Ez a lényege, ez különbözteti meg egy sima EM forrástól.
Természetesen fényéves távolságban sok száz millió kmes távolságban a minimális széttartás a gyakorlatban is megjelenik, de ilyen Föld-Hold távolságoknál, szatelit kommunikációnál még csak számolni se kell vele. És ez azért bőven nagyobb távolság mint ami haditechnikában kelleni szokott.
@Cifu: Rádióhullámokat nem nagyon tudod olyan szűk sugárban tartani, ahogy az optikai tartományban lehetséges.
Biztos, lehet. De nem kell feltétlen az amúgy nagyon széles "rádió" sávra gondolni, bármi jó csak ne keményen nyelje atomszféra, repülőről meg verődjön vissza.
@Janáj: Nem. A lézerek tekintetében fény alatt bármilyen frekvenciájú elektromágneses sugárzást értünk, nem kizárólag csak látható fényt. pl UV, infra, X-Ray... lézerek is léteznek
@HPASP: Soha nem fogsz nem lézerrel, legyen az radar spektrum olyan kis toleranciával távolságot mérni mint lézerrel. Hold föld távolságnál radarral +-1.2km hibával mérsz. Lézerrel tized miliméter pontosággal.
Én most elvesztettem a fonalat, de lehet csak félreértettem a kérdést. Lézeres radar alatt én LIDARra gondolok és szerintem ez nem tud kiváltani egy "hagyományos" radart mondjuk egy hajón vagy repülőgépen. Azt nem állítom, hogy semmire sem jó.
Annyi újat, hogy még 200-300km-ről is nagy pontossággal meg tudod határozni a célpont helyzetét.
1°-os nyalábnál 200km-ről 3.4km-et fog be a nyaláb, 400km-ről pedig már majdnem 7km-et.
Egy rádiólokátor által kibocsájtott nyaláb átmérője nem határozza meg annak iránymérési pontosságát, mert ha így lenne, akkor nem létezne RPK lérak :) Utoljára szerkesztette: Hpasp, 2018.07.23. 12:04:38
Megbocsáss, de szerintem Molni és én is úgy értelmeztük, hogy az általános radarfrekin (tehát a rádióhullámok tartományában) érvényes értékeket vettük alapul. Rádióhullámokat nem nagyon tudod olyan szűk sugárban tartani, ahogy az optikai tartományban lehetséges. Szóval hogy most felhozol UV/optikai/IR tartományban érvényes példákat, az nagyon nem mérvadó.
Amire te gondolsz, az például a LIDAR-nál (Light Detection and Ranging, kvázi lézer-radar) működhet, csak éppen ott más problémákkal szembesülsz, például a légköri torzítással...
Ez a lézer lényege. Ezért használjuk millió helyen közeli lemez vágástól kezdve messzi pl laser guided star létrehozáshoz. laser guided star
Persze gondolom spektrum eltolódás miatt nincs gyakorlatban fényév távolságban de földi környezetben nem 9.460.800.000.000kmről beszélünk hanem 100-500-1000kmről.
@Janáj: Az időjárás korlátozza, nem hagyatkozhatsz rá.
És akkor a radart mért nem korlátozza? Írtam valahol spektrumot? wikiről: A lézerek tekintetében fény alatt bármilyen frekvenciájú elektromágneses sugárzást érthetünk
Hogy mire jó abba ezek után nem merek beleugrani tényleg csak egy plda ez remélem egyértelmű, hogy mért hasznos: Írányítsd a em forrásodat legyen az bármi 1CM2re. Vagy ha nincs ekkora teljesítményed nagyon pontosan tudsz távolságot mérni. KOmbinálva nagyon pontosan van helyzeted, irányod, sebességed. MÉg azt is tudo pár mérés után gyorsul, lassul, fordul e. Á nem fontos dolgok ezek...
Annyi újat, hogy még 200-300km-ről is nagy pontossággal meg tudod határozni a célpont helyzetét.
1°-os nyalábnál 200km-ről 3.4km-et fog be a nyaláb, 400km-ről pedig már majdnem 7km-et.
