Fórum / Tudomány, technika és gazdaság | |
Házigazda: [NST]Cifu |
Más. Szliácson beszélgettem egy kicsit egy F-16-os zsokéval. Sajnos ő is újonc kategória, 1,5 éve repüli a típust. Avianoból jött az 510. Buzzards századból két gép. Ami érdekes volt a beszélgetésből generálisan:
-Soha nem repült kétüléses F-16-on, az első 5 szóló repülésén mellette volt másik együlésesben az oktató és ez volt számára a típusra a bevezető és szoktató időszak. Azt monda, hogy izzadt rendesen. Az ok, hogy nincs elég röpképes F-16D.
-Amikor különféle tréningekről esett szó, többször került szóba, hogy "ebből sincs sok". Ilyen volt az CATM-9X és a Sniper TGP is. Az előbbiből az egész században azt mondta, hogy talán 3 db-ot tudnak perpill. gépre tenni.
-Légiutántöltés havi átlagban kb. 1-szer volt neki.
-1,5 év alatt repült 235 órát. Ez magyar szemmel borzalmamas sok, régi USAF szinthez képest viszont nekem elég vékonynak tűnik. Régen évi 180-200 óra sem volt szokatlan egy valódi multirole F-16 zsokénál.
-Az első három pont és pár apróbb komment alapján nem tudom, hogy ez generális-e, de mintha a US Navy-hez a tavaly év végéhez hasonlóan forráshiány miatt kezdene - mármint USAF szinten - "csotrogányosodni" a technika. Lásd nincs kétüléses gép, hol ebből van kevés, hol abból, kevesebb a repóra. AA-t alig gyakoroltak elmondása szerint. Ő 1,5 év alatt csak Olaszországtól keletebbre járt, egyetlen nyugati vadásszal sem volt még gyakorlaton.
-Az ott álló egyik F-16 alatt a futóműveknél tálcák voltak az olaj csöpögése miatt. Ok, hogy az F-15-ös egyfeladatos vadász, de a 450 órás pilóta 2012-ben Ostravában csak úgy sorolta, hogy mivel találkozott már. Havi 3-4 légitankolása volt.
-Az is érdekes volt, hogy mindössze 80 óra Texan és valaim 40-50 óra T-38 után már F-16-ra került. A 2012-es F-15 pilóta 100 óra felett repült T-38-on és aztán kétüléses F-15-ön volt az első néhány repülése. Persze ez kételemes minta, de valahogy érdekes a csökkenő trend...
-Éjszaka ők nem nagyon repülnek, főleg nappali dolgokat gyakorolnak Nesze neked all weather gép...
-A LANTIRN FLIR podot ő soha nem látta F-16-on, emiatt éjszakai low level nemigen van.
-A JHMCS és NVG repülés közben is cserélhető, kb. 2 perc. A bibi az, hogy ha a sisak le van téve, azt nem tudják úgy elhelyezni, hogy közben lehessen nagy túlterhelésű manővereket végrehajtani. Egyszerre a kettő nem lehetséges, ezt megerősítette.
-A gépek Block 40-esek voltak, de nem volt rajtuk az madárszelető IFF antenna, BVR célazonosításban másra hagyatkoznak. Elmondása szerint a Sniper TGP-t VID-re mégis ritkán használják. Ebből is látszik, hogy nem AA, hanem elsősorban AG feladatra van a század ráállítva. A kevesebb repóra, ugye, ugye...
-Hiába van speciákis HUD-ja az Block 40-nek, amit anno a FLIR-hez csináltak, ma már nincs extra funkciója, a TGP képe nem vetíthető ki rá, csak MFD-re tehető.
-Az MFD-k színesek és más F-16-on van HSD-n moving map, de az ő gépükön ez érdekes módon nem áll rendelkezésre.
-A gyakorlatokon van flare használat. Arra vonatkozó kérdésemre, hogy all aspect és HOBS képessége ellenére miért gyúrnak annyira a hátsó légtérből való indítás összehozására egyszerűen annyit mondott, hogy onnan stabilabb a befogás. Arra a kérdésre, hogy ő látta-e valaha azt, hogy dobott flare-re ráállt volna a CATM-9X feje a válasz nemleges volt, de hozzá tette, hogy ő eddig talán, ha 3-4-szer tudta használni. (Bár a válasz előtt azér sóhajtott egy nagyot...)
AN/PVS-7 szerű éjjellátó (hogy nappal mi szükség rá, az jó kérdés)
A svéd rendszer pont a célra jó lenne. És olcsóbb, mint a rakéta + többfunkciós.
kis drónokat, amiket emberi kézből indítanak egyszerűen túl kicsik a AAA-nek.
A brit Hawk-ok hogy repülhetnek red air-t?
Gondolom ha DIRCM eszközök képesek elvakítani egy beérkező "heatseeking" rakéták érzékelőjét lézerrel akkor uez az eszköz, ha egyel nagyobb lézert raknak bele akkor nem csak elvakítja de tönkre is teszi az érzékelőt. Ha mégegyel nagyobbat akkor meg vszeg érzékelőt se kell eltalálnod... Lőszer gond sincs.
Tökéletes létjogosultsága van. Jelenleg a quadcoper szerű cuccok ellen kb. semmit sem lehet tenni.
Ez egy ilyen eszköz lenne, ami nem méregdrága és kellően sűrűn alkalmazható. Nem kell rakéta, nem kell radar.
Ez ráadásul multipurpose, mert más APC/IFV-nek is odadurranthat keményen vele. Konkértan ez a no.1. előremutató koncepció most. Komoly haderő enélül kb. vicc lesz pár éven belül.
2Sz38 BMP-3 + 57mm-es légvédelmi ágyú, főleg drónok elleni harcra...
És az optikai egység (a maketten eléggé elnagyolva).
Molninak; imhol az első általam látott Orosz képalkotó infra cucc (256x256 pixel 3~5μm)
1, Előbb utóbb összehangoltan több drón jön majd, mint amennyi rakétája a Pancírnak van. (okos-lőszer olcsóbb mint a rakéta, és gyorsabban is célba ér)
Nekem tetszik a koncepció, amíg nincs harctéren bevethető lézerfegyver, addig nem tudok jobb megoldást a drónokkal szemben.
(Szíriai tanulságok levonása már az oroszoknál is folyamatban, Pancír, Verba túl drága lesz a feladatra hosszútávon...)