Én most az adott profilt néztem. Ha megnézed, az elfogás végén 23-24km magas "ugrást" rajzoltak be. Ebből gondoltam, hogy ez lehet az M3 sebességű célpont elfogási profilja.
Interkontinentális bombázó, amit 10-14 km magasan repül. Te még 20 km magasból is igen messzira hajigálod a légiharc rakétát és a földháttér nem játszik. Nézd meg geometriailag. Egyébként a 25-ös nem feltétlen megy fel 20 km-re, csak megvan ez a képessége is.
Ez a max. még csak nem is a max teljesítmény elfogás, mert akkor felmenne M2.8-ig...
Ennél moderáltabb az lenne, hogy felszállás után szubszonikusan szépen lassan felmegy 10 km-re és ott kezdi a nekifutást. A kérdés az, hogy az M2.35-nél van-e optimálisabb sebesség a hosszú nagy sebességű szakaszhoz. Ha van, akkor sanszosan +100-150 km még nyerhető vele hatósugárban, de kb. ez a vége.
Ebből lehetne számolgatni, de a gép légellenállása nélkül nem tudni, hogy mekkora tolóerőhöz mekkora állandósul sebesség tartozik...
Röviden; FFT
Radar témában ez tán egy nagyon jól összeszedett cikk sorozat, kérdésedre a 3. fejezetben találsz választ (de érdemes a többit is megemészteni);
Ez nem szuperszonikus elfogási profil, hanem inkább dedikáltan az M3 sebességű repülőgépek (XB-70, SR-71, A-12) elfogásához kitalált elfogási profil. Annak mondjuk tényleg brutális, de hát ez ilyen kategória - az SR-71 vagy az A-12 esetében még brutálisabb lenne a küldetésprofil (felszállás félig üres tankokkal, rögtön légi utántöltés, (szükség esetén: út a célkörzetbe, előtte ismét újratankolás,) elzoom-zoomol a célkörzetben, légi utántölés, visszaút, leszállás...) Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.01.23. 13:51:17
Egy kérdésem volna AESA radarokhoz..végigolvastam jopár leirást, videot néztem, Az világos hogyan irányitja a sugarat, de azt sehol sem találtam, a sugár alakját hogyan szabályozzk..
Vajon a meglévő gépre dolgozzák ki az elfogási profilt (?) vagy a gépet is után hangolják a kritériumokra? Az tiszta, hogy tervezéskor szempont, hogy elfogóvadász vagy vontató hajó-e a cél. :-)
14 tonna keróval indul. Sanszosan full utánégetővel felszáll és felmászik 10 km-re és gyorsít. Mire eléri az M2,4 táját 13 km magasan a keró ~60%-a (!) elfogy 8,5 perc alatt. Az kemény. 200-400 km között M2,4-vel repesztés mellett fogy el összesen 1,4 tonna 4 perc alatt kb. 840 m/s fentartott sebesség mellett. Aztán szubszonikusan 400 km-ről süllyedve 2,8 tonnából visszatér.
Igen jól mutatja az ábra a szuperszonikus elfogás szélsőséges fogyasztási adatait.
22 lr 27-es tar 1800/Min tuzgyorsasag
Egy viszonylag kicsi hangtompitoval mar abszolut nem fegyver hangja van.
Kaliberben azt irtak rola, hogy hihetetlenul pontos kis tavon es tenyleg atviszi a golyoallot ha 10-15 lovedek egy helyre megy.
Ebből a könyvből néhány diagram. (Fel tudom rakni az egészet, ha valakit érdekel.)
Ez a hálózatba köthető elemeket mutatja. Vajon ebből mennyi az elmélet és mennyi valós?
MiG-25 elfogási profil. A Gt jelentse nem világos, a t elvileg az idő...?
Irgalmatlan sok diagram és adat van benne, az R-77-ig bezárólag pl. az összes rakéta spec. impulzusa is benne van. (Régen már linkeltem azokat a táblázatokat.)
