lehet beszélgetni, valamiről meg nem. Egyébként ez van az egész világon, a szituációs lövészet össze van nőve a szolgálati lövészettel, tanulnak egymástól.
Régen néha ilyen IDPA szerűséget játszottunk airsoft pisztollyal. Imádtam. Tudom, hogy vicc az éleshez képest, de megfelelően kis célnál üt akkorát, hogy ne pontlövőként használd, ha ráduplázol. Jó, hogy rád kényszerítenek testhelyzeteket. Karabéllyal még durvább. Én példáúl nem vagyok képes nyílt irányzékot használni gyengébb szemmel. Nekem ez egy tetszik, a lőállásban puttyogás nem, pedig az sem megy. :-)
Szerintem sokszor elveszik a lényeg a teljesítmény hajhászáskor. Gondolok itt arra, amiko IPSC open cuccokkal előre elugrálják a feladatot és utána versengünk hogy ki tudja gyorsabban lelőni a pályát. Nekem ez komolytalan, pedig komoly teljesítmény. Ugyan így viccnek tartom mikor 3-4-5 km-re lövöldöznek egy másfél méteres körre vadász lőszerrel. Szerintem egy képességet az adott feladat / cél eléréséig érdemes reszelni, pl puskával max ember alakra lőnék. Értem, hogy kell az izom reflex, de nem tartom életszerűnek ezeket a karabélyos videókat. Karabéllyal fegyveres szervezetek játszanak, ott meg az is számít, hogy pl csapatban letold ugyan ezt, hogy legyen eü képesítésed, tud kezelni a rádiót, stb. Nekem - teljesen laikusként - nagyon tetszenek a "kommandós" versenyek, ahhol nem csak a lövészet van, vagy - amit talán aksurv írt - hogy lelőtték az elmúlt 20 év hazai bűneseteit. Nem ilyen "lézer pisztolyokkal" hanem sima mezei szolgálatival.
Egy kis off, de hasznos mindig tisztázni - jópár éve megváltozott a jogos védelem, személy elleni támadásnál vagy a lakásodban kérdés nélkül lelőheted a jogtalan behatolót, ex lege életellenes támadásnak kell tekinteni ha éjjel vag fegyveresen vagy felfegyverkezve (bármi, csak élet kioltására alkalmas legyen) vagy csoportosan (min. 3 fő) történik. Kiskertbe viszont csak akkor, ha fegyveresen történik a behatolás, szóval az uborkát dézsmáló lurkókat még mindig nem lehet megpáncélöklözni.
Helyesbitek, segbe lotte madarsorettel, igy a betoro visitva fetrengett mig a szervek el nem szallitottak.
Itthon tobbet er a jogi vegzettseg, mint a logyakorlat egy otthonvedelmi szituacioban. Kedvencem egy ugyved, akinel regi eloltoltos mordalyok voltak a falon. A csoka szepen megvarta, mig a betoro kezebe veszi az egyiket, aztan lotte le a vadaszpuskaval, mert igy tiszta es egyertelmu volt az onvedelmi szituacio, hiszen fegyver volt nalla. (Juszt laszlo musoraban lattam anno.)
Magyarországon kb. tökmindegy, mert önvédelmit úgysem kapsz (más kérdés hogy szvsz nem is nagyon indokolt a magyar bűnözési sajátosságok miatt - hálistennek kevés az erőszakos bűncselekmény), úgyhogy nincs mivel gyakorolni, hacsak nem MCM-mel vagy TOZ-al akarod védeni a házadat.
Itt már azért kissé félremegy a téma véleményem szerint.
Itthon is szabad megvédened magad és családtagjaidat. Ettől még ez nem alapszintű lőgyakorlat, és nem alapszintű helyzeteket vázol fel.
Érdekes interjú a Zabaston egy ex-uralvagonzavod alkalmazottal. Bevallom nem vagyok benne száz százalékig biztos, hogy ez nem valami ellen-propaganda, de azért érdekes dolgokat mond:
-Állítása szerint a T-14 / T-15 Armata járművek iszonyatosan félkész állapotban leledznek, mindegyik alapvetően csak arra lett felszerelve, hogy a Vörös téren fel tudjon vonulni.
-Lőtéren nem hajtott még végre éles lövészetet a T-14, csak az UVZ saját teszt lőterén.
-Ahol az automata töltő hiányosságai miatt kézzel töltötték a löveget.
-Az interjúalany állítása szerint az UVZ állapota kritikus, az Indiai T-90S megrendelést öt éve teljesítették, azóta mindössze az Algériai megrendelés futott be, amelyet pár hónap alatt teljesítettek, és innen kb. vége. Az egyetlen kvázi-megbizatás a (T-72B(3) és T-90) harckocsik nagyjavítása, de míg egykor 800 járművet kellett karban tartani egy évben, most 130-150 jön maximum.
