Azert ez elegge tele van csusztatasokkal. :) Ez a 2,6 millas atlag nem tudom, hogy jott ki... ennyi oktatokepten lenne a vallalatnal? Jo teny, Senior F/O sok van, eloleptetes lehetosege ~0, de azert ez furan hangzik. Meg ez a heti 3 repules is marhasag.
Ugy van, hogy van egy nemzetileg szabalyozott max. repulesi ido, meg egy EU-s iranyelv. Az EU azt mondja, hogy a max. szolgalati ido (ebbe beletartozik a repules, es a repulesre elokeszulet is) 13 ora, ejszakai jaratoknal max. 11:45 ora, pihenoido min. 12 ora, vagy a megelozo repules ideje, ja es max. repult ido evi 900 ora, 28 napon belul max. 100. (a tobbit nem irom, le nezd meg az EU-OPS 1.1090-tol kezdodo fejezeteit.)
Es az OPS-1 is tartalmazza, hogy ha az OPS-nal szigorubb egy nemzeti/uzemeltetoi eloiras, azt kell alkalmazni. Magyar jogszabalykent ott a 16/2003 GKM rendelet. Nagyjabol hasonlit az EU-OPS-hoz, igaz az a 100 orat 1 naptari honapra adja, meg a max. leszallasok szama 6.
Es mint tudjuk, a naptarban csak a februar 28 napos. Tehat, ha a magyar szabalyt nezzuk, le lehet egy keveset csipni. (A jelenlegi Malev FOM-ban is az OPS-1 van. Annyi valtoztatassal, hogy rovid tavon max. 850 ora evente.)
De az Il-18-ason olyan szépen vándoroltak és táncoltak a lehajtott tálcára rakott dolgok, hogy három kéz nélkül az embernek komoly kihívás volt a felszolgált étel elfogyasztása. :)
Gander Tower : "Saudi Air 511 -- You are cleared to land on runway 9R."
Saudi Air : "Thank you Gander . Acknowledge cleared to land on infidel's runway 9R - Allah be Praised."
Gander Tower : " Iran Air 711 - You are cleared to land on runway 27L."
Iran Air : "Thank you Gander. We are cleared to land on infidel's runway 27L. - Allah is Great."
Pause....
Saudi Air : " GANDER TOWER - GANDER TOWER !"
Gander Tower : "Go ahead Saudi Air 511.."
Saudi Air : "YOU HAVE CLEARED BOTH OUR AIRCRAFT FOR
THE SAME RUNWAY GOING IN OPPOSITE DIRECTIONS. WE
ARE ON A COLLISION COURSE . . . . . INSTRUCTIONS, PLEASE!"
Gander Tower : "Well bless your hearts, and praise Jesus.
Proceed to your destination and tell Allah we said "Hi".
nem semmi, egyszer szívesen kipróbálnám azt a hátsó ülést én is :)
MTV, Záróra, beszélgetés Bessenyi Péterrel. A videótárban fent kell lennie.
(Most megy az "élõ" adás.)
Boldog Karácsonyt a felhõk felett is! :)
Fater véleménye:
Ok, lehet Liszt Ferenc Ferihegybõl amint a Liszt Ferenc Zenmûvészeti Egyetemet átkereszteljük Endresz György Zenemûvészeti Egyetemre. Csak, hogy tartsuk magunkat bizonyos elvekhez.
Külnöben is mennyrie jól hangzik az, hogy ingressing to Endresz... :)
LROP (Bukarest) - Henri Coanda
PHNL (Joint Base Pearl Harbor - Hickam, aka. Honolulu I'ntl) - Horace Meek Hickam, az USAAC ezredese
KMKE - General Mitchell I'ntl - Billy Mitchell
KSAN - San Diego I'ntl/Lindbergh Field - Charles Lindbergh
Igy elso blikkre. Persze ezek nagy resze (a Coandan kivul) a pocsolyan tul van, ahol mint tudjuk, a repulesnek kulturaja van.
Sajnos reptereket így szoktak elnevezni, általában politikusokról (lásd Charles De Gaulle Airport (Fro.), John F. Kennedy Airport, George Bush Airport (USA), McCarran Airport, stb.), de zenészekrõl sem ritka (lásd Luis Armstrong Airport (USA)).
