Megtaláltam az okot, hogy miért a Discovery fog valóban mentõhajót játszani: az Endeavour-on legutolsó információim szerint az OMM-et végzik (OMM - Other Major Modification - Egyéb Nagyobb Módosítások), 2003 Decembere óta. Az utolsó hír legalábbis ez (2005. Július 1.-ei).
tobb helyen is irják, itt az sg és hogy a disovery-nek kész kell lennie az atlanis startjáig, mert ha az atlantis meghibásodik, akkor a discovery lesz a mentõ hajó !!
amúgy ez már a második olyan fórum, ahol az a valaki aki erösködve veri a mellét hogy mennyire szakértö fotó témában, és nem is tudja hogy a másik látott-e már fgépet, mellényúl a "szakértéssel"
Hagyd! Ennek nem érdemes válaszolni, csak kötözködni akar. Ha konyítana valamit az optikákhoz, akkor nem is tenne fel ilyen ostoba kérdéseket. Szerinted miért nem jó a nagylátószög olyan helyeken, ahol korlátozva van a mozgási / megközelítési lehetõséged, nem is beszélve a szûkös belsõ térre (még egy csoportképet sem lennének képesek normálisan elkészíteni)?
Ja! Egyébként én láttam képet egy ûrsikló pilótafülkéjébõl, és ott figyelt a SONY handycam. :) Most nem tudom, hogy az a hivatalos képrögzítõ eszköz, vagy csak egy ûrhajós vitte-e magával? :)
Akkor oszd légyszives velem, hogy mégis mibõl gondolod ezt, mert a NASA honlapja szerint még nincs meghatározva, hogy melyik sikló megy (de valószinû, hogy az Endeavour).
Discovery utolsó repülése: 2001 Augusztus 10 (STS-105) Atlantis utolsó repülése: 2002 Október 7 (STS-112) Endeavour utolsó repülése: 2002 November 23 (STS-113)
most repült a discovery
szeptemberben repül az Atlantis
utánnna következne az endevor, ami helyett a discovery indul majd
Kicsit morbid hiba: "...14 óra 11 perckor pedig a Discovery sima leszállást produkálva megérkezett a 22 kifutópályára."
bocsánat, arra valóban nem válaszoltam h [/]"miért készült volna azzal? És egyáltalán mi indokolná, hogy azzal készüljön?" , de ennek semmi köze ahhoz h a kép készülhetett azzal
mivan? de igen válaszoltam, de ezeks szerint nem olvastad el vagy nem nézted meg a képet.
egy korábbi írásodból azt véltem következtetni hogy talán értesz a fotózáshoz ill a különbözõ optikák leképezési sajáosságait ismerve meg tudod egy képrõl mondani hogy kb milyen objektívvel készült. ezért merészeltem felhívni a figyelmedet a képen fellelhetõ, nagylátószögû optikára utaló jellegzetességre. merhát a halszemoptika egy nagyon nagy látószögû optika ugyebár
A Discovery után készítik fel az Atlantis-t, és az Endeavour a következõ. Egyszerûen azért, mert így jön a forgás. Csak ez a három gép képes az ISS küldetésekre (a Columbia nem volt erre képes, és sose járt sem a Mir-nél, sem az ISS-nél), így a Columbia ebbe nem játszik.
Discovery utolsó repülése: 2001 Augusztus 10 (STS-105) Atlantis utolsó repülése: 2002 Október 7 (STS-112) Endeavour utolsó repülése: 2002 November 23 (STS-113)
a kép széle felé látható a vílóságban vélhetõen egyeneshez közelítõ vonalak befelé görbülnek, ez nagylátószögû optikára utal
jó, akkor mond meg hogy az atlantis után miért a discoveryt készítik fel ? az endevor alszik, fiatalabb gép, kevesebbet repült, ergo jobb állapotban is lehet..
te figy má, ez miértis nem halszemoptikával készült?
Apropó, láttam a mai blikk címlapját, hatalmas betükkel a fejlécben ez szerepel: MEGMENEKÜLTEK!, alatta pedig a Discovery képe... Hát grat, éljen a hülyeséget osztó bulvársajtó, meg a belõle "okosodók"...
Ezzel az erõvel az utakra ki se szabadna menni Volvo S60 vagy Mercedes S-klasse alatt, mert egy Suzuki Swift vagy Opel Corsa nem elég biztonságos hozzájuk képest...
Nah szerencséjük is volt a discoveryseknek a leszállsában,de szerintem NASA mostmár mégjobban ellenõrizze az ûrhajót...ittt emberek élete is forog kockán...
Egy ûrsikló elõkészítése több hónap, ha csak az Endevourt használnák, akkor legjobb esetben is csak évi két fellövésre lenne lehetõség, ennél azért többre lenne szükség...
