Ha valaki vette a fáradtságot és elolvasta a zongora oldalát, az láthatta, hogy a zongora egy automata. Motorokkal hajtja meg a billentyûket, amik valódi zongoraként húrokat kalapálnak. Ez a zene teljesen élõ, mert a hangszert szólaltatja meg ott elõtted, úgy mintha a zongorista ülne elõtte, nem pedig hangszórón keresztül zenél.
Izé. Tök jó. De most ezt mekcsinájják minden hangszerre v mi? Többet költenek rá mint a zûrkutatásra? Ugyanis a zongoránál sokkal bonyolultabb hangszerek vannak..
"Dez nem élõ zenérõl beszéltem, hanem a CD felvétel "újraírásáról"!"
OK, de akinek válaszoltál, az arról beszélt. :) Mivel errõl szól a cikk. (Az más kérdés, hogy ezt utána CD-n is ki lehet adni, vagy közvetlenebbül felhasználni az a bizonyos nagy felbontású midi-file-t.)
"Egy átlagos CD minõsége olyan gagyi, hogy amikor vettem egy Marantz lejátszót egy felsõkategóriás Sennheiser fülessel, akkor a korábban élvezhetõnek tekintett komolyzenei CD-im 80%-át el is felejthettem. (Viszont van olyan CD-m, amin azt is hallom, ahogy a kitartott hangnál a zongorista végül finoman felemeli a pedált)."
Igen, ezt én is tapasztaltam. (És persze jól ismert dolog. [Mármint hogy így jobban kijön a különbség jó és gyenge CD, stb. között.])
"Én már csak a zene PC-s újraírásának is örülnék."
OK, persze én is. (Gondolom, úgy érted, hogy már csak pusztán digitális újraírásnak is.)
"azt hogy ezt aztán élõ zongorán szólaltatják meg, az hót szoc. egyéni probléma és mellesleg az õ sznobizmusuk."
Ezzel viszont egyátalán nem értek egyet! Itt nem arról van szó, hogy ezt felveszik, és kiadják CD-n (bár bizonyára azt is megteszik), mert akkor a végeredmény - talán - tényleg kvázi ugyanaz. Hanem itt élõ koncertrõl van szó! Az élõ zenét (abban az értelemben, hogy ott van tõlünk néhány méterre a zenekar) nem pótolja a hangszóró! Ha te nem tudod megkülönböztetni, akkor - már ne haragudj - nem lehet túl jó a füled. ;)
Totál átlegemberek mennek komolyzenei koncertekre? Hát, szerintem nem. Az átlagembereket nem érdekli ennyire a zene, fõleg nem a komolyzene. Akit érdekel, és rendszeresen jár, és úgy általában jobban érdekli a zene, annak többnyire jobb a füle, mint a "totál átlagembernek"... De nyilván vannak kivételek. (Nem azt írtam, hogy zenészek járnak ilyen koncertekre, vagy ilyesmi.)
Dez nem élõ zenérõl beszéltem, hanem a CD felvétel "újraírásáról"! Egy átlagos CD minõsége olyan gagyi, hogy amikor vettem egy Marantz lejátszót egy felsõkategóriás Sennheiser fülessel, akkor a korábban élvezhetõnek tekintett komolyzenei CD-im 80%-át el is felejthettem. (Viszont van olyan CD-m, amin azt is hallom, ahogy a kitartott hangnál a zongorista végül finoman felemeli a pedált). Én már csak a zene PC-s újraírásának is örülnék. Van pl. Horowitztõl egy háború elõtti felvételem Liszt No. 104-es szonettjérõl monóban és iszonyat zajjal, amit senkitõl sem hallottam abban a hihetetlen kifejezõ ritmusban, viszont a felvétel borzasztó. Na ezt szívesen átírnám mai hangmintákkal. Ha csak CD-re dolgozol és nem koncertre, felveheted az A8 hang leütését negyvenféle dinamikával is, és elég jól fogod tudni közelíteni az eredeti hangot. Egy modern digitális könyvtárban a vonósok mondjuk 40-100 féle játékmódban vannak felvéve, akár az összes hangmagasságon külön-külön. Abban igazad van, hogy az élethûséghez közeledve exponenciálisan nõnek az akadályok, mert a fül hallja a különbséget. Nem lesz olyan, mint az eredeti. Más lesz - de akár az is lehet, hogy jobban szól majd, ez nagyon szubjektív. Ugyanakkor arra az apróságra felhívom a figyelmed, hogy a cikkben szereplõ eljárásban sem a hangvisszaadás pontossága a legnagyobb probléma, sokkal nagyobb gond, hogyan vegyék ki a felvételbõl a pontos dinamikát és idõt. Õk sem tudnak mást csinálni, mint kifejtenek egy MIDI stream-et, azt hogy ezt aztán élõ zongorán szólaltatják meg, az hót szoc. egyéni probléma és mellesleg az õ sznobizmusuk.
