Igen, ez mind szép és jó, elsõdleges a horizonton túli harc a mai harci gépek technológiájában a biztonságosság miatt. De ETTÕL FÜGGETLENÜL a vadászpilóták a mai napig tanulnak közelharcot, és a gépeket optikailag a lehetõ legnehezebben felderíthetõre vagy megtévesztõre festik.
hehe, fényképen nem lehet visszaadni egy ilyen airshow-t, az biztos, mikor elõszor voltam ilyenem nekem is majd leesett az álam. harrier ugye milyen király volt, hihetetlen milyen jo gép meg hogy milyen hangos :)
Mit jelent az, amikor 5 repülõ repül V alakban és az egyik kiválik és elhúz?
Nekünk nem volt 300-as randi csak kb. 70 mert ráfékezett és oldalrol jött, tehát csak agresszív irányváltást hajtott végre a bagoly az "A" oszlopon, majd leült kicsit pihenni...:)
bocsi hogy meg mindig nincsenek kepek... e a gepre mar feltettem!!! nem lettek valami jok..semmi ujat nem fogok nektek mutatni.. meg nem is adja vissza azt amit itt nehany kep tud nyujtani latvanyilag..de azhem a mai nap utan en ezeket a dogokat nem is azert szeretem ahogy kineznek. hanem a hangjuk es a mozgasuk miatt!!,,,eszmeletlen latni kellett volna ahogy a harrier elmegy elottunk nem messze.. fika tavolsagra...majd megall egyhelyben.. olyan szinte tolja maga ala a fustot hogy jujj!! amugy eszmeletlen nagy fustot csinald maga ala a harrier.. tv bemutatoban soha nem lattam ilyet..viszont ez akkora fustot csinalt mint az elotte levo 5 emeletes haz!!!!! no mindegy.. a blue angels kurva nagyot alakitott!!!! ok aztan nagyon veszettek.. roluk nincs kepem.. sajnos akkor lattuk oket mikor mentunk haza.. mert ma az volt a baj hogy rossz helyre mentunk.. igy mindent olralrol lattunk es az ilyen akrobata gepek egyszerse jottel el hozzank..csak a komolyabb vadaszgepek dongettek el felettunk..de akkor aztan volt hangzavar!!! csak hangrobbanas nem volt sajnos:((((((((((((((( de eleg durva volt hogy eljott elottunk a cuccos.. es a hang csak par mp-re ra jott.. es szinte lattam(hallottam) ahogy mogotte suhan a hang..es siznte pontosan tudtad kovetni hogy hol megy,,,zsir volt nagyon!!!! videot viszont csinaltam sokat.. talan ha jok lesznek osszevagok valahogyan valami videot..aztan csal felrakom nektek vhova...!! nah csumika!! kurva almos vagyok megyek aludni
Nah.. voltunk ma egy kicsit de esett az eso.. meg elbasztuk azzal hogy: ki mertunk menni szekek nelkul napernyo nelkul kaja nelkul.. szal hamar hazajottunk majd holnap megyunk.. de viszek kamerat meg fenykepezogepet is:)) baz gecc olyan hangok vannak hogy jujj!!!!!!!!!!!!! b2 es bombazot is lattam... szembol bazze kurva vekony... tok lassan csigazott el elottunk.. es semmi hangja nem volt szinte!!! coolos volt.. nah mindjart rakok fel par kepet! bar ne varjatok csodat egy 3 szoroz zoomos geptol !
Azért yo lenne tudni, idén lesz-e akadályrepülés. Hol lehet vajon utánanézni? Google-on kerestem, de csak a tavalyi eseményrõl találtam linkeket. Ki rendezte, szervezte a tavalyi air race-t?
lesz most vmi jo kis repnap vagy várni kell jövõ tavaszig kecskemétre?
