Bocs! Csak abból indultam ki, hogy belinkelted a Specialized gépét. Azt hittem, mint kiderült tévesen, hogy az az álom gép. No mindegy. Már nagyon péntek van én meg még 19:00-ig melóhelyen malmozom...
Szerintem ne ragadj le egyetlen gyártónál. A többi nagynevû cégnek is vannak egész jó gépeik ebben a kategóriában. Érdemes szétnézni a Mongoose, Kona és a Trek háza táján is, a többirõl nem is beszélve.
Na igen, a jó idõ tényleg nem lenne rossz. Már csak azért sem, mert a jövõ héten szabin leszek és én is szívesen tekeregnék. Persze messze nem olyan távokat, mint Te. Valószínûleg egy ilyen 2 nap 300 km dologba bele is pusztulnék. Az eddigi legnagyobb távom 92 km volt. Régi célom, hogy a napi 100 km-es álomhatárt végre sikerüljön átlépni. Talán idén sikerül is.
Remélem mostmár lesz egy kis jóidõ, mert így nem tudom folytatni a felkészülésemet és másfél hét múlva lesz egy szép kis utam. 2nap alatt 300km. Nem olyan veszélyes, de nem ártana készûlni rá...
vannak itt trialosok?
hát freeride bringám van, ugyhogy ahhoz nem:) Enduróra gondoltam.
Szerintem meg az a durva, hogy ma már 600-700k-ból is vehetsz karbon vázas, vagy részben karbon vázas bringát. Mondjuk várható volt, hogy elõre tör ez a technológia. Ha pedig sikerül a sorozatgyártással kapcsolatos kérdéseket megoldani, akkor ezeknek az alkatrészeknek az ára még lejjebb is fog menni. Arra azért kíváncsi lennék, hogy egy alu vázhoz viszonyítva mennyire sérülés álló egy ilyen váz. Azt tudom, hogy a terhelhetõsége és rugalmassága sok szempontból még az acél vázakat is felül múlja, de ha a sérüléseket kevésbé bírja, akkor legalább szponzorált versenyzõnek kell ahhoz lenni, hogy megengedhesse magának az ember, hogy minden esés után új vázat vegyen.
Én láttam ausztriában egy 4900 eurós bicajt...sõt fogtam is...hát úgy tokkal vonóval könnyebb volt mint az enyém elsõ kereke...de mondjuk az utolsó csavarig szénszálból bolt a cumó :)))
Ahojj! Engem valamilyen össztelõs váz érdekelne, ami legyen elég jó, és viszonylag olcsó is. Tudtok ilyent? Valami ilyesmi bringát akarok összerakni, persze olcsóbban:)
Szerintem a kóla nem igazán jó ötlet a szénsav miatt, mert ha terhelés alatt szénsavasat iszol könnyen az lehet a vége, hogy Vukknak repülést oktatsz. A cukor ugyan van benne, de azon kívûl semmi, amire szükség lenne. És az sem olyan menniségben, ami elégséges lenne a szervezet energia pótlására.
Más az, ha valamit sportként ûzöl és más az, ha csak a kikapcsolódás egy része. Az általad említett esetben nem a tekerés és a túra kapta a valódi hangsúlyt, hanem a jó kaják melletti lazítás. Néha az is kell. A baj akkor van, mikor valaki az ilyen lazulós dolgok után azt hiszi, hogy egy komolyabb utat is be lehet így vállalni. Ezért írtam azt, hogy "bátor" dolog így elindulni.
