Durva, sok türelemre lesz szükségünk. Esetleg készítenénk egy kis pályát egy nagyobb volumenû helyett. Egy nyolcas alakú pálya is megtenné elsõ körben. Vagy valami ilyesmi. Viszont az még mindig kétséges, hogyan mondjuk meg a számítógépnek: hol, és ki ért célba? Nem "gáz", idõvel lesz aki csatlakozik és a lehetõségeink is bõvülnek majd. Csak valamilyen alapjáraton mindig foglalkoznunk kell vele. Valami ilyesmire gondoltam csak egy hegybe vájva :
Én segítenék ha tudnák blenderben modellezni. Vagy ha akarjátok akkor más programban amelyben tudok modellezni lemodellezem ami kell, és blenderbe áttkonvertálom. De ti tudjátok :)
Blender game enginehez tudni kell programozni jelenleg vagy 3Drad vagy Unity lesz az engine. Egyébként blenderben nem nehéz megtanulni modellezni. A probléma azzal van, hogy az emberek ne adják fel 1 hónap múlva.
Tudom hogy ezeregy hibája van de most csak az volt a cél hogy felismerje bárki mi ez. Ezért nincs közeg és már untam is kissé hogy igazítgassam jobbra balra.
Sokszor néztem játék készítõk munkáit, és rájöttem hogy sok különbség van: a között ha képet renderelsz, és mindent megcsinálsz rajta, vagy ha egy virtuális térben szeretnéd majd viszontlátni ahol a tér egy részét tölti ki egy egy felismerhetõ tárgy. Mert ott az a fontos hogy amennyire lehet felismerhetõ maradjon , viszont geometriailag a lehetõ legkevesebb vertextbõl álljon vagy akinek jobban tetszik poligonban számolja , de a lényegen nem változtat. Én részemrõl jobban kedvelem az egyszerûbbet. Se a kártyám nem bírja se pedig a tudományom nem engedi hogy olyat alkossak, de én elégedett vagyok bõven még így is. Rájöttem hogy a gép akkor eszik ha sok a poligaon és magas felbontású textúrát használok. EZ a kettõ amitõl tartózkodni kell egyszerre. Illetve finomabb lehetõség az mikor vagy csak a textúra magas és a poligon szám alacsony vagy fordítva a poligon alacsony és a textúra felbontás magas. Illetve az optimálisnál alacsonyabb megoldás az mikor a lehetõ legkisebb a poligon száma a tárgynak és a használt textúra mérete is alacsony. Az ideális az mikor van elegendõ idõnk hogy mindkettõ lehetõségbõl ki kísérletezzük , hogy amire fogjuk használni arra mekkora textúra felbontás az ami elegendõ(és nem lövünk túl a célon felesleges memóriát megtakarítva) és a poligon számból is az épp elegendõ számot hosszuk ki mikor még felismerhetõ az alakzat a képzelõ erõnknek meg az elõbb említett textúra ad segítséget. Én ezt gondolom. Üdv.
Mostanában talán több idõm lesz én is készítgetek valamit.
Bizony fõ a gyakorlás. Gondoltam rá hogy egy komplett fürdõszobát készítek vagy egy nappalit konyhát , de ott azzal kell számoljak hogy lehet a gépem nem bírja majd és félbe kell hagyjam mert annyira fogja a memóriát az a sok elem. Viszont egy fürdõszobának egy részletét azt talán még megengedi és egyik lakberendezõ újságból kinézek egy fürdõt és elkészintem :) egy elemre egy napot hagyok vagy kettõt maximum. Nem cicomázom túl. Esetleg már most van egy jó ötletem azzal kapcsolatban mit lehetne elkészíteni ami nem komplett kompozíció mint a fürdõ. Biztos nem bírom ki, és teszek majd róla képet. A játékkal kapcsolatban nem tudom mikor lesz programozónk, a programozásba meg bele kell merülni és én fáradtan már aligha merülök el, inkább befelé figyelek ha haza értem. Ha mi készítjük a motort ami a legjobb a lehetõ legegyszerûbb programot kéne meg írni legelõszõr a blenderhez. Elõször az is jó ha megvan a pálya meg a verdák. Szerintem a verdák így is túl részletesek. Nem hinném hogy blenderben képes volnék leprogramozni egy NFS RUN minõségû autós szimulációt. A régi gta felülnézetes verziója egész jó meg az autóverseny is jó ötlet . Viszont ha egy egyedi ötletünk volna és nem baj ha olyan egyszerû hogyha az ötlet meg fergeteg nagy. Na mindegy én ameddig most csöndesebben vagyunk és nem lesz még pár társunk addig gyakorló pályára tettem magam.Itt amúgy is mindig találkozunk Jeff úr. Gondolkozok az autóversenyzõs dolgon kívül is. A legjobbakat.