Mert sajnos ez a vonulat. Minden tiszteletem minden más tudományág mûvelõi felé, de a mérnöki vívmányokat talál mérnökökrõl / tudósokról illene elnevezni. Persze ez csak az én véleményem.
Mi köze Liszt Ferencnek a repüléshez vagy bármilyen tudományághoz? Van szerintem még éppen elegendõ tudósunk akirõl el lehetne nevezni, miért pont egy zeneszerzõrõl kell?
Liszt Ferencre keresztelik a ferihegyi repülõteret?
A kormány célja, hogy legkésõbb 2011. októberre, de lehetõség szerint már az év elsõ felében felvegye Liszt Ferenc nevét a ferihegyi repülõtér - mondta szerdán Szõcs Géza kultúráért felelõs államtitkár.
"Az ötlet genezise szinte népmesei: mikor néhány éve találkoztam azzal, hogy a varsói repülõtér Fryderyk Chopin nevét viseli, több embernek elmondtam, és rákérdeztem, hogy nálunk miért ne vehetné fel Liszt Ferenc nevét a repülõtér. Jóval késõbb másoktól hallottam vissza az ötletemet, és akkor azt gondoltam, tegyünk valamit" - idézte fel a kezdeményezés megszületését az államtitkár.
Szõcs Géza szerint világszerte elterjedt gyakorlat, hogy nagy repülõterek neves mûvészek, államférfiak nevét veszik fel: Veronában például Gaius Valerius Catullus, Belgrádban Nikola Tesla, Tiranában Teréz anya, Rómában Leonardo da Vinci, Párizsban Charles de Gaulle, míg New Yorkban John F. Kennedy volt a névadó.
A kulturális államtitkárság kezdeményezte a ferihegyi repülõtér névadását, de mivel állami vagyonelemrõl van szó, a tárgyalásokat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium folytatja - közölte Szõcs Géza.
Mint hozzáfûzte, a kormányzatnak csupán kisebbségi beleszólása van a Budapest Airport ügyeibe, ezért csak a tulajdonostársakkal közösen dönthet, tudomása szerint azonban a legjobb úton haladnak a tárgyalások, hogy a ferihegyi repülõtér felvehesse Liszt Ferenc nevét.
A cél, hogy legkésõbb Liszt születésének 200. évfordulójára (2011. október 22.), de inkább Magyarország elsõ félévi soros európai uniós elnöksége alatt, esetleg már januárban sor kerüljön az aktusra - árulta el az államtitkár.
Szõcs Géza hangsúlyozta: a változtatás csupán minimális költségekkel jár.
Attól függ milyen társaság illetve milyen repjegy. Egyes esetekben ha az átszállás bukik, akkor a váróban ücsöröghetsz tényleg. A komolyabb társaságok és persze magasabb árú jegyeknél ilyenkor viszont a környezõ szállodákban megpróbálnak elhelyezni. Ezzel kapcsolatban a légitársaság pultjánál kell érdeklõdni helyben, ha kiderül a késés. Javasolt persze a cég honlapját átböngészni, hogy õk mit és hogyan kezelnek, illetve milyen telefonszámon lehet õket zaklatni adott esetben.
EC 261/2004 szabályozás, ez mondja meg, hogy mit és hogyan kell biztosítani késés vagy járattörlés esetén.
Egy kicsi adalék a 4.-es ponthoz: a hó és a jég plusz súlyként jelentkezik a felszálló gépen, illetve rontja a légáramlást. Abból már adódott nem egy végzetes katasztrófa, hogy a fentiek miatt a felszálló gép nem tudott elegendõ felhajtóerõt termelni...
Nem számítok nagy repülõs gurunak, eddig csak fapadossal repültem és csak európán belül most érkezett el az idõ hogy a tengerentúlra repülök és megmondom õszintén félek az idõjárás miatt.
Elõfordulhat e hogy az átszállásnál csúszik meg a menetrend és halasztják el a repülést. Akkor mi a teendõ ott éjszakázhatok esetleg a váróban, esetleg adnak ideiglenes szállást. Hogy mûködik ez és anyagiakban mivel jár erre felkészülni. Mert külföldi ismerõs fizeti az utat mert én elég szükösen vagyok anyagilag és aggódok :)
Éppen szóba került máshol is ez. Sokan azt hiszik, hogy csak egy kifutó kell és egy gép, 'oszt lehet repülni.