Az a sisak, ami egy kicsit is kényelmetlen, itt-ott nyom, már nem jó. Csak olyat szabad megvenni, ami valóban kényelmes, passzol, jól szellõzik és jól beállítható. Én is most szívtam ezzel. A régit idõszerû volt már lecserélni, így végig jártam a boltokat. Az egyik legdrágább lett jó a nagy tök fejemre. Még szerencse, hogy el tudom számolni és így az adómból az ár egy részét le tudom majd írni. Amúgy ilyen lett:
na jó, de az általam említett emberek nem Duna maratont tették meg egyszerüen gyalogoltak 5km-t bicikliztek 30km-t aztán jön a nagy zabaálás
a leesett vércukor szintre van más megoldás is, a belakmározáson kivül
ahogy Gabo írja is
a folyadék az más
Mikor aktívan mozogsz, a szervezeted fokozott tempóban használja fel a véredben oldott tápanyagokat. Ez sokkal gyorsabban történik meg, minthogy a zsírszövetekben tárolt tápanyagokat ismét mozgósítani tudná a tested. Ha nem pótolod menet közben az elhasznált "üzemanyagot", akkor jön a szédülés, az izomgörcs, végül akár az ájulás. Ezt hívják eléhezésnek. Ezt az energia vesztést nem lehet menet közben azzal pótolni, hogy bevágsz egy hambit a sarki büfében. Az emésztés folyamata ugyanis elég idõ igényes. Arról nem is beszélve, hogy sport közben a belsõ szervektõl, így az emésztéstõl is elvonja a szervezeted az energiát, hogy az izmaidat el tudja látni. Ebbõl adódik, hogy az emésztés még inkább lelassul. A megoldás tehát az, hogy oldott állapotban veszed magadhoz a tápanyagokat, illetve gyorsan felszívódó kajákat eszel menet közben. Az oldott táp leginkább valamilyen sportital (nem energia ital!) szokott lenni. Ezeket úgy állítják össze, hogy a folyadék veszteség pótlása mellett ásványi anyagokat is juttasson a szervezeted. A felszívódást meggyorsítandó az összetételük nagy mértékben megegyezik a testedben lévõ folyadékok összetételével. (Isotoniás összetétel.) A gyorsan felszívódó, nagy energiaértékû kaják pedig ugyebár azok, amikben általában jó adag cukor és fehérje található lehetõleg minél kevesebb zsírral. Ide tartoznak az általam felsorolt kaják is. A szõlõcukor pl. ilyen szempontból elég jó választás. Lényegében nyers energia, ami ráadásul gyorsan felszívódik, lévén természetes cukor. Elég jó életmentõ tud lenni az eléhezés közeli állapotban. A banán szintén nyerõ. Egyszerû túrázáshoz ezek általában elégségesek. Verseny körülmények között (maraton, teljesítmény túra, országúti verseny, stb.) persze inkább érdemes valamilyen spéci táppal próbálkozni. (Energia szeletek, energia gélek, stb.) Ezek persze általában drágák, se az ízûk, se az állaguk nem valami kellemes, de nem is ezért van rájuk szükség.
A folyadék pótlás sem mindegy, pláne ha meleg van. Mozgáskor rengeteg folyadékot veszít a szervezet. Ha nem pótlod jönnek a kiszáradás tünetei. Nem hiszem, hogy részleteznem kell.
Ilyen ételeket és italokat készt pl. a PowerBar vagy éppen az Isostar. A legtöbb készítményt a body-s boltokban, futó boltokban vagy néha akár bringa boltokban is meg lehet kapni. A magam részérõl általában valamilyen italporból keverek innivalót és azt használom. A sima csapvíznél mindenkép jobb. Energia gélt is kóstoltam, de nem volt egy élmény. Teljesen összeragadt tõle a szám. Nagyritkán PowerBar szeleteket szoktam venni, ha valamilyen komolyabb túrára készülök, de általában az egyszerûbb tápoknál szoktam maradni.
Amúgy az eléhezés és a folyadék vesztés elég durva tud lenni, pláne ha együtt jelentkeznek. A legtöbbször szinte nincs is elõjele a dolognak. Egyik pillanatban még vígan tekersz, majd "Bang!". Jön a görcs meg a szédülés. Ha a neten utána olvasol pl. Duna maraton vagy Balaton kerülés beszámolóknak, akkor errõl is lesznek történetek. Érdemes fejben tartani az egyik bringás aranyszabályt: "Igyál mielõtt megszomjazol, egyél mielõtt megéhezel, válts mielõtt váltanod kell!"