Természetesen ne akartam belédkötni de nem lehet egyszerre több kommentre válaszolni sorry. "Amúgy a radar egy harcigépet nemcsak a radarjele alapján képes befogni, hanem a felületérõl visszaverõdõ radarhullámok alapján is." Ez természetes de egyáltalán nem mindegy milyen messzirõl. Ha bekapcsolja a radart emiatt meg fogják látni. Mindenki. Ha nem kapcsolja be akkor az AWACSnak kell rávezetnie a célra de ez egyrészt elég új dolog másrészt mi van ha nincs AWACS? Felületrõl visszaverõdõ hullámokról pedig írtam, hogy még régebbi típusú gépeknek is annyira kicsi a radarkeresztmetszete, hogy lehet egész közel kell menni és ilyen sebességeknél technika ide-oda nem könnyû eltalálni 1 gépet.
Ki mondta hogy nincs ? :) Egyszerûen csak figyelmesen olvasd végig a kommentemet, amiben leírtam, hogy az álcázófestéknek van jelentõsége, de ez eltörpül az általam megemlített dolgok mellett. Szerintem ezzel te is egyet értesz.
Természetesen közel kerülhetnek egymáshoz, és természetesen 10 esetbõl 1szer ténylegesen kialakulhat közelharc... de a többi 9 esetben bezony elõbb lövik le rakétával egymást minthogy egyáltalán vizuális kapcsolatba kerülnének :).
Azért én nem élnék ilyen sarkalatos példával, mint azt Te tetted a zseblámpával és a sötéttel... Példának okáért vegyünk például egy AWACS repülõgépet, mely 360°ban többszáz km-es radarhatótávval rendelkezik, így a résztvevõ harcigépeknek úgymond 'felesleges' bekapcsolniuk egy bizonyos távolság alatt a radarjaikat, mivel az AWACS irányítja õket.
E-3 Sentry
E-2 Hawkeye
A vadászgépeknél említhetném az F-22 Raptort is példának, aminek a radarjáról (AN/APG-77) álljon itt egy kis jellemzés a harcirepulok.huról :
Az AN/APG-77 radar a legfontosabb eszköze az F-22-esnek. A Northrop-Grumman és a Raytheon fejlesztette. Ez egy 2000 független adóvevõ antennából álló aktív letapogató tömb, amelynek 15 grammos, 4 W-os antennái külön-külön képesek a nyaláb irányát és erõsségét változtatni. Így a radar nagy pontosságra képes és a célt befogva automatikusan csökkenti a sugárzás erejét egészen addig a szintig, amíg még éppen képes érzékelni azt, ezért minimális a kibocsátott jel, ezzel együtt a felfedezés esélye is. Az adatokat feldolgozó számítógép segítségével 98%-os pontossággal fel tud ismerni minden repülõ célt (repülõgépet és rakétát) és minden földi légelhárító rakétaállást. A számítógép azt is ki tudja számítani, hogy a gép mikor kerül az ellenséges radarok látókörébe.A radar jelenleg elõrefelé lát, de terveznek beépíteni oldalranézõ fázisvezérelt radart is, így a lokátor látószöge több mint 180° lesz.
Amúgy a radar egy harcigépet nemcsak a radarjele alapján képes befogni, hanem a felületérõl visszaverõdõ radarhullámok alapján is.
A rakéták hatásos lõtávolsága természetesen függ a környezeti hatásoktól és magasságtól is, így most jegyzem meg, hogy az #1142ben megjelölt hatótávolságok a lehetséges maximális hatótávót jelölik. Mindazonáltal ez nem azt jelenti, hogy a 184 km maximális hatótávú rakétát rossz idõjárási körülmények között csak fél km-re lévõ célra lehet kilõni...
Úgyhogy, mielött még megint bárki belémkötne kérem olvassa el a két kommentemet részletesen, illetve vegye figyelembe azt a mondatomat, hogy az álcázófestéknek van jelentõsége a mai légiharcokban, azonban ez a repülõgép radarjával, fegyvereivel és lopakodási képességeivel szemben elenyészõ tényezõt képvisel.
