sráco ktudom nem ide tartozik, de ha valaki véletlenül tud segíteni megköszönném. A lézervágás tecnológiájának elmélete érdekelne-komplex feladat-
:( Ha valaki tud címet, írja már +. Elõre is köszi.
Terroristáknak:
Atombomba hatásvizsgálat amerikai városokra. (kék körben: minden épület elpusztul, vörös körben: tûzviharok a robbanás hõje miatt, sárga körben: nagy károk az épületekben) Még az is meghatározható, hogy autóban, vagy repülõgépen robbanjon-é az atombombánk, és hogy pontosan mekkora legyen a robbanóereje.
A radioaktív felhõ mozgását elõrejelzõ program. A kék részen a halálozási arány eléri az 50%-ot, a zöld részre csak önkéntes mentõmunkások léphetnek be védõruhába, az ott élõk kimentéséért, a vörös részen a sugárzás jelentõs, de elviselhetõ rövid ideig, vagy kijárási tilalom (zárt épületekbe való visszavonulás) vagy evakuálás szükséges. Sajnos (szerencsére?)Budapest nincs benne, de például Varsó igen.
A Szuhoj Szu-37 a'la T-10M-11 és M-12 a T-10M/Szu-27M/Szu-35 továbblépése. A gép a legújabb megoldások kisérleti padja volt, mint a tolóerõ-vektorok kormányzás, a litium-aluminium szárkányszerkezet, megspékelve egy részben francia avionikával és egyébb trükkökel (mint pl. a mereven beépített gázkar). Ez a gép egyfajta csúcstechnikai bemutatópéldányként is szolgált, de senki sem tartott igényt rá, ezért 2000-ben a T-10M-11-et (amelynek a farokkódja "711"-es volt) megfosztották a tolóerõvektoros hajtómûvétõl, a francia fedélzeti rendszereket oroszra cserélték, és a gép a Szu-35 programban élt tovább, egészen 2002 végéig, amikor lezuhant. A T-10M-12, amely a földi tesztekre szolgált, elvileg a CAGI-ban ücsörög most is.
A "711"-es, még mint Szu-37-esként.
A Szuhoj S-37 egy kisérleti protogép, amely az 1990-es évek elején kezdett MFI tenderre készült. Ennek célja egy többfeladatú, modern vadászgép létrehozása volt, amely az F/A-22 Raptor ellenfele lehet. A Szuhoj kiindulási alapja a T-10/Szu-27 volt, amelyet alaposan átszabtak, elõrenyilazott szárnyak kerültek rá, és szinte teljesen átdolgozták a törzs hátsó két harmadát. A fejlesztéshez minimális állami támogatást kaptak, teljesen a Szuhoj iroda állta a költségeket (megj.: a MiG iroda a rosszabb anyagi körülményei miatt csak 2000-ben tudta "befejezni" (valójában csak félkész volt ekkor is) a MiG 1.42-õt, amely a Szuhoj S-37 ellenfele lett volna). Az orosz állam eredetileg azzal hitegette a Szuhojt és a MiG-et, hogy többszáz gépet fog rendszeresíteni az MFI tenger gyõztesébõl, de a tender eredményhirdetése folyamatosan csak csúszott. A vége az lett, hogy 2002-ben bejelentették, hogy a Szuhoj S-37 lesz a következõ orosz vadászgép típus, és ennek örömére át is keresztelték Szu-47-re. Megrendelés azonban nem érkezett rá, és az MFI program elsorvadt, utódja a PAK-FA program, amely várhatóan 2012-re fog "fialni". Az S-37/Szu-47 még most is repül, a Szuhoj a különféle új technológiák próbapadjaként továbbra is használja. Az, hogy sok helyen tévesen Szu-37-esként hivatkoznak rá, egyszerû félreértés.
EGyik haverom szeretett volna képeket a Su-37-rõl. A google-be beírva képekre rákeresve kiadott elõrenyilazott szárnyú gépeket is.
Namost ez valami SU-37 módosítás?