Jaja én is gyakorlópályán vagyok kicsit fejleszteni akarom a textúrázó képességem. Tájakat akarok csinálni meg 1-2 dolgot ami eszembe jut. A játékot meg majd fojtatjuk szép lassan ha meglesz a megfelelõ terep amit majd mostanában remélhetõleg elkészítek aztán szép lassan lehet hozzáadni a tárgyakat és ha már nincs mit nézni akkor lehet gondolkodni a programozáson. Egyelõre elsõ a terep.
Hogy kell Blenderben egy beimportált vektoros shape-nek harmadik dimenziót (vastagságot) és éleket (bevel) adni???
Így hirtelen azt mondanám, hogy Edit mode-->kijelölöd a pontokat ("A" betûvel mindent kijelöl) aztán "E" betû és az egér felfelé való mozgatásával (nem kell klikkelni)megnöveled a vastagságát vagy beírsz egy kívánt értéket.
Ezzel szórakozok már órák óta, de az Extrude csak mozgatja, mintha csak a G-t használnám. Ha csak néhány pontot jelölök ki, akkor lehet az Extrude-val vagy a G-vel hajtogatni, mint egy papírszalvétát, de 3. dimenziója sehogy sem akar neki lenni. Úgy látszik, síknak veszi az alakzatot (aminthogy az is) és ezt nem tudom én térbelivé tenni.
Nem akarok olyan modellmágus lenni, mint itt sokan, csak szükség lenne idõnként egy-egy vektoros logó 3d-vé tételéhez. Ilyet tud 2 kattra az Illustrator is, csak:
• rondán renderel; • nem lehet a fényeket rendesen szabályozni; • a „modell” nem vet árnyékot semmire, még saját belsõ oldalaira sem.
Birkóztam körülbelül 3 óra hosszán át a kockaarton lévõ mézeskalács-emberke tutoriallal, de nekem az sem mûködik. Térbeli test helyett lapos lábakat-kezeket, meg egy üres dobozra emlékeztetõ testet kaptam. Ha pedig a hátsó pontokat is kijelölöm mozgatás elõtt, akkor nem engedi bármilyen irányba mozgatni, csak lefelé vagy oldalirányba. Nem számoltam, de cirka 30× futottam neki újra meg újra, miközben nekem csak annyi kéne, hogy lefektetek egy vektoros shape-et, és megextrudálom, esetleg valami textúrát, színeket, fényeket hozzáadni, hadd csillogjon. Nem hittem, hogy egy ilyen mûvelethez 6 év egyetem, + doktori kell… :(((
ha jól értem akkor neked van egy bezier curv-öd és abból akarsz csinálni valamit. Ha ez a helyzet akkor object modeban alt+c utána mesh from curve opció. Ha nem lenne zárt a forma akkor elõbb tedd azzá "F" el tudsz pontokat összekapcsolni asszem és ha ez sikerül akkor az összes pontot kijelölve szintén "F" betû ezután jöhet az extrude (E)
De a szövegekkel már cumi van, mert a betûket csak egyesével hajlandó extrudálni, hiába exportálom groupba, õ külön objektumként kezeli mindet. Most keresgélek a youtube-on, hátha van erre is valami videó, mert az mégiscsak hajmeresztõ, hogy egyesével kelljen megcsinálni…
Csináltam egy labdát
Valaki segítsen már, az összes hajam kitéptem már!...
Csinálok egy szöveget Illustratorban, legörbézem és kiexportálom, mint SVG-t.
Az SVG-t beimportálom Blenderbe, és amikor a B eszközzel kijelölöm az egészet, akkor nem aktív az a menü, amivel extrudálni lehetne. Ha csak egyet jelölök ki, akkor azt az egyet megcsinálja, de õrület, hogy egyesével kell az összes betûn elvégezni az összes beállítást, fõként annak a fényében, hogy a youtube-videókon ilyen probléma nincsen.