Ja és tévedsz, a komolyzenei koncertekre totál átlagemberek mennek... De ha voltál már koncerten (feltételezem, hogy igen, különben végképp nem tudom milyen jogon osztasz ki, bár így sem), akkor azt is tudod, hogy Mo.-on általában totál átlagzenészek vannak a túloldalon, ezért aztán nem is vársz túl sokat egy-egy koncerttõl. Kedvenc példám az az olasz karmester, akit egyszer hallottam a Zeneakadémián, és hangosan végigvinnyogta az egész koncertet. Ha jó elõadást akarok hallani, akkor sokszor inkább elõveszek egy jó felvételt, olcsóbb is, nem tévesztenek és akármikor meghallgathatom. Speciel nem esem hasra az élõ zene elõtt.
Hát, én nem vagyok benne biztos, hogy az a robot jobban el tudja játszani, mint híres zongoristák mozdulatait hûen követõ más mechanikus megoldás. (Ami mechanikailag kvázi olyan, mintha õ ülne ott.) Max. ha ötvözik a kettõt.
Ki fog a zongora mögött ülni? Attól tartok senki.. Legalább egy robot ülne ott, és az klampírozna a billentyûkön (és legalább egy eredeti zongorán)! (Lásd: a Wabot-2 képes volt zongorázni!)
Mindezt úgy írom, hogy azt feltételezem, mad mind arra gondolt, hogy ott van-e tõlünk 2m-re, fizikai valójában a zongora, vagy hangszóróból, PC-rõl szól a zene.
Az egy másik téma lenne, hogy ez a nagyfelbontású MIDI igazán tudja-e pótolni az élõ zenészt. Az meg egy harmadik, hogy a (fizikai modellek alapján, és/vagy mintákat is felhasználva) szintetizált hangszer-hang mennyire felel meg az igazinak (legalább mindkettõt hangszórón hallgatva).
100%-ot nem lehet elérni, de hogy mennyi marad, az erõsen függ a mintavételezõtõl. Vannak szerényebb és jobb képességûek. De ahol a veszteség még nagyobb része van általában, az a digitális adat és a "kész" hanghullám (pontosabban hullámtér) közötti szakasz: d/a, erõsítõ, hangszóró. (Még a kábelek is beleszólnak. És ennek nagyon is megvan a fizikai alapja [a kábel kapacitása, stb.] - megjegyzem, a milliós kábelek már egy másik kategória...) Ég és Föld a külömbség egy átlagos hangcucc, és a technikailag megvalósítható legjobb között. A high-end boltokban lévõ aranyozott dobozos cuccok nem mindíg tartoznak ide, csak valahol a kettõ között vannak. Amirõl beszélek, az inkább bizonyos megszállottak "kísérleti laboraiban" található meg (na nem mindegyikében, mert nagy különbségek vannak itt is a hozzáértésben és hallásban, önámítás vs. tárgyilagosságban, stb. ;) ). Tehát a lényeg, hogy az élethûséghez közeledve exponenciálisan nõnek a technikai akadályok. És az is elmondható, hogy a hallás sokkal kifinomultabb, mint amit a biológusok, és fõleg az elméleti számokból kiinduló mérnökök korábban gondoltak.
1. Ezt ma is megtehetem. És még csak nem is PC-speakeren szólal meg. De hogy olyan lenne, mint az élõ zene... 2. Ugyan már! Néha emeld fel a fejed a képletekbõl, és nyisd ki a füled! ;) Nem lehet hangszórokkal olyan valósághû hangot, hangteret létrehozni, mintha valóban ott lenne a hangszer! És most nem a tajvanon sorozatban gyártott mai "hifi"-nek csúfolt átlagos cuccokkal hasonlítom össze, hanem a (ma) lehetõ legjobbal. (Ugyanakkor, sokan elcsodálkoznának, hogy milyen hangélményt lehet teremteni egy igazán jó cuccal. De teljesen még azok sem tudják becsapni a fület.)