a kis csokika, mûzlike azért kell, mert ha hoszabb útra mész és már az energia felhasználás meghaladja a bevitt energia mennyiségét, akkor a szervezet elkezdi máshonnan elõszedni a dolgokat, például a saját izomzatot is képes lebontani energiává, hogy a léthez szükséges mennyiséget elõteremtse.Mindemellett csökken a koncentrációs készség, tompulnak a reflexek, ezekután felléphet egyensúlyzavar, stb...elmehetnénk egészen az ájulásig, ami energia híján egy komolyabb kaptató megmászásakor hamarabb bekövetkezhet, mert a hirtelen fellépõ energia igény miatt leeshet az ember vércukor szintje...láttam már embert lefordulni a bringáról emiatt
én sosem értettem, hogy akik elmennek mozogni (bicikli, séta, túra) utána minek ülnek le zabbálni (nem rátok értem, de ez a tapasztalatom) szal minek kis csokika, mûzlike, az útra, nem birtok ki fél napot evés nélkül? :)
Bell, 7k mondom hûha, Bell jó, 7k egész olvsó, próbáljuk jójó, de a tarkónál furcsán nyom kicsit, na de bizotrs hozzá lehet szokni na mi van még, 20k-s Bell hát... nem kellett volna felpróbálni, ég és föld szal még nem vettem meg, meert minek vegyek meg vamit télen, amit tavasszal használok, de ilyet fogok venni, az egyszer fix
Sisak sztori. Anno, mikor megvettem a fejvédõt, én is úgy voltam vele, hogy majd hordom, amikor igazán kell. Másnap, egy kisebb tekerésrõl hazatérve sikerült egy gyönyörû tigrisbukfences esést produkálnom. Azóta sisak mindig ott a fejemen, mert úgy érzem nem szabad a szerencsét kísérteni. Ami a kaját illeti. Ha rövidebb útra megyek egy müzli szeletet akkor is elsûlyesztek a zsebembe, a "jobb ha van, mintha nincs" elvet követve. Legfeljebb megutaztatom. Hosszabb, komolyabb útra aztán persze jöhet a komolyabb ellátmány: energia szelet, csoki szelet, gyûmölcs szelet, banán, szõlõcukor stb.. Normális kaját ilyenkor amúgy se vesz be a gyomrom. Innivalóból a bringás palack mindig elfér a palack tartóban. Hosszabb útra viszont bepakolom a hátimba a 1.5 literes italtartó tasakot. Melegebb napokon néha még az is kevésnek bizonyul. Pumpa a vázra esrõsítve, mini szerszámkészlet, pótbelsõ, stb. a nyereg táskában. Így aztán megvan az a jólesõ meleg érzés, hogy ha baj van legalább a bringát szét tudom szerelni.
Tudom, hogy jók, mert az elõzõ bringám nekem is azzal volt szerelve, csak még egy õsi szériájával (ez még a 1055-ös széria volt, valamikor '98tájékáról és még egy még õsibb bianchi vasvázzal). Azzal az eltéréssel, hogy RSX fékkar/váltók és 600-as középrész volt hozzá, nameg ambrosio felnik. A fékek még most is szolgálnak, arra még nem volt pénzem, hogy lecseréljem. Jelenleg (miután már nem versenyzek és a keret is szûkösebb mostanában) egy szintel lejjebbi családdal szerelem a paripám, de nem panaszkodom, ez is tökéletesen megfelel erre a célra, amire nekem kell.
Szassz madmax!
A 105-ös szett valóban sokat fejlõdött, de a régebbi modellek sem rosszak. Nekem 2003-as modell van még bringámon, de nem sokáig. Dura-Ace szettrõl és az új kerómról majd küldök képeket. Mivel nincs meg minden az új projecthez, még nem kezdtem el az ösze és átszerelést, mert elsült agyam, és lehet, hogy beruházok egy új vázba is. A mostani összeállítást, Merida Extreme 905-ös váz és full 105-ös szettet elpasszolom. Kerekeket (Dura-Ace) nem adom ,mert azok kellenek az új gépembe.
