A 4. részben, a Monostorban, ahol fegyvertelenül beraknak a küzdõterembe az szopatás. A 12. szintû lovagom az uccsó körben még lever 3 monkot, de aztán elvérzik. Pedig képességébõl adódóan tud gyógyítani is egyszer... A difficulton pedig azért sem állítok
Csá. Kérdezhetek?:-) A Dragon's Eye-ben, a gyökérbõl kell két varázsitalt készíteni hogy Seeth szeménél ne parázzak, ugye? Kérdés: milyen gyökér pontosan? és milyen ital? Mert amit én szereztem annál ugyanúgy paráznak a karaktereim. Thx, csá
Gondolom amiket leírtál, az mind eredetiben van meg ugye? Mert különben Én nem lennék rá ennyire büszke...LOL.
Ha meg eredetiben van meg, akkor ezt is megtalálod a cd-galaxisban.
Najó, segítek, használj dc-t valamelyik magyar hubon biztos fent van a cucc. Ha nem tudod mi az a dc, akkor : dchun.hq.hu
A Dragon's Eye-ban ahol a ficko Mandrake Rootjat kell megtalalni... odavittem neki a kardjat, aztan megmutatta, hogy hova rakta, de ott nincs semmi. De akkor hol van??
Nem tudjátok hol lehet végigjátszást találni az Icewind Dale II-höz?
Welcome to the Icewind Dale II Bonus Disc. This disc contains eleven unique items that have never been seen before in the Forgotten Realms. They also have Heart of Fury mode equivalents so technically there are twenty-one unique items. Below is where you can find them in the game. If you want to know where they are, read on. If you would rather try and find them yourself, please stop now. We really hope you enjoy the bonus items and your adventures in Icewind Dale II. Good hunting.
To find the new store, head to the town of Kuldahar. There you will see a tower in the northwest corner of the map. After entering the tower, you will go into dialogue with an NPC. After you finish this dialogue, go to the air elemental in the the western part of the room. He has all of the unique items for sale, except for one... The Avarine Decanter
In the Wandering Village, you will meet up with an NPC named Nym. Nym has the Avarine Decanter for sale in his store. It is a very unique item, but it is up to you to decipher its mysteries.
CSá! Lenne egy kérdésem. A DrAGON'S Eye barlangrendszerben a harmadik szinten a gyereknek a mamáját kell keresni, hol találom? Mi itt a megoldás? Plíz help, mert nagyon fontos!
Avarine Decanter: egy kis rohadék dzsin, akit ha rögtön szabadon engedsz, akkor kapsz egy bármivel hordható, +5 AC-s karvédõt - egyik legerõsebb cucc a játékbam!
Megcsináltam egy küldetést, Megöltem egy nagy chiefet, es Targos engem unnepel hogy megmentettem várost. De most meg kell keresnem valami Oswaldot. Merre találom? Elõre is köszi.
Szerintem ne vedd meg. Akkor inkabb a BG2-t. Ebbe kicsit tul sok a harc szerintem es nicsenek beszelgetos-szaladgalos reszek.
egyetértek shaba23-al. nem lehet összehasonlítani. mindkettõ nagyon jó, más stílus. ráadásué az iwd2 már az d&d 3. kiadásának szabályait használja, teljesen más. el se kezdjél játszani, ha nem nézel utána a szabályoknak. én pl megszívtam, miután indítottam egy sorcerer-t (a bg2 ben is van ilyen, de ad&d 2-es alapon), aztán csodálkoztam miért nem tud varázsolni. na hosszú kézikönyv bújás, majd kiderült, hogy a sorcerer-nek az elsõdleges tulajdonsága a krizma, amit én perzse 9-en hagytam, míg az intelligenciát felnyomtam 18-ra. persze a karizmától függ, hogy menny varázslatot tud, na most 9-nél nulla darabot...
Persze ott a kísértés, hogy a karizmát hagyjuk a csodába, elég ha egy karakternek magas, de én akkor sem akarok egy csapat zombit irányítani. Nem errõl szól a szerepjáték...
nem tudsz nagyon tápolni az iwd 2-ben, mert nem kockadobással kell generálni a karaktereket, hanem fix pontot oszthatsz szét köztük. szóval ha valamelyik tulajdonságot magasra akarod állítani, akkor azt csak áldozatokkal lehet megoldani. de egyébként az iwd nem a szerepjátszásról szól, hanem a stratégiai harcról, d&d szabályokba bújtatva. ha szerepjátszani akarsz, akkor bg2 vagy morrowind vagy wizardry8...