A francia hadsereg speciális egységei tegnap reggel tízperces csatában visszafoglalták a Pascal Paoli tengerjáró hajót a marseille-i kikötõ és a Société Nationale Corse-Méditerranée (SNCM) nevû hajózási társaság privatizációja ellen tiltakozó szakszervezeti aktivistáktól. Párizs nem áll háborúban senkivel, arról van szó csupán, hogy az egyik legfontosabb nyugat-európai kikötõnek számító Marseille-t napok óta barikádokkal ellehetetlenítõ SNCM-alkalmazottak a hajóeltérítést sem tartották a nyomásgyakorlás elvetendõ formájának a kormánnyal kialakult konfliktusban. A kontinens és Korzika közötti hajóforgalmat lebonyolító és jelentõs veszteséget termelõ vállalatot a Butler Capital Partners francia nyugdíjalapnak adná el 35 millió euróért a francia kormány. A szakszervezetek szokatlanul heves tiltakozását az váltotta ki, hogy az új tulajdonos a 2400 jelenlegi munkahelybõl 350-400 megszüntetését tervezi.
Sajnos csak kis méretû képeket találtam a filmbõl, de a lényeg talán azokon is látszik:
Én is sokat rágódtam rajta, csak néztem és néztem, mi nem passzol és akkor a homlokomra csaptam, jahh hát persze, kis görgõk eltérésén felül, a lánctalp szélessége is negyed akkora, és az rontja el az összképet nagyon.
1000 thx!!!
Még egy kérdésem ha lehetne, hol rendszeresítették? Hivatalos erõk kezében nem nagyon látom, csak a Remington-okat, katonáéknál meg legtöbbször az M3-ast, de ezt nem.
Illetve world.guns.ru-n láttam olyan fordítást, hogy a Sport Purpose... az Special Purpose ... Errõl mit tudsz? (hiányos az angol tudásom :( )
Egyébként nagyon tetszõ a cikk, nyugodt, könnyed óráidban írtad? :P
Sziasztok! Bár nem pont ez a fórum fõ profilja de valaki nem tudna valami magyar nyelvû eseményleírást egy USA-ban történt "Miami incidens" néven elhíresült tûzharcról? Rosszfiúk kontra rendõrség. Sok-sok lövés oda-vissza. A kaliber magazin két számban is foglalkozott vele. Köszi mindenkinek! Üdv. R
kultusz film, nekem egyik legkedvencebb filmem személy szerint....
Ja és a filmben lévõ tankok és fegyverek nem gagyik!
Kicsit más. Tegnap láttam Kubrick-tól a Full Metal Jacket c. filmet, nekem ebbe a mûfajba ez tetszett eddig a legjobban. Aki esetleg nem látta annak ajánlom, nem hõsködõs-csöpögõs gagyi mint az ami háborús filmek többsége.
Akit érdekel: mostanába a Hálózat TV-n elégsokszor játszanak orosz hõsivános szörnyen gyönge akció filmeket.
Köszi! Jól megdolgoztattalak.
Ezekrõl a Shenyang gyártmányokról elégkeveset lehet olvasni, modjuk csinálhatná egy sorozatot róluk, és utána felkerülnének a bopra.
Ez csak egy ötlet, ha nem akarod ne vedd komolyan.
Mivel az oroszok nem epitettek a Mig-17-nek ketuleses kikepzo valtozatat, s ambar a gephasonlo repulesi parameterekkel rendelkezett mint a JJ-2 (Mig-15UTI Kinai "licensz" valtozata), igy a kinai hatosagok ugy dontottek hogy a masolaspi programban szerzett tapasztalataik es tudasuk reven belefognak a Mig-17 ketulesitesebe! Mely igy az erosebb , es mar sajat(!) gyartmanyu hajtomunek a "modernebb" oktatas fopilleret jelenthette a leendo Mig-17 pilotaknak.
1965-ben kezdotek meg a JJ-5 (Jianjiji Jiaolianji - vadasz kikepzo azaz "fighter trainer") munkalatok a J-5A(Mig-17PF) bazisan, a legugyi miniszterium utasitasara a "Chengdu Aircraft Factory"-ban. Ahol a protoipusok elkeszulte utan azt atadtak a "Shenyang Aircraft Factory"-nak sorozatgyartas celjabol! (utobb itt epultek a J-6-osok(Mig-19) is.)
A "fejlesztes" fo iranyvonala az a nagymeretu toldas volt amit a torzskozepbe epitettek be hogy a masodik ules, es az odatartozo avionika elferjen a gepben! A Legtobb komponenst a Mig-15UTI alias JJ-2bol "orokolte" a gep, igy sporolvan meg a plusz munkat! (Hozza kell tenni hogy tokeletsen alkaplmasak voltak ezek az alkatreszek erre, hisz akkorban nem volt egyedi hogy egy-egy muszer tobb tipusban is feltunt!)