Ennél sokkal kacifántosabb volt a 4.6x33mm hüvely nélküli története. Az 1960-as években merült fel, hogy a 7.62x51mm NATO kaliberű fegyvereknél (HK G3, FN FAL, M14) pontosabb fegyvert adjanak a katonáknak. A németek végig a találati esélyt tartották a legfontosabb tényezőnek, mellesleg a britekkel együtt. Az 1970-es évek legelején három kaliber versenyzett a szabványosításért, a brit 4.85x45mm (EM2), a német hüvely nélküli (ekkoriban 4,9x30) és az 5,56x45mm. Ekkoriban az volt a terv, hogy 1977-re legyen döntés. A németeknél még házon belül is folyt a verseny, a Mauser egy többcsöves, 4,7mm-es hagyományos lőszert tüzelő fegyverrel szált szembe a HK / Dynamite Nobel féle hüvely nélküli fegyverrel, de alulmaradt (később örültek ennek, mert a HK és a Dyamite Nobel saját pénz bevonásával volt kötelezve a fejlesztésre - ezért ment a HK ugye csődbe a G11 rendelés lemondása után).
A HK G11 esetében végig a találati esély volt a lényeg azonban. Olyannyira, hogy a szórásképnél 250 méteres távolságnál fél méteres szórásképet kellett a 3 lövedéknek produkálnia. Nyilván ilyen szórásképnél nem is jöhet szóba, hogy ugyan oda csapódik be a lövedék - a cél a találat maga volt, vagyis hogy találja el a célt.
A szabványosítás azonban elbukott, mikor 1980-ban végül az 5.56x45mm-es kalibert elfogadták NATO szabványnak...
Harci helikopterről van szó aminek sokféle sérülése lehet, akár rotorlapát-vesztés,hidraulika sérülés vagy tolórúd-sérülés miatti kormányozhatatlanság, fedélzeti tűz, hajtóműleállás/robbanás, szárnycsonk-elveszítése, ezek bármilyen kombinációja stb..
Valami olyasmit olvastam, hogy az extrem kis kalibernek az volt az ertelme, hogy onmagaban sem stophatasa sem atutoereje nem eleg, de ha 2-3 ugyanoda megy, akkor majd meglesz mind a ketto (soretes puska hatas). Ezert torekedtek arra, hogy az a 2-3 lovedek meg azelott kimenjen, mielott a hatralokes miatt elmozdul a cso. Ezert volt a betarazott loszer mennyiseg is nagyobb.
Azt azert nem kellene figyelembe venni hogy sohasem lott volna egyes lovest, mindig 2-3 dbos rogzitett sorozattal szamoltak, ugy mar nem annyira sok az a loszer.
Akkor miért nem 5.7x28mm-est rendszeresítenek. Mégse olyan csoda skúló?
Hogy miért nem szabványosították? Politika. A 2000-es évek elején a belgák javasolták az 5.7x28mm NATO szabványba vételét, és a 9x19mm lecserélését vele. A teszteken az 5.7x28mm jól szerepelt, de végül az amerikai és a német ellenállás miatt mégse került NATO szabványba vételre. A német ellenállás alapvetően a HK (akkor még fejlesztés alatt lévő) 4.6x30mm kaliber miatt történt, mivel ők azt szerették volna szabvány pisztolylőszernek.
A vége az lett, hogy két szék között a földre: maradt a 9x19 a szabvány...
Hogy miért nem azt rendszeresített az US ARMY? Fogalmam sincs...
És mennyi plusz súly a plusz két tár?
Egy 45 lőszeres tár 0,25 kg, egy 15 lőszeres utántöltő egység 0,11kg. Utoljára szerkesztette: [NST]Cifu, 2017.01.23. 09:38:06
Na itt szépen meg is írják, hogy a katapult-rendszer üzemi tartománya 0m "magasságig" , és 90-350km/ó jó, de ezek szerint 90-es sebesség alatt nem biztonságos. Az pedig egyszerűen megoldható, hogy ilyen sebességhatár alatt technikailag megakadályozzák a katapultálást, mert ilyenkor több esély van túlélni a zuhanást a gépben maradva. Tehát mondjuk 60-as sebességnél már lehet hogy hiába rántja meg a pilóta a katapult-kart, mert blokkolva lehet a rendszer, viszont egy kisebb pirotöltet esetleg még ekkor is feszesre ránthatja a bekötő hevedereit a talajfogás előtt.
Abban sok újítás volt amit soha sem próbáltak ki háborúban. A lőszer, a mechanika, a tár.
Ezzel az erővel soha semmi újdonságot ne rendszeresítsen, és maradjon a Bundeswehr a Kar 98K-nál, mert az már két nagy háborúban is jól teljesített. A G11-est nagyon alapos tesztelésnek vetették alá, és nem csak a németek, de az US ARMY is alaposan letesztelte. A németeknél a magas ár miatt nem került rendszeresítésre, az amerikaiaknál azon a megállapítás miatt, hogy hatékonyság tekintetében nem 2x jobb, mint az M16A2...