Azért még lehet életszerûbb, mint hogy csõlakók hordájával dúljam szét a térképet...
Jagged Aliance 2 volt a másik véglet. Szab a kommandóját csupa nõbõl állította össze, azok meg beszóltak neki: Hé, azt hiszed, a barbie babákkal könyebb lesz? :-D
Nem szeretem. Már a játékírók hozzáállása is az, hogy a játékosok tápolni fognak. Aztán próbáld meg végigjátszani normálisan...
egyébként nem lesz adsl :(((( jött egy levél az axelerotól, hogy nem tudják kiépíteni. persze az a furcsa, hogy ki sem jöttek felmérni, pedig arról volt szó. szerintem csak azért nem foglalkoznak vele, mert valszeg még senkinek sincs a házunkban, és így nagy beruházásba kerülne nekik. majd felhívom a kábeltv szolgáltatónkat, remélem nekik van kábeles internetük.
csak... tudod a régi szép battle.net-es éjszakák emlékére... de egyébként ami tetszik az iwd2-ben az az, hogy sokkal jobban számít, mint bármelyik másik infinity motoros játékban, hogy milyen kasztú, jellemû és fajú az egyén akivel kezdeményezel beszélgetéseket. pl: a paladinom kapásból visszautasított egy felajánlott jutalmat valamiért (pedig jól jött volna), mondván a becsület úgy kivánta, holott másik karakter kapásból elfogadta volna. mindent összevetve, nagyon állat játék!
pénteken gondoltam, na meg szeretek cuccokat letölteni. egyébként meg nem azért vagyok ki, mert nem alszok, mert alszok hétköznap éjjelenként. igaz, nem 8 órát.
felnõni? ahhoz el kellene adni a számítógépet ;D de egyébként már hónapok óta szinte semmit sem költök játékokra. heti 10 a számítógépre nem sok. ismerek valakit aki ennél sokkal többett költöt játékokra havonta. khmm, te nem ismered? ;D
Hali! Az Icewind Dale alá belehet tenni vmi egyedi képet hogy azt lehessen kiválasztani mikor karit csinálok? Ha megleht vhogy csinálni írjatok pls thx
Lehet... valahogy. Most lusta vagyok elõdurni hogy, kuksold meg a manualt, le van benne írva valahol! (vmelyik cd-n van asszem manual, vagy keresgélj kicsit, én megtaláltam annak idején, bár lehet az BG2 volt)
Sziasztok!
Tudna nekem valaki segiteni, hogy lehet a villam agyus palyarol tovább jutni? Merre fele van az a battle square? Egy pontos leirast nem tud valaki mert a Gamer magazin végigjátszása alapján nem lehet játszani! Köszönöm
Ismét Sziasztok!
Egy kicsit elõrébb jutottam, a Gamer leirása alapján az erdõ szellemével kellene megküzdenem de semmi közelebbit nem irnak. Tudja valaki merre található ez az erdõszelleme? Köszi!
Most kezdtem tegnap az ID2-t, és nagyon tetszik, nekem jobban bejön mint a BG2. Most vagyok a 2. chp jégkastélyában. Van 1 barbárom, egy törp fighterem, a cleric az stormbringer of talos, van egy nekromanta, sorceress és egy rogue. Mindig elnyomok 4-5 animate dead varázslatot, mert pl. a mostani boneguardok osztják az áldást :)
Esetleg nézted már hozzá a kb. 20%-os szinten álló fordításomat? Csak azért kérdezem, mert esetleg segítséget jelenthet, ha találsz valami hibát, vagy ha van valamilyen javaslatod.
Nemrég fejeztem be az IWD-t. Van lehetõség arra, hogy a csapat karaktereit átvigyem az IWD2-be? Úgy, mint a BG2-ben. Vagy mindenképp új emberekkel kell az új játékot kezdeni?
Olyan problémám van a játékkal, hogy 800x600 csíkos a fog of war(illetve az a része, amit már felfedeztem de épp nem ott vagyok) 1024x768ban pedig villog, mint az állat... Mind két esetben nagyon zavaró, de, ha sikerül is túltenni magam rajta, akkor is megvakulok :D Próbáltam színmélységet állítani, hardveres gyorsítást stb, nincs eredmény. Találkozott valaki ilyesmivel?
