Na gyorsan kipróbáltam valamit, ami mûködött nálam. Object mode aztán shift+A kiválasztod az empty-t abból a plain axes-t. Aztán ezt az empty-t elmozgatod a kormány azon pontjához ahová szeretnéd a forgástengelyt (ha lenyomod a Z betût akkor mutatja a térhálót lehet úgy egyszerûbb navigálni).
Ezután hozzá kapcsolod ehhez az emptyhez az összes alkatrészét az elsõ villának (kormányt, kereket....stb.) ezt a CTRL+P (make parent) -vel tudod megtenni (lényeg az, hogy jelöld ki az összes részt (object mode) shift+jobb klikkel és a legvégén az empty-t, ezután jöhet a CTRL+P.
Ezután csak az empty legyen kijelölve és "R" (forgatás) utána "Z" (ez azt jelenti, hogy csak a Z tengely körül fog forogni) és elvileg jónak kell lennie. Remélem ez segít ha elakadtál szólj mert lehet így estére nem sikerült valami érthetõen fogalmazni.
Azt szeretnéd, hogy úgy forogjon a kormány mint a valóságban? Hmmm jó kérdés. Az origint (ami körül forognak a tárgyak) úgy tudod állítani, ahogy írtad object mode transform panel és ott kiválasztod az opciókat. van origin to 3d cursor is és akkor bal klikkel elõbb odarakod a 3d cursort ahova szeretnéd az origint és akkor a körül forog. Viszont, amit te szeretnél az egy bonyolultabb dolog. Így elsõre azt mondanám ,hogy vagy egy empty-vel vagy a csontozással oldanám meg. Sajna most nem nagyon van idõm ennek utánanézni legjobb esetben pénteken lesz idõm ha addig valaki nem írja be mi a megoldás vagy te nem jössz rá valamire akkor utánajárok.
Még annyi lenne, hogy szeretném az origint (azt hiszem így hívják azt amibõl kijönnek a nyilak) az adott tárgy középpontjába juttatni. Volt amelyiknél sikerült az Object > Transform > Geometry to Origin funkcióval, de volt, ahol ez nem vált be :/
Hát akkor hogy ígértem íme az újabb kérdés: Az érdekelne, hogy hogyan lehetne megoldani azt, hogy a kormány egy általam beállított tengely körül forogjon? Megpróbálok képet is adni hozzá, hogy egyértelmûbb legyen. Néztem tutorialt, de csak olyat találtam, ahol mozgatni lehet a tengelyen, de forgatni körülötte. nem.
Na ez már blender:
Jó ötlet amúgy ez a feladatmegoldós dolog, késõbb szerintem be is szállok majd, de elõbb megpróbálok valamit kezdeni ezzel a motorral :)
Mivel most hétvégén jön a karácsony. A mostani feladat (ezúttal remélhetõleg nem csak magamnak) egy karácsonyfa lenne. Nehéz feladat de találtam egy igen jó tutorialt méghozzá Andrew Price-tól.
Na, megint kissé késve de én azért nem adom fel :). Itt a papírlap. Igen, messze van a tökéletestõl de gyakorlásnak jó volt.
Ugyan nem blender de inspirációnak tökéletes.
Azért van itt ez a totyik, hogy lehessen kérdezni :) de ha van egy kis angol tudásod akkor könnyû dolgod lesz mert rengeteg tutorial van fent a neten.
Hát nem hiszem, hogy valaha is olyan állapotba kerülne, hogy érdemes lenne ide feltenni :) Amúgy valószínûleg még lesz jó pár problémám, úgyhogy elõre is bocsi a sok kérdésért :)
Mindent kijelölsz aztán "remove doubles" (edit mode-ban bal oldali panelen van). Ha ez nem segít akkor jobb tippem sajna nincs de nekem nagyon annak tûnik.
Sziasztok! Meg tudnátok mondani, hogy mitõl lesz ilyen furcsa az árnyék nálam? Ha a kép nem beszélne magáért elég kezdõ vagyok, úgyhogy ha lehet lépésrõl lépésre mondjátok meg, hogy mit hol kell állítani :)
E heti legyen mondjuk egy (vagy több) papírlap, amire ez a gémkapocs rá van tûzve.