A ket cockpit kozott egy uveglap helyezkedik el, elszeparalva a ket teret egymastol! Igy akar balesetnel (pl kabinteto serules), dekompresszio eseten a masik kabinban a nyomas valtozatlan marad!
Erdekessege meg a tipusnak hogy amint a hatso ulesen ulo oktato a vezerlo egysegeken (gazkar, botkormany, pedalok) atvette a gep iranyitasat, az elos kabinban automatikusan deaktivalodott az osszes hasonlo ezkoz!Ugyancsak erdekessege a tipusnak az hogy az elos kabinteto oldalra ming a hatso hatrafele csusztatva volt nyithato! A pilotak belso kommunikacioaert az orosz SPU-2P kiani masolata olt felelos.
A JJ-5 kismeretu orrkupjaba nem lokator (noha a PF alajain nyugszik), hanem egy "fotogepuska" (S-13), azaz egy kamera kapott helyet! Igy szemmellathatoan megnovekedett a felszabadult helynek koszonhetoen a beomlonyilas merete!
A gep fegyverzete egy darab NR-23 23mm-es gepagyubol allt, mely ugyancsak az orosz tipus kinai masolata volt!
Hajtomuve a tobbi Mig-17-el ellentetben nem rendelkezett utanegetovel (ambar a tobbin se sokat ert mint azt tudhatjuk a beszamolokbol...inkabb csak a kerozint egette felelegesen!). A tipus az orosz VK-1A kinai masolata, a WP-5D volt!(kb max 24Kn toloero utanegeto nelkul)
A JJ-5 elso felszallasara 1966 majus 8.-an kerult sor, a "kozponti hivatal" repulobazisan.
Mint ahogy az varhato volt a tipus szinte mindent "orokolt" mind a Mig-15-tol mind a 17-tol! Igy az ozvegycsinalo es hasonlo becenevek ugyanugy illettek ra! Aki hibazott annak nem volt ideje javitani! (foleg kismagassagon, kis sebessegel)
A JJ-5-bol osszesen 1061 darabot epitettek, melybol igen sok export ra is kerult, tobbek kozt pakisztanba, es tobb arab es kelet europai allamba (pl Albania, Banglades, Szudan, Tanzania). Pakisztan volt az elso export siker, mely 1974-ben vette at az elso FT-5 (exportvaltozat) kikepzogepet! Negy evvel kesobb 12db gepet szallitottak le ismet pakisztannak melyel teljesen levaltottak a kioregedett T-33A gepeiket!
Fob adatok:
fesztav:9.6m
hossz:11.5m
magassag:3.8m
ures tomeg:3.5 tonna
max felszallo suly: kb 6 tonna
hajtomu:Wopen-5D utanegeto nelkuli gazturbina
fegyverzet: 1db 23mm-es gapagyu
Max sebesseg: kb 770km/h foldkozelben, nagy magassagon 1048Km/h (0.9 Mach)
Max repulesi magassag: kb 15000m
max hatotav: kb 1200Km
FT-5 Alban felsegjellel
Ugyancsak Alban FT-5
Regi felsegjelu Alban FT-5 valamikor a nyolcvanas evekben...
JJ-5 (Bangladesh?)
JJ-5 egy kinai muzeumban, diszes festes egy murepulo gepnek allit emleket.
Kinai JJ-5
forras:
http://www.sinodefence.com/airforce/aircraft/trainer/jj5.asp
Squadron Signal Mig-17 fuzete.
(Szinesben szerintem Airlinersen van kep a tipusrol! Kinai neve JJ-6, export neve FT-6)
Ok akkor eloszor a Mig-19 kinai utirol(aka JJ-6) rakok ar kepet aztan irok egy szosszenetet a JJ-5-rol.
Ha megmondod mi erdekel a Shenyang JJ-5-rol akkor leirom, van anyagom rola.
"A második képen lévõ Mig-15UTI az egy hosszított törzsû változat. Ha valaki tud róla egy-két infót, azt szívesen veszem."
Mondom hogy nem Mig-15UTI hanem a kinaiak altal "UTI-sitott" Mig-17 azaz a Shenyang JJ-5! A letezo osszes Mig-17 ismerv lathato rajta!