Egyébként ezek a hatótávolsági adatok télleg nagyon csalókák. Nem mind1, hogy milyen magasan és szögben "scanneli" a radar a célt. Pl feléd repül vagy neked háttal. Esetleg merõlegesen. Nem mind1 ugye mire lõnek vele szal mekkora a cél radarkeresztmetszete etc. Szal vannak ilyen olyan gyári adatok ami a magunk fajta pórnépnek is publikusak. De kb annyit ér mint az autós kártya, hogy az én kocsim gyorsabb.
Azt azért tudni kell, hogy a rakéták bevethetõsége idõjárás és magasságfüggõ és a mai napig közel kerülhetnek egymáshoz ellenséges pilóták egy esetleges konfliktusban. Emiatt igenis van jelentõsége az álcázófestéknek! Továbbá ha a repülõn bekapcsolják a radart az nem azt jelenti, hogy mindent látok és az "intelligens" rakétáim leradíroznak mindent az égrõl, hanem ahoz tudnám hasonlítani ha töksötétben bekapcsolnék 1 zseblámpát. Szóval a scannelõ gépet hirtelen sokan fogják látni és megfelelõ háttér és elõkészítés nélkül le is lövik.
holnap a nagy nap... tegnap mar megingott hogy eltok menni..de ugy nez ki elinteztem es eltok menni az esemenyre!!! de ha nem is holnap akkor majd vasarnap!
tulelte? az szep.. a mienk ugy bekemenyedett ahogy volt:))) marmint a solyom..szanaszet torte magat..de kemeny volt a teste mint atom...persze semmi eselye nemvol a tulelesre... nemtom mennyivel zuhanhatott..de minimum 300 al taliztunk...
Amit írsz, az mind helytálló, azonban némely tényezöt figyelembe kell venned.
Valóigaz, a rejtöszin jelentösen megnövelheti egy közelharc alkalmával a résztvevö pilóták túlélési esélyeit, azonban ez akkor igaz, ha harcoló felek a vizuális felismerésre hagyatkoznak, és 'rögzített' fegyverekkel rendelkeznek (gondolok itt a gépágyúra/géppuskára), így a pilótának magának kell a gépet a 'célkeresztbe' fogni, és azt lelöni.
Azonban a két világháború óta a közelharc esélye és jelentösége a harci gépek között jelentösen csökkent, és míg akkor a manöverezö készség és megfelelö rejtöszín használata jelentette a légiharc alapfeltételeit, ma már mindinkább elötérbe kerül a radar hatékonysága, a fegyverek 'inteligens' volta, és a lopakodó mutatók nagysága a fent említett jellemzökkel szemben (természetesen azok még mindig fontosak, de korántsem annyira, mint 60 évvel ezelött).
A mai légiharcok 90%-át egy egyszerü képpel tudnám jellemezni :
Egykét légiharc rakéta hatótávolsága :
AIM-9 Sidewinder : 16-29 km AIM-7 Sparrow : 54 km AIM-54 Phoenix : 184 km
Egy kis jellemzö a AIM-120 AMRAAMról :
Közepes hatótávolságú levegõ-levegõ rakéta, a legújabb az amerikai arzenálban, az AIM-7 Sparrow-t váltja. A Sparrow-nál kisebb, könnyebb, gyorsabb, hatékonyabb kis magasságú célpontok ellen. Irányítása kettõs: indítás után inerciális navigációs rendszerével repül a célpont felé a kilövõ repülõgép álral szolgáltatott adatok alapján, aztán átvált a saját radarjára és aktív önirányítással éri el a célpontját, ekkor az indító gép már el is hagyhatja a körzetet, vagy indíthat más rakétákat. Képes az ellenséges gép zavarórendszerét is felhasználni a rávezetésre. Kifinomult elektronikájával, nagy sebességével és nagy célközeli manõverezõképességével minimális az esélyt hagy a menekülésre. 18 kg-os repeszromboló töltete közelségi gyújtóval van felszerelve.