Például hogyan hordták volna azokat a hosszú tárakat a katonák? Van erről kép vagy videó?
Ez a probléma az első tesztek után kiderült, ezért a G11K2 (amely az ACR-en is indult) már úgy volt kiképezve, hogy két tartalék tár a fegyver tetején volt elhelyezve. Az utántöltésre 'reload unit'-ok szolgáltak, amelyekben 15 lőszer volt, és kvázi elég volt "ráhúzni" a tárra, hogy beletöltsd a tartalmát.
G11K2, egy tár a fegyverben (a zárral együtt hátrahúzott állapotban), felette a két tartalék tár, amely a betöltött tár mellett foglalna amúgy helyett, bal oldalt alul az újratöltő egység
A G11K2 esetében a hagyományos gépkarabélyokhoz képest jelentős handicap-el indul a lövész, hiszen 20/25/30 lőszer helyett eleve 45 lőszer van a tárban, és további 90db van tűzkész állapotban. 135 lőszer pedig ennek megfelelően 6,7 (20db-os), 5,4 (25db-os) vagy 4,5 (30db-os) tárral ér fel.
Ha akarjatok ossseszedem amit erdemes az uj fegyverrol tudni prospektus jellegu infokon tul.
Nem a USMC csak a MARSOC uj neven Raiders. Es mar ok is lecsereltek a baromi draga costum 1911 kutya kozonseges g19. Mint ahogy Seals is a p226- t.
Ez amúgy azért roppant érdekes, mert az amerikai tesztlövészeteknél a Tridend D5 kb. két évtizede hibátlanul teljesít... Márpedig az amerikaiak is még évtizedekig hadrendben akarják tartani a D5-öt, szóval a balul elsült teszt nekik is komoly fejtörést okozhat...
Az eredeti kérdés az volt, hogy miért merülne fel másik kaliber, ha egyszer a 9x19mm a NATO szabvány. Erre írtam, hogy ettől még olyan kalibert rendszeresíthetnek, amilyet csak akarnak, nem kötelezi őket semmi.
Én sem tartom valószínűnek, hogy eltérnének a 9x19-től, de a Beretta M9-et a legtöbb kritika a kalibere miatt érte - ezért is vette vissza az USMC az M1911-et a rendszerbe...
Abban sok újítás volt amit soha sem próbáltak ki háborúban. A lőszer, a mechanika, a tár. Nagy rizikó lett volna rendszerbe állítani. Például hogyan hordták volna azokat a hosszú tárakat a katonák? Van erről kép vagy videó?
"Totális kudarcba fulladt Nagy-Britannia legutóbbi atomrakéta-kísérlete. A most nyilvánosságra került részletek szerint 2016 júniusában az HMS Vengeance fedélzetéről lőttek ki egy Trident II D5-ös rakétát Florida partjainál.
A terv szerint a rakétának 9000 kilométer megétele után Afrika nyugati partjainál kellett volna a vízbe csapódnia. De kilövése után a rakéta
pont az ellenkező irányba, az amerikai partok felé indult."
Nem fogják. Sőt már rendőri egységek is jönnek le a 9mm -re. A katonák a 9 miniméteressel se tudnak lőni, nem hogy .40 v. .45. Pont azért megy vita, mert kvázi rendőri szituáció kell használni és nagy az átütés. A .40-nek még nagyobb, ráadásul a 3 kaliberből azzal a legrosszabb lőni. A stophatásról meg csak annyit mondott egy katonai kiképző, hogy a kilenc miniméteres stophatásával az probléma, hogy nem tudnak pisztollyal lőni.
Van egy Ka-52 katapult teszt videó, ott a szék marad csak a pilótákat viszi a raksi magával.
(szépen elfújja a törmelékeket is valamennyire az útból)
"
- УОЛ - устройство отделения лопастей (на ролике не представлено);
- СОАВ - система образования аварийного выхода;
- КАС - катапульно-амортизационная система.
"
Ha pilóta érzi, hogy a bepörgést nem tudja megállítani érdemes azonnal katapultálni, mert a lerobbanó rotor lapátok egyből csökkentik a forgást is.