EZ NEM MIG15!!!!
"Én úgytudom, hogy 17UTI-t nem gyártottak, de lehet, hogy tévedek."
Joltudodn, de egy csopp mondatelemzesi problemaba keveredtel! IDEZOJEL!!!
Ez egy kinai gep! pont ahogy a Mig-19-bol nem volt orosz ketuleses, es a kinaiak megis epitettek. Ugyanugy van a Mig-17-el is!
Ja.. még szép az Warthog is, de az másképp szép.
A második képen lévõ Mig-15UTI az egy hosszított törzsû változat. Ha valaki tud róla egy-két infót, azt szívesen veszem.
Masodik kep az "Mig-17UTI"!!...az meg csak az sem! (ezert az idezojel)...hanem Shenyang JJ-5. (Az alban felsegjel is ezt tamasztja ala)
"A Pentagon mintegy 3.4-3.4 millió $-os megbízást adott a Bell és a Boeing cégnek a jövõbeni légi szállítás megoldását célzó programok részeként."
Az A-10C-rõl hol lehet bõvebb infót fellelni? Nagyon érdekelne, a ny-i gépekközül a kedvencem.
Van ot F-16-os is, sõt, talán F/A-18A/B is. Az A-10 elég idõs gép, és a légierõ csak egy viszonylag kissebb mennyiséget tart belõle rendszerben, összesen 142db-ot, amelyeket most fejlesztenek fel A-10C szintre, digitális avionika, célzókonténer (az A-10A nem rendelkezik alaphelyzetben éjjelátó rendszerrel, a pilóták az egyik pillonon ücsörgõ Maverick infrakamerájával "láttak" eddig), illetve Paveway, JDAM és WCMD bombák integrálása.
Hát azért a Kelly hõseiben még egy laikus is észreveszi,hogy semmi köze a Tigrishez azoknak a tankoknak...
A Ryan-t meg 2x meg kellett néznem,hogy rájöjjek,ez egy T-34.
De akkor is csak a lánctalp tünt fel (ugye,azt nem nagyon lehet megváltoztatni)
Úgyhogy sztem egyáltalán nem "szánalmas" ....
Hát ja .
Meg T-34-bõl gyártottak vagy ötvenezret Tigerbõl meg 3-4000-et amibõl maradt talán egy tucat ami minden múzeum féltett darabja.
V.hol olvastam hogy Saumurban(remélem jól irtam) rendszeresen tartanak bemutatót Pantherrel a franciák.A CGI-tartsák pedig meg az olyan filmeknek mint a Titanic a Radiátor ,Pearl Harbour stb.
Ok, utána néztem, tényleg öreg gép már, de akkor is KIDOBNI????
AGGYÁK NEKEM! :-D
Szasztok!
Kis dilemmába kerültem a Google Earth-öt nézegetve.
Az egyik amcsi repülõgép temetõben a sok 52-es, F5-ös, F4-es, F14-esen kívül látni lehet EGY RAKAT A10-esnek LÁCCÓ gépet is.
Namost én kétlem, hogy szolgálatban álló gépbõl csak úgy kidobna a hadsereg ennyit, hisz konkrét utóda -tudtommal- még nem állhat szolgálatban és ha esetleg csökkenteni kell a gépszámot, akkor is max eladják õket, de nem dobják ki!???!!!???
Vagy tényleg olyan öreg lenne már az A10, hogy nem lehet se eladni, se fejleszteni????
Amúgy a koordináták:
32,08,47 N
110,50,09 W
az igen!