Nah kicsit késtem én is a hétvégi meló miatt de nagyjából 1 óra alatt ezt hoztam össze.
ne haragudj csak közelednek a zhk és mással is foglalkoztam meg kiment a fejembõl (pedig már elkezdtem!). jövõhéten lehet befejezem és utólag azért még belinkelem :)
Nem tudom mennyire lenne kedve az ide látogatóknak de fel lehetne dobni egy kicsit a topic "forgalmát". Arra gondoltam, hogy kis feladatokat kellene kiadni, ami könnyû. Pl: csinálj egy tollat aztán mindenki berakná az alkotását. Vagy kinézünk egy egyszerû tutorialt, amit végigcsinálunk és a végeredményt berakjuk. Egy próbát megér aztán meglátjuk mennyire lesz ez hosszútávú.
Legyen akkor a heti feladat egy toll. Akinek van kedve vegyen részt benne függetlenül attól, hogy kezdõ vagy profi. Jövõ vasárnapig(12.01.) van idõ.
Ha még nem láttad, akkor itt egy jó tutorialt emberi "fejre" sok hasznos infó van benne. Link
Köszi. Nem, a csillogás az nem sss az szimplán specular. Az sss-el, ami egyébként van rajta, azt tudod állítani, hogy milyen mélyen hatoljon be a fény a bõrbe.
Jól néz ki mind2 gratula. Esetleg a fáraó bõréhez egy kis SSS kellene. Bár ebben annyira nem vagyok járatos de ha jól tudom ezzel szokták az emberi bõr felületének azt a kis csillogását megadni.
Készül már a fáraó kígyója is, ez a jószág lesz a karján meg körbe a nyakában. :D
Renderteszt 2: Kicsit babráltam shaderekkel, de még mindig nem vagyok teljesen elégedett vele. Oké, hogy a kaukázusi rasszhoz tartozott a genetikai vizsgálatok alapján, de azért arra fele süt a nap szépen szóval azért barnábbnak kéne lenni, majd még lebarnítom kicsit. :D
Egy renderteszt. :)
Elvileg az OMSI-hoz(omzihoz) ilyen mûszerfalat szerettem volna valakitõl látni, de hát sajnos senki se készintett. :) pedig bírtam volna a 263 as busz szépen berendezett hátsó és külsõ részét egy pontosan ilyen mûszerfallal. Sok buszt megnéztem a 260 as szériából és hibásak. Jó lehet vezetni õket, viszont egyik sem pattent. Valószínû mert sajnos van aki a programozáshoz ért van aki a 3d hez inkább aztán gondolom ha nincs meg két ember közt az összhang a dolgok nem aránylanak egymáshoz megfelelõ kép akkor soha nem lesz egy igazi ikarus. A hátsórészt le lehetne butítani profi textúrákkal észre se venne belõle senki semmit. A másik fele a mûszerfal a fülke volna a lényeg hiszen ott ül a sofõr azt nézi az ember a legtöbbet. Na mindegy.
De hát a sok gyakorlást semmi sem helyettesítheti arra pedig nincs mindenkinek ideje. Sajnos ez van nekem sincs már annyi mint régen. Még emlékszem a jó öreg Jeff úr javasolta hogy szokjak át az új bleder kezelõfelületére mert idõvel rájövök hogy jobb az új blender. ..És tényleg. :)
Huh, ne is mond. Én is anno azzal kezdtem, egész jól ki is tanultam az alap modellezést, de úgy, hogy kb. 2 év múlva elõvettem, csak bámulni tudtam magam elé. Jobb lett, csak fura volt. Meg akkor még be volt építve az x import/export lehetõség, most meg plug-inok vannak...
értem, én például nem innen tanultam meg uv hanem sok külföldi okító videókat néztem végig és jegyzetelgettem. Majd régi 249 b verzióról kellett a csekély angolommal átszokni az új felületre. Vagy ha valamit blender tutorialokban nem találtam meg megnéztem más videóra rá keresve és ha megtaláltam elgondolkoztam hol találom az adott funkciót a jó öreg blendiben.