A hardveres gyorsítást vedd le, vagy a grafikai beállításoknál módosíts valami mást[nem felbontást] (nálam is hasonló probléma volt)
40-es szintkorlát(xp capper segítségével) esetén mit érdemes fejleszteni a következõ partyból? Heart of Fury természetesen szint/szint::str/dex/con/int/wis/cha__faj lvl_4_fighter/lvl_20_paladin::17/12/16/3/20/20__human(aasimar) lvl_11_cleric(Talos)/lvl_14_fighter::22/13/20/4/20/4__dwarf(gold dwarf) lvl25_druid::15/9/18/12/25/4_halfelf lvl23_rouge/lvl_1_wizard::12/23/18/14/4__halfling (strongheart) lvl24_wizard-necromancer::8/18/18/22/12/4__elf lvl20_wizard/lvl_3_rogue::10/18/16/23/14/4__elf(drow)
hali Eredetiben keresem a gamet////1 et, es a 2- ot is(vagy nem abban...minden megoldas erdekjel),,,a sajatom crc hibas lett,,,,es a limites netemmel meg elég lol lenne hozzájutnom,,, ha van offer,priviben,,,koszi
Van egy elég komoly problémám a játékban. Nekem Win XP-m van, havernak win 7. Multynál csatlakozik pár másodperc múlva kivágja. Ha betöltöm a játékot, és be is lépek és úúgy lép be, akkor viszont bentmarad mentésig. Mentésnél újra kivágja.
Az érdekes az, hogy az IWD I ment minden további nélkül. Csak a kettõ nyavajog. Gog-os példány, 2.1 es patchel.
Üdv!
Nem bírtam magammal és kipróbáltam a 'Heart of Fury' nehézségi fokozaton is a játékot (CTRL + R-l, "természetesen") - pedig sejtettem mi vár rám...:
- a goblinok árfolyama egész érdekesen alakul: az 1. szinten 3600/db-ja, a 4.-en 3200, az 5.-en 3000 XP-t érnek, de 2 szinttel följebb már csak 1800-t (igaz, ekkor már akár egy perc alatt végeznek eggyel a harcosaim, tehát nem olyan kemények már ) -> alacson szinten kell velük - szó szerint - kínlódni, hogy jól lehessen haladni a késõbbi szintlépésekkel - a városban egész jó, akár +5-s dolgokat is lehet vásárolni... min. 2-300k aranyért - a támadó varázslatok szinte semmit sem érnek, a fél-ork barbár és a törpe harcos darálta be a 3/4-t az ellenségnek - a bájoló/összezavaró típusú varázslatokra meg immúnisak (még?) az ellenfelek: ki vannak kupálva rendesen - könnyítés a fejlesztõktõl, hogy az elsõ szinten a 16 Cons-os (+2 HP/lvl) varázstudóimat is csak a 2. ütésre csapja le egy goblin (5 pont sebzéselnyelést kapnak), a harcosok is "csak", egységesen 10 HP-t vesztenek; a nagyobb szinteken meg akár 15-t is lekapnak a kis dögök belõlük - már a varázslókból is
A #377-n linkelt, C. Lee-féle 'Heart of Fury' elemzés [ez volna válasz a #402-re is - azzal a team-el szinte semmit sem lehet kezdeni, sajnos; megoldásként a 'goblinvadász' tõrt ajánlja, ami a HoF-ban instant öli a kis zöldeket, csak a rávalót nem lehet megkeresni belõlük...] biztos jó, de ennyire elvetemülten - és számomra hihetetlen, CTRL + R nélküli módon, 2-4 fõs csapatokkal (az enélkül is többszörös túlerõ ellen...) - nem tudok játszani.
A magyarítás teljesen összezavarja - számomra legalábbis - a varázslatok osztályozását, ami kellene a feat-ek kiválasztásához is - amikbõl a 'fejlesztett kezdeményezés' nem is mûködik...