1. A gépnek nem csak fel kell szállni. Le is kell tudni valahol. Attól, hogy az induló állomáson jó idõ van, a fogadó odalon lehet gáz.
2. Nem csak hó van. Szél is. A gépeknek van maximális oldalszél korlátja. A szél meg frankón hordja a havat vissza. Végtelen nagyságú hóeltakarító kapacitás meg nem beépíthetõ.
3. A reptér nem csak kifutóból áll, vannak állóhelyek és gurulóutak. Nem minden gép áll csáphoz. Ha az utast és poggyászt szállító jármûvek én tankerkocsik nem tudnak mozogni, akkor a gép sem megy sehova.
4. Jégtelenítés meddig mûködik? A pálya végén történik már ez egy baleset óta, de extrém hidegben, szélben és hóban még az is elfogyhat és ráfagyhat a felületre
Mondjuk ez tökre nem utazásszervezõ topik, de nem baj. Költsd a 100 eurót olyan úticélra ahova szívesen mennél, ebben nagy segítségedre lehet egy utazási iroda katalógusa! ;) Nem kell tõlük utazás szervezést kérni, csak nézd meg a katalógust...
/ON/
Felhõk felett témára visszatérve: Én csak a kis szimulátoros tapasztalataimból tudok kiindulni, de most van ugyebár a "nagy hóhelyzet" amitõl megbénult a légiközlekedés egy jó része. Én így laikusként arra gondolok ilyenkor, hogy elsõsorban a le és felszálló pályák tisztán tartása okozza a legnagyobb torlódást a menetrendben, de pusztán a hideg és a hó mennyire veszélyes magára a repülésre, mint olyanra? Jobban kivannak téve a gépek ilyenkor a jegesedésnek?
Ott lehet, hogy vannak elõre legyártott jól szálasított lapok. Én olyan helyen érzem problémásnak a javítást, mint pl. a Rafale LERX része. Utólag elég vicces arra lapkát gyártani.
Mert az fém szerkezeti anyag elvben homogén és homogén anyag pótolja a sérülést. A kompzit anyagban a szálak rendezetten vanak a gyártás miatt. Nem tudsz olyan anyagot odavarázsolni, amiben a szálirányak megfelelnének. Tehát technikailag szerintem megcsinálható, csak a szerkezet teherviselõ képessége nem lesz az eredeti közelében.
Ez csak tipp, de polimeres mellékmodult toltam az egyetemen.
Taktikai kérdés: a kompozit sárkányszerkezet mennyivel nehezebben javítható sérülés esetén, mint a hagyományos szegecselt fémlemezekbõl felépített sárkányszerkezet?
A kérdés általánosan feltett, bár igazából a katonai gépekre vonatkozik. A mûanyagtestû gépekkel kapcsolatban ugyanis van egy olyan kritika, hogy nehezebben javíthatóak a harci sérülések, mint a fémszerkezetûeken. Ott ugye (hacsak nem teherviselõ elem sérült) fognak egy lemezt, ami lefedi a sérült részt, és körbeszegecselik. Természetesen ez csak ideiglenes megoldás, de harci bevetések közötti szükség-karbantartásnak megfelel.
Amit nem értek, az, hogy ez miért nem mûködne mûanyag sárkánynál is. Ugyebár autóknál, hajóknál hasonló módon foltozzák be a lyukakat szükség esetén.
Azzal tisztában vagyok, hogy a "standard" eljárás az lenne, hogy a sérülést lefedõ lapot megfelelõ (általában epoxy) ragasztóval rögzítik, és megvárják annak megkötési idejét.
A kérdés az, hogy repülõgépeknél, helikoptereknél szoktak-e szegecseléses módon javítani kompozit szerkezeti sérülést, avagy sem?
OFF:
Ugyan csak általánosságban reagáltál, de úgy érzem, hogy arra is, amit én írtam. Én nem a fõvárosunkra/országunkra céloztam, hanem ránk, az emberekre, meg a viselkedésünkre. Az természetes, amit leírtál, hogy mindenhol vannak jobb és rosszabb helyek (persze ebbõl is fel lehet azért állítani egy általános mércét a kontraszt függvényében), de nyilván egy olyan ember, aki ide jön 1-2 hétre, nem a rosszat fogja észrevenni. Ez a megítélés, ami a magyarokról (mint néprõl) kialakult sem az ide látogatók tapasztalatain alapszik, hanem sokkal inkább a külföldre látogató magyarokról kapott benyomáson.