Akkor valószínûleg engem sem sorolnál a normálisak közé, mert a védõfelszerelések közûl csak kesztyût és szemüveget szoktam viselni. Sisakot csak akkor, ha különösen veszélyes utak is lesznek. És ételt is csak akkor viszek magammal, ha tudom, hogy fél napot vagy többet fogok nyeregben tölteni. Viszont az innivaló és a szerszámok szükségét saját tapasztalatból tudom, hogy még rövidebb útra is elengedhetetlen.
amúltkor mi is így indultunk neki, igaz nem túrának, csak egy kis tekerésnek se pénz, se víz, se telefon bezzeg CB az volt, mert az kellett :)
Magyarország a "bátor" emberek hazája... Néha komolyan nem fér a fejembe, hogy az emberek hová teszik az eszüket. Neki indulnak úgy túrázni, hogy semmi ételt, semmi innivalót nem visznek magukkal. Szerszámokról, folt készletrõl, pót belsõrõl és pumpáról nem is beszélve. A corabájkoktól pedig egyenesen borsódzik a hátam. Sisakot is csak a gyerek tarkójára "csatolja fel" a drága szülõje, a sajátját, ha van egyáltalán neki, pedig a kormányra akasztja valószínûleg abban bízva, hogy kabalaként megóvja a bajtól. S ezek után még hülyének is nézik az embert, ha esetleg több 100k-t elkölt bringára és felszerelésre... Bocs, de ez úgy kibukott belõlem.
halott valaki valamit az ugynevezett RST Big Mountain-ról??
ha valaki igen akkor mondjon már rola valamit
Stephanus: Voltam fenn a shimano lapján. Hogy az idei 105-ös szett milyen szép lett... Fel is szerelted már a gépedre? Kíváncsi lennék rá, hogy mutat a Dura-Ace üzemkészen, mert ott nem sokmindent látni belõle. Csinálnál róla valami szép közelit? Had csodáljam már meg, ha már nekem úgysem lesz...
Sziasztok! Én ugyan megrögzött road-os vagyok, de ismerõseim körébõl tudom, hogy a telós villáknál nagyon komolyan mérlegelni kell, hogy milyen célra akarja használni az ember, mert az olcsó (tipikusan TescoBike összetevõ) legfeljebb aszfaltra való. Ugyanis egyik ismerõsöm azért kerûlt korházba, mert a Tesco gazdaságos montijával nekiindúlt egy lejtõnek, a teló viszont úgy gondolta, hogy nem kellett volna... A lényeg, hogy félúton úgy eltört, mint a ropi...Pedig nem volt olyan durva a terep...
nekm msot is egy polarXem van de nem gondoltam volna h itthoni a dolog
Meg egészében klassz bringákat csinál. Nekem a polarisom elõtt egy Craterem volt. Az sem volt utolsó. Csak hát öreg volt, meg csak szerelni kellett.
Igen. A Magellan és a B+ a Cseke Rt. márkája. Magyar tervezés és kínában végzett gyártás. (Ahogy az ma már szinte minden bringa cégnél megy...) Ár/teljesítmény és kínézett szempontjából szerintem teljesen rendben vannak a cuccaik. Lényegesen jobban néznek ki és átgondoltabbak a holmijaik, mint mondjuk a Schwinn-Csepel vagy a Neuzer cuccai.
Nem akarlak el keseríteni, de azt kell mondjam az általad kinézett bringa nem egy világ márka. Igazság szerint még nem is hallottam a gyártóról. Ha jól néztem, a vázat a szlovákok gyártják és az alkatrészek egy részét szintén (gumik, felnik). Lehet, hogy nem rossz, de ha ex-kgst országok gyártói közül választanál, akkor inkább a magyarokat és azon belül pedig a Magellant javasolnám Bike positiv (B+) alkatrészekkel. Ha pedig az x-factorban nézelõdsz, akkor a Kona bringákat érdemes inkább megnézni. Én azt javaslom, ne kapkodd el a vásárlást! Inkább szánd rá az idõt és néz körül más boltoknál is.