A lézer szerintem széttart, de közel sem annyira mint a "sima" radar. Mi újat adna egy "lézeres radar"? Az időjárás korlátozza, nem hagyatkozhatsz rá. Az eleje a dolognak a célkijelölésről szólt, erre alkalmazzák is a prec fegyvereknél, bár lövésem sincs mi a hatósugara egy konténernek.
Pencil beam az angol neve és a jellemzően 1 fokos vagy annál szűkebb nyalábot hívják így, de fizikailag nem ceruzavékonyságú. Eleve marhaság, mert minden nyaláb széttart, mert a nyaláboknak egy szöge van, nem állandó a vastagságú. Csak akkor képest, hogy egy szóló Yagi antennával 45 fokos vagy annál szélesebb nyalábot sugárzol ki ahhoz képest az 1 fok tényleg keskeny és ezért használják a pencil szót rá a wide beam és narrow beam helyett. A Dvina és Volhov 10/7 fokos nyalábja angolban a narrow beam kategória.
A laposföldezéseddel meg nem tudom, hogy mit akarsz itt vagy bármit az sg-n... Ha csak arra vágysz, hogy körberöhögjenek. A radar és vizuális horizont között kb. 4/3-os eltérés van a radarhorizont javára a katonai radarok által jellemzően használt cm-es hullámhosszon. Ennyi a történet. Minden más a fószertól nettő ökörség és ignoráld a francba. Nagyon remélem, hogy nem a laposföldhívők felszentelt papja vagy... Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.07.22. 20:09:30
Lehet lehalkítva nézted a videót, de már az 5-ik másodpercben elkezdenek lőni a rossz fiuk.
Hogy melyik a veszélyesebb ha rendőr lő felfelé az alacsonyabb autóból vagy a rossz fiuk a magasabból lefelé azt nem tudom.
Ez az "ember", valaki ügyesebb, valaki nem, ez ilyen volt, egy elit vagy profi valószínűleg jobban megoldotta volna szituációt, de a rendőrség is csúnyán mondva "hozott anyagból dolgozik" szívesen alkalmazna Lucky Luck féle pisztolyhősöket, de ha nincsenek :)
Közben találtam egy ilyet is
A radarhorizont és a vizuális horizont kiszámítására képletek vannak. A HT összefoglaló mellékletében excel tábla is van rá. Link a cucchoz a banner alatt. Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.07.22. 14:48:35
A faszit és a társát emberölés kísérlete és más bűncselekmények miatt üldözték, tuti ült volna, nem keveset. A bűnözők 34 (!!!)lövést adtak le a rendőrökre, amikor kiszállnak a kocsiból, az egy általános iskola ahova az egyik elkövető be akkor menni. Gondold ezt végig mégegyszer szerintem.
A rendőrfószer pontosan azt csinálta amit kellett, megállította a bűnözőket úgy, hogy csak azok haltak bele.
A hozzáértők majd megszakértik, de szerintem kever dolgokat. A wiki 10 nmi / 19 km-t operational range-et ír. Az AIM 7-re 20-28-43 mi-t (nem nmi-t) ír ami gondolom nagyon gyorsan repülő hordozóról és nagyon magasan élhet. Lehet lehetett ezeket is ballisztikus pályán elküldeni. A vízfelszín közelében tuti a töredékét tudja egy hasonló méretű rakéta. No ez alapján nem tudom hogy jön ki a 60 mérföld. Lehet az a rendszer korlátja, hogy e felett már nem elég pontos a rávezetés, vagy nem lát el addig, vagy nem tudom.
Nem értek egyet. Ha nem megy neki a dolog, akkor ne ő csinálja. A látottak alapján nem bántott mást az elkövető, nem volt szükség a rambozásra. Persze lehet van/volt más amit nem látunk. Úgy fogta a fegyvert, mint aki először fog fegyvert, az ujjával az elsütőn vezet, majd kiszáll egy üres fegyverrel, amit alig tud megtölteni. Tökmindegy hogy ő kevés ide, vagy a képzése, nem kellett volna rambóznia. A kék lámpához papír kell itthon, pedig ez nem jelenti, hogy lövöldözöl a városban. Had legyenek már igényei az állampolgároknak.