Azt a 200 km/h sebességet nagyon gyorsan eléri, bõven van még akkor nyomás. Még akkor is bõven van, amikor 1000 km/h sebességgel megy... Az addig rendben van, hogy merõlegesen húzta ki, de nem kellett erõlködnie, könnyen kijött. Egy szélvihar azt kifújta volna...
ne vitatkozzatok lolával, nem érdemes, ne is válaszoljatok neki
"A huszonegy éves Discovery a mostani küldetés elõtt összesen harmincszor járt az ûrben, 242 napot töltött repüléssel és 3800-szor kerülte meg a Földet. A Discovery bocsátotta útnak a mostanra legatyásodott Hubble ûrteleszkópot és a Nap megfigyelésére az ûrbe rendelt szondát, az Ulyssest. Történetét tekintve a Discovery a NASA adu ásza, jolly jokere és örök helyettese: a Discovery volt az elsõ sikló, amelyet a Challenger balesete után kilõttek, és a Columbiát is õ váltja a két és fél éves kényszerszünet után."
Csak azzal nem számolsz, hogy a 200 kilométeres valóban borzasztó szélvihar a Föld felszínén tombol 1 atmoszféra légnyomáson. Ahol a Shuttle igazán gyorsan megy - akár oda, akár visszaútról beszélünk -, ott ennek a nyomásnak töredéke van, a magásságtól függõen csupán milliomod része is lehet. No meg a menetszél nem merõlegesen húzza a kiálló tömítést, mint az ûrhajós.
Arról nem is beszélve, hogy ekkora induló tömegû rakétát már nem lehetne megépíteni. A Hokdexpedíció elsõ tervezete egy kb. 500 méter magas rakétával számolt, amivel az egész ûrkomplexum egyben érte volna el a Holdat. A terv elbukott, a rakéta összeroppant volna a bele töltött üzemanyag hatalmas súlya alatt.
Ugye csak viccelsz. Ez az egész projekt nagyon sokszázmillió usd, és nincs pénz egy egyszerû fényképezõgépre? Amit itthon nálunk 40000Ft fölött lehet kapni, már az sem csinál ilyen hibát!!! Pedig ahogy a #7-es hozzászólásból jól megtudtuk, "amit csináltak az emberi technológia csúcsa". Ez mondjuk nem látszik. Biztos az is az "emberi technológia csúcsa" volt, amikor egy közönséges fûrészlapra szigszalagot tekertek és azzal próbáltak volna valamit lefûrészelni, de erre nem került végül is sor. Mindenesetre a technika csúcsa, hogy nem volt kerete a fúrásznek, de még egy ratyi nyele sem. Ez igen! És persze simán kézzel (kesztyûben) az eltávolítandó (eredeti terv szerint lefûrészelendõ) kiálló valamit könnyedén kihúzta az ûrsétán az úrhajós. De ha ez ilyen könnyen kijött, akkor miért nem jött ki magától abban a borzasztó szélviharban, ami az ûrrepülõn kívül volt (ekkora sebességnél már iszonyú erõk vannak). Egy ciklon, még ha 200km/h sebességû is a szél, fákat tép ki, házakat dönt össze. Ez a ZÛRREPÜLÕ pedig ennek a többszörösével ment!!! No comment.
Az ûrhajók energiájának legnagyobb része a pályamenti sebességébõl adódik, ezt kell elkoptatni a sûrû légkörben. A beérkezési szögnek ehhez semmi köze, nem tud lepattanni a légkörrõl, mert kb. pont annyi energiája van, hogy elég legyen egy nem túl magas pályára. A gravitáció pont ugyanannyira húzza lefelé, ha ferdén jön, csak több ideje van rá, hogy elfogyassza a sebességét.
Mindenesetre tényleg az üzemanyaggal van gond: sokkal kifizetõdõbb a levegõt használni fékezésre, mint a hajtómûveket. Az ûrsiklót egy kétezer tonnás rakétakomplexum gyorsította fel 8 km/sec-re. Pontosan ugyanakkorára lenne szükség ahhoz, hogy lelassítsa 0-ra. Gyakorlatilag az EGÉSZ fellövés elõtt álló STS rendszert kellene feljuttatni a világûrbe, boosterekkel, teli hajtóanyagtartállyal...
Ugye csak viccelsz, amikor ezen fennakadsz... az objektív okozta torzulás miatt olyan.
Én is néztem a HírTV-n a Reuters élõ közvetítését, de a leszállást követõen el kellett mennem itthonról. Amikor várták,h hûljön volt vmi füstszerûség a gép hátulján amit az infra kamera mutatott. Errõl sajnos az sg cikk nem tesz megjegyzést. Tudja valaki,h mi lehetett az ? A kommentátorok felvetése szerint lehet,h tûz volt de az biztos nem mert csak az infra kamerán látszott tehát vmi meleg füst v. gõz szállhatott fel, ami eddig nem volt látható az ûrsiklók leszállásakor.