http://www.patricksaviation.com/videos.php?action=view&id=317
Jó kis olvasmány lett, akár fel is nyomhatnád a BOPra a haditechnika részbe. :-)
Jelenleg egy müködõ Tigris van Bovingtonban és mintha lenne egy a franciáknál valahol, de abban nem vagyok biztos. Eléggé nyilvánvaló, hogy meglehetõsen költésges lenne a helyszínre szállítani a forgatás kedvéért, valamint nyílván nem lehet annyit nyúzni, mint egy T-34-est. Egy T-34-esre aránylag könnyen beszerezhetõ és üzemeltethetõ, ráépítenek egy álfelépítményt aztán hajrá. Ráadásul önerõbõl tud mozogni, ki lehet küldeni terepre is, stb. Szerintem az illuzió elég jó és csak a szakértõ szemnek tûnik fel a különbség, az meg a mozinézõk elenyészõ százaléka. A másik út a számítógépes grafika, ami most már tényleg elért oda, hogy mindent meg lehet vele csinálni, de valahogy a Tigris tank idáig kimaradt :) Amúgy a CGI-nek is megvannak a maga problémái, pl ugye nincs ott konkrétan a forgatáskor a jármû, a harckocsi fizikáját és a környezettel való kölcsönhatását is elég bonyolult modellezni, stb. Ha az elõzõek nem sikerülnek jól, akkor meg jön az a kifogás, hogy "üvölt róla, hogy számítógéppel renderelt". A rendezõk idáig maradtak az elsõ megoldásnál, de gondolom talán a következõ nagyszabású háborús filmnél már jó eséllyel CGI Tigriseket láthatunk.
Nemreg egyet ujra uzemkepesse tettek! (egy Tiger I-est, video is van rola a neten)
Nem kötözködni akarok, de az M47-t Patton-nak nevezték (ahogy az M48 és az M60 is ezt a nevet kapta).
Egyébként meg az emberek 99%-a annyit tud a Tigrisekrõl, hogy nagyok voltak és "szögletesek" - nekik bõven megfelel egy átépített T-34/85. Azt meg nagyságrendekkel könnyebb/olcsóbb beszerezni, mint egy Tigrist.
Ha jól tudom, akkor a franciák tartottak szolgálatban néhány Párducot és Tigrist a háború után - kíváncsi lennék, azokat is szétszedték-e selejtezés után.
Hát de épp ez-az a halál 50 órája 1965ös és benne Preshingeket használtak tigriseknek, a nagy változás 1970ben jött a Kellyvel, és azóta nem tudták megcsinálni normálisabban a Tigriseket?
SPAS 12
A SPAS a "Sporting Purpose Automatic Shotgun" (SPortcélú Automata Sörétes puska) rövidítése, a 12 pedig a kalibere, tehát egy 12-es kaliberû öntöltõ (tehát valójában csak félautomata) sörétes puskáról van szó. Egy pillanatra álljunk meg. Mi a fene ez a hülye rövidítés? Az USA ugyan látszólag a szabad fegyvertartás õshazája, ez már messze nem igaz, több államban is szigorú szabályozások érvényesek, és van még egy apró probléma - az .50 kaliberesnél (12.7mm) nagy ûrméretû tûzfegyverek illegálisak az USA-ban. Tovább megyek, ha valami pusztító eszköznek minõsül (destructive device), mint például a géppuskák, ahhoz csak rendõrségi engedélyel, újlenyomat leadása után, külön engedélyel, hosszas bürokratikus úton lehet hozzájutni. Tehát a gyártók célja az, hogy nehogy a termékük belessen a pusztító eszközöket leíró szabályozásnak. Hopp, és itt van egy kis probléma. A 12-es sörétespuska ûrmérete 18.5mm. Hogy a vadászoknak mégse lisztszóróval kelljen fácánra vadászni, illetve a traplövészeteken esélye is legyen eltalálni valamivel a sportolóknak a korongot, ezért a hatóság tett egy kivételt: a sörétes lõszert használó fegyverek és a sörétes lõszer esetén kivételt tesznek, amennyiben a fegyverhasználat sportcélból történik. Tehát a Franchi fogta magát, és a félautomata fegyverét sportcélú sörétes puskának hívja. Vicces? Pedig nagyon is komoly. A SPAS 12-vel azonos kategóriájú, de vevõcsalogatónak szánt elnevezéssel "Streetsweeper"-nek (utcaseprõ - egy sörétes fegyver esetén ugye cseppett kétértelmû... :))) illetett dobtáras sörétes puskát a hatóság 1994-ben úgy besorolta a pusztító fegyverek közé, mint a pinty. A Striker-12/Streetsweeper így aztán egy alig ismert fegyver, míg a kevésbé machó nevû SPAS-12 egy közismert fegyver lett... :)
De valóban sportfegyverrõl van szó? A sport v. vadász célú sörétes puskák hosszú csõvel rendelkeznek, hiszen kis méretû vadak és szárnyasok ellen használják õket, olykor 50 méternél is messzebbre. A tárkapacitásuk ugyanakkor kicsi - ritkán van szükség és lehetõség "sortûzre", ráadásul nem is vadászias ez. A sportlövészeteken csak két lõszerre van szükség minde mellett. E két fegyvernél a tus és az elõágy általában fából készül, olykor szépen díszitve.