Egyébként a városunkról is meglehetne a véleménye bárkinek, mert az egy dolog, hogy szép, de lassan összedõl az egész, annyira nem vigyázunk rá. Csak ahogy az elõbb is írtam, aki nyaral/utazik, az olyan lelki állapotban van általában, hogy a jó dolgokra nyitottabb és a rosszat kevésbé érzékeli (ha csak nem rabolják ki vagy hasonló). Elég elmenni Bécsig, még repülõ sem kell hozzá és meg lehet nézni, hogy milyen állapotban vannak az építészeti és kulturális örökségek, amik általában a magyar történelem részét is képezik sok esetben.
Én nem csodálkozom azon, hogy a svájciak ilyen mentalitásúak, hisz eléggé elszigetelték magukat, mindig is kicsit különcködõk voltak.
Én ahányszor ismerkedtem külföldiekkel fesztiválokon, mindegyik nagyon jó véleménnyel volt Budapestrõl. Tudják, ismerik a negatívumait, de emellett a szépet és a jót is megjegyzik. Melyik fõvárosban nincs olyan kerület, ami koszosabb és aljasabb az átlagnál?
Ha rossz véleménnyel vannak rólunk, az megalapozott. Na igen. Mindenki csak szidalmazni tud, és általánosságban, mindenki nevében beszél. De ti tesztek azért valamit, hogy jobb legyen a helyzet? Mert mindenki ugyanúgy bunkó marad és továbbra is szemetel, ha csak az alap dolgokat vesszük figyelembe..
Én eddig csak Finnországba repültem. Helsinkiben szálltunk le. Finnair-rel utaztunk. Jó elõre lefoglaltuk a jegyet, lehet volt félév is. Kb. úgy jöttünk ki így, mintha fapadossal utaztunk volna. A személyzet nagyon kedves volt, és a kapitány is sokat beszélt az utasokhoz. Ha valaki bírja a hideget, annak csak ajánlani tudom. Eddig csak nyáron voltam sajnos, de tervezek egy igazi téli finn utat is, amikor jó sok hó van már :)
Ezt nem kell elképzelni, tudjuk pontosan, hogy mi a vélemény rólunk a nyugati országokban és teljesen megalapozott. Ez van, itt tartunk.
Képzeld milyen véleménnyel lehetnek rólunk, mikor ide jönnek a koszos Budapestre, ráadásul találkoznak egy csomo bunkoval, éttermekben, tömegközlekedésen, a reptéren ( taxisok ) stb...
Genfben még én sem jártam. Svájcban voltam már átutazóba, de nem nagyon álltunk meg a nagyobb városoknál sajnos. Én azt hallottam ismerõsöktõl , hogy hihetetlen mennyire tiszta ország Svájc, de az emberek is nagyon sznobok. Nem valami barátságos nép, fent hordja az orrát. Lehet kicsit olyan ridegek, mint az angolok. Nem tudom kinek mi a tapasztalata. Szívesen elrepülnék Genfbe, csak most Wizzairrel szeretnék repülni, mert van 100Euro amit kaptam, mert biztosítást kötöttem , hogy ha késik a gép több mint 2 órát, kapok 100 Eurót amit repjegyre költhetek. Úgyhogy most olyan városokban gondolkodok mint, pl. London, vagy Róma. De télen Róma elég lehangoló lehet, a szökõkutak sem mûködnek, a virágos parkok sem nagy élmények ilyenkor :S kicsit tanácstalan vagyok...
Genf nagyon szép hely, bár még nem voltam de ismerõsöm járt kint és láttam a képeit,jó mert olcsón ki lehet jutni. Egy a gond vele hogy kint az élet nagyon drága, magyar embernek a megfizethetetlen kategória. De ettõl még simán ki lehet menni, de egy átlagembernek odakint marad a vajas kenyér:P:)
A Wizz az tuti nem megy svájcba ellenben ,a swiss igen az sem túl drága, és a malév pedig Zürich-be, de kicsit drágábban...