Ezzel én is így voltam, aztán szépen lassan az évek alatt a 80k-s bringára legalább még egyszer annyit, ha nem többet elköltöttem. Nem bántam meg egyik beruházást sem. Tartok attól, ha egyszer új bicot veszek, annál az árcédulán ennél sokkal komolyabb összeg fog szerepelni. Nem mintha ki is használnám azt az álomgépet...
semmi kedvem bicajra több százezret költeni vettem egy viszonylag normálisat, talán veszek még vmikor egy hátsó tárcsaféket, meg izmos elsõ pilácsot, de enm hiszem hogy mást nagyon akarnék
Mike: Nem akartam leszólni a gépedben lévõ villát. Csak azért írtam le a dolgokat, hogy egyértelmû legyen, vannak korlátai egy ilyen kategóriájú telónak. Van aki elõbb, van aki késõbb szembesül ezekkel. Egy új bringa vásárlásakor pedig nem árt ezzel is tisztában lenni.
PGA: Talán a gyártó oldalán megtalálható és letölthetõ a teló szerelési útmutatója és a robbantott szerelési vázlat. Nekem legalábbis anno a Rock Shox oldaláról sikerült leszedni a Judy manuáljait. De a szétszedésével önmagában még nem érsz el semmit. Ahhoz, hogy puhább legyen, a rugókat és az elasztomereket (ez egy gumi szerû rezgés elnyelõ anyag) is cserélni kell, ezeket pedig legfeljebb szakszervizben fogod megkapni.
Hat korulneztem 1-2 boltban es megneztem az opciokat. Teleszkop mentes villat csak elvetve lattam, es nem igazan tunt olcsobbnak tole a bicaj (altalaban ugyanannak a verzionak a tavalyi modellje volt telo mentes).
Szoval sikerult kb beloni a megfelelo vazmeretet
Rendeltem egy montit 60k-ert. Alu vaz, 17.5-es (csak 179 cm vagyok es ezt javasolta a boltos. 18,5-es szemlatomast hosszu volt). Shimano hajtokar, es valto. A fek nem shimano, de elvileg nem veszelyes fajta (Erre azert majd figyelek, meg lecserelem idovel.) Fekkar fem shimano, felni duplafalu. Ulesben gel-trutymo. Rugos teleszkop, de legalabb allithato. Nagyjabol ilyesmi konfiguracio.
Kezdeshez jo lesz, aztan majd elnyuzom/fejlesztgetem aprankent.
TE nekem is polarisom van és ezzel együtt egy rst t5-s teló. Neked mennyit mozog? Mert nekem nem mozogja végig az utját és szerintem sokkal keményebb mint az elõzõ capa tl-em. GAbo, hogy kell szédszedni egy telót és hogy tudnám megpuhitani?
Ma meghozták az idei országúti Dura-Ace szettemet.
hali! ha kell valakinek egy alig használt Rock Machine El nino 135eFT-ért akkor jelezzen! kép van róla a galériámban.annyi változtatá van rajta hogy raktam rá egy 520as spd-t! váz: 7500 alu superlight teló: Suntour XCP75 váltó: SH LX/Deore
felreertettel, nem kinezetre, hasznalatra egyebkent ha jol emlekszem RST gila T5 telom van biztos nem 60k, de szerintem arra amire en hasznalom, megfelel
Nekem is faszányos a telóm, csak amikor ráülök haverom akárhányszázezres bicajára, a maga kis hidra teleszkópjával, akkor leskelõdök ki a fejembõl, hogy bázze ez mennyivel jobb :DD
A merev villás furcsa? Persze. Hiszen a legutsó tecsó bringában is rugós villa van. Ezért aztán a gyártók inkább beleraknak egy akármilyen telót a gépbe, mert máskép nem lehetne eladni. A tulaj egészen addig elégedett lesz ezzel a villával, míg nincs összehasonlítási alapja, illetve el nem kezdi feszegetni a villa tudásának határait. Az olcsóbb villákba általában acélrugó és elasztomer gondoskodik a rugózásról. (A nagyon olcsókban csak acélrugó.) A be- és a kirugózást legfeljebb az elasztomer lomhasága lassítja, de csillapítás nincs benne. Ez akkor okoz gondot, mikor a terep rázóssá válik. A villa lényegében kicsit késleltetve az összes rázkódást továbbítani fogja. A nagyobb ütésekkel szintén ez a helyzet. (Lényegében úgy pattogsz a gödrökön, mint a préri farkas a talpára kötözött rugókkal.) A teló kenését és vízszigetelését teló zsírral oldják meg. Persze az illesztések messze elmaradnak a komolyabb villákétól, ezért fordulhat elõ az, hogy egy komolyabb esõ vagy dagonya esetén még a teló belsejébe is jut sár. A hidegben való belassulást kis mértékben a szigetelések összehúzódása, a zsír megkeményedése és nagyobb mértékben az elasztomer megmerevedése okozza. Jó pár bringástól olvastam már, hogy lényegében teljesen merevvé vált késõ õsszel és télen a villája.