Az addig oké, azt csinálom, de mindig az utoljára kijelölt lesz az aktív, és csak arra van hatással az effekt. Próbáltam már csoportosítani, akkor sem csinálja. Aztán összekapcsoltam a görbéket a Join paranccsal, akkor már egyszerre csinálja, de utólag nem lehet az elemeket szétszedni, hogy külön színezhessem-textúrázhassam.
Jelölj ki mindent shift el nyomj egy "Ctrl+J"-t aztán edit mode és örül mert lehet extrudálni kedvedre aztán ha akarod az egyes darabokat "P" vel leválaszthatod
Na, még egy utolsó próbálkozás, aztán ha most sem sikerül megoldani, én hanyagolom egy életre a Blendert. Majd keresek kezesebb programot.
Már csak azért is, mert nekem akkor sem csinálja azt, amit mondasz, sõt, még úgy sem, ahogy a YouTube videókon látom. Bár legtöbbje német nyelvû, így kenhetem a hajamra. Rém egyszerû dolgot szeretnék: egy több objektumból álló méretezhetõ pathot (mondjuk egy szöveget, ami különálló betûkbõl áll) extrudálni. Meg lehet csinálni egyszerre, vagy csak egyesével szöcskézve? Mert már nyugtatót kellett bevegyek és a gyomorgörcs kerget az idegtõl!...
Videóban nem azt csináltad amit írtam az 514es hszben. Miután kijelölöd mindet nyomj "Ctrl+J"-t aztán edit mode.... Nekem tökéletesen mûködött... de ha ennyire felidegesít akkor lehet, hogy jobb ha nem is foglalkozol vele. Viszont azt 1 programtól se várd, hogy pár óra alatt a mestere leszel.
Nem mondtam, hogy Joinnal nem csinálja meg; megcsinálja, csak az a baj, hogy utána az összes path elveszíti a színét, a textúráját, amit magával hozott: minden egyenszürke lesz, és _utána_ már nem lehet külön objektumként kezelni az egyes alakzatokat; ha megnyomom a P-t annyit csinál, hogy szerteszét szabdalja a görbét alkotó szegmensek mentén kismillió meg egy darabra, amelyekkel önmagában nincs mit kezdeni.
Ismétlem: Join mûvelet után bármit csinálok (Edit módban kijelölgetem a betû szegmenseit), majd megváltoztat(nám) a színét, lám, az egész cuccnak változik a színe. Ugyanez történik, ha a Bevelt vagy az Extrude értékét megváltoztatom. Mindegyiknek változik. Ez a bajom vele.
Nem vagyok türelmetlen, jó néhány igen bonyolult programot megtanultam már kezelni, de ettõl a falnak megyek, hogy sehogy sem akar mûködni, holott a látott videókban sem jobbklikkelték végig az összes alkotórészt, majd egyesítették. Lópikulát. Katt az importált logóra, és az Extrude paranccsal _az egészet_ megpufizták.
Ha mondjuk 5 betûbõl áll a szöveg, akkor még elmegy, hogy az összes paramétert egyesével állítgatom be (kerestem olyat is, hogy a megformázott objektum stílusát lehet-e menteni majd rákopizni a másikra… nem találtam ilyet…), de ha rajzolok egy címert, ami 50 rétegbõl, rétegenként 250 objektumból áll, akkor kissé macerás lenne a mûvelet.
Na, ez az, amit nem értek én sehogy se. Az meg nem megoldás, hogy „nem foglalkozom vele, mert idegesít”. Annál inkább nem hagy nyugton valami, ha nem boldogulok vele. Lefogadom, hogy pl ma éjjel aludni se fogok, csak ezt fogom macerálni.
Amúgy nagyon köszi az eddigi válaszaidat, de nagyon úgy tûnik, hogy elbeszélünk egymás mellett, nem értjük meg egymást. Javaslom, mutasd már be egy videón, hogy hogy megy ez a mûvelet neked, mert nekem sehogy sem, ha fejre állok akkor se, és megesz a fene a kíváncsiságtól.
Ez tényleg mûködik, most már csak azt kéne megtalálni, hogy a bevel mélységet és az offszet mértékét mivel állíthatom az Extrude mellett. Mert az nincs benne a W-helyi menüben.