Elég ambivalens az egész. Egyrészt nem biztos hogy látjuk a háttérinfót, előzményeket, helyi bűnözői szokásokat, pl. hány rendőr halt meg amiatt mert a helyi bandatagokkal finomkodott. A bűnelkövetők eleve gyilkosság miatt üldözték, gázolással rendőrök életére törtek. Másrészt abban is van valami, hogy a mellément lövések is veszélyesek. Az ilyen hearing loss meg jajj megvágod magad az üveggel... anyám. Ha elemzőnek nem tűnt volna fel, a két fél éppen egymást próbálta taccsra tenni.
Szóval lehet ezt elemezgetni, hogy kellett-e volna, indokolt volt-e a fegyverhasználat, de ezt alapvetően a helyszínen lévő rendőrnek kell eldöntenie, mert az ő élete forog kockán. Pont.
Az viszont, hogy így fogta, úgy fogta, meg nem is volt stresszben, jajj, hagyjuk már, de tényleg. Alapvetően elég tökösen állt a dologhoz és keveset hibázott a rendőr, nonszensz elvárni, hogy mindent "helyesen" csináljon az adott baromi stresszes helyzetben.Fotelból, meg lőtéren nyugodt körülmények között, adrenalinmentes környezetben könnyű megszakérteni, meg megint tök más végigcsinálni.
Polkorrekten áll hozzá, nem is vitás, de egy rendőri szemszögből készült elemzésnél ne várd el, hogy rögtön felfüggesztéssel járó dolgokkal vádolja meg. Kicsit sorok között olvasós elemzés...
Csak most tudtam a videót rendesen megnézni, szvsz átlag zsaru. Számomra mondjuk mindig meglepő, hogy egyedül vannak ilyenkor rendőrök, és nem párban, mert a vezetés és a lövöldözés az nagyon nem szokott jó párosítás lenni az életben - az ilyesmit az akciófilmekben kellene maradnia.
Amit Aksurv belinkelt, alapvetően nagyon jó kis emelzés, de hát ugye teljesen más utólag, fotelből elemezni valamit, és más ott helyben átélni. A felhozott kritikák (veszélyes vezetés, veszélyes fegyverhasználat, rossz fegyvertartás, félszeg tárazás, stb.) teljesen jogosak, és ilyenkor mindig a mérleg két serpenyőjén lévő dolgokat lehet összevetni. A rendőr megélte és túlélte mindezt, a jelek szerint jelentős plusz kárt vétlenekben nem okozott. A gyanúsítottakat pedig megállították.
A másik oldalról nekem gyakorlatlanságoknak tűnnek az elkövetett fegyverhasználati hibák. Kétkezes fegyverfogásnál az, hogy a gyenge kéz hüvelykujja a szán mögé kerül alapvető és gyakori hiba, de lőtéren sacc per kábé mindenkinek fel szokott tűnni, és hamar megtanulja az ember akár így, akár úgy, hogy ilyet ne csináljon. A tárazás a másik példa, ha eleget gyakorolsz, vak sötétben, kifacsart pózban is menni fog.
Hiába a nagybetűs USA, ott sincs kolbászból a kerítés. Amennyire én tudom, a sima rendőröknél ott sincsen kötelező taktikai kiképzés, nincsen szituációs lövészet, nincs folyamatos vezetési tréning, az ilyesmik mind-mind fakultatív, és általában önköltséges dolgok. Szóval azt se várt el a hétköznapi T.J. Hookertől, hogy olyan lazán és profin kezel le egy ilyen történetet, mint a filmekben James Bond, és nem fog olyan precíz és profi fegyverhasználatot felmutatni, mint egy különlegesen kiképzett katona...