Szóval nyugodtan elhiheted, van érezhetõ és komoly különbség a villák között. Csak azért, hogy teló legyen a gépben nem biztos, hogy érdemes egy olcsó megoldást választani. Kb. 10-15k-val megdobja a bringa árát, ugyanakkor messze nem nyújt annyit, mint amennyi elvárható. Ha pedig lecseréled, esélyed sincs rá, hogy normális áron eladhasd. Magyarul kidobtál legalább 10k-t az ablakon, ami egy közép kategóriás teló árának kb. 1/5 - 1/6 része. Én félévig használtam merev villával a gépem. Majd 2002-ben az év eleji akciókat kihasználva megvettem kb. 60k-ért egy 2001-es Rock Shox Judy XC telót. Acél rúgók, nyílt olajfürdõs csillapítás, korrekt beállíthatóság és 80 mm-re állított rugóút. Ha kicsit utána nézel, akkoriban a komolyabb bringás oldalakon ez a cucc remek értékeléseket kapott. Talán nem véletlenül...
nekem egy Polarisom van, és én nemértekhozzá, de semmi bajom a telójával nem lett kemény hidegben, nem folyik belõle semmiféle zsír sõt, a merev villás bicaj már nagyon furcsa
Anotino: Most vettem észre, hogy kihagytam egy elég húzós részt. A telokról nem írtam semmit. Röviden talán annyi a lényeg, hogy ebben az árkategóriában ne várj csodákat. A legtöbb olcsóbb bringára szerelt rugós villa alig nyújt valamit, viszont annál több kívánnivalót hagy maga után. Ha spórolni akarsz, nem jársz sokkal rosszabbul úgy se, ha merev villával veszed meg a gépet. Az olcsóbb telók alig nyújtanak annál többet, minthogy elpattogj a gödrökön. Legtöbbször nincs semmilyen csillapítás bennük és túl sok beállításra sem adnak lehetõséget. Hidegben belassulnak esetleg teljesen merevvé is vállnak. Melegben pedig a nem éppen pontos illesztések miatt kijön belõlük a kenõzsír. Az elõzõek ellenére karbantartás igényük attól még van. A legtöbb új tulaj ezt szokta legelõször lecserélni a gépén. Ez persze a boltoknak és a gyártóknak jó üzlet, hiszen kétszer fejik meg a vásárlót. Ezért javaslom azt, hogy inkább merev villával vedd a kerot és így spórolj az árából. Késõbb ha rákapsz a bringázásra, úgy is össze fogod szedni a pénzt egy komolyabb villára. Vagy spórolj a bringa megvásárlása elõtt és válassz eleve egy jobb villát hozzá. Tájékozódás képen, a használható telok 30k körül kezdõdnek, azok pedig amik már valóban jobbnak számítanak nem ritkán 60k fölött vannak.
Látod, az könnyen megeshet. Régebben elég sokat rontottam a levegõt a Bikemag és az Index bringás fórumán. Mostanában már nincs annyi idõm. :o/ A baj az, hogy néha úgy érzem többet szövegelek róla, mint amennyit ténylegesen tekerek.