-Állítása szerint az Armata elég rossz konstrukció, a "hagyományos" T-72/T-80/T-90 esetében egy aknára futáskor legalább a toronyban tartózkodóknak volt esélye, az Armata esetében itt nincs ilyen, mivel mind a testben, elől foglalnak helyet. (Itt már kicsit rángattam a szemöldökömet - számtalan Abrams és Leopard 2 futott aknára Irakban és Afganisztánban, a megfelelő aknavédelemmel ellátott járművek esetében általában még sérült sem volt a személyzetben - Cifu).
-Az interjú szerint sokszor hónapokig csúszik a fizetés, ráadásul még a képzett, gyakorlott szakembereknek is csak 15-20 ezer rubel a fizetésük (~68-91 ezer forint). Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.10.31. 14:05:11
Ezt a sportot szabad orszagban szabad embereknek talaltak ki. Akiknek szabad megvedeni magukat es a csaladtagjaikat. Es mivel rendszerint a tamadasok ejszaka kovetkeznek ezert kell loni sotetben is.
Lehet valasztani, mi jobb egy kepzes utan versenyen gyakorolni, vagy egybol elesbe ha szukseg van ra.
https://youtu.be/MjIr_5BfkO0
Ezt is erdemes megnezni. Pl. amikor hibaznak birok, hogy stresszeli a lovot.
Ezert jarnak olyanok is ezekre a versenyre akiknek ez a munkaja.
Az IPSC csak egy a szituacios sportok kozul. Mivel nagyon elment technikai sport iranyba letrejottek olyanok amik viszatertek az onvedelmi alapokhoz, illetve inkabb a SWAT round up hasonlitanak, mint egy civil sporthoz.
IDPA. Onvedelmi pisztolyloveszet szabadforditasban. Itt a scenario palyakon csak feladat engedelyezett amire elmondhato, hogy a valosagban megtortenhet. Jellemzoen kotelezo az utcai rejtett viselesre alkamas ruhazat fegyver felszereles. Ha rendorkent lovod szolgalati ruhaban akkor teljes cuccban kell lenni pl bilincs tonfa. A feladat soran kotelezo betartani avtaktikai fedezek hasznalati stb. szabalyokat. Az usaban jellemzoen csak a loszert cserelik es szemest fulest vesznek fel.
Ez egy jellemzo IDPA palya. Scenario a kovetkezo lehetett. Otthon a kisebbik gyerekedet fekteted le amikor fegyveres tamadok tornek be hazba, es elkaptak masik gyereked. Semlegesitsd a tamadokat a picit helyezd biztonsagba majd a taktikai szabalyok bezartasaval fejezd be a feladatot. Ez a lokeszeg kb. a TEK szintje. https://youtu.be/BGs6DFbgA3A
Ertem koszi. Remelem elerhetove teszik mindenki szamara mert erdekesnek hangzik
Az IPSC valójában egy kvázi szövetség (honlapja), amely meghatározza a szituációs lövészet kereteit (célok mérete, a lőgyakorlatok lefolytatása, stb.). Mint minden sportot, ezt is lehet simán csak a saját örömödre csinálni, és persze lehet versenyszerűen űzni.
E téren viszont az IPSC nem különbözik más technikai sportoktól. Egy sima megyei szintű MSSZ versenyen is találkozol lelkes amatőrökkel, 40 éves MCM pisztolyokkal és legolcsóbb .22 LR lőszert lőve, saját állványos távcső nélkül, és találkozol olyanokkal, akik 2000 eurós Walther SSP-vel indulnak, olyan lőszerrel, amelynek 50 forint felett van a darabára, az egyéb felszerelésekről (aktív kioltásos fülvédő, profi távcső, stb.) már nem is szólva. Lehet, hogy a képességei nincsenek ott, ahol az MCM-el lövőnek, de a felszerelése mégis nyújt egy bizonyos szintű előnyt. Ez viszont teljesen általános...
Javaslom elovasasra Bernard Cornwell Sharpe sorozatat. Hihetetlenul jol abrazolja a napoleonkori harcaszatot.
pl. lovassagnak a zart rendben allo gyalogsag ellen pont annyi eselye volt mint 100 evvel kesobb a geppuskak ellen.Azonban ha az alakzat megbomlott onnan meszarlas lett.