Engem mondjuk sosem érdekelt csak advent miatt genf, oda szívesebben mennék nyáron, tekintve hogy síelni sem szeretek :)
Gondolom erre a mai napon is lehet számítani, mert kinézek az Ablakon (Óbuda, szemben van a házak felett az egyik besiklója LHBP-nek, itt már elég alacsony a repülési magasság), és olyan kutya hideg van, hogy öröm nézni ahogy a hó (vagy valami annak tûnõ dara) süvít az épületek között ebben a barom nagy szélben. Plusz nagyon erõs a hidegfronti hatás is, két-hérom nap és a napi középhõmérséklet is már mínuszban lesz.
A Bakonyban mértek 172km/h-s széllökést is, szóval nem tudom ez repülésbiztonság szempontjából mennyire jelent gondot, de szimulátorban ekkora oldalszéllel már odacsaptam a betonhoz alaposan az A320-at!
Genf:Ha lenne közvetlen járat úgy, mint Londonba, akkor tuti mennék oda adventezni a szokásos bécsi kiruccanás helyett, de pénzem nincs, hogy meg is szálljak ott, az éjszakát meg nem akarom a reptéren tölteni...
Elég sok részét nem mondták el a tanfolyamon, ott arra koncentrálnak, hogy mi hol van és hogyan lehet hozzáférni és kicserélni, nem arról, hogy mi van benne és mi alapján megy.
:)
Nos. (A Z-142-est irom, egyreszt azzal tobbet repultem, masreszt meg ennek nagyobb leszallosebessegei vannak, mint pl. Cessnaknak. A C-172-nel ugyanis a talajfogas 75 km/h korul tortenik - 40 csomo kb.)
Leveszed a gazt 0,4-es szivoterre, koptatod a sebesseget. 140 megvan, siklasz. 4. fordulot vegrehajtod 150-el. (Kicsit megnyomod az orrat- fordulsz.) Besiklas: 140. Ha kisfekszarnyat nyitsz, akkor is. Ha nagyot kirakod, akkor 130 km/h.
Ketfelekeppen csinalhatod a leszallast:
- huzatva
- vagy egy gazelvetelbol.
Mindez attol fugg, milyen a kiszamitas.
Lenyeg: odarakod az orrat a jel ele, (vagy ahova le akarod tenni - jo pilota oda szall, ahova akar:)) ez lesz a sikloszog. Meredek? Begyorsulna? Elveszel a gazbol. Lapos? Belassulna? Adsz egy kis gazt. Egy a lenyeg, a siklas mutasson oda.
Total levett gazzal nem erdemes leszallni jonni, mert egyreszt lehul a motor, aztan ha rajossz, hogy hub+, at kell startolni, az 50 fokos hengerfejre ha raadod a parasztgazt, az a motor nem sokaig lesz motor... Ezert jo egy kis gaz, abbol van mit elvenni. Ha jo meredeken jossz be levett gazzal es meg igy is hosszu vagy, akkor az mar ugy ahogy van, el van b...va.
30 m korul meg egyszer ellenorzod a parametereket, es kukkenzi a fold. kb 7 meter magasan elore az orrat,le a gazt, kis jobb lab, mert precesszio az bizony van, (meg persze kell tartani a 130-at/140-et), majd szepen elkezded felvenni. Olyan 0,5-1 m magasan. Ha jo utemben csinalod, akkor pont akkor fogy el a lendulet (vagyis kopik el a sebesseg 90-100 korulire), amikor mar a foldon vagy. :)
Egyszoval: lehet sebit nyerni, csak hozza kell nyulni ahhoz a gazkarhoz :). Meg vegig ugyanannyival kell jonni leszallni. Legfeljebb tobb gazzal.
Nekem már volt szerencsém Svájcban síelni és felejthetetlen élmény!
És az is valóban csodálatos, amikor a repülõrõl látod a havas hegycsúcsokat! Nem tudom, mikor vannak pontosan a járatok, én a Swiss Airt ismerem, illetve az Easyjetet, amik viszonylag elfogadható áron utaztatnak Svájcba. Még van a Malév, de az szerintem elég drága, Wizzair meg azt hiszem, nem megy.
A mûködési elvérõl kb 2 szót mondtak a típustanfolyamon ezért muszáj voltam google-zni :P
"It has two ice detector probes on either side of the forward section of fuselage. They simply vibrate so when ice starts to collect on the probe it measures a change in the frequency that it had been vibrating. The electronics then display a ICE DETECT message on the ED (central engine display screen) in the flight deck. Its then upto the crew to switch on the ice protection system (Pneumatic boots)."