Szerintem csak a két, eltérõ verziójú winfos az oka ennek - ha azonos op.rendszerverziókon meg hajlandó rendesen mûködni. (Elég érdekes "meglátásai" vannak a fejlesztõjének a "szabad" piacon való ténykedések mikéntjérõl - piaci erõfölénnyel való, állandó visszaélés (mondjuk, ez a társadalmunk berendezkedését és a rá nézve negatív hatásoknak való ellenálló képességét is minõsíti); árukapcsolás; a vevõinek folyamatos megkárosítása a termékeibe épített korlátozásokkal; stb.)
Nagy kár, hogy a zsebmetszéssel (normál nehézségi szinten) már nem lehet olyan jól "keresni", mint az elsõ részben: a farkasamulett, pár varázstekercs, ékkõ és néhány arany; míg az elsõ részben, Kuldahar-n, a 2 varázstudótól 2 Free Action gyûrût is be lehetett zsebelni (milyen jól is jöttek ezek a barlangokban...), amivel itt csak Mélysötétben lehet elõször találkozni, egy kereskedõnél - nem tolvajolható árúként.
Harcosnak egész jó a fél-ork barbár (20, 16/18, 18, 1, 16/18, 1; ezek után már csak az erõt növeltem nála), ha kap 4 szintnyi harcos képesítést is -> a csatabárdok forgatásának kimaxolásához, így már egész nagyokat tud vele ütni. (Csak én érzem úgy, hogy 60 pontban maximálták a játékos karakterek sebzését? Mert ennél több kritikus találatot még sohasem ütött, pedig már a +3-s, létkezest is használta, aminek az alapja is 19(?)-25(22 STR)...) Fegyverei: - a kikötõ raktárában, egy (zárt?) ládából elõkerülõ, "sima" kétkezes csatabárd - majd a Hóhér Asszonya, ha van már rá elegendõ zsé - az elõbbi +1 kritikus ütésû (20/3x helyett 19-20/3x) változata (ehhez nagyon jól jön a fejlesztett kritikus ütés - +1 kritikus bónusz = 18-20/3x); a Jégpalota környékén található, emlékeim szerint egy kereskedõnél - +3-s csatabárd: a Mélysötétben tanyázó kereskedõktõl - távolsági: a kézbe visszatérõ és lövedékként zúzó(!) sebzést ejtõ hajítóbárd (a fegyverjártasságija pont passzol hozzá...)
Jó még a Lathander pap (tûzsebzés fejlesztéssel, mert van pár ilyesmi a tarsolyában); humanoid boszorkány, mint kereskedõ és diplomata (ehhez kell némi INT. is, hogy legyen rá elég pontja -> én kevesebb karizmával indítottam, emiatt; majd csak ezt a képességét fejlesztettem); (Hold?)elf (ha a DEX bónuszát kihasználjuk, amúgy humanoid is jó) nekromanta, mint azonosító és alkímiatudor (Halál- és Máguspáncél (vagy bármilyen, ez utóbbit helyettesítõ védelem, akár több is), Tûz- vagy Jégpajzs, a boszi Imp. Invisible-je után egy non detection (az utóbbi 2 opcionális - pl. "felderítéshez") és már mehet is be a tömegbe a tûzgyûrûket (mint tûzlabda, de az elõidézõ a kiindulási pontja) szórni, a biztonság kedvéért, pár gyógyitallal az övében...).
ohhai jó látni, h más is szórakozik vele.