A rendõrségi sörétes puskák esetén a behajtható váltámasz és a rövid csõ az ideális, hiszen el kell férnie a csomagtartóban vagy az anyósülés elött, és áltlában csak alig pár méterre áll a betörõ, gyilkos, aktuális rosszarcú a lövés pillanatában. Persze ezek a srácok ritkán járnak egyedül, tehát nem árt egy nagy tár is, hiszen nem árt, ha egy-egy rosszfiúra két-három lövést is rászabadíthatunk.
A katonai sörétespuskák a rendõrségi puskáktól abban térnek el, hogy bírniuk kell azt, ha GI Joe azt használja kalapácsnak, hogy felakassza az éppen aktuális playboy naptárat, azzal a hátán kúszik keresztül egy mocsáron, majd átmasírozik egy sivatagon, hogy aztán egy hegycsúcson a feléje dobott hógolyókat baseball ütõként használva próbálja eltalálni. Szóval a töltõnyílásra nem árt egy fedél, hogy a kosz ne a fegyverbe jusson. Az sem baj, ha van rajta hõvédõ lemez, mert a sok lövés után a tûzforró csõ még megéget valakit. Mondjuk aki használná a fegyver bunkósbotként, mert nincs idõ újratölteni. Minde mellett kell lennie normális rögzítési pontoknak is rajta, mert katonánk utálja, ha össze-vissza repked a vállán a fegyver, mint a lengtõteke.
Melyik ezek közül a SPAS-12? Na persze, hogy az utolsó. Katonai sörétespuska...
A töltõnyíláson ajtó található, amit a civilek utálnak, mivel kell egy kis (sok) gyakorlás, amíg megtanulja a megfelelõ mozdulatsort. A civilek meg rühellik azt a fegyvert, amelynek a megfelelõ használatához minimum MIT gépészmérnöki diploma szükséges. A fegyveren egy méretes hõvédõ található, ami miatt veszett nehéz - a civilek ezt sem igazán szeretik, mivel ha vadászni támad kedvük, akkor nem a súlyzót veszik elõ, hogy a hajtáskor 5 lépésnél többet is meg tudjon tenni fegyverrel a kézben...
SAS-12, a SPAS-12 egyszerûbb, könnyebb (üresen 3.5kg), csak pumpálós móddal rendelkezõ változata.
De nézzük mi is ez. A SPAS-12 egy 12-es kaliberû sörétes puska, amely 70mm-es hüvelyhosszúságú patronokat eszik (van 76mm-es is, amelyek erõsebbek, szebbek, jobbak, hangosabbak, nagyobbat rúgnak a lövõ vállába - ám az nem ebbe a fegyverbe való). A SPAS-12 egy kettõs módú sörétes puska, lehet használni pumpás sörétes puskaként, és félautomataként is, ez utóbbi módban a lõporgázok erejét használja fel a zárszerkezet mûködtetésére. Félautomata módban a legtöbb "átlag" lõszerrel jól mûködik, de a speciális lövedékekkel (mint pl. a gumigolyós tömegoszlató, vagy a "ferret" gázlövedék) akadnak gondjai (nem elegendõ vagy éppen sok a gáznyomás)- persze ez itt nem is akkora gond, hiszen egyetlen mozdulat, és máris pumpálós módban lehet mûködtetni. A csõ meglehetõsen hosszú, 55cm-es, a fegyver teljes hossza pedig több, mint egy méter. A csõtorkolat elött nincs kiképezve valódi choke (szûkítés, amely sörétraj alakját befolyásolja), illetve akad egy kissebb, mint a 1/4-es szûkítés, ami nagyon minimális, ez ugyanakkor elõnyös a speciális lövedékek (brenekke, ferret, gumigolyó, stb.) használatánál (amelyeket komolyabb szûkítésû fegyverbõl kilõni nem túl egészséges). A sörétraj befolyásolására a csõszájra szerelhetõ külsõ choke. A súlya is megvan: üresen csaknem öt kilogram a merev, és mintegy négy és fél kilogram a behajtható váltámaszú változat. A tárja (amely a fegyver csövének teljes hosszának megfelelõ, vagyis 55 centis) 7 lõszert fogad be, illetve lehetõség van 8 patron beleerõszakolásának is, de ez károsan hat hosszú távon az adogatórugókra. Természetesen a tárban lévõk mellett egy lõszer foglalhat helyet plusz a töltényûrben, tehát a teljes kapacitása 7+1 vagy 8+1 patron.