Furcsán elemzik ki a szitut. Mintha csak a császár tökeit kellene borotválni, nagyon nagyon óvatosan, de inkább sehogy, minthogy belevágjanak.
Felsorolja az összes hibáját, az összes lehetséges következményét, de mindegyik után odabiggyesztik, hogy oké, de ha muszáj, meg nem azt mondom, hogy ne tegyék, csak ha az adott körülmények között lehetősége van megfontolni az esetleges más megoldásokat is, akkor talán bla bla bla.
A fickó komolyan hibázott. Az elkövetők nem lőtték találomra a civileket száguldozás közben. Tehát nem kellett őket azonnal kiiktatni egy vaktában lövöldözéssel. Az viszont csak a rendőr kurva nagy mákján múlott hogy ő maga nem sebzett meg civileket a fegyverével és hogy a kis lyukakon keresztül fél szemmel kukucskálva, lábbal kormányozva nem hajtott neki más ártatlannak.
Így van, ezek mellett mi indokolja, hogy száguldozás közben a zsúfolt utcán az elkövetők felé lövöldözzön megállás nélkül?
Hajtson nekik, lökje falnak őket, vagy mit tudom én. De így most minden lövése, ami nem a kaszniban, vagy a tettesekben állt meg, szépen ment tovább az utca túloldalára, meg a szembe forgalomba...
A zsaru? Azzal max magának okozna bajt. Az ujja az elsütőn, miközben nem célra tart, menet közben elengedi a kormányt, kiszáll üres fegyverrel. Nem vagyok kiképző, de nekem ez meredek. MAjd Cifu meg Aksurv megszakérti ha akarja.
Ez parttalan vita. Amíg az amcsik megvédenek minket, addig nem lesz közös Eu sereg, addig meg nem szükséges a sok lopakodó. Német o helyében előbb lenne nukim, mint saját lopakodóm. Persze előbb utóbb muszáj lesz.
Évekkel ezelőtt raktam be ilyen videókat, akkor is nagy népszerűsége volt, bár ahhoz Ximix kellett, hogy a nevét is megtanuljam. :)
Egy "hétköznapibb" Wagah ceremónia az indiai oldalról:
De tudni kell, hogy valójában három eltérő határátkelőnél zajlik ez nap-mint-nap, abból a Wagah csak az egyik, a látványosság terén a Hussainiwala nem kevésbé gyenge (ismét indiai oldalról):
@SZUsszan: A kultúrák közötti különbségeket nehéz így "fekete-fehér" módra leírni. Nekünk ez hat nevetségesnek, egy japánnak meg még ma is nevetségesnek és tiszteletlennek hat egy üdvözlő kézfogás. Szóval azért ezt nem kellene ennyire egyoldalúan nézni. Náluk ez már egyébként hagyomány is, a nacionalizmus mellett.
Ez tradíció, nem ijesztgetni akarnak sztem. Egyébként a maori haka sztem elég félelmetes lehet, mikor nem rugby csapat táncolja, hanem olyan maorik, akiknek a kezében fegyver van és max 20-30 méterre állnak fel veled szemben. :)
Értem, akkor is nevetségessé teszik magukat. Kb. olyan szinten vannak, mint régen a maori harcosok, akik a túlzott grimaszokkal és tetkókkal igyekeztek megijeszteni az ellenfeleiket. Hatásos módszer lehet egy ókori párviadalban, de manapság azért mosolyogtató.
Ez ha jól tudom minden nap nyomják a határ két oldalán határzárás nyitás alkalmával.
utánakerestem
"A Wagah ceremóniát 1959 óta minden este elvégzik, s mára olyan komoly turistalátványossággá vált, hogy naponta legalább húszezer ember gyűlik össze napnyugtakor, hogy végignézzék, amint az egymással versengő, megfélemlítő koreográfiákat felvonultató pakisztáni és indiai határőrök leeresztik országuk zászlaját, és bezárják a határ kapuit.