Jut is eszembe! Miért nincsenek menük, amiben minden menüpont és effekt megtalálhatók? Gondolok itt arra, ami a W megnyomására elõjön. Nincs egy Edit menü vagy hasonlók, benne a gyorsbillentyûkkel? Azt se bánom, ha nincs billentyû, csak menüpont legyen.
gyakorolni kell nézni kell a videókat abból lehet tanulni ezt azt ha csak egy picit is az már jó egy billentyû kombinációt azt hogy mit mire lehet használni. Én részemrõl úgy vagyok hogy a gépem teljesítményéhez igazodok és örülök annak a kicsinek amit az enged.
Hát pont most nézegettem videót kezdõknek, de valamit elnyomhattam, mert a G eszköz méretezését, ami a scrollal megy, elveszítettem. Nem jelenik meg a kör a kurzor körül, és hiába tekerem a scrollt, nem jelenik meg sehogy se. Így nem tudom beállítani, hogy mekkora területre legyen hatással.
Tudnátok ehhez hasonló szájbarágós, kezdõknek szóló videókat linkelni? Amiben csinálunk is valamit, nem csak elméleti locsogás.
Legyen már az embernek egy kis sikerélménye.
A saját véleményem az hogy mindennek meg van a maga menete. Az eszközökkel játszani kell. Kikkel tapasztalni mit mire érdemes leginkább használni. Az elején úgy voltam pár gyakorlati eljárást megtanulok és elkészítek valamit ami tetszik. Menet közben jöttek ki a tapasztalatlanságomból elkövetett hibák , és az hogy nem ismertem olyan gyakorlati alkalmazást amire szükségem lett volna az elképzelésem megvalósításához. A gyakorlás a legfontosabb és ha mented a munkáid, fogsz látni különbséget az egy évvel ezelõtti és az egy évvel késõbbi munkáid közül. A blender gurut tudom ajánlani, mert a videóiból a billentyû kombinációkat kitudod lesni (esetleg papír ceruza jegyzetelj, jó az). A menetét is ha megnézed "elkészinti" a testet, vagy épp csak amit látsz. Az adott oldat hogy takarékoskodjon , beállítja a fényeket és a végén effektekkel fejezi be . Ahol életszerû lencsetükrözõdést fókuszt stb beállít hogy rátegyen egy lapáttal. Nekem így jött át a dolog legalább is. Amikor van kedvem és tehetem is, akkor szoktam gyakorolni, de a végén a dugdosós részt a lencse fókuszt az élességet a koszt a lencsén stb ezeket nem szoktam beállítani pedig az a sok kis jelentéktelennek látszó dolog dob igazán az elkészített alkotáson. Én a blender guru videóit tudom figyelmedbe ajánlani és hogy az alapvetõ szerkesztési elemeket amennyire sokat csak elehet gyakorolnia kell az embernek. Az alapok fontosak mert arra lehet építeni bármit. nekem bejött az hogy félreraktam a blendert és csak videókat nézegettem jegyzeteltem és néztem , azután elkezdtem valamit majd elakadtam. Nem sokat töprengtem ki töröltem és elkezdtem elölrõl. Egy idõ után kezdett olyan lenni ahogy elképzeltem. Sokat szoktam rögtönözni is konkrét elképzelés nélkül. Sokszor belementem olyan részletességgel szerettem volna elkészíteni az adott testet, hogy emiatt maradt félbe. a géped teljesítményére is érdemes odafigyelni nehogy emiatt kényszerülj félbehagyni amit elkezdtél. be kell lõni mennyire legyen részletes mit lehet kiegyenlíteni ki ellensúlyozni textúrával hogy alacsony poligonszámmal dolgozhass. Magad miatt és a géped miatt. Elméletben én ezeket tartom fontosnak ha valakit elkezdi érdekelni a blender. Ha annak idején valaki leírta volna nekem valami hasonló formában ezeket a sorokat bizony örültem volna. Van amit csak a tapasztalat tud helyettesíteni. Én most már a játék készítõk által elkészített sövénykerítést vagy hordókat kerítést gépkocsikat utakat fa fém elemeket és betonelemeket figyelem meg hogyan alkalmazzák a játékokban. Megpróbálom elképzelni a test térhálóját a látottak alapján és a textúra felbontását is. Sokat lehet tanulni a játékokban fellelhetõ elemekbõl hogy mennyire érdemes belemenni a részletességbe. Esetleg hol érdemes kompromisszumot kötni hogy oké ez meg az nem olyan részletes éppen azért hogy a fõ test részletesebb lehessen egészben vagy részlegesen itt meg ott hogy jobban mutasson. Mondjuk én nem olyan fejjel gondolkozok aki egy komplett kompozíciót szeretne létrehozni és mint képet prezentálni. Én inkább játékokhoz készítek el kedvem szerint testeket. Tehát kinek mi az elképzelése mit szeret. Nekem ez az alkotás. Bocs hogy kicsit elnyújtottam , s ha olyat említettem volna ami amúgy is egyértelmû. A legjobbakat jó nyarat mindenkinek.