A rendõrségeknél és a katonai egységeknél hamar megtalálta a helyét a fegyver, és az 1980-as években a civil piacon (az amerikai civil piacon) nem volt igazi "ellenfele". Az utóbbi idõben azonban két nagy változás is történt: egyfelõl megjelentek a konkurensek, például a Saiga, amelynek ráadásul szekrénytárja van, és igencsak versenyképes ára. Másfelõl a Franchi beszüntette a SPAS-12 gyártását, az utódja a szekrénytáras SPAS-15 - lett volna, ám a hatóságok betiltották illetve "pusztító fegyver"-nek sorolták be. Ettõl még persze igen népszerû a rendõri és a katonai egységeknél.
SPAS-15, az utód.
Persze a fegyver nagyon népszerû lett a Hollywoodi filmekben, mert hát dögösen néz ki, és mint tudjuk, ami dögösen néz ki (legyen az kocsi, fegyver vagy nõ), az rövid úton a vászonra kerül. Úgyhogy ott figyel a SPAS-12 a Terminátor 2-ben, a Ronin-ban, a Megtorlóban, a... szóval sok helyen. Ja, meg a számítógépes játékokban, a Half-Life-tól kezdve a Hitman-en át a Soldier of Fortune-ig. Amúgy "érdekes", hogy szinte mindenhol a behajtható váltámaszú változat szerepel. Ugyan a merev tusos változattal állítólag sokkal kényelmesebb és kezelhetõbb a fegyver, de sokkal kevésbé dögösebb - nem kérdeses tehát melyik is kerül elõ a fõhõs kezében, ugye? :)
Akkó is mekkdöglesz! (SPAS-12 a Mátrix c. filmben)
Cifu, tudnál írni nekem a SPAS 12-rõl egy pár sort?
Ezt én is megerõsithetem. A szinészi alakitás a fontos nem a tank alakitás.
Mindemellett persze lehet fikázni de akkor emlitsünk ellenpéldákat.
Pl.:Bezzeg a .....-ban milyen frankó volt stb.
Nah, ízlések és pofonok, mint tudjuk... Nálam ez a film benne van a top10-ben, az összes pontatlanságával és romantikus túlzásával együtt. Jónéhány CG-vel készült film a nyomába sem érhet a sok "élethû" effektjével (pl U571)
Mellesleg az M47 is elég jól néz ki szerintem (azok szerepeltek Tigrisként), pont illik a miniatûr, de elegáns Chaffee-hoz ellenfélnek.
hehe :D "US forced to import bullets from Israel
as troops use 250,000 for every rebel killed"
Még mindig jobb, mint például anno a Halál 50 órája, amiben 60-as évek beli amerikai tankokat festettek szürkére és rájuk német felségjelzést, aztán az volt a királytigris. Mai filmekben azért már a számítógépekkel meg udják csinálni, hogy az eredeti (brutális,hatalmas és erõt sugárzó)német tankok szerepeljenek a flimekben, és nem gagyi amerikai típusok, mint a 70es években.
Nem elképzelhetettlen. Az egyik fele, hogy ha csak nem ultrarészletes közelkép, egy M16A2-õt és egy hordfogantyús M16A3-at nem fogsz könnyen megkülönböztetni. A másik, hogy az USA-ban boldog-boldogtalan AR15/M16 klónokat és alkatrészeket gyárt. Sec-perc alatt össze lehet legózni egy olyan változatot, amely az M16A2 tusával, csövével, elõágyával, de az A1 v. az A3 tokjával rendelkezik.
Na utánanéztem melyik melyik, de így is láttam jópár filmben hogy A2-vel lövöldöztek fullautoban (némértem miért mert sztem a valóságban pont ezt nem szokták, mivel úgy nagyon pontatlan). Akkor A1-el rendben van viszont :)
Nálam a sorozat lövés nem folyamatos lövés, hanem egy rövid sorozat->burst :)
A1 full auto-t tud, és burstot nem? én annál is burstra meg egyes lövésre emlékeztem.