A 45 perces előadás, az erőfitogtatás minden elemét felvonultatja, és bár 2010-ben a két ország megegyezett, hogy néhány offenzív elemet, mint a megfélemlítő nézés kivesznek a show-ból, beszámolók szerint minden változatlan. A nézőközönség által hergelt határőrök a műsor végén leengedik a zászlókat, ridegen kezet fognak, majd becsapják a két országot elválasztó fémkapukat. Ezzel India és Pakisztán egymás számára gyakorlatilag átjárhatatlanná válik a nap fennmaradó részére."
Ez szerintem nagyon nem volt optimális megoldása a helyzetnek.
A Concorde effektust gondolom nem kell bemutatni. Nekem ez nem a sikeresség szinonimája. Biztos technikai fejlődéssel járt, kérdés megérte e. A Mirage oké, jó vas, kérdés megérte-e, de a Rafi siker? Az EF-et úgy sikerült elbénázni, mint a Concordeot. Persze erre büszke Eu, mert az oroszoké még gagyibb volt. :-)
Ez az Eu-i sereg már megint más tészta. Én annyit feltételezek, hogy nem ez a legnagyobb gond. Hiába jó gép a Rafi, ha mire elterjed és minden képességével rendelkezik, addigra az amik szénné upgradelt 4++++++++++++ gépekkel végeztetik a másodvonalbeli melót. De nem gondolom, hogy ez baj. Hiába lenne 20 év múlva Eu.-i 5.gen, ha addigra sem lesz logisztika mögé. Úgy akarunk Ferrarit, hogy közben egy tető nélküli kutyaólban ülünk (Eu szinten).
Szíria, Irak, Líbia hogy jön ide? Oda kb Spitfire-el is mehettek volna. A középhatalmak kevesek ezekhez a bulikhoz, az amik mellett meg elég ami van.
Olyan dolgokat próbálsz megcáfolni, amiket nem mondtam. Lesznek Villámok a kontinensen, igaz lövésem sincs eddig mekkora mennyiséget rendeltek. A lopakodás kevés. Hiába lenne hirtelen ilyene az Eu.-i középhatalmaknak, a körítés már döcögős lenne.
Nem azt mondtam, hogy kitör a világbéke, hanem hogy más nem veszélyezteti a középhatalmakat. A világban folyamatos a népirtás, mégis csak néha lesz következménye. Lásd a Jugó balhét. Vagy Ukrajnán mit változtatna egy lopakodó? Egy szó mint száz, nem a saját lopakodót érzem Európában a palack nyakának.
Még szubszonikusan sem éri meg még picivel gyorsabban sem. Mondjuk ekkor még hajtóművek 1. generációsak voltak, de ez ma sincs másként, lásd elbukott Sonic Cruiser.
Jenki M3-at célzott meg. Airliner méretben variaszárny. Kemény.
Nem teljesen értek egyet, mert a Concorde nem csak Amerika felett nem repülhetett hangsebesség felett, hanem Európa felett sem sokáig. Az Egyesüt Államoknak is volt saját SST programra, Boeing, Lockheed, McDD mind készített terveket és maketteket. Csak menet közben gyorsan rájöttek, hogy a repülés egyre inkább a tömegek, és nem a tehetősek felé kezd el elmozdulni. Így a cél inkább a minél olcsóbb, és nem a minél gyorsabb lett.
A Rafik, Tornadok és EF-ek Szíriában, Irakban, stb.. is bevetésre kerültek. Egy Szlovákia vagy Magyarország vonatkozásában azt írtam, hogy nincs szükség F-35-re, mert a NATO-n belül elég légierőnek van ilyen képessége. Persze, jó dolog, ha van, nem vitás.
Viszont egy EU középhatalomnak / nagyhatalomnak, mint Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, stb. illik önálló ilyen képességgel bírni. Azt is lehet érteni, miért sajátot akar, és miért nem csak megveszi az F-35-öst. Ha adott esetben az EU az USA nélkül is szeretne valami saját katonai akciót, akkor kelleni fog ez a képesség. Emlékszünk ugye a Szerbiai légiháborúra? Ahol hamar kiderült, hogy az EU NATO tagországok egy csomó képesség terén bajban vannak az USAF nélkül. Nincs elég tanker, nincs felderítés, nincs SEAD és nincs EW képesség. Itt kellene eldönteni, hogy az EU akar-e saját, független katonai erővel bírni, avagy sem. Ami adott esetben képes az USAF / US NAVY nélkül is értékelhető katonai feladatokat ellátni.