Kicsit haladtam. Ami kell még az háló a kapura meg a vonalazás. Háló az asszem menni fog bár méretre szabni nem tudom, hogyan fogom de a vonalazásra eddig nincs ötletem.
vonalazáshoz sima textúra nem lenne jó? :) esetleg fehérre festeni ott a fû modelljét valahogy?
A "jó öreg" Endrú Prájsz! Hát igen, aki Blenderezik az elõtt a neve nem ismeretlen szinte az egész világon! Rengeteget tanultam a videóiból, sõt szinte mindent onnan, na jó azért másoktól is, de azért az õ videói alap minden Blenderes számára!
Hirdetés! :) Blender oktatást vállalok, 2 ezer Ft per óra. BP-n, Kelenföld felé lakok, fõleg hétvégén vagy este 8 után érek rá. Nem a pénzkeresés a fõ célom ezzel, pénzt azért kérek érte mert akkor nem veszi komolyan akit oktatok (tapasztalat...). Csak az jelentkezzen akinek komoly céljai vannak. Elég jól magyarázok, és akár pár óra alatt nagyon jó alapokra tudom helyezni egy ember tudását, és ha elég ügyes akkor nincs is szüksége többre (szintén tapasztalat).
Referenciáim és email címem itt megtalálható (a jobs menüpont alatt a pénzes munkáim): http://etyekfilm.hu/
Gratula szép munkáid vannak! A deadcyborgról nem is tudtam, hogy magyar fejlesztés jó látni, hogy kicsiny országunkban mennyi tehetséges ember van mindig látok 1-1 magyar nevet az ilyen bemutatókon.
Jegyzeteld ki mit mire használ az ipse a blender guruból és gyakorolj nézegetni kell videókat sokat és gyakorolni. Készíts valami egyszerûbbet mondjuk egy kard pengét majd késõbb a markolatot. Majd vagy adj neki anyagot vagy fesd be állítsd be a fényét külön a megvilágítást is beállíthatod és azt is hogy milyen színnel világítson. A gyakorlás teszi lehetõvé az újonnan tanult dolgok jobban megmaradjanak benned. Nekem máig visszatér az hogy elsõre szeretnék jól mindent , de bármibe hogy a gyakorlottabbak is javítgatnak igazítgatnak, mert ezt csak úgy lehet.
sziasztok egy olyan kérdéssel fordulok hozzátok, hogy valaki esetleg nem tudja hogyan lehet direkt x fájlba kimenteni a saját munkát , mert már próbálkoztam azzal hogy megnyitom a régi blenderrel az tud exportálni diret x be , de már a megnyitásnál figyelmeztetett hogy valami nincs rendjén. Végül kiexportáltam úgy is x fájlba és aztán átnyomattam az egyik buszos szimulátor cuccával o3d be hogy a pályaszerkesztõjébe behelyezzem az objektumot , de nem jelenítette meg. Tehát van valami megoldás hogy az új blender is sokféle kiterjesztésbe tudjon ki exportálni? A válaszokat elõre is köszönöm. Már azért próbálkoztam ezzel azzal , de ezidáig nem jött õsze. Üdv
Megoldottam átkonvertáltam 3ds fájlba majd úgy nyitottam meg a régi blendivel és konvertáltam ki a fájlt x be meg a problémám csak annyi volt hogy minden négyszöget megfelezett háromszögre és a textúrát külön mindegyikre úgy húzta rá nem ahogyan eredetileg volt. Sajnos azt hiszem csak a színekkel játszhatok ezúttal , azok viszont nem sok lehetõséget adnak majd.
file->user preferencies
ott az addon fület aztán bal oldalt az import-export gombot és kiválasztod a listából a directx formatot kipipálod és már megy is.
Tervezem hogy készítenék egy hõlégballont egy ilyesmit :
...és örömömre volna, ha bárkinek otthon megtetszik az ötlet - perszecsak ha úgy gondolja - , akkor megosztaná fórumon a munkáját. Hogy legyen egy kis élet :))) Na mindegy majd lesz mai... üdv fórumtársak. :)