A textúrázásnál örül neki a 3d progi ha egy textúrára rakod rá az összes kellõ felületet és a vicc kedvéért azt még meg is köszöni ha amilyen széles olyan hosszúságú a kép felbontása mondjuk 256 x 256 vagy 768 x 768 sattara sattara 1024 x 1024 mindegy vágod. Kétoldali textúra? azt úgy kell ki UV zni kiuvéznni. :)))))) mutítok egy videót amibõl meríthetsz úúúúvézás gyanánt. Használd egészséggel. remélem sikerül a videót beilleszteni a csatornát ajánlom figyelmedbe mert magyar, remélem tudtam segíteni ha kicsit. Amúgy a videóhoz tartozó csatornának érdemes végignézni az összes videóját. Én is tanultam olyan alapvetõ dolgokat ami segítettek kényelmesebbé tenni a blenderben való szerkesztgetéseimet. Na léptem
Régen jó voltam benne, de van egy kis gond. Nem tudok ilyen nagy felületet textúrázni, hibát ír. Azt lekapjam? Unwrapra rámegyek, és akkor írja ki fent.
És azt hogy lehet megoldani, hogyha egy képet ráhúzok a kockára, akkor csak az egyik oldalán jelenjen meg, és ne elfordítva, így:(Ez mindkettõ probléma)
Ha merge-re gondolsz akkor Edit Mode-ban kijelölöd az egyesíteni kívánt pontokat és ALT+M feljön egy kis menü ahol ki tudod választani, hogy melyik pontnál (elõször kijelölt,utoljára kijelölt...stb.) egyesítse.
Lenne egy kérdésem: Egyesíteni hogy tudok két szomszédos lapot?
Kicsit alakítottam még egy két dolgon. Majd lehet folytatom. igazából lehet elkészítem a buszt ha lesz kedvem már sokan javasolták lehet rá nézek a dologra. :)
Ja,a méretezés alap dolog, N megnyomásával lehet pontos adatokat megadni.
Köszönöm. Valaki készített BKV-s buszmegállót? Ha igen, elkérhetem?
Tudom nem nagy cucc, de ha már csináltam és olyan kedvemben vagyok felteszem.
Minden kép szükséges neki képfájl, mert ha csak blenderben beállítod a színt akkor fehér marad az objektumod. A másik meg hogy ha lehet Bmp Vagy gif fájl legyen és ha lehet akkor amekkora széles olyan hosszúságú legyen a képfájl mérete. Például 25 x 25 vagy 250 x 250 vagy 1024 x 1024 768 x 768 stb stb
El készít a test, majd rárak a textúra, majd kiment megfelelõ formátumba, majd átkonvertál, majd létrehoz a megfelelõ könyvtárfa szerkezetet a programhoz és a konvertált fájlt bemásol vagy áthelyez és a rá UVzett képfájlt meg szintén a megfelelõ helyre bemásol vagy beilleszt. Aztán létre kell hozni azt a fájlt ami leírja hogy milyen textúrát használjon a program. U val lehet edit módban elõhívni az uv menüt ha kettéválasztjuk a képernyõt akkor a jobb oldalt UV/image editor és ha kész utána a Material ra rákel nyomni és kikeresni a Face textures és bepipálni. Utána jön a kimentés a megfelelõ formátumba és a többi. Amit fent leírtam.
Üdv. Vannak a járdákon azok a bizonyos zöld oszlopok. Én is csináltam ma egyet, de hiába UV-zem, valahogy elfelejti a Blender. Render, zöld. Mentés megint megnyit, Render, és már nincs rajta a szín.
Igen, rájöttem, hogy sokat jelent egy jó bevilágítás.Sajnos a cycles-re még nem sikerült "ráéreznem", ami szerintem azon is múlik, hogy egy normális gép is kellene alá (ami jelenleg van c2d t7200 2ghz laptop). Yafaray renderrel próbálkozgatok, azzal sikerül bevállalható renderidõvel csinálgatni ezt-azt.
Köszi, mondjuk én nem nevezem profinak, közbe sok mindent tanultam, ill. sokmindenre rájöttem, hogy hogy lehetne egyszerûbben, szebben megoldani.kb. másfél hónap alatt készült el, esténként tudtam foglalkozni vele.Elõtte kb. 9 évvel ezelõtt 3d max R3-al próbálkoztam egy projekt erejéig kb.fél évet használtam.