Ez nem arról szól, hogy Oroszország veszélyt jelent-e, vagy sem. Ez arról szól, hogy az EU katonai képessége egyáltalán megvan-e, avagy sem...
Ne csak egy teljes háborúra gondolj.
Van, hogy az elrettentés is elég.
pl ha az Eu-nak lenne egy jól működő, jól felszerelt, jól helyen lévő hadserege akkor akár az kelet-ukrajnai konfliktus is elmaradt volna talán.
Ehhez az kellene szerintem, amit anno az oroszok csináltak a KGST országokkal, csak most fordítva a másik irányba kellene állnia a puskacsőnek elvileg :)
Tehát az EU déli, keleti és északi határait védeni közösen, felállítani szépen egy több rétegre felosztott védelmi rendszert.
A közös hadseregbe mindenki betenné a lóvét, és a megfelelő technikai egységek a megfelelő helyen, országban állomásoznának, pl a harckocsi egységek nem németben lennének hanem a keleti határhoz közelebb, a legénységet minden ország közösen adná, nem az állomáshelyét adó ország szenvedne vele egyedül, ugyan így a többi egység is légvédelem tüzérség, légi egységek . . .
Nem mindenki saját maga fejlesztgetné a "valamit" aztán, ha beesik valaki az ajtón akkor hirtelen azt sem tudják merre az előre, vagy 1000 kilométereket kell szállítani az egységeket mire felvehetnék a kontaktot az ellenel...ect
A Concorde szigorúan csak saját magára vonatkoztatott befektetési elszámolás szerint és kizárólag pénzügyileg volt bukta, de technikailag/technológiailag hatalmas dobás volt!! Akkora ipari fejlődést generált, hogy enélkül szerintem az európai rakétatechnika és űrprogram végrehajtása erősen kétséges lett volna, valamint a Mirage-2000 és később a Rafale-program is jóval döcögősebb és drágább lett volna. Ráadásul a program indulásakor senki nem tudhatta hogy az USA két lábbal bekontráz majd, és megtiltja a területe fölötti repülést a C.-al, ha ez nincs jóval többet tudtak volna eladni. Ha mondjuk a Lockheed gyártotta volna a Concorde-ot, akkor nem lett volna semmiféle tilalom, a gép az USA büszkesége és dicsőséges győzelme lett volna a kommunizmus fölött - ugyanúgy mint a Hold-programjuk.
Ezt most fejtsd ki. Eu-ra szerintem kb csak Orosz o. jelent veszélyt. Jövőbe én sem látok, de nem rettegek az oroszok lopakodó flottájától.
Egy lopakodó alapvetően nem azért kell hogy másikat lőjön, hanem hogy Area Denial SAM (Patriot, Sz-300/400) légterében üzemelhessen.
Csak az elmúlt 20 évben jópár háborút lenyomtak (vagy még mindig tolnak) Magyarország szomszédjaiban, (Horvát, Bosnyák-Szerb, Koszovó-Szerb, Ukrán-Orosz) ezért nemszeretem a "Jövőbe én sem látok ... csak Orosz o. jelent veszélyt" című barom pacifista dumát.
Tetszőleges (déli/keleti) határunkra egy Sz-300PMU2-t rakva, máris blokkolva van Kecskemét... Utoljára szerkesztette: Hpasp, 2018.07.18. 16:40:34
Egy indiai MiG-21-el megint kevesebb lett, nem sok maradt belőle egészben.