A Mi-28 -nál az első ülésnél balra, a hátsónál jobbra nyílik az ajtó és a nem régi balesetnél valószínűleg pont ez miatt nem tudott a pilótán segíteni a kollégája a jobb oldali tűz miatt. Valószínűleg ha katapult lett volna benne akkor megmenekült volna ő is.
Az érdekes, hogy a bepörgés farokrotor elvesztése esetén általában mindig egy irányba történik ez a pilótának kedvez, mert könnyebben kilöki magát, segít neki a centrifugális erő, de a lövészre pont fordítva hat minden erejét be kell vetnie, hogy kilökje magát az ülésből, persze ez sem segít ha nincs sebessége a gépnek és vagy túl gyorsan ereszkedik, mert akkor a lapátok bedarálják a őket. Utoljára szerkesztette: ximix, 2017.01.22. 15:10:08
Ez már jó. Az oldal szimplán hülye módon mükdöik...
Most megkaptam, hogy ez egy Lancer-C. De úgy érzem, hogy ezzel saját magát rúgta tökön. Egy modern elektronikával utólagosan ellátott gép ugyan miért bírná jobban mint amit eleve ezzel terveztek?
Hát, az elmélet (tervezés) és a gyakorlati eredmény nem mindig esik egybe, főleg az első éles eseteknél, ezért is hangzik úgy a "tanmese" hogy a repülés törvényeit vérrel írják. Nem olvastam semmit az általad említett balesetek kivizsgálásáról, így pl. azt sem tudom hogy meghúzták-e egyáltalán a katapult-fogantyút vagy sem mikor nem katapultáltak a gépből. Lehet hogy meghúzták, de valami automatika letiltotta a kattintást a körülmények miatt. Helikopternél ez előfordulhat a túl kis magasságon túl nagy süllyedési/zuhanási sebesség vagy bepörgés esetén, amikor előre láthatóan a számított paraméterek alapján katapultálni más nem érdemes, a gépben maradva viszont a beépített védelmek miatt (futómű-amortizátorok, páncélteknő, ülés-amortizátorok stb.) esetleg nagyobb valószínűséggel túlélhető a becsapódás. Lehet hogy meg se húzták a katapult-fogantyút, vagy mert a pilóta még bízott abban hogy meg tudja oldani a problémát (abba halnak bele a legtöbben, hogy túl későn ismerik fel a végzetes vészhelyzetet vagy fel se ismerik hogy nincs tovább és jobb lenne kattintani), vagy csak azért mert a felismerés után már ideje nem volt rá. Ivánék már biztos tudják hogy műszaki probléma volt a katapult-rendszerrel vagy inkább a személyzet oktatásában kell valamit korrigálni a vészhelyzeteket illetően, esetleg mindkettőnél probléma volt.
Függetlenül a gépek használhatóságától , az sem mindegy, hogy egy riasztás alkalmával elég csak a hangárból kihúzni a gépet, vagy elötte a ponyvákat és a havat letakarítani esetleg jégteleníteni, mielőtt bármit is tudnál a géppel kezdeni.
Kővári néha egészen meglepőket képes mondani és nem pozitív értelmeben. Az ember autója is bírja a -20 fokot, de akinek van garázsa jellemzően mégis ott tartja. Na kettőt lehet találni, hogy miért...
Azért jó lenne tudni a két gép elektronikai rendszereinek átlagos meghibásodások közti üzemidejét hogy reálisan össze tudjuk hasonlítani a "működik-nem működik" témát. Tartok tőle, hogy ha átépítenénk egy különleges MiG-21XY-ba a Gripen elektronikáját, az XY-változat ugye sokkal többet tudna mint egy MiG-21 bisz, de ugyanolyan kényes lenne a tárolási körülményekre mint a Gripen. Valamit valamiért, ráadásul a MiG-eket ugye anno kifizettük, Szergejt az se zavarta volna ha másnap felgyújtjuk az összeset csak vegyünk másikat helyettük, a Griffek meg nem a saját tulajdonunk hanem a svéd vagyontárgynak írták elő a gazdik a védett tárolást (előrelátóan feltételezve, hogy ha a lízing végén nem tudjuk kifizetni a maradék árat akkor visszakapják a gépeiket, és nem mindegy nekik hogy milyen állapotban).
Működni működik, de üzemeltetés szempontjából üdvös a (fűtött) hangárban tárolás. Többek között azért, mert a kiszolgálószemélyzet sincs kitéve az időjárásnak...