Olyan nincs, hogy tul jol losz. Lenyegeben ugyanazok a motorikus fizikai szellemi kepessegek kellenek egy tuzharc tulelesehez mint egy verseny megnyeresehez. A sok loveses drillek azokat a hibakat is megmutatjak amit az egy loves nem mutat meg.Ha egy mozdulatot 10 megtudsz csinalni az azt jelenti, hogy tenyleg jol van beegetve. A valos harcban is ezekre kepessegre van szukseg. A loveszet a specialis munkaban csak egy alapkeszseg, ami ahhoz kell hogy elvegezd amiert oda kuldtek. Siman elofordulhat hogy valaki leszed valakit, es dolog nem marad meg neki, mert 180 pulzussal eppen CPR csinalt a bajtarsan.
Maga a keszseg az FPS pro jatekosokera hasonlit, csak a valosagban nincs respawn.
Hogy mennyire nem működik együtt a három (négy-öt) amerikai haderőnem, arra egy egyszerű példa: Az USAF le akarja cserélni az UH-1N Huey helikoptereit, 62 darapot, pontosan. Az eddigi jelentkezők a (Lockheed) Sikorsky új építésű UH-60M helikopterekkel, a Boeing, aki a Leonardo (ex-AgustaWestland) MH-139 (ha úgy írom, hogy AW-139, talán ismerősebb) helyi összeszerelésű típusát kínálja. És a Sierra-Nevada Corporation (SNC), akik használt UH-60L helikoptereket vásároltak fel (84 van raktáron), ezeket 0 órásra felújítanák, és új digitális műszerfallal és avionikával szerelik fel - ez a Force Hawk...
A történetben a mókás, hogy az US ARMY ugye nagy számban vásárol amúgy is Black Hawk helikoptereket, tehát ha egy picit is logikus lenne az DoD beszerzési rendszere, akkor egyszerűen ennyivel többet rendel a hadsereg, aztán átadja a légierőnek. Mivel azonban a két haderőnem teljesen elszeparált költségvetéssel és beszerzési (valamint logisztikai) háttérrel bír, ezért ez nem opció.
A Force Hawk
A "Boeing" MH-139....
Azért tartom, hogy kor harcászati - technikai feltételei mellett (a lőtáv kicsi, van egy jelentős töltési idő ami alatt a lovasság ledarálhat ha nem vagy alakzatban, tömeghadseregek elterjedése). a vonalharcászatnak megvolt a maga értelme. Végülis az előzménye, amit leváltott sem volt sokkal jobb vagy felemelőbb, t.i. amikor méteres pikákkal döfködték egymást az emberek sűrű alakzatban, amibe időnként beledurrogtatott az ellen tüzérséggel meg eleite kanócos muskétával.
Ehhez képest a kovács muskéta egy kompakt, megbízható fegyver volt ami lándzsaként is hatékonyan funkciónált és szabatosan leadott sortűzzel is védekezett.
Nekem így (jó távolról) az IPSC inkább tűnt valami olyasminek, ami arról szól hogy ki tud minnél drágább fegyverrel és még drágább kiegészítők garmadájával villogni és közben ládányi lőszert ellőni 3 méterre lévő célokra. De ne legyen igazam, biztos van aki ezt tényleg színvonalasan, profin űzi és a fegyverkezelést is elősegíti stb.
A cél alapvetően olyasmi, mint a profi autóversenyzők esete. Ha napi több órát vezetsz versenykörülmény között, akkor már reflexből mennek a dolgok. Ha régóta vezetsz autót, úgy váltasz, hogy nem is gondolsz bele a műveletbe. Kinyomod a kuplungot, a váltókart megfogod és a megfelelő sebességbe rakod, a kuplungot felengeded. De mindez ösztönszerűen működik.
Az IPSC és végül is minden fegyver-gyakorlat ugyanerre épül. Hogy most ne gondolkodj, hanem ösztönszerűen zajlik minden, kezdve a helyzet felmérésétől (ebből a szempontból pl. az alap IPSC gyakorlatok nem érnek sokat, hiszen nem "opció", hogy fegyverelővétel helyett fedezékbe húzódj), a fegyver elővételén és tűz-késszé tételén át a célválasztásig és tűzkiváltásig.
Amikor ebből persze sportot csinálnak, ahol már a minél gyorsabb végrehajtás a cél, mindezt különféle speciálisan felkészített fegyverrel, az már persze egy egészen más világ...
Ennek ellenére nekem ezek már viccesek, mikor kimaxolják valaminek a rész területét. Mint a drift, értelme nincs, csak jól néz ki (?). Az IPSC videókon szoktam néha még jókat nevetni. Eszméletlenül jól lőnek és mi értelme? Hova?
Még nem teljesen tiszta. A béta jelentkezésnél például kifejezetten kérik, hogy céges (intézményi) e-mailel jelentkezz. A szöveg alapján viszont nem zárt, hanem olyasmi lehet (majd), mint az America's Army. Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.10.31. 06:58:16