Ezt most fejtsd ki. Eu-ra szerintem kb csak Orosz o. jelent veszélyt. Jövőbe én sem látok, de nem rettegek az oroszok lopakodó flottájától. Minimális mennyiségű Villám lesz a kontinensen. Várhatóan nem tervezik lerohanni Orosz o.-ot sem. Így én nem érzem annyira szükségesnek a lopakodókat. Később még mindig vehetnek Villámot, ha úgy alakul.
A Concorde bukta volt, az EF bukta négyzet. A Rafi legalább okosan, ha már lassan halad. Szerintem. Feltételezem mindenki a saját iparát grundolja. Amiknál kb ez megy az államok szintjén.
Ha pedig már RIAT. A Raytheon bejelentette, hogy az US ARMY rendkívüli eseti megrendeléssel élt a Coyota UAS kapcsán, és a KRFS radarral felszerelt indítójárművel együtt mint drón-vadász akarja használni. Korábban 12 tesztből 11 alkalommal sikeresen talált el Coyote imitált drón célpontokat, amelyek 1000 méter alatt repültek és 200 csomónál lassabban. A rendszerről többet nem nagyon tudtunk meg, de feltehetően parancsközlő módon (a Coyoto-ot és a célpontot is radaron követve) irányítják a Coyote drónt a célpontra. Az indító jármű egy 6x6-os alvázra szerelt 2x4-es indítóból és a KRFS radarból, valamint a vezérlőrendszerből áll.
Ehhez szerintem a Brexit kellett. A németek és a franciák egyetértenek abban, hogy kell különálló európai fejlesztés. Valahol egy nagy katyvasz ez a gondolat, mert légvédelem terén a britek és a franciák működnek együtt (PAAMS és Aster), a németek, spanyolok meg veszik az amerikai rendszereket (AEGIS, SM-2, ESSM, Patriot). Ennek az európai 6. genes gépnek úgy kellett volna létrejönnie, hogy német-francia-spanyol-olasz-brit-svéd együttműködés. A briteknek nem volt viszont sürgős, ott volt az F-35. Ahogy egy csomó EU tagországnak se, Olaszország ideértve.
Jött a Brexit, a két nagy EU tagország pedig összezárt e téren. De csak vadászgép és harckocsi téren, mert például légvédelem vagy haditengerészeti beszerzéseknél nincs nagy összeborulás, egymással versengenek a német-holland és francia cégek.
Egyébként pont most a RIAT-on mondta egy USAF tábornok, hogy talán jobb is, hogy ha a jövőbeni fejlesztések nem lesznek ennyire össznépiek, mert az F-35 kapcsán is túl sok a kompromisszum, túl sok a gittrágás...
Az olaszok még egy szóval nem mondták, hogy fizetnek bele, vagy rendelnek majd belőle, a Leonardo lobbyzik azért, hogy belekerüljenek. A briteknek a Tempest-csapatba azért jött a Leonardo, mert részben érintett a brit bevásárlásai kapcsán, másfelől nincs már EU-n belüli opció, a Thales lenne kézenfekvő, de ő francia, és benne van a német-francia kooperációban. Szóval ez egy kényszerítőzés most...
Illúziókból és reményekből nem lehet megélni, tervezési és gyártási összefogásból inkább lenne esély szerintem. A Tornadót meg tudták csinálni közösen, a Jaguart is az angolok-franciák, a Concord-ot is, a Rafale és a Eurofighter meg ugyanaz a kategória, így ezekkel egymás lehetőségeit rontották. Kár hogy nem tanult belőle Európa ...
Szerintem itt az a lényeg, hogy életben tartsd a gyárad, vagy legalább az illúzióját tartsd fent az életben maradásnak. A mostani vezetők hol lesznek már, mire ebből bármi lenne?