Az M9 előtt a szabvány oldalfegyver-kaliber a .45ACP volt, és például az USMC a mai napig vegyesen használja a különféle M1911 klónokat és az M9-et. A Belga hadsereg például az 5.7x28mm-es FN Five-Seven-t használja, míg géppisztolynak az ugyanilyen kaliberű P90-et. A németek és norvég hadseregben rendszeresítve van az MP7 géppisztoly a 4.6x30mm-es lőszerrel.
Szóval semmi meglepő nem lenne benne, ha .40S&W vagy .357SiG kaliberben rendszeresítenék.
Konstrukcióra nem tudom, hogy rosszabb e, de a 2012es balesetnél nem müködött pedig kellett volna, a 2013as balesetben meg müködött pedig nem kellett volna... ez azért nem túl meggyöző.
Harcigépeknél első lépés: kabintető lerobbantása
Második lépés: katapultálás végrehajtása
Ka-52-nél első lépés: kabintetők és rotorlapátok lerobbantása egyszerre
Második lépés: katapultálás végrehajtása
Vagyis a folyamat elvileg ugyanannyi időt igényel. Másrészt miért is lenne rosszabb ez a megoldás más helikopterekhez képest a pilótamentés szempontjából? Miért lenne jobb ha nem lenne benne katapultálási lehetőség?
Alapvetően jelentősen. Apró probléma, hogy sok plusz terhet és megoldandó problémát jelent (katapultülés, a kabintető ledobása / lerobbantása, rotorok lerobbantása, stb.).
A Ka-50/52-őt leszámítva rendszerbe senki más nem vette, mert rengeteg kompromisszumot szül (a hasznos teher a páncélzatból, üzemanyagból, fegyverzetből megy el a katapultülésre és a kiegészítőkre).
Katonai szuperszonikus vagy airliner fan fokozatosról kell? Ez airler fan-os. A net teli van ilyenekkel. Magyar nyelven ilyesmire ne számíts... Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.01.21. 16:36:23
tud valaki egy részletes ,de egyszerüen átlátható és érthető animációt a kétáramú gázturbina müködéséről? ha lehet magyarul , de ha angol akkor minél egyszerübben értehtő legyen. és ne legyen nagyon leegyszerüsitve a müködés vagy a részegységek kidolgozása, a valóshoz hasonlitson.
Már felturtam a neten de nem igen találok.
75 éves az Avangard gyár.
Repülőgép motorok után, 1952 decemberében álltak át a V-300-as légvédelmi rakétacsalád gyártására, az Sz-25 Berkut rendszer részére.
1953 és 1958 között 1756 példányt gyártottak, három változatban. (205-ös, 207A, és 215-ös gyártmány)
1954-től kezdődött a V-750 rakétacsalád tömegtermelése (SA-2 részére).
Gyártották még a V-880 családot (SA-5 részére).
1973-tól itt készül a mai napig egyedülálló 5V61, és mellette 1975-től a V-500-as család (5V55, és 48N6).
Sz-400-as 48N6DM (250km hatótávolságú) rakéták gyártása.
(Mondjuk a Másenyka kézzel forrasztgatja a reléket kissé idejétmúlt technológiának tűnik azért manapság...)
Annyival bonyolultabb, hogy előbb le kell robbantani a rotorlapátokat is a fejük fölül a pilóták katapultálása előtt a kabintetővel együtt. Annyival viszont egyszerűbb hogy jóval kisebb sebességtartományban kell megoldani a biztonságos katapultálást. A ki magasság meg már jó ideje nem probléma, mióta megoldották a dupla-nullás katapultálást (lásd pl. a mi Gripen-lovagjaink esetét Csehországban).
Biztos több esélyük van a túlélésre mint egy zuhanás utáni becsapódásnál. Százalékos esélyről csak a megtörtént esetek statisztikái nyomán lehetne nyilatkozni.
Persze hogy tud repülni, max csak ha a sínen ragad az indítás után. Wiki szerinte a KA-27 és KA-28 is elviszi. Mondjuk nem tudom miért nehezebb a kopterről indított. Utoljára szerkesztette: JanáJ, 2017.01.20. 14:35:40
Ezt tutira csak szimmetrikus konfigban tudja vinni. Neadja az ég, hogy az egyik ne legyen indítható műszaki ok miatt, mert akkor az tuti odapalacsintázás, vagy akkor vészledobás kell valahogy.