Azt is vedd figyelembe,h azért sem lehet "nullával " lejönnie mert ha nem lenne sebessége, akkor a gravitáció igen csak elkezdené lefelé húzni. :) És ha 90 fokos szögben érne be a légkörbe nincs aza a hõvédõ csempe, ami elbírná azt a hõt. Egész pontosan 1 nagyon pontosan kiszámított szögben kell,h beérjen, ami nem is lehet túl meredek mert szénné ég az egész kóceráj és nem is lehet túl kis szögû, mert akkor lepattan a légkörrõl.
Azért, mert akkor fel kéne még cipelnie párszáz tonna üzemanyagot. Vagyis az indulótömege nem kétezer tonna, hanem vagy 10000 tonna lenne, ezzel pedig egyenesen arányosan nõne a bonyolultsága, valamint a fellövés költsége.
Ne haragudj, de még mindig nem fogom :) mért nem visz elég üzemanyagot?? és mért nem a légkörben fékezik? ha nullával lépne be, nem izzana mint a fáklya az F4-ben :) és akkor kéne fékezni, hogy a légkörben max 1-2 mac hal lejönne, majd leszállna...hm
azért jön be ilyen gyorsan, mert a Föld körül majdnem 8 km/s-mal keringett. ahhoz, hogy az ûrben le tudjanak lassítani annyira, hogy ne égjen, ahhoz meg gyenge a hajtómûve
a jó öreg Orbiter Space Flight Simulator. már több, mint egy éve nyomom, a legjobb ûrszimulátor (egyáltalán nem játék). mióta repülgetek vele, azóta nézem más szemmel ezeket az STS missziókat, nem olyan egyszerûek ám!
ja egyébként az Orbitert én is ajánlom mindenkinek, aki tudni akarja, hogy hogyan kell feljutni az ûrbe reális fizikával.
a mai leszállást én is élõben néztem, fel is vettem az egészet
Nincs rá elég üzemanyag. Egy ûrhajó gyakorlatilag szabadesni kezd(na jó, valójában a pályán is szabadon esik), amikor letér a pályáról(már ha a Föld fele). Tehát gyorsul. 120 km magasságból ez azt jelenti, hogy ha 0 lenne a kezdõsebessége, akkor 1549 m/s sebességel érne földet(légköri fékezés nélkül).(Mondjuk ez csak 5 Mach körül van).
Én baromira nem értek hozzá, de egy valamit áruljon el valaki hozzáértö. Mért ilyen nagy sebességgel jön be?? mért nem sokkal lassabban?? akkkor nem izzana fel és nem 17Machal kéne lavirozni. mért nem sokkal kisebba tempo??? és akkor kényelmesen leszállhatna???és nem lenne nagy a veszély hogy megint átég és felrobban..
Az tréfás volna, ha Föld körüli pályán a hajtõmûvekkel 3 perc alatt 298 km/órára csökkent volna a sebessége :) Ott két nulla hiányzik a szám végérõl. A mozgási energia legnagyobb részét épp a hõvédõ csempék nyelik el, amikor visszalép a légkörbe.
"Te gyík! Ez, amit csináltak az emberi technológia csúcsa." Gyík az apád fasza! Ha ez az emberi technológia csúcsa, az már rég rossz, mert akkor 20 éve nem volt fejlõdés!?! A csillagos-sávos szemellenzõs szemüvegedet nyugodtan leveheted. MEGALOL!!!!
Azért elég szar dolog hogy a 21. században egyetlen egy ûrutazást igy felkavarnak. Ma már "tökéletesnek" kéne lennie. Lehetne is , ha több pénzt szánna rá a politika.
Az szimplán elírás, valószínûleg annyival csökkent a sebessége.
mellesleg ha szar idõ van nem tudnak leszállni aez ezért elég szánalmas
Szerintem az az érdekes, hogy ezalatt a majdnem 3 perc alatt az ûrsikló elvesztette sebességének közel 90%-át. Ami azt jelenti, hogy a hajtómûvei elegendõek lennének akár a holdutazáshoz is, mivel a Föld elhagyásához szükséges sebesség a pályasebesség gyök(2) szerese. Ha lenne még egy kicsi üzemanyag rajta, akkor vissza is tudna jönni.
nemtom eleve az a gond, hogy sztem túl öreg az a bárka(25 éve épült) jó azóta upgradeolták meg minden de akkor is kitalálhatnának már vmi újat
Egyenes adásban néztem végig...
Nem volt rossz...
ha ismét felrobban, az egész amerikai urkutatást legalább egy fél évtizedre hazavágja