azt tudtad, hogy az már az ógörögôk is rájöttek arra, hogy nem csak a lelket de az észt is "táplálni" kell, és mindenhez érteni egy kicsit? egyetértek Efree-tel bár iszonyatosan utálom a reált, egyszerûen hányni tudnék, amikor meglátok egy vegyiképletet! az egészbôl nem értek semmit! de szerencsére jôvöre abbahagyom és "hasta la vista: kémia, fizika"! de azért kell általánosismeretre szert tenni, hogy késôbb tudjunk szakosodni! de ezt már elmondták elôttem!
a nyelvizsgáról meg annyit, hogy ahogy te sem tudsz megoldani egy képletet, addig más nem képes megtanulni angolul a peresent simple-t!
Ha a középiskolában az kötelezöen elõírt alapmûveltséget biztosító tudást nem sajátítod el a megfelelõ minõségben (nem jók a jegyeid), kényszerpályára kerülsz egész életedben, mert majd a felsõbb iskolákban nem mehetsz oda, ahová szeretnél. Sajnos az ember 14 évesen még nem tudja mihez lesz kedve igazán. Ez ugy érettségi körül alakul ki, amikor egyik nagy anyag símán megy, a másikkal vért izzad az ember, hogy hozza a jó jegyet. Ezért, ha tanulni akarsz tovább, folyamatosan hajtani kell.
"14 évesen már az ember tudja, mit akar csinálni, aki meg nem, az fogyatékos"
baromság, bármikor közbeszólhat az élet, h. végül is merre indulsz el.
"14 évesen már az ember tudja, mit akar csinálni, aki meg nem, az fogyatékos"
akkor fogyatékos vagyok. 23 múltam, de még mindig nem tudom mit akarok... rengeteg minden érdekel, rengeteg dologba belekezdtem, de semmi nem tudott még igazán megfogni vagy lekötni... nincs "életcélom" :) szerintem ez nem azért van (és nem csak velem), mert így neveltek. és végképp nem érzem magam a szürke átlagembernek. (akkor most ezerrel tanulnék a diplomavédésre meg a záróvizsgáimra)
oh akkor tényleg szerncséd volt! Csak mamár nagyon ritka az ilyen stílusú tanár:(
Garrett: 4 éve érettségiztem. és szerintem ez nem idöfüggö, hanem tanárfüggö. nekem szerencsém volt, egy fantasztikus tanári kar volt a suliban. aktív, pörgös tanárok, az egyik elsö 8osztályos kísérleti gimiben.
efreet te biztos régen jártál iskolába... cseppet megváltozott! kémiai kisérletet mióta van kémiánk 2 kezemen megtudom számolni mennyit láttam...
Az iskolarendszer viszont alapjában véve igyekszik minél többet megmutatni a diáknak, nálunk( gondolom nem csak nálunk9 a tanárokkal van a fõ gond... a 80% életunt vén f*** aki gyerekundorral küszködik, elveszik a gyerekektõl az új megismerésére való minden kezdeti jókedvét !! ih ez bonyolult lett
a fejlett világ azt sugallja neked, hogy egyedül kevés vagy, nem tudsz dönteni, inkább fordulj tanácsadókhoz, egy bankhitelt sem vehetsz fel tanácsadó nélkül, szarni sem mehetsz egészségügyi tanácsadó véleményezése elõtt........
bullshit
14 évesen már az ember tudja, mit akar csinálni, aki meg nem, az fogyatékos
akkor tudhatod, hogy a legtöbb ember felcseréli az okot az okozattal.......
nem azért ilyen a tanrendszer, mert bizonytalanok a fiatalok, hanem azért bizonytalanok, mert megtehetik, ez az általános oktatás fedezi a csapongásukat
ha 20 éve a választós rendszer mûködne, minden 14 éves fiatal érett döntéseket hozna......
hát, szerintem nincs igazad. ne magadból indulj ki. persze van aki, mondjuk tudja, hogy pl. orvos lesz élete végéig, de a mostani korosztály igazából maga sem tudja mit szeretne, nem egy vargabetüt tesz mire rátalál vmire, amit csinál egy ideig, aztán nekilát vmi egsészen másnak
mindezt pedig nem az ujamból szoptam, én nem vagyok ilyen okos :) hanem szociológiai ill. pszichológiai értekezésekben olvastam
mellesleg egy 14 éves gyerek tudna dönteni, csak a jelen rendszerben nincs rákényszerítve
de legalább csak magadat okolhatnád...... én meg a szüleimet és a kurva iskolát okolom, hogy azóta számítógépek között élek........... ez sokkal rosszabb érzés
ezek a lebecolo tantargyak, es nemsok gyerek van aki szeret tanulni, feleg ugy hogy latja a szomszed srac lablogatosakat valasztott es mar 2 ora lent jaccik a teren, ö meg tanul meg mindig... ezt a mindenki dontse el maga dumat ugy 16-18 eves korig nem igazan lehet alkalmazni... ha akkoriban rajtam mult volna most valami bádogfoltozo lennek :D
amugy a legutalatosabb tantargyat is örömmel tanulod ha olyan a tananyag, illetve a tanar... pl a legtobb ember utalja a kemiat, nekunk olyan tanarunk volt, aki ertett a gyerekekhez, es olyan szinten megtanitotta, hogy sajnaltam a hianyat... kozepsuliban
ezzel egyetértek alap szinten mindenhez kell érteni, és egy intelligens ember ezt ösztönösen igényli is........