én most estem neki IWD2-nek múlt héten "minimalista" tripladrow amazonbrigáddal (monk(1)/paladin(1)/cleric, mint halhatatlan tank evasionnel és mágia-ellenállással majd immunitással, és duplasorci PUSZTÍTANI.), hardon végig, eddig... nos, nem igazán volt olyan ellenfél, ami 20 mp-nél tovább élt volna - kedves Guardian a 444 HP-jával is élt olyan 4-5 kört, lehet valaki mágiaimmunis, de az vajmi keveset segít dupla Mordenkainen's Sword ellen
szórakoztató kis kombó, fõleg mert ellenfelek szeretnek csoportosan nekiugrani a tanknak, majd hirtelen lábaikat a levegõbe dobni amint eltalálja õket egyszerre két Skull Trap/DBFB/Acid Storm - a kedves tankom meg a pusztítás helyszínérõl sértetlenül távozik, mert ami az ellenfelek megcsípi, arra neki van evasion baromi magas reflex mentõvel, vagy ha nem jön be, mágiaellenállás... ha meg az sem, akkor Heal
lopni itt amúgy tényleg nincs igazán mit, legalábbis nem úgy mint elsõ részben (úristen, ott mennyire OP volt rögtön a két gyûrû), de pl Ring of Charm-ot máshogy nem tudsz szerezni, ami kell sorcinak, így nekem is van rajta egy pontom. (itt keress picpocket szóra ha érdekel mi hol) "rendes" tolvaj meg nem is kell, csapdák max idegesítõek (kedves Durrgon's Eye, dugd fel magadnak a dispel magic csapdáidat), de nem fájdalmasak... meg ha azok is lennének, erre van az újraélesztés
harcosokat én btw IWD2-ben hanyagolnám, egyszer mert ez nem az õ játékuk (elsõ résszel ellentétben nagyon mágia-centrikus), másodszor meg mert az elõbb említett tank karakter minden szinten... nos, jobb náluk: ugyanannyi ütés/kör (Thunder Clap bracer), több sebzés (Holy Power spell), jobb AC, evasion, és, nos... kb halhatatlan
na kivégezve, elõbb említett 3 fõs amazonbrigáddal, a végsõ csata alatt sikerült elszenvednem kemény 4 pontnyi sebzést édes dolog a Blasphemy, de veszettül keveset ér, ha mindenki mágiaimmunis (és mindkét sorci gonosz), savra viszont kedves fõellenségek csöppet... ehem... érzékenyek.
végére volt tankomnak holmi 48 AC-ja, szóval gyakorlatilag crit-en kívül... nos, nem igazán lehetett eltalálni.
asszem sikerült összekapni (legalábbis számomra) a legkraftosabb és legszórakoztatóbb csapatot: semmi kretén multiclassolás, fõtank gyakorlatilag sebezhetetlen sima ütésekkel, és mágia ellen van evasion és spell resistance, minden számomra lényegeset tudnak (beszélgetés képzettségeket beleértve!), és két sorci pusztítóereje ritka ha nem fejezi be harcot 1-2 kör alatt - vagy max az 1-2 túlélõ eltakarítása marad késõbbre. meg amúgy is: mennyire vicces már úgy harcolni, h tank mindent magára ránt, majd sorcik felperzselik az unszimpatikusokat, úgy, h a tankon egy ici-pici karcolás sem esik?
azt hiszem 3 küldetés volt az egész játékban, amit nem tudtam megcsinálni, és EGY intimidate check, amihez kevés volt diplomatám, meg egy helyen méregkeverés helyett nyers elõtt kellett alkalmazni, de az úgy viccesebb is . minden más simán ment tolvaj vagy bármi nélkül is, összesen egy karakteremnek volt 1-1 pontja zsebmetszésen (h le tudja nyúlni ring of charm-ot) és disable device-on (egy bizonyos templomban kell ha végig akarsz rajta menni) és ennyi. hide maxolva mindenkinek az evidens - IWD2 nagyon szeret lesbõl 5-10 ellenfelet az ember nyakába ugrasztani, és nem mindegy, h a tankra mennek vagy úgy kell levakarni õket a varázslókról, és concentration felesleges.
jó móka volt, na. elsõ rész nekem jobban tetszett valamennyire (fõleg mert ott volt tényleges motiváló erõ a karakterek cselekedetei mögött), de rohadtul szórakoztató tud itt lenni a sajátos harcstílusom
végére mindenkinek volt kb 245k xp-je és 20-as... lett volna, ha sorcikkal nem álltam volna meg 18-nál, tankommal meg cleric(15)/monk(1)/pala(1)-nél, mert... nos, ezek után nem kap egyikük sem "fontos" varázslatot, és egyszerûen értelmetlen további szintlépés - cleric-nél lehet h jönnek 9-es varázslatok, de mind... nos, szar.
egy kérdés azokhoz, akik 4-6 fõs csapatokkal tolták végig: mennyi volt a végén az xp mennyiség ami összejött/karakter? ha jól gondolom egy 4 fõs, ECL mentes csapat hasonlóan 20 körül kéne h járjon a végén, de azért jó lenne biztosra tudni.