"Egen, itt nincs sok opció, a francia-német 6. generációs gépet az Airbus kapta meg a jelek szerint, és ez azt jelenti, hogy a BAe kimarad a szórásból. Ezzel az a gond egyébként, hogy akarva-akaratlanul az olaszokat is a britek mellé sodorják, mert a Leonardonak sincs sok mozgástere. A két kezüket összetehetik, hogy a Tempestbe behívták őket... "
Nagyon nem értem se a briteket se a taljánokat: mintha már évekkel ezelőtt döntöttek volna az F-35 mellett (mindkettőnél már visszafordíthatatlan állapotnál jár a rendszeresítés/gyártás) - akkor minek ez a Tempest-project?!! Vesznek a RAF-nak majd 120(helyett 88), az olasz légierőnek meg 80(helyett 56) darabot, ilyen gyártott mennyiség mellett (mert másnak nemigen fogják eladni) horribilis áron - a meglévő F-35-ök mellé?!! A cégek részéről még értem a késztetést, de az angol pénzbeli kormány-támogatást nagyon nem tudom értelmezni az F-35 megrendelés mellett. Vagy majd ráérnek még ezen is hezitálni, meggondolni magukat és lemondani az egészet?!!
Kérdés, hogy az Eu.-s országoknak kell-e egyáltalán F-35, vagy más lopakodó vas. Az oroszok ellen bőven elég lenne ami van - ha repülne -, a gyarmatokat is lehet alu gépekkel bombázni és force projection-ünk amúgy sincs. Az amik mellett repülni meg ezek is jók.
Nem kedvelem a franciákat, de az Eu.-i nagyok közül mintha csak nekik nem gurult volna el a gyógyszerük a fegyveres erők terén.
Nem csak a németeknél, a franciáknál is vannak gondok, 467 heikopterből mindössze 167 repképes, és mintegy 300 van ilyen-olyan okokból fűre állítva. A fő probléma a nagyfokú kihasználtság a külföldi akcióknál, a 12 féle különböző fő (és további tucatnyi al) típusváltozat, valamint a logisztikai helyzet.
Egen, itt nincs sok opció, a francia-német 6. generációs gépet az Airbus kapta meg a jelek szerint, és ez azt jelenti, hogy a BAe kimarad a szórásból. Ezzel az a gond egyébként, hogy akarva-akaratlanul az olaszokat is a britek mellé sodorják, mert a Leonardonak sincs sok mozgástere. A két kezüket összetehetik, hogy a Tempestbe behívták őket... Hasonló miatt pár hónapja a hajógyártás terén panaszkodott a Leonardo CEO-ja, mert ha nem vonják be őket a Francia, Német vagy Angol hajóépítő konzorciumokba, akkor felkopik az álluk.
A másik oldalról ugye sem a franciák, sem a németek nem F-35 rajongók, szóval ők saját megoldást akarnak a lopakodó gépekre. Vagy 20 éves lemaradásban vannak, de hát ez van...
Egy 4+++ gen gépen összeveszett a három európai hatalom. Lassan több F-35-ös lesz rendszerben, mint Rafi+EF. 5.gen gép a kanyarban sincs. De majd ez... Tudom, etetni kell a hazai cégeket is, gyártsanak bármit is.
Tegnap előtt volt ugye a RAF 100 éves, ennek "örömére" bemutattak egy új 5. (6.?) generációs vadászgép makettet, a Tempest-et is.
A Tempest a BAe 1990-es években zajló Replica-projektjének a folyománya, és felsorakozott mögé a BAe, a Leonardo, az MBDA és a Royce-Rolls is (vagyis azon cégek, amelyek a közös Francia-Német új vadászgép programból kimaradtak). A Tempest hivatalosan 2 milliárd fontot kap 2025-ig, ám ennek háttere legalábbis ingoványos, hiszen a brit költségvetés nagyobb szigort várna el, márpedig azon az QE2 osztály, az F-35 program és a következő SSBN osztály programja is harapásnyomokat hagyott már így is...
Én is úgy láttam. Abból indult ki, hogy egy könnyen gyártható, de nem túl veszélyes annyaggal a komolyabb gázokhoz képest balfaszok milyen eredményt értek el. Maga a videó címe is megtévesztő. Eddig bírtam a csókát, de most kicsit zuhant a renoméja. Lehet, hogy az energetikai témában jó és közérthető, de már az elején a robbanóanyagos résznél is sületlenség volt, ahogy statisztikázott.