de van egy szint, ami messze nem alap, de kötelezõ
amugy ha az erdeklödesi korodnek megfelelöen tanulsz tovabb, mar kozepiskolaban is nagyjabol olyan tantargyak lesznek... nalunk pl nem volt kemia es fizika is csak 3 evig... igy nem nezek butan ha valamihez hozza kell szolni, ami nem a szakterületem.
a vegyjel hülye példa volt, az kellhet neki, de deriválni nem fog.................
ti most ALAP dolgokról beszéltek
naná, hogy hasznos dolog ismerni a szinuszgörbét, manapság zenészként is alkalmazom a hasonló ismereteket
de én akkor is megtanultam volna ezt, ha nem tömik a fejembe erõszakkal
és a döntéshez nem kell ráerõszakolni a gyerekre, csak megmutatni neki
elsõben lennének elõadások, ahol egy év alatt mindenki eldönti melyik ág tetszik neki........ és az érettségire már csak abból készülne
nem bukna meg egy leendõ matekzseni töribõl, és a jövõ régészeit sem terhelnék le vegyjelekkel..........
16: igen. rengeteget segített pár épitkezési problémánál, és többszázezer (talán millió közeli) forintot spórolt meg az, hogy tanultam olyan szinten geometriát - így nem kellett egy tervezövel megcsináltatni.
viszont ha nem tanitananak ilyeneket, akkor honnan tudna a tovabbtanulni vagyo gyerek, hogy ez erdekli e...
az altalanos pont erröl szol egy általános tudas birtoklása, amit kesöbb tovabb tudsz fejleszteni, ha akarsz.
es azthiszem te sem erzed fogyatékossagnak, hogy tudod mit jelent a h2o vagy hogy milyen egy sinus fuggveny.
nagyon matekellenes vagy :) a suli amibe jártál az IJ esete... nálunk gimiben volt a 'humán' csoport, akik töri meg magyarfaktra jártak, meg voltunk a 'reál' csoport, akik 10. végén befejeztük a gimis matektananyagot, és nekiálltunk elöképezni a fösuli-egyetemre. azért, mert te beszívtál egy nem neked való sulit, attól még nem lesz felesleges a matek :)
de tök mindegy egy átlag gimiben is küldik a matekot, aminek utána semmi hasznát nem veszed.....
bocsi, de ti nem átlag gimi vagy szakközép voltatok... mi a fenének jártál oda ha humán-érdeklödésü vagy??? egy faipari szakközépbe se olyanok járnak akik autószerelök akarnak lenni...
a második felére válaszolva... ezért vannak az okos emberek akik kiválogatják neked, és ezért kell az általános müveltség, hogy egy pár sort beleolvasva lásd, hogy ott leírják-e azt, ami érdekel, vagy csak betühalmaz.
na akkor most kapaszkodj meg, ugyanis nálunk középsuli harmadik, negyedikben tananyag volt a deriválás és az integrálás..................
Neumann János SzSzKI, Kerepesi 124.
De igazából az eredeti kérdésem ennél jóval mélyebben akar kutakodni. A nagybetûs életben felénk áradó információtenger megszûrése lenne a lényeg. És nem érdekel a híradó, aki nem teljesen debil, az tudja, melyik hírmûsor mit milyen érdekbõl ad le, szóval számomra a TV híradó nem mérvadó. Úgy általában véve beszélek az információról..... Pl. ha valaki szeretne valamit megtudni a holdraszállásról, egyszerûen túl sok könyvet fog találni a témában. Egy ideig ez jó, mert van mibõl válogatni, de ma (akárcsak az interneten) már nem találsz hasznos információt a sok szemét között!!
integrálást és társait nem tanulsz középsuliban, hacsak nem fakultáción. (zárójel : az egyetemi 4 alapmüvelet a deriválás, az integrálás, a Laplace-transzformáció, és a Fourier-sorfejtés :D )
a jelenlegi oktatási rendszer kétségtelen, hogy inkább a reál-nak kedvez, már a tanítás elvi felépítéséböl és a számonkérési rendszer miatt is. nem lehet minden embernek saját iskolát építeni saját tanárokkal. (sajnos) és jelenleg a reál-típusu szemlélet jobban kifizetödö mint a humán. ezt a részét meg már kidumáltuk a kockázás közben.