Úgy rémlik (sok éve volt már hogy utoljára játszottam vele) hogy a 6 fõs csapat is olyan 18 körül fejezte be a játékot. Az elsõ rész egyébként nekem is sokkal jobban tetszett.
aha, máshol is hasonlókat olvastam. hát igen, sajnos ugye IWD2 elsõ rész fix xp-jével szemben challenge rating (CR) alapján osztja a tapasztalatot, ami kis, gyorsan fejlõdõ csapatoknak annyira nem kedvez - ezért is használtam ECL -2-es karikat (meg mert másnak nincs mágiaellenállása), mert náluk a "valós" (ECL által módosított) szintet veszi figyelembe a játék - hiába erõsebb egy 6-os drow sorci mint egy ugyanolyan szintû ember, ugyanannyi xp-t kapnak, csak elõbbinek kicsit több kell köv. szinthez
meg persze kicsit trükköztem a jól ismert "level squatting-al" is, mivel a játék a szint kiszámolásánál lefelé kerekít - egy 7-es és két 8-as karakternél még mindig 7-es szint szerint osztja xp-t. nem is volt nagy nehézség - sorcik páratlan szinteken szinte semmit nem kapnak, papok szintúgy páros szinteken (max +1 BAB-t).
na meg... kis csapatot egyszerûen sokkal egyszerûbb irányítani mint egy hat fõs brigádot, és õszintén szólva ezt semmiért sem cserélném le
Ezt elhiszem (könnyebb irányíthatóság) a 6 fõt tényleg néha baromi nehéz irányítani. Fõleg ugye alacsonyabb szinteken, ahol egy kör alatt többször is kell szünetelni. Magas szinten ilyen gond azért már nincs.
Én a kettõben nem is próbáltam multi class-t. Vagyis ugye van ez a soft csít a kolostorba ahol lehet venni Xp-t adó könyvet (ezzel kb el is cseszték a játékot) Ott nézegettem hogy hogy érdemes szinteket rakosgatni, de igazán sokat nem bajlódtam vele. Én is tápolós játékos vagyok, nekem azért is jött be jobban az egy mert ott türelmesen kikattogtam a lehetõ legmagasabb értékeket meg ott nem Xp hanem szint limit volt. Tehát ott simán össze tudtam hozni a 30. szintû fighter/thief/mage-t míg itt a 30 szintet szét kellett osztanom a 3 class között. Az már nem is olyan táp. Az maxolva egy olyan kari amivel kb egyedül le lehet tolni a game-t, egyedül a class specifikus kalandokat bukod el. Viszont az is igaz hogy a kimaxoláshoz háromszor toltam végig vele az alapjátékot, kétszer a kiegészítõjét, meg egyszer a kiegészítõ kiegészítõjét. És a második végigjátszás után már csak õ kapott Xp-t.
ööö... hát igen, multiclass erõsen megváltozott AD&D 2e-hez képest (amire elsõ rész épült, meg BG sorozat), itt inkább aminek értelme van, az egy-egy szint más kasztokból az elõnyökért - pl egy szint monkkal kapsz minden mentõdhöz +2-t, wisdom bónuszt AC-hez, és, ami talán a legfontosabb: evasion-t... az evasion valami hihetetlenül erõs, szinte minden sebzõ varázslatot ki lehet vele kerülni, még azokat is, amiknél nem játszik mágiaellenállás. paladin-ból egy szint meg megad minden fegyveres featet (hasznos, mivel játék harmadánál megkaphatod Ice Spear +4-et, amihez polearm feat kell), ad bónuszokat egy paladin-specifikus küldetésnél (+5 hp, +1 STR, +1 WIS), és használhatod vele a játék legerõsebb fegyverét (Holy Avenger), ami drow-nál még mágiaimmunitást is ad. vicces, na.
sajnos viszont "klasszikus", hátbadöfködõs F/M/T eltûnt D&D 3e-re - bár vannak presztízs-kasztok (nem IWD2-ben, de papír-ceruzásban igen, illetve NWN2-ben is benne vannak) amivel össze lehet hozni egy harcos/mágust (Eldritch Knight, Swiftblade), vagy mágus/tolvajt (Arcane Trickster), ezt a gyönyörûséges "triplakasztot" teljesen elnyelte a föld, pedig én is nagyon szerettem, elsõ részben is az ottani 3 fõs amazonbrigádom hû tagja volt, BG2-ben meg kedvenc kasztom, mert egyszerûen egy rohadtul szórakoztató karaktert eredményez