Lehet, hogy te azt sem tudod megkülönböztetni, hogy a szomszéd öli a feleségét, vagy csak tévét néz? :p Mindenesetre koncertekre (fõleg komolyzenei) általában nem olyanok mennek, akiknek ez nehézséget okoz.
Érdekes... Lassan létrejöhet a zenészek, remixerek, mobil-csengõhang-gyártók legnagyobb vágya: a több hangszerbõl álló, polifónikus zenék MIDI-vé alakítása? Vagy ez csak utópisztikus álom?
Ezzel a nagy felbontású MIDI-vel egészen pontosan modellezhetõ a hangmagasság, a dinamika, a tempó, és a ritmus. Viszont egyvalami nem: ez a hangszín.
Érdekes, mert Kocsis is szokott dúdolászni zongorázás közben. Ez egyébként engem is zavar.
a mintavételezésnél elveszhet a hangszer egyedi dinamizmusa, az hogy milyen sebességgel milyen szögbõl milyen erõvel húzol rá, vagy ütöd vagy pengeted, ez mind-mind más hangzásképet eredményez, ebben meg az ütem érzés oldali felrúgásában rejlik a játék, nem az hogy eljátszod a hangokat egymás után ütemben ...
Dez: persze, hogy nem lenne olyan, mint az eredeti, viszont nagyon közel lenne az eredetihez és nem kellene hozzá egy millió dolláros zongora, hanem te is megcsinálhatnád otthon a PC-del.
Mad mind nincs olyan, hogy "digitális" meg "élõ" zene: a produktum mondjuk egy CD, ami mindig digitális. Ha megfelelõ hangmintákat használnak a visszajátszáshoz és a hangok újrakeverése során figyelembe veszik a zongora sajátságait, akkor elméletben nem lehet különbséget tenni egy élõ zongora valódi használata és az ugyanarról a zongoráról mintavételezett hangok felhasználásával készített zene között. Gyakorlatban persze nem tudom, hol áll ez a dolog, de a mai sample library-kkal félelmetes dolgokat lehet mûvelni, sok zenész már egyáltalán nem használ valódi klasszikus zenekart, és ez csak fejlõdni fog.
Dehohgynem. hiszen a zongorát szólaltatja meg. Ez nem digitális zene lesz, hanem élõ, mintha a mûvész játszana a zongorán.
Vagyis nem csak a dúdolás, hanem az, hogy a zongora mellett dúdol a Glenn Gould.
Anyámnak pont a dúdolás tetszik benne.
a Glenn Gould féle Goldberg variációk feldolgozás megvan nekem cédén, de nem teccik, a zongorista folyamatosan dúdolja a dallamot közben ami belehallatszik a felvételbe és baromira idegesítõ.
Nem mondanám. Egy real-life, tõlünk pár méterre lévõ hangszer hangját nem tudják elektronikusan visszaadni. Ezt még a legcsúcsabb audiorendszerek sem tudják elérni, csak némileg megközelíteni. (Már nem lesz feltûnõ és zavaró a mesterséges hang, de összetéveszteni azért nem lehet a kettõt.)
(Bár a köv. generáció már talán annyira süket lesz, hogy nem tudja majd megkülönböztetni.)
Igazából zongora nem is nagyon kellene hozzá...
na bazzeg, csak csinálnak egy automata zongorát, ez kb. olyan, mintha egy CD-t hallgatnék :S
hangjegyek pontos idõzítése: persze hogy fontos, ezzel sok újat nem mondorr. ritmus az smafu?
"Walker szerint a hangjegyek pontos idõzítése szinte ugyanolyan fontos, mint a megfelelõ hangok beazonosítása."
Remélem, azért arra is figyelnek csöppet, melyik hangot milyen erõvel ütötték le... :)
Lenne néhány Bach és Vivaldi és Mozart LP-m amit abban az elõadásban szeretek csak renttentõen recsegnek már. Az új CD-s elõadások nem zajosak, de nem tettszenek. Egyszer talán, még rendbe lehet hozni a lemezeket. Igaz most még csak egy hangszerrel vacakolnak, de csak megoldják majd valahogy zenekari mûvekre is.