a kérdés az, hogy mire lehet az életben szükséged?? és ha az irodalom által pl. jó emberismerõvé válsz, akkor tudod, mikor vernek át, anélkül, hogy utánaszámolnál.....
ha téged a matek érdekel, akkor te tanuld azt, beismerem a kötelezõ irodalom se megoldás
De én, mint "mûvészlélek", elutasítom az ilyen szigorú szabályok és határok között mûködõ tudományokat. Én kifejezettem a személyiségem elleni terrornak éreztem a középiskolai fizika/kémia/matek oktatást, és igazam is volt, mert azóta egyszer sem volt rá szükségem, de még csak nem is ismerek olyat, akinek lett volna.
Most nem egy sima egyenletrõl beszélek, hanem az integrálásról és társairól. Ezt tanulja meg az, aki ezzel akar foglalkozni, de én, mint zenész mi a szart kezdjek vele???
én sokkal inkább reál-beállítottságú vagyok. nagyon kedveltem mind a fizikát, és a kémiát, a matek meg überkedvenc volt. miért a humán tárgyak legyenek kötelezöek?? mit érsz 2 nyelvvizsgával, ha nem vagy képes egy szimpla logikai összefüggést megérteni és kibogozni? vagy amíg az üzleti életben eegy matekot kicsit is értö valaki úgy átver a palánkon, mert egy rendesebb egyenletet "lerendez" helyetted?
ugyanaz amit te írtál, pepitában. minek müvészettörténetet meg magyart tanulni, amikor soha az életben nem fogok egy verset elemezni?
minek megtanulni olvasni, ha elég, ha felismerem tv gombjait?
...
tudod, "az átlagember bekaphatja" :))) (idézet az alibi törzsbõl :)
én az intelligens emberrõl beszélek
és igazad is lenne, csakhogy a középiskolában nem bemutató/kipróbálás szinten van kémia meg matek, hanem kötelezõ és erõszakos agytágítás szinten
pl. nálunk csak elsõben volt kémia, utána soha többé
de ketten megbuktak belõle.......... volt ennek értelme????
szerintem középiskolában már csak az általános mûveltséget kéne kötelezõ módon fejleszteni, az ilyen reál tudományokat meg óhaj szerint, külön csoportokban
EZERSZER inkább a nyelvoktatást kéne nyomatni, ha 4 év alatt összejön 2 középfokú nyelvvizsga, már vagy valaki, nagy baj már nem érhet.......... de mit kezdesz egy ötös matek érettségivel?
az általános és középsuliban mindenbe belekóstoltatnak, gondolkodásmódokat, és elveket mutatnak be. ott lehet eldönteni és kitalálni, hogy kinek mi fexik, mihez érez affinitást. utána mehetsz felsöoktatásba azt remélve, hogy ott már azt tanítják, ami érdekel. de ha soha nem látsz 1 kémiai kísérletet, akkor soha nem tudod meg, hogy esetleg nincs-e benned 1 vegyész elrejtve...
az info-szürést meg megteszi a média ( :((( ), az átlagemberke úgyis csak azt tudja meg, amit este a hírekben elmondanak neki, és nem érdekli a háttér.
viszont ez a sok bullshit, amit a gyerekek fejébe tömnek, tökéletesen használhatatlan az életben
Szerintem az iskolákban 90%-ban baromságokat tanítanak (ha jól emlékszem :)
Ez CSAK az általános, és középiskolákra vonatkozik. Pl. nem ismerek felnõtt embert, aki az érettségi óta egyszer is elvégzett volna egy koszinusz számítást, vagy egyszer is szüksége lett volna a kémiaórán tanult vegyjelek használatára. A fizikai kísérletekrõl nem is beszélve. EZ NEM ÁLTALÁNOS tananyag, ezek szélsõséges tudományos ismeretek, amit elég lenne egyetemen tanítani azoknak, akik ezt választják. Én pl. ma már egyetlen matekfeladatot sem bírnék megoldani, mert évek óta nem csináltam ilyet. Azt meg végképp ne kérdezze senki, mi történik, ha ecetbe magnéziumot és brómot szórok (öntök? :)
De azért tök jó volt 4-6 éven keresztül ezzel tömni az agyamat, ahelyett, hogy valami használható információt adtak volna át........
A mai világ egy nagy problémája az info-túlcsordulás. A tudás hatalom, de manapság már sokkal könnyebb sok haszontalan információhoz hozzájutni, mint valami hasznoshoz.
Hogyan kéne szûrni??? Hogyan kéne ezt már az oktatásban elkezdeni????? Mi lesz itt 100 év múlva, amikor már újabb milliárd ember könyvei lesznek a polcokon????