Tehát manapság a légiharcok 90%a a pilóta számára 'vakon' megy végbe, tehát a radar kijelzi az ellenséges gépet a pilóta pedig indít egy rakétát, illetve egyéb rakétaelhárító csapdákkal próbál menekülni az ellenséges rakéták elöl, az ellenséges géppel általában nem is találkoznak.
Mindenesetre a harci gépeken mindmáig meghagytak valamilyen kaliberü géppuskát vagy gépágyút, de ezt igencsak szórványosan használják.
neee... szerinted az összes gép kivolt rakva a futópályára, hogy megszámolják õket? azért volt zöld-barna festés, mert rejtõszín a betonon? a kifutók pontos helyét már az építkezés elkezdésekor tudtják/tudták, de a rejtõszín azért volt, hogy ne lehessen tudni, hogy hol és mennyi gép állomásozik
Egy felderítõ gépnek nem nagy kunszt felderíteni egy hosszú kifutópályát, és sok hangárt, meg tartálykocsit.
ne lámáskodjatok... terepszínû festés anno azért volt sok - fõleg a II.VH. alatt - mert rengeteg felszállópálya volt erdõben, vagy zöld természetben: Anglia tele volt kisebb légibázisokkal, ahol nem voltak hangárok és a gépeket védeni kellett a kémrepülõktõl...
Nem azt mondtam, hogy azért kék-szürke, mert azt a legkönnyebb észrevenni, hanem azt, hogy manapság az új modelleket nem festik "terepszínûre", mert tök felesleges, már a legputribb államnak is van radarja, max a régi típusú flak légvédelem ellen ér valamit, de a föld-levegõ rakéták ellen szart sem, mert a rakéták úgyis szinvakok :)
Nekem bagojjal volt ilyen élményem de túlélte mert a annó a trabimmal 70-el repesztettem de beszartam rendesen ahogy rácsapott a német vasra. Megálltam vissza keresgélés a szürkületben árokparton. Megtaláltam szegényt csak gubbasztott és össze vissza pislogott, majd pár perc mulva magához tért és elrepült. A Trabinak nem lett baja mert pont az A oszlop és a szélvédõ találkozásánál kapta el.
Nem egészen... Azért festik a gépeket szürke árnyalatokra, mert a levegõben vizuálisan az a legnehezebben felderíthetõ szín. Ez optika és fénytörés témakör. A kisebb magasságban bevetett gépeket manapság is "terepszínezik", méghozzá a bevetési terület színeinek megfelelõen. Teszik ezt azért, hogy a magasból rájuk vadászó gépek ha rájuk cuppannak, akkor közelharcban ugyancsak a vizuálisan megtévesszék. Ugyanis közelharcban a radar már olyan, mint halott fenekére a puszi. A pilóta örül, ha egy pillanatra nem veszti el szeme elõl a célt. Nos egy terepfestésû gép egy mélyrepülõ manõverrel simán eltûnik az õt üldözõ vadász szemei elõl, s máris ellentámadó pozíciót vehet fel. A fentieknek utánaolvastam (viva Google), szerintem tedd te is. Fõleg a modern légi harcok témákat keresd, azokban említik az álcázó terep- és szürke festések lényegét. Szóval nem csak azért kenik a gépeket szürkére, mert az a legolcsóbb festék.
Manapság már tényleg semmi szerepe a festésnek. AZért festik a gépek 90%-át szürkére, míg ha megnézed régen minden gép terepszinû volt a komoly radar megjelenéséig.
egyszer ez tortent mikor az mk3 as supra vegsebesseget akartuk meglesni..200 folott kicsivel megtalalt minket egy solyom...hat epphogy nem szakadt be a szelvedo... de kilatni azt mar nem lehetett rajta.. nomeg a para hogy semmit nem latunk 200 al dongetunk es hirtelen hatalmas csattanas es pokhalos elottunk az uveg;;huhh mint a filmekben ...olyan volt!
ide megyek hetvegen! nincs csucs digitgepem de azert majd megprobalok alkotni szepeket 4mpixelben.. no meg persze csak a foldrol fogom csapatni a cuccost, ha szerencsem van a nap